Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Maar, heeft Peter dan thuis ook een omvormer en Amerikaanse WCD's ? 
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Niet zo flauw Ray. Omdat die Weller soldeerbouten hier zo de hemel worden ingeprezen heb ik eens wat www-archeologie gedaan naar oude Wellers die nog niet niet in de soldeerbouthemel zijn beland. Daar zijn er erg weinig van te vinden. Dat is de oer-Weller die ik op internet vond en zoals ie sinds 1967 geproduceerd werd.
Carl Weller begon in 1941 met het produceren van soldeerpistolen, een type soldeerbout met aangebouwde transformator die zeer snel heet was. In in 1967 begon Weller met de productie van temperatuur geregelde bouten gebaseerd op het "Magnastat" principe. Dat werkte doordat bepaalde nikkel legeringen zijn magnetische eigenschap verliest boven een bepaalde temperatuur en daarmee een schakelaartje gestuurd kon worden. Dat is die bout op de foto. In 1970 nam Cooper Tools Weller over en sinds die tijd is de kleur van de bouten en transformator turquoise.
Wat ik aan wilde geven is dat mijn boutje (en niet de trafo) van zwart bakeliet is en dus van voor 1970 moet zijn. Een andere nog fitte "oer-Weller" vond ik dichter bij huis: http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... 719#975719
Alleen wel jammer dat ie een beetje verklooid is met die lelijke Wieland connector er op. Ding had trouwens wel het nadeel dat doordat de trafo behoorlijk werm werd, steeds het afveegsponsje snel uitdroogde.
Carl Weller begon in 1941 met het produceren van soldeerpistolen, een type soldeerbout met aangebouwde transformator die zeer snel heet was. In in 1967 begon Weller met de productie van temperatuur geregelde bouten gebaseerd op het "Magnastat" principe. Dat werkte doordat bepaalde nikkel legeringen zijn magnetische eigenschap verliest boven een bepaalde temperatuur en daarmee een schakelaartje gestuurd kon worden. Dat is die bout op de foto. In 1970 nam Cooper Tools Weller over en sinds die tijd is de kleur van de bouten en transformator turquoise.
Wat ik aan wilde geven is dat mijn boutje (en niet de trafo) van zwart bakeliet is en dus van voor 1970 moet zijn. Een andere nog fitte "oer-Weller" vond ik dichter bij huis: http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... 719#975719
Alleen wel jammer dat ie een beetje verklooid is met die lelijke Wieland connector er op. Ding had trouwens wel het nadeel dat doordat de trafo behoorlijk werm werd, steeds het afveegsponsje snel uitdroogde.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Heb er, vooral voor het buizen bakken, altijd 2 paraat, met een dunne en een dikke punt. Stations zijn 50W, heb ze al erg lang, weet eigenlijk niet eens hoe lang. Toen ik ze kocht waren ze al veel gebruikt, komen uit een bedrijfsverkoop.
Nog nooit wat aan hoeven te vervangen, af en toe een nieuw puntje.
Nog nooit wat aan hoeven te vervangen, af en toe een nieuw puntje.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Oh, Ik dacht dat je dat exemplaar gewoon thuis had staan....vandaar mijn vraag...Pjotr schreef:Niet zo flauw Ray. Omdat die Weller soldeerbouten hier zo de hemel worden ingeprezen heb ik eens wat www-archeologie gedaan naar oude Wellers die nog niet niet in de soldeerbouthemel zijn beland. Daar zijn er erg weinig van te vinden. Dat is de oer-Weller die ik op internet vond en zoals ie sinds 1967 geproduceerd werd.
Maar nog even een (toch wel serieuze) vraag van mijn kant :
Wat is eigenlijk het voordeel dat een soldeerstation, (met vaste temperatuur) bied ten opzichte van een vaste soldeerbout ?
Met andere woorden, wat kan een station van 200 euro wat je niet met een (Weller) boutje van 50 euro kan ? voor normaal PCB werk, dus
(en dat is niet zeurend bedoelt.)
(ps, ik heb vroegah tijdens stage werkenlang met een WTCP-S zitten te solderen, letterlijk honderden DB-25 stekkers heb ik ermee zitten maken, Ik vond die bouten net wat te heet.)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
ray5150 schreef:Oh, Ik dacht dat je dat exemplaar gewoon thuis had staan....vandaar mijn vraag...Pjotr schreef:Niet zo flauw Ray. Omdat die Weller soldeerbouten hier zo de hemel worden ingeprezen heb ik eens wat www-archeologie gedaan naar oude Wellers die nog niet niet in de soldeerbouthemel zijn beland. Daar zijn er erg weinig van te vinden. Dat is de oer-Weller die ik op internet vond en zoals ie sinds 1967 geproduceerd werd.
Maar nog even een (toch wel serieuze) vraag van mijn kant :
Wat is eigenlijk het voordeel dat een soldeerstation, (met vaste temperatuur) bied ten opzichte van een vaste soldeerbout ?
Met andere woorden, wat kan een station van 200 euro wat je niet met een (Weller) boutje van 50 euro kan ? voor normaal PCB werk, dus
(en dat is niet zeurend bedoelt.)
"Normale" boutjes zijn niet temperatuur geregeld en schommelen derhalve vreselijk daarin!(ps, ik heb vroegah tijdens stage werkenlang met een WTCP-S zitten te solderen, letterlijk honderden DB-25 stekkers heb ik ermee zitten maken, Ik vond die bouten net wat te heet.)
De WTCP-S werden standaard uitgeleverd met een iets te hete punt ( de punt bepaalt de temperatuur!), een andere punt erin en probleem opgelost! ( geloof dat de verhouding lag op 410 versus 370 graden).
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 04 mar 2012, 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
@ ray.
mijn wilde gok (dus reken me er niet op af) is dat station langer heet blijft en sneller warm is.
Zelfde wattage bij minder spanning is meer stroom en dus sneller warm.
Maar dit is slechts een gok.
Gr,
Harm.
Edit,
iemand was me voor ...idd ook de bovengenoemde temperatuurregeling.
mijn wilde gok (dus reken me er niet op af) is dat station langer heet blijft en sneller warm is.
Zelfde wattage bij minder spanning is meer stroom en dus sneller warm.
Maar dit is slechts een gok.
Gr,
Harm.
Edit,
iemand was me voor ...idd ook de bovengenoemde temperatuurregeling.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Klopt, die bouten hebben een veel groter element dan benodigd voor hun afmetingen. Zonder regeling zouden ze veel te warm worden. Met regeling zijn ze dan wel erg snel op temperatuur. Moderne elektronische geregelde boutjes voor SMD werk, van JBC b.v, hebben een element van 130W en zijn toch maar 3 mm dik. Die zijn in 10 sec op temperatuur. Dat is voor de hobby niet zo spannend maar wel professioneel waarbij zo'n bout de hele dag aan staat. Die staat dan stdby op 150 graden zodat de punt niet snel slijt/weg oxideert en heb je hem nodig is ie in 5 sec op temperatuur.
Daarnaast is een constante juiste temperatuur die niet te veel varieert met de grootte van het te solderen onderdeel, wel van groot belang voor een constante soldeerkwaliteit, i.i.g. bij professioneel gebruik. Voor de hobby is het mooi meegenomen maar per se nodig is het niet.
Die eerste Weller bouten met een overbemeten element en temperatuur regeling waren medio jaren '60 best wel revolutionair: Snel op temperatuur en plenty "stook" reserve. Revolutionair waren toen ook de verijzerde punten die veel langer mee gaan dan de toen gebruikelijke punten van puur koper.
Overigens zijn die Magnastat punten er met een verschillende temperatuur wat aangeven wordt met een cijfer achter op de punt. Dat loopt van 5 tot 8. De schakel temperatuur is dan dat cijfer vermenigvuldigd met 100 in graden Fahrenheit. Dus punt nummer 7 is 700 graden Fahrenheit.
Daarnaast is een constante juiste temperatuur die niet te veel varieert met de grootte van het te solderen onderdeel, wel van groot belang voor een constante soldeerkwaliteit, i.i.g. bij professioneel gebruik. Voor de hobby is het mooi meegenomen maar per se nodig is het niet.
Die eerste Weller bouten met een overbemeten element en temperatuur regeling waren medio jaren '60 best wel revolutionair: Snel op temperatuur en plenty "stook" reserve. Revolutionair waren toen ook de verijzerde punten die veel langer mee gaan dan de toen gebruikelijke punten van puur koper.
Overigens zijn die Magnastat punten er met een verschillende temperatuur wat aangeven wordt met een cijfer achter op de punt. Dat loopt van 5 tot 8. De schakel temperatuur is dan dat cijfer vermenigvuldigd met 100 in graden Fahrenheit. Dus punt nummer 7 is 700 graden Fahrenheit.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Overigens mag je nooit aan de punt van een Weller vijlen, dan beschadig je de beschermlaag en is ie binnen no time weggefikt!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Cadeau van mijn vrouw! Vandaag gekregen!
Ben er superblij mee!
Ben er superblij mee!
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Wat vrouwen toch al niet doen om de huiskamer (en de TV) voor zichzelf te hebben...Vinculum schreef:Cadeau van mijn vrouw! Vandaag gekregen!
Maar: van harte! indien van toepassing. En hou de kleine dame er bij weg.
- Lars Oosterveen
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
- Locatie: de Wijk
- Contacteer:
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Op het werk staat sinds een paar dagen een JBC.
Wat een snel apparaat is dat zeg, van 220C naar 350C is 2-3 seconden....
Wat een snel apparaat is dat zeg, van 220C naar 350C is 2-3 seconden....
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Zit ook een elementje van 130W in
Is i.d.d. top spul wat Weller ver voorbij gaat m.i., alleen kennen de meesten het niet. Kost ook wat. Heb je er ook verschillende cartridges bij?
- Lars Oosterveen
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
- Locatie: de Wijk
- Contacteer:
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Er zitten totaal 3 verschillende bij ja.
Hij is ook lekker licht (de bout dan), echt een gaaf apparaatje.
Ik gebruik hem alleen niet heel vaak, af en toe eens een schakelaartje solderen in een GSM.
En af en toe een speakertje of trilmotortje op de printplaat solderen
Hij is ook lekker licht (de bout dan), echt een gaaf apparaatje.
Ik gebruik hem alleen niet heel vaak, af en toe eens een schakelaartje solderen in een GSM.
En af en toe een speakertje of trilmotortje op de printplaat solderen
Welke soldeerbout?
Even wat vraagjes mbt de aanschaf van een soldeerbout.
Hij zal bedoeld zijn om mee te modificeren (cd-speler bijv.), evt. print voor versterker solderen etc. Vooralsnog niet voor fijne microchips (tenzijn ik die weer tegen zou komen bij modificeren waar ik niet omheen kan).
Ik dacht eerst aan een 25W, dat dit vrij universeel zou moeten zijn. Zowiezo wil ik een potloodpunt. Zou ik hier goed mee zitten?
Nu heb ik er nog nooit achteraf spijt van gehad als ik kwalitatief gereedschap gekocht heb, andersom wel vaker...
Nu dacht ik aan de ERSA fijnsoldeerbout, deze zou kwalitatief goed moeten zijn, reserve onderdelen leverbaar etc. Lekker kort dus makkelijk voor redelijk fijn werken.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8106 ... Detail=005
Nu kwam ik ook een goedkoop soldeer stationnetje tegen:
http://www.allekabels.nl/Soldeer-Produc ... ATION.html
Nu weet ik alleen niet hoe het zit met het afgegeven wattage tijdens normaal gebruik. Hij kan 50W leveren, maar op lagere temparatuur zou dit meer richting 25W gaan denk ik? En de temparatuurinstelling is analoog, geen punt, maar kun je aan het vloeien van het soldeer herkennen of de bout niet te koud/te heet maar juist goed staat afgesteld? Dit zal dan wel even verkennen zijn en na verloop van tijd weet je hoe die moet staan lijkt me.
Wat zouden jullie doen? Kwalitatieve bout of goedkoop stationnetje?
Hij zal bedoeld zijn om mee te modificeren (cd-speler bijv.), evt. print voor versterker solderen etc. Vooralsnog niet voor fijne microchips (tenzijn ik die weer tegen zou komen bij modificeren waar ik niet omheen kan).
Ik dacht eerst aan een 25W, dat dit vrij universeel zou moeten zijn. Zowiezo wil ik een potloodpunt. Zou ik hier goed mee zitten?
Nu heb ik er nog nooit achteraf spijt van gehad als ik kwalitatief gereedschap gekocht heb, andersom wel vaker...
Nu dacht ik aan de ERSA fijnsoldeerbout, deze zou kwalitatief goed moeten zijn, reserve onderdelen leverbaar etc. Lekker kort dus makkelijk voor redelijk fijn werken.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8106 ... Detail=005
Nu kwam ik ook een goedkoop soldeer stationnetje tegen:
http://www.allekabels.nl/Soldeer-Produc ... ATION.html
Nu weet ik alleen niet hoe het zit met het afgegeven wattage tijdens normaal gebruik. Hij kan 50W leveren, maar op lagere temparatuur zou dit meer richting 25W gaan denk ik? En de temparatuurinstelling is analoog, geen punt, maar kun je aan het vloeien van het soldeer herkennen of de bout niet te koud/te heet maar juist goed staat afgesteld? Dit zal dan wel even verkennen zijn en na verloop van tijd weet je hoe die moet staan lijkt me.
Wat zouden jullie doen? Kwalitatieve bout of goedkoop stationnetje?
Re: Welke soldeerbout?
Volgens mij is er al een lopend topic over soldeerbouten ?
Als je de mogelijk hebt bij RS te bestellen kan ik je deze aanraden:
http://nl.rs-online.com/web/p/soldering ... s/0186719/
Ik heb hem zelf ook een tijd gebruikt en ben er zeer tevreden over, ook zijn er diverse reserve/vervangings delen beschikbaar!
Als je de mogelijk hebt bij RS te bestellen kan ik je deze aanraden:
http://nl.rs-online.com/web/p/soldering ... s/0186719/
Ik heb hem zelf ook een tijd gebruikt en ben er zeer tevreden over, ook zijn er diverse reserve/vervangings delen beschikbaar!
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Welke soldeerbout?
Zelfde verkopen ze ook bij Conrad onder voltcraft. Gebruik hem ook al 10 jaar naar volle tevredenheid.Als je de mogelijk hebt bij RS te bestellen kan ik je deze aanraden:
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
Deze ziet er erg interesant uit. Hoe bevalt hij???Vinculum schreef:Cadeau van mijn vrouw! Vandaag gekregen!![]()
Ben er superblij mee!
Re: Welke soldeerbout?
Of deze, nu wel heel voordelig.Soundexcel schreef:Zelfde verkopen ze ook bij Conrad onder voltcraft. Gebruik hem ook al 10 jaar naar volle tevredenheid.Als je de mogelijk hebt bij RS te bestellen kan ik je deze aanraden:
http://www.elv.de/Komfort-Louml;tstatio ... _27889/b_1
Re: Welke soldeerbout?
Die heb jij toch?
Is dezelfde als van RS, alleen ander kleurtje. Er moet nog een ander lang draadje zijn waar die bout veel besproken is. Kan ik zo gauw niet terug vinden.
Is dezelfde als van RS, alleen ander kleurtje. Er moet nog een ander lang draadje zijn waar die bout veel besproken is. Kan ik zo gauw niet terug vinden.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation
[Verder in dit draadje na mijn dubbelop-draadje ziew ik...]
Ik zat eigenlijk net naar de toolkraft 50W te kijken, maar deze (http://www.elv.de/Komfort-Louml;tstatio ... _27889/b_1) ziet er ook wel interesant uit. Ook de Auyou ziet er leuk uit,maar die is maar 35W, en het iets grotere broertje 45W, die zou misschien ook wel wat zijn.
In ieder geval begrijp ik dat een instelbaar station sowiezo de voorkeu zou hebben, en voor 2 tientjes meer kan ik dat wel lijden...
Nog meer hands-on ervaringen tussen deze twee?
Ik zat eigenlijk net naar de toolkraft 50W te kijken, maar deze (http://www.elv.de/Komfort-Louml;tstatio ... _27889/b_1) ziet er ook wel interesant uit. Ook de Auyou ziet er leuk uit,maar die is maar 35W, en het iets grotere broertje 45W, die zou misschien ook wel wat zijn.
In ieder geval begrijp ik dat een instelbaar station sowiezo de voorkeu zou hebben, en voor 2 tientjes meer kan ik dat wel lijden...
Nog meer hands-on ervaringen tussen deze twee?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
ik heb maar alle soldeerbout onderwerpen samengevoegd in dit topic

