Ik ben net even bij Speakerkits geweest, die weet ook wel wat van filteren, en ook inderdaad weer wat geleerd.
Het begrip : Elektrisch of akoestisch filter, niet dat ik nu alles ervan begrijp, maar ik kom wel telkens een stukje verder.
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb meer vrije tijdArno schreef:@Hans: Lijkt me een goed plan om eens samen te gaan tobben
En wat als we onze bevindingen hier (op het forum)met elkaar delen, en dan misschien in Breda dan ook weer met elkaar uitwisselen en/of uitproberen?BertDB schreef:kunnen we dat niet gezellig ergens in Breda houden ?
Ik ben anders ook wel geïnteresseerd![]()
Lijkt me zeker een goede starthannesie schreef:En wat als we onze bevindingen hier (op het forum)met elkaar delen, en dan misschien in Breda dan ook weer met elkaar uitwisselen en/of uitproberen?BertDB schreef:kunnen we dat niet gezellig ergens in Breda houden ?
Ik ben anders ook wel geïnteresseerd![]()
Jum zo een wil ik ookArno schreef:Als ik nou dit kleine monitortje eens afmaak, dan lijkt me dat een leuke testcase.![]()
De bezetting:
-Vifa HT-275D2
-Vifa P13WH00-8 (WP-130)
Ja, doen!Arno schreef:Als ik nou dit kleine monitortje eens afmaak, dan lijkt me dat een leuke testcase.![]()
De bezetting:
-Vifa HT-275D2
-Vifa P13WH00-8 (WP-130)
Dat met die extra baffles dat lukt wel jabertor schreef:Lukt dat?![]()
Mooihannesie schreef:Groen licht voor verdere metingen dus.
Oké, stel dat ik dus een reeds gefilterde speaker wil nameten, bijvoorbeeld mijn mortelkasten. Is het eerste punt van Jeroen's advies daarvoor geschikt?jeroen_d schreef:Wat niet ingewikkeld hoeft te zijn is het uitvoeren van een meting op voldoende afstand van de units (minimaal een halve meter om voldoende de bafflestep mee te meten). Het meest simpele is dan:
- akoestische meting van woofer en tweeter terwijl de microfoon op minimaal een halve meter afstand staat. Om de faserelatie goed te krijgen is het daarbij handig om de microfoon op de hoogte te zetten tussen het centrum van woofer en tweeter in.
- impedantiemeting om de werking van je filter nauwkeurig te kunnen simuleren.