zwart met houtnerf ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

zwart met houtnerf ?

Bericht door Juriaan »

vast al tig keer langsgekomen maar ik vraag het toch

hoe verf /wax/beits of weet ik t wat ; hout zo dat ik een zwarte semi transparante laag krijg waardoor de houtnerf te zien is .

is overigens voor een projectje bestaande uit :

Ascendant audio chaos 12 d2 in serie
Hypex ds 4.0
kistje van 52H x 50B x 52D , gepoort (getuned op 26hz)
MDF afgewerkt met hardhout triplex (die dus zwart moet worden)

is voor HT om een setje B&W's te vergezellen bij films
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zwart met houtnerf ?

Bericht door Pjotr »

Rambo buitenbeits in de kleur zwart (transparant) of Ebben: http://www.rambo.nl/

Daar heb ik 30 jaar geleden eens kasten mee afgewerkt in zwart en die zien er nog puik uit. 3 lagen dun opbrengen en de laatste laag met fijne staalwol opschuren.
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

Re: zwart met houtnerf ?

Bericht door Juriaan »

mystiek ebben staat er inderdaad bij , zwart kan ik helaas niet vinden .. maar eens in de winkel kijken of ebben donker genoeg is
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: zwart met houtnerf ?

Bericht door Bean »

Als je bedoelt dat je een zwarte kast wilt maken met een houtnerf, dan kun je gewoon zwarte lak nemen. Als je niet grondverft, dan blijf je de nerf gewoon zien.
(ik neem even aan dat je dat bedoelt met semi-transparant)

Ik heb in het verleden wel eens essen zwart gelakt, daarvan zie je de houtnerf prima terug.
Misschien dat dit niet met alle houtsoorten even sterk zichtbaar is, maar dat is een kwestie van een proefstukje maken.
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: zwart met houtnerf ?

Bericht door Teigetje »

Zwarte meubelolie geeft ook een mooi effect. Hangt natuurlijk wel van de houtsoort (ondergrond) af...
Daarna blanke olie er overheen en klaar.
Vooraf goed schuren!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: zwart met houtnerf ?

Bericht door Arno »

Er zijn dan nog twee dingen die je kunt laten zien: nerf en of kleur/tekening.
Bij sommige houtsoorten gaan die twee dingen hand in hand, zoals bij eiken en essen. Daar zijn de delen met de open nerf ook de delen met een duidelijk andere kleur.

Heb je een duidelijke, voelbare, nerf in het hout, dan kan het inderdaad leuk zijn om dit gewoon te lakken met dekkende zwarte lak, zonder grondverf, zoals Bean al aangaf.
Bij veel hardhoutsoorten valt er qua nerf niet zoveel te beleven. Vaak is dat niet meer dan wat kleine poriën. Dan kun je waarschijnlijk beter kiezen voor een beits die niet al te zwart is, want anders blijft er van een nerf/tekening niet veel over.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zwart met houtnerf ?

Bericht door Henkjan »

Juriaan schreef:
mystiek ebben staat er inderdaad bij ...
is erg mooi, heb ik al een aantal kastjes mee gedaan. begin met 1 laag, is het niet zwart genoeg dan doe je nog een laag. omdat het zwart een vast pigment is, is het niet de makkelijkste beits. gewoon eerst wat testen op een reststukje.

hier een voorbeeld:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 56#p130156
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 30 apr 2012, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanvulling
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zwart met houtnerf ?

Bericht door Pjotr »

Zie dat je er daar nog eens blanke lak over hebt gedaan, dan gaat het glanzen. De onderliggende houtnerf blijft beter behouden als je het niet vernist en eventjes heel lichtjes opschuurt met 1200 om de stofjes te verwijderen en dan met staalwol na schuurt. Je krijgt dan een mooi zijdeglans effect met behoud van de onderliggende houtstructuur.

Is ook een smaakkwestie.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: zwart met houtnerf ?

Bericht door richard »

Ik heb ooit eens een vurenhouten boekenkast met Oost-Indische inkt zwart geschilderd. Dat gaf een beetje het effect van verkoold hout.
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

Re: zwart met houtnerf ?

Bericht door Juriaan »

de boel heeft een tijdje plat gelegen .. vandaag maar weer eens wat geen doen ,
het is de Ebben 1208 van Rambo geworden ; transparante buitenbeits ... proefstukje voorzien van de eerste laag .

verwacht dat het 2 dunne lagen gaan worden om het mooi te krijgen .
nuttyhifi
Berichten: 129
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 0:18

Re: zwart met houtnerf ?

Bericht door nuttyhifi »

Ik heb in het verleden B&W's gerestaureerd waaronder de kasten van de 802 en na verschillende proeven bleek het het beste te gaan met een matte of zijdeglans zwarte spuitlak.
Je ziet geen verschil met het origineel.
Het zwarte hout van b&w is essen en heeft een heel duidelijke houtnerf, hoe het met multiplex uitpakt ligt aan de houtnerf.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”