Beginnen met meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

:mrgreen: :mrgreen:

Ik ben net even bij Speakerkits geweest, die weet ook wel wat van filteren, en ook inderdaad weer wat geleerd.

Het begrip : Elektrisch of akoestisch filter, niet dat ik nu alles ervan begrijp, maar ik kom wel telkens een stukje verder. :rock:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Voor de duidelijkheid:

Het is dus niet mijn bedoeling om de theorie te ontwijken. Integendeel, ik begrijp heel goed dat zoiets als het ontwerpen van een tweewegmonitor onmogelijk is zonder theoretische kennis.
Ik wil die kennis echter spelenderwijs vergaren, en bij voorkeur niet uit boeken. En zeker niet uit boeken die blijkbaar bekend staan om hun taaie, droge en gedateerde stof.

Zal ik anders eens een paar kleine kastjes maken als studie-objekten, met de Tangband W4-655C breedbander, en de Dayton ND20FA-6 tweeter? Of is deze combinatie misschien niet zo geschikt als beginnersproject?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

@Hans: Lijkt me een goed plan om eens samen te gaan tobben :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
@Hans: Lijkt me een goed plan om eens samen te gaan tobben :D
Ik heb meer vrije tijd :mrgreen: , dus jij bepaalt wanneer, en waar. :D

Dan maken we een meetschema. :rock:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Beginnen met meten

Bericht door BertDB »

kunnen we dat niet gezellig ergens in Breda houden ?
Ik ben anders ook wel geïnteresseerd :sure:

Wat voor mij persoonlijk belangrijk is, is het correct leren meten.
De opstelling, de interpretatie van de meetresultaten (reflecties herkennen, ...) zodat ik m'n DSP of GEC wat beter kan instellen :mrgreen:
Extra kennis is ook altijd welkom uiteraard :idea:
Ik heb het nog wel op de schoolbanken gezien hoe je filters uitrekent, maar niet vertrekkende van een meetresultaat of driverparameters..
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

BertDB schreef:
kunnen we dat niet gezellig ergens in Breda houden ?
Ik ben anders ook wel geïnteresseerd :sure:
En wat als we onze bevindingen hier (op het forum)met elkaar delen, en dan misschien in Breda dan ook weer met elkaar uitwisselen en/of uitproberen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Als ik nou dit kleine monitortje eens afmaak, dan lijkt me dat een leuke testcase. :D

De bezetting:
-Vifa HT-275D2
-Vifa P13WH00-8 (WP-130)

Afbeelding
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

Daar wil ik best wel aan meten. :lol:

Eerst de meet spullen correct aansluiten en controleren op de goede werking is al een start.
Ingang met de uitgang verbinden of het ook recht meet.
Tenminste zo iets dergelijks heb ik eens met Pjotr gedaan, de eerste stap op de weg naar..... :sure:

Ik zal zien dat ik nu maar eens een geregistreerde versie krijg van Arta, :oops: dan kunnen we de data exporteren.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Beginnen met meten

Bericht door BertDB »

hannesie schreef:
BertDB schreef:
kunnen we dat niet gezellig ergens in Breda houden ?
Ik ben anders ook wel geïnteresseerd :sure:
En wat als we onze bevindingen hier (op het forum)met elkaar delen, en dan misschien in Breda dan ook weer met elkaar uitwisselen en/of uitproberen?
Lijkt me zeker een goede start :)
en als je plaatjes kan posten van opstellingen en meetresultaten is het helemaal super :goeie:
Zou zelf wel eens door de manual van Arta moeten gaan, maar het ontbreekt me gewoon aan tijd.. :-&
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door b_force »

Arno schreef:
Als ik nou dit kleine monitortje eens afmaak, dan lijkt me dat een leuke testcase. :D

De bezetting:
-Vifa HT-275D2
-Vifa P13WH00-8 (WP-130)

Afbeelding
Jum zo een wil ik ook :kwijl: 8)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginnen met meten

Bericht door markbakk »

@Bart
Lijkt mij nou wel leuk wanneer jij nou eens toelicht waarom je een conische hoorn voor je tweet wil. Ik kan wel een antwoord (was dat niet iets met lineariteit?) bedenken, maar volgens mij zit jij momenteel redelijk goed in deze materie... =;
En straks gaan we de CD-hoorn weer heruitvinden.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Beginnen met meten

Bericht door SARK »

@Bart, jij was toch een tijd geleden bezig met een filmpje van de "meten workshop" die je op een meeting (meeting, niet meting :wink: ) had gegeven :?: Dat zou een mooie zijn voor dit topic, is die al klaar :?:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door bertor »

Arno schreef:
Als ik nou dit kleine monitortje eens afmaak, dan lijkt me dat een leuke testcase. :D

De bezetting:
-Vifa HT-275D2
-Vifa P13WH00-8 (WP-130)

Afbeelding
Ja, doen!

Misschien wel leuk om ter 'leering ende vermaeck' ook een variant te maken met een vlakke baffle, dus zonder hoorntje. En nog eentje met flinke afrondingen aan de zijkanten ;)

En dan het afstraalgedrag van met name de tweeter op te meten en te vergelijken. Lukt dat? ;)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

bertor schreef:
Lukt dat? ;)
Dat met die extra baffles dat lukt wel ja :) Maar de verschillen meten... Nou ja, vast wel, ofzo :mrgreen:

Ik had me al voorgenomen om de baffle demontabel te houden, aangezien het plan met de waveguide niet helemaal verloopt zoals ik gedacht had (de originele faceplate laat zich wat minder makkelijk vervangen als ik dacht). Nu zal ik dus de tweeter in zijn originele toestand simpelweg achterop de baffle met waveguide monteren. Het gevolg daarvan is dat de dome wel wat diep komt te liggen.

Mocht dat dus allemaal wat tegenvallen, dan kan ik simpelweg een andere baffle op de kasten schroeven. Maw, ja goed idee, ik zal er wat variaties bijmaken :wink:


PS: inmiddels gaat het topic misschien wel weer allerlei kanten op, maar dat vind ik niet erg. Ik heb drie starttopics, en ik beloof dat daarin een heldere opsomming van de bevindingen zal komen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

Ik heb alvast, ter voorbereiding, even gekeken of ik de situatie kon herhalen die ik met Pjotr heb gedaan.

Ik heb een kabeltje gemaakt en die tussen de ingang en uitgang gezet, zodat er gekeken kan worden of het signaal recht is.
Vervolgens naar de rode driehoek in het balkje en daarop drukkend komt er dit tevoorschijn.

Het was dan even kijken hoe dat ook weer ging maar ik heb even kunnen fröbelen en het bleek dat de E-MU 0404|USB die ik gebruik de linker ingang bij default gebruikt.
Ik heb dus toen de nivo's even gezocht via (generate MLS) voor het volume, die heb ik op mijn USB kaart zitten.
meet.PNG
Even omsteken, en ja daar is het signaal.
Toen ik meende dat het goed stond, op record,, en die geeft dan dit signaal af.

Met de linker muisknop de linker (gele) marker gezet, en met de rechtermuisknop de rechter marker gezet.
kalibreren-1.png
Daarna, even in het balkje bovenin het knopje met Fr ingedrukt, en dan verschijnt er dit scherm.
kalibreren.png
Nu eens zien of dit dan goed gaat.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

En zo doet hij het ook in Holmimpuls. :P
HI.PNG
Om dit te doen heb je dus alleen de geluidskaart nodig met een snoertje met dan uiteraard de PC.
In dit geval een Asus Netbook 1005 met nog XP erop.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Kijk dat is mooi werk Hans, het begin is er :D

Is dit de 'loopback' test om te controleren of de geluidskaart zelf geen rommel toevoegt?

Dit ga ik vanmiddag zelf dus ook proberen O:)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Hmmm... dat ziet er bij mij toch anders uit:
Bijlagen
niet goed.JPG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Poging 2.

Volgens mij gaat het al iets beter als ik kijk naar het scherm op de achtergrond, maar het lijkt me nog steeds niet goed.
Bijlagen
niet goed2.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

Zet anders je marker wat verder naar het signaal/sprong.( geel iets verder naar rechts)

Het lijkt er op dat een deel van wat je niet wilt weten nu mee meet.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Blijkbaar moest ik in Arta de geluidskaartdrivers nog goed zetten, in de 'audio device setup'.
Volgens mij lijkt dit er meer op:
Bijlagen
beter.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

:proost: :rock:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Sorry, geen bier voor mij. Mag ik een appelsapje? :mrgreen:

Maar goed, wat hebben we nu gemeten? Of de geluidskaart naar behoren functioneert?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

Yep, de weg van de van de microfoon/ en versterker is nu dus vervangen geweest door dat draadje, en nu weet je in ieder geval dat de PC en de geluidskaart met elkaar correct communiceren.

Groen licht voor verdere metingen dus. :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Groen licht voor verdere metingen dus. :D
Mooi :D
jeroen_d schreef:
Wat niet ingewikkeld hoeft te zijn is het uitvoeren van een meting op voldoende afstand van de units (minimaal een halve meter om voldoende de bafflestep mee te meten). Het meest simpele is dan:
- akoestische meting van woofer en tweeter terwijl de microfoon op minimaal een halve meter afstand staat. Om de faserelatie goed te krijgen is het daarbij handig om de microfoon op de hoogte te zetten tussen het centrum van woofer en tweeter in.
- impedantiemeting om de werking van je filter nauwkeurig te kunnen simuleren.
Oké, stel dat ik dus een reeds gefilterde speaker wil nameten, bijvoorbeeld mijn mortelkasten. Is het eerste punt van Jeroen's advies daarvoor geschikt?

En, zo ja, sluit ik dan de boel aan als in onderstaand schema?
Bijlagen
schema.JPG
Plaats reactie