zwart met houtnerf ?
Moderator: Beheerdersteam
-
Juriaan
- Ook commercieel actief
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
- Locatie: Schinveld
zwart met houtnerf ?
vast al tig keer langsgekomen maar ik vraag het toch
hoe verf /wax/beits of weet ik t wat ; hout zo dat ik een zwarte semi transparante laag krijg waardoor de houtnerf te zien is .
is overigens voor een projectje bestaande uit :
Ascendant audio chaos 12 d2 in serie
Hypex ds 4.0
kistje van 52H x 50B x 52D , gepoort (getuned op 26hz)
MDF afgewerkt met hardhout triplex (die dus zwart moet worden)
is voor HT om een setje B&W's te vergezellen bij films
hoe verf /wax/beits of weet ik t wat ; hout zo dat ik een zwarte semi transparante laag krijg waardoor de houtnerf te zien is .
is overigens voor een projectje bestaande uit :
Ascendant audio chaos 12 d2 in serie
Hypex ds 4.0
kistje van 52H x 50B x 52D , gepoort (getuned op 26hz)
MDF afgewerkt met hardhout triplex (die dus zwart moet worden)
is voor HT om een setje B&W's te vergezellen bij films
Re: zwart met houtnerf ?
Rambo buitenbeits in de kleur zwart (transparant) of Ebben: http://www.rambo.nl/
Daar heb ik 30 jaar geleden eens kasten mee afgewerkt in zwart en die zien er nog puik uit. 3 lagen dun opbrengen en de laatste laag met fijne staalwol opschuren.
Daar heb ik 30 jaar geleden eens kasten mee afgewerkt in zwart en die zien er nog puik uit. 3 lagen dun opbrengen en de laatste laag met fijne staalwol opschuren.
-
Juriaan
- Ook commercieel actief
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
- Locatie: Schinveld
Re: zwart met houtnerf ?
mystiek ebben staat er inderdaad bij , zwart kan ik helaas niet vinden .. maar eens in de winkel kijken of ebben donker genoeg is
Re: zwart met houtnerf ?
Als je bedoelt dat je een zwarte kast wilt maken met een houtnerf, dan kun je gewoon zwarte lak nemen. Als je niet grondverft, dan blijf je de nerf gewoon zien.
(ik neem even aan dat je dat bedoelt met semi-transparant)
Ik heb in het verleden wel eens essen zwart gelakt, daarvan zie je de houtnerf prima terug.
Misschien dat dit niet met alle houtsoorten even sterk zichtbaar is, maar dat is een kwestie van een proefstukje maken.
(ik neem even aan dat je dat bedoelt met semi-transparant)
Ik heb in het verleden wel eens essen zwart gelakt, daarvan zie je de houtnerf prima terug.
Misschien dat dit niet met alle houtsoorten even sterk zichtbaar is, maar dat is een kwestie van een proefstukje maken.
Re: zwart met houtnerf ?
Zwarte meubelolie geeft ook een mooi effect. Hangt natuurlijk wel van de houtsoort (ondergrond) af...
Daarna blanke olie er overheen en klaar.
Vooraf goed schuren!
Daarna blanke olie er overheen en klaar.
Vooraf goed schuren!
Re: zwart met houtnerf ?
Er zijn dan nog twee dingen die je kunt laten zien: nerf en of kleur/tekening.
Bij sommige houtsoorten gaan die twee dingen hand in hand, zoals bij eiken en essen. Daar zijn de delen met de open nerf ook de delen met een duidelijk andere kleur.
Heb je een duidelijke, voelbare, nerf in het hout, dan kan het inderdaad leuk zijn om dit gewoon te lakken met dekkende zwarte lak, zonder grondverf, zoals Bean al aangaf.
Bij veel hardhoutsoorten valt er qua nerf niet zoveel te beleven. Vaak is dat niet meer dan wat kleine poriën. Dan kun je waarschijnlijk beter kiezen voor een beits die niet al te zwart is, want anders blijft er van een nerf/tekening niet veel over.
Bij sommige houtsoorten gaan die twee dingen hand in hand, zoals bij eiken en essen. Daar zijn de delen met de open nerf ook de delen met een duidelijk andere kleur.
Heb je een duidelijke, voelbare, nerf in het hout, dan kan het inderdaad leuk zijn om dit gewoon te lakken met dekkende zwarte lak, zonder grondverf, zoals Bean al aangaf.
Bij veel hardhoutsoorten valt er qua nerf niet zoveel te beleven. Vaak is dat niet meer dan wat kleine poriën. Dan kun je waarschijnlijk beter kiezen voor een beits die niet al te zwart is, want anders blijft er van een nerf/tekening niet veel over.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zwart met houtnerf ?
is erg mooi, heb ik al een aantal kastjes mee gedaan. begin met 1 laag, is het niet zwart genoeg dan doe je nog een laag. omdat het zwart een vast pigment is, is het niet de makkelijkste beits. gewoon eerst wat testen op een reststukje.Juriaan schreef:mystiek ebben staat er inderdaad bij ...
hier een voorbeeld:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 56#p130156
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 30 apr 2012, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
Re: zwart met houtnerf ?
Zie dat je er daar nog eens blanke lak over hebt gedaan, dan gaat het glanzen. De onderliggende houtnerf blijft beter behouden als je het niet vernist en eventjes heel lichtjes opschuurt met 1200 om de stofjes te verwijderen en dan met staalwol na schuurt. Je krijgt dan een mooi zijdeglans effect met behoud van de onderliggende houtstructuur.
Is ook een smaakkwestie.
Is ook een smaakkwestie.
Re: zwart met houtnerf ?
Ik heb ooit eens een vurenhouten boekenkast met Oost-Indische inkt zwart geschilderd. Dat gaf een beetje het effect van verkoold hout.
-
Juriaan
- Ook commercieel actief
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
- Locatie: Schinveld
Re: zwart met houtnerf ?
de boel heeft een tijdje plat gelegen .. vandaag maar weer eens wat geen doen ,
het is de Ebben 1208 van Rambo geworden ; transparante buitenbeits ... proefstukje voorzien van de eerste laag .
verwacht dat het 2 dunne lagen gaan worden om het mooi te krijgen .
het is de Ebben 1208 van Rambo geworden ; transparante buitenbeits ... proefstukje voorzien van de eerste laag .
verwacht dat het 2 dunne lagen gaan worden om het mooi te krijgen .
Re: zwart met houtnerf ?
Ik heb in het verleden B&W's gerestaureerd waaronder de kasten van de 802 en na verschillende proeven bleek het het beste te gaan met een matte of zijdeglans zwarte spuitlak.
Je ziet geen verschil met het origineel.
Het zwarte hout van b&w is essen en heeft een heel duidelijke houtnerf, hoe het met multiplex uitpakt ligt aan de houtnerf.
Je ziet geen verschil met het origineel.
Het zwarte hout van b&w is essen en heeft een heel duidelijke houtnerf, hoe het met multiplex uitpakt ligt aan de houtnerf.
