Nieuw project: 3-weg waarvan subunit actief

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Nieuw project: 3-weg waarvan subunit actief

Bericht door Maurice »

Ik heb momenteel de Scan-Speak reference monitor, die ik aan wilde vullen met actief laag (zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=365)

Ondertussen ben ik al weer op nieuwe ideën gekomen. Ik wil een soort 3 weg systeem gaan bouwen, waarvan de kast bestaat uit "gestapelde lagen" MDF.
Voordeel hiervan is dat ik vrij gemakkelijk zelf de kastvorm kan bepalen (dus niet het standaard schoenendoosje).

Een aantal gegevens zijn vast:
Tweeter: Scan-Speak 2905/9900 (revelator)
Midlaag: Scan-Speak 18W8546
Submodule: Hypex HS200

Mijn idee was om een gesloten kast te maken, om het impuls gedrag (snelheid) optimaal te houden. Nu blijkt echter dat een gesloten laagkast weinig toevoegt aan mijn midlaag unit.
Alleen als ik een BR toepas, dan schiet het fase-verschil enorm omhoog. Gesloten midlaag sectie met BR laag is nagenoeg uit den boze, daar het laag dan teveel na-ijlt op het mid (merk ik nu al).
Ook het principe van de inverted horn spreekt mij erg aan, heeft dit nog invloed op de afstemming? Kan dit ook met BR (lijkt me niet dus).

Hoe moet ik omgaan met het optellen van de frequenties van de midlaag en sublaag unit?

Help nodig dus ;)

Commentaar en aandachtspunten zijn zeer gewenst. Uiteraard ben ik niet te beroerd om zelf van alles uit te zoeken, maar voor ik mij op het duistere pas begeef, zou ik wel graag willen weten wat ongeveer de route is.
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Ook het boek van Vance Dickason maar eens besteld....
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

IK ben bang dat het project toch wat duurder gaat worden dan in eerste instantie bedacht :S

Ik ga denk ik de volgende setup gebruiken:
Tweeter: Scan-Speak 2905/9900 (revelator)
Midlaag: Scan-Speak 18W8546
Sublaag: Scan-Speak 23W/4557T00
Submodule: 2x Hypex HS200

De tweeters en mids alsmede 1 hypex zijn al in mijn bezit. Ik heb een optie een tweede hypex. De subs moet ik nog aansschaffen.

Iemand ervaring met de genoemde subs in een gesloten kast?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Waarom zo'n grote mid? Je kunt beter een kleinere nemen, die hebben minder (lees hogere) cone breakup, en beter afstraling.

Verder leuk project zeg! Kwa "klasse" ongeveer hetzelfe als ik ga maken :) . Maar met die MDF schrijfjes, weet waar je aan begint, want het is echt vreselijk veel werk. Mijn 3-weg kast gaat ook veel rondingen e.d bevatten, maar ik ga toch proberen het op een andere manier te doen.

Aan de andere kant, het is wel echt een über stevige en doode methode ;)
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

deepspace schreef:
Waarom zo'n grote mid? Je kunt beter een kleinere nemen, die hebben minder (lees hogere) cone breakup, en beter afstraling.
De unit heb ik al (SS reference monitor). Verder wil ik deze gaan affilteren rond de 1500-2000 Hz, dus dat is wel voor het opbreekgedeelte.
deepspace schreef:
Verder leuk project zeg! Kwa "klasse" ongeveer hetzelfe als ik ga maken :) . Maar met die MDF schrijfjes, weet waar je aan begint, want het is echt vreselijk veel werk. Mijn 3-weg kast gaat ook veel rondingen e.d bevatten, maar ik ga toch proberen het op een andere manier te doen.

Aan de andere kant, het is wel echt een über stevige en doode methode ;)
Ik ga jouw topic ook maar eens doorwerken!

Ik vraag me wel af of de genoemde subunits niet te zwaar zijn.
Specs:
  • 23W/4557T02

    Characteristic sensitivity (2.83V / 1m) : 82 dB
    Recommended frequency range : 21 - 500 Hz
    Free air resonance frequency, fs : 20.5 Hz
    DC resistance, Re : 3.45 ohm
    Voice coil inductance, Le : 0.45 mH
    Effective piston area, Sd : 232 cm²
    Moving mass incl. air, md : 101 g
    Mechanical loss, Rm : 2.7 Ns/m
    Force factor, BL : 9.3 Tm
    Equivalent volume, Vas : 45.6 ltr.
    Mechanical Q-factor, Qms : 4.8
    Electrical Q-factor, Qes : 0.52
    Total Q-factor, Qts : 0.47
    Excursion, lin./max. : ±13 / ±20 mm
    Voice coil diameter : 50 mm
    Rated power handling : 225 W
    Net weight : 4.6 kg
Zou deze niet ook erg geschikt (zo niet geschikter zijn)?
  • 25W/8565-01

    Characteristic sensitivity (2.83V / 1m) : 88 dB
    Recommended frequency range : 19 - 600 Hz
    Free air resonance frequency, fs : 19 Hz
    DC resistance, Re : 5.5 ohm
    Voice coil inductance, Le : 0.6 mH
    Effective piston area, Sd : 330 cm²
    Moving mass incl. air, md : 47 g
    Mechanical loss, Rm : 1.0 Ns/m
    Force factor, BL : 9.3 Tm
    Equivalent volume, Vas : 229 ltr.
    Mechanical Q-factor, Qms : 5.6
    Electrical Q-factor, Qes : 0.36
    Total Q-factor, Qts : 0.34
    Excursion, lin./max. : ±6.5 / ±12 mm
    Voice coil diameter : 42 mm
    Rated power handling : 100 W
    Net weight : 2.6 kg
Wel heb ik een adres waar ik de 23W/4557T02 voor 259/stuk kan krijgen, wat toch al scheelt met de bekende winkels.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, het grote argument tegen de W23 is zijn gevoeligheid (82 dB). De W26 heeft dan weer een grote doos nodig. Maarja, je hebt een best forse amp, de W23 heeft een flinke Xmax, dus op zich zou je dan nog best goed zitten.

Ik zou ze gewoon eens ff beiden simuleren om ze ff te vergelijken.
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

deepspace schreef:
Tja, het grote argument tegen de W23 is zijn gevoeligheid (82 dB). De W26 heeft dan weer een grote doos nodig. Maarja, je hebt een best forse amp, de W23 heeft een flinke Xmax, dus op zich zou je dan nog best goed zitten.

Ik zou ze gewoon eens ff beiden simuleren om ze ff te vergelijken.
Na veel lezen, wikken en wegen heb ik toch een keuze gemaakt!
Ik heb nog wat zitten simuleren in winisd, en in een gesloten box is de 23W/4557 toch superieur. Ik red dan een 30 Hz bij -3dB met een Qtc van 0,57! En dan heb ik nog niets gecorrigeerd (basboost op Hypex), maar dat lijkt zo ook niet nodig.

De units zijn vandaag besteld, dus ff afwachten wanneer ze binnenkomen.

Verder toch ook maar eens verder zien te komen met Audiocad, snap er nog niet veel van.... En dan wil ik eigenlijk ook nog een eenvoudig meetsysteem :S

Trouwens, ben toch aan het overwegen om de mid unit een schop te geven en een kleiner mid unit te kopen.... Bijv. een Seas Excel of een SS revelator van 15cm.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

He Maurice, hoe groot is jou luisterruimte? En wordt het geen overkill van bass in jou ruimte als je eens je amp een beetje open zet?
Ik heb een 21W8555 van scan speak in een kamer van ca 12,5 meter lengte en een breedte van 5,20 meter. De speaker van mij geeft al een heel mooi diep en gecontroleerd laag. heel strak en geen overkill. Soms kan iets ook te veel van het goede zijn als ze voor een verkeert doel worden gebruikt. Is die sub-unit niet speciaal voor een sub-woofer? dus alleen 20-50Hz?? Om het beste te laten presteren. En hoe vlak of steil loopt de hypex af? 24 dB? Allemaal dingen waar je effe rekening mee moet houden.

Ik begrijp dat je een drie weg wil bouwen voor muziek die ook lekker veel laag weergeeft. Klopt dat of heb ik het mis?

Check mijn topic even. Rete strak en wordt alleen maar beter.

hier op mijn site -> http://members.chello.nl//r.zondervan3/bouw.htm

En hier het topic -> viewtopic.php?t=676


btw, ik wil wel zien wat je daadwerkelijk gaat bouwen. PICS :)
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Mijn luisterruimte is momenteel niet direct een beperkende factor, ze staan ook nog eens in de lengterichting opgesteld.
De unit is inderdaad speciaal voor sublaag, daar waar ik het ook voor in wil zetten. Het idee is om de sub tot ca 150 hz door te laten lopen. De hypex filtert met 24dB/octaaf.
Met deze oplossing kan ik ook makkelijk de gain terugdraaien als het teveel wordt. Bovendien red ik in een optimale gesloten kast slechts 30Hz bij -3dB. Dit is voldoende laag voor muziek, maar levert ook minder problemen op.
Ik ga ook relatief laag met de Qtc zitten, ca 5.7-5.8. Evt nog minder.

De reden dat ik deze unit heb gekozen is vanwege de extreem lange slag (13 mm lineair en 20mm max), daar ik de unit gebruik in een gesloten kast.

Als jouw speaker af is dan wil ik wel een keer komen luisteren!
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Maurice schreef:
Mijn luisterruimte is momenteel niet direct een beperkende factor, ze staan ook nog eens in de lengterichting opgesteld.
De unit is inderdaad speciaal voor sublaag, daar waar ik het ook voor in wil zetten. Het idee is om de sub tot ca 150 hz door te laten lopen. De hypex filtert met 24dB/octaaf.
Met deze oplossing kan ik ook makkelijk de gain terugdraaien als het teveel wordt. Bovendien red ik in een optimale gesloten kast slechts 30Hz bij -3dB. Dit is voldoende laag voor muziek, maar levert ook minder problemen op.
Ik ga ook relatief laag met de Qtc zitten, ca 5.7-5.8. Evt nog minder.

De reden dat ik deze unit heb gekozen is vanwege de extreem lange slag (13 mm lineair en 20mm max), daar ik de unit gebruik in een gesloten kast.

Als jouw speaker af is dan wil ik wel een keer komen luisteren!
he, goed dat je aan die dingen gedacht heb. Anders kom je er pas achter als je je speaker in elkaar hebt staan.

s6 met je bouw en ik ben wel benieuwd hoe het geheel eruit gaat zien en hoe het zal gaan klinken. Daadwerkelijke crossover.

Heb je al pics?
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

De woofers zijn binnen!

Kolere wat een dingen zeg :D

Ik kan helaas momenteel geen foto's maken (mis de kabel om de foto's op de pc te zetten), maar echt schitterende dingen.

Momenteel speelt 1 woofer in een oude BR kast, waarvan ik de poort dichtgemaakt hebt. Kast is veeeeeel te klein, maar het geluid geeft al wel aan wat de potentie is. :twisted:

Afgrond diep gaat het iig ;)

Helaas ga ik morgen 2 weken met vakantie :( , ik wil verder met de speaker!
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

meenemen in de koffer 8)

staan ze vast vreemd te kijken bij de dounepoortjes van het vliegveld. Een koffer met units, koffer met gereedschap, koffer met hout :p
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Wijx schreef:
meenemen in de koffer 8)

staan ze vast vreemd te kijken bij de dounepoortjes van het vliegveld. Een koffer met units, koffer met gereedschap, koffer met hout :p
Hmm, max 20kg bagage per persoon :(

Maar idd lachen! Ik denk niet dat ik de douane doorkom :D
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Inmiddels de foto's op de server staan :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kanonne, wat een ding zeg.....hij's mooi...ERG mooi...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

zie ik daar bij de laatste foto een stukje spreekspoel buiten de magneet uit steken? :?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

keyser schreef:
zie ik daar bij de laatste foto een stukje spreekspoel buiten de magneet uit steken? :?
Yep. Dat hebben wel meer woofers met een geventileerde spider. Is natuurlijk niks mis mee: Lekker grote Xmax :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ff beetje offtopic: ik ben ook al een tijd geinteresseerd in een dergelijk concept met 2-weg speakers en een sub. Wat zou een beetje een goeie driver combo zijn als de mains tot ongeveer 100hz zouden moeten werken? Budget aan alleen drivers is tot maximaal 500 euro. Onderdelen voor de sub heb ik al. Crossover is aktief. Hout heb ik ook wel (25 mm. mdf van heel hoge kwaliteit).
edit: oja, waar zou ik die units eventueel het best kunnen bestellen? misschien ergens overjarige modellen verkrijgbaar tegen een gereduceerde prijs? :roll:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hé Maurice,

Jouw buren zullen blij zijn met je! :lol:

Maar idd.. een flinke jongen..
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Jasper Joppe Geers schreef:
Hé Maurice,

Jouw buren zullen blij zijn met je! :lol:

Maar idd.. een flinke jongen..
Ach ja, je moet toch wat als je in een flat woont!

Overigens gaan we wel kijken voor een andere woning, dus dat scheelt al weer heel wat buren.

Lineaire excursie is 13mm
Max excursie is 20mm
Kan dus idd lekker wapperen :D

Keyser, ik weet niet wat voor units je het best zou kunnen nemen, maar kijk ook tweedehands op marktplaats. Soms kom je complete speakers tegen met leuke units. Zo kom ik aan een heel goedkope Hypex HS200.

Anders Radio Piet in Arnhem. Scheelt flink, zelfs ivt internetwinkels!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ìk ben me een beetje meer aan het verdiepen in mijn eventuelen projectje. Maurice' topic over zijn reference monitor zal vast heel leerzaam zijn... link doet het helaas niet bij mij.
beetje curieus vind ik de combinatie van heel dure tweeter met relatief goedkope mid/bas.
Mocht je de SS mid/bas units willen vervangen, dan ben ik eventueel geinteresseerd in de 8546 :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

als je straks met subs werkt, blijft je reference monitor dan gewoon een bas-reflex?
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

keyser schreef:
als je straks met subs werkt, blijft je reference monitor dan gewoon een bas-reflex?
Nope, ik wil alles gsloten maken. Resutlaat is wel dat de mids dus hoger afvallen, maar dat is ook de bedoeling.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Maurice schreef:
keyser schreef:
als je straks met subs werkt, blijft je reference monitor dan gewoon een bas-reflex?
Nope, ik wil alles gsloten maken. Resutlaat is wel dat de mids dus hoger afvallen, maar dat is ook de bedoeling.
heb contact gehad met Rolph. in mijn geval (ik wil graag crossen rond 120hz) is het waarschijnlijk beter de speaker als bas-reflex te laten werken, omdat bij het afdichten van de poort de f3 rond 100 hz komt te liggen. de Q komt dan op 0,4.
maak je een compleet nieuwe kast? anders zou je denk ik beter ook bas-reflex kunnen spelen. las ooit ergens dat een goede richtlijn voor het instellen van de sub minimaal één oktaaf hoger dan de f3 van de fronts is.
kom je subX van 200 hz of hoger...
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

@Keyser:

Afbeelding

Ik ga een compleet andere kast maken, dus ook met een andere inhoud. Met 21 liter gesloten en een Q van 0,57 kom je dan op een f3 van ca 80Hz.
Wat is dan 1 octaaf hoger?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”