Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Ja de slechte volumeregling in de miniDSP is berucht. Dat was voor mij ook de reden om daarvan af te stappen.
:-s ..................., :D Daar heb ik hier geen last van met mijn MiniDsp en het printje van knuisje.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Tja, het is nog even wachten op een paar componenten. Ik kreeg net een tracking nummer van FedEx met een estimated arrival date van 30 april. 8-[
Bijlagen
DSC01754.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

Dat zier er al wel spannend uit. :)

Dat zal dan wel 1 mei worden, met de Koninginnedag zullen ze misschien niet bezorgen. 8-[
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Ik heb nog een feature request als dat mag. Kun je inbouwen in de software dat er een default opstartvolume ingesteld kan worden? Liefst per ingang natuurlijk maar 1 globale setting mag ook. Dat is echt ideaal!
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

Vinculum schreef:
Ik heb nog een feature request als dat mag. Kun je inbouwen in de software dat er een default opstartvolume ingesteld kan worden? Liefst per ingang natuurlijk maar 1 globale setting mag ook. Dat is echt ideaal!
Volgens mij is het normaal dat hij het laatst ingestelde volume onthoudt, dat doet mijn huidige VV-DAC nu ook.

ik weet niet of Knuisje de source van het prog voor iedereen beschikbaar stelt maar als dat zo is kun je in AVR studio dingen naar persoonlijke smaak aanpassen en toevoegen. Het is handig om een basis te hebben die je verder kan uitwerken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Laatst ingestelde volume is dus juist niet wat ik bedoel. Als ik 's avonds een film gekeken heb of muziek geluisterd heb ik niet 's ochtends om 6 uur met dat volume het journaal op hebben. Dan is gelijk de buurt wakker. Nu moet ik dan elke avond voor ik alles afsluit het volume naar 0 zetten maar ja, dat word wel eens vergeten.

Vandaar, een simpele keuzeoptie "onthoud laatste volume" of "begin met standaard volume" en dan bij de laatste een secundaire optie om daadwerkelijk het volume in te stellen.

Wat betreft de sourcecode. Ik zit idd te denken om een Arduino te gebruiken om alles aan te sturen maar dat ligt eraan hoe de aansturing van de DAC gaat. Geen ervaring mee natuurlijk. Dan heb ik zelf de regie in handen wat UI betreft en aanpassingen voor de toekomst. Zo zou ik bij ook graag een extra schakeluitgang willen zodat ik de eindversterkers/andere apparatuur aan/uit kan zetten.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Mr Tube schreef:
Volgens mij is het normaal dat hij het laatst ingestelde volume onthoudt, dat doet mijn huidige VV-DAC nu ook.
Klopt, zo werkt het nu. Hij onthoudt ook de gekozen bron.
Vinculum schreef:
Zo zou ik bij ook graag een extra schakeluitgang willen zodat ik de eindversterkers/andere apparatuur aan/uit kan zetten.
In een trigger out ga ik ook voorzien.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
Klopt, zo werkt het nu. Hij onthoudt ook de gekozen bron.
Dat is al super natuurlijk. Mocht je als je klaar bent nog tijd/zin over hebben dan zou je toch kunnen nadenken of je een defaultvolume optie wil implementeren. Hoeft niet per ingang maar 1 setting voor alles is goed genoeg. Als je dit gewend bent is het ideaal!
knuisje schreef:
In een trigger out ga ik ook voorzien.
Held!
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

Vinculum schreef:
Wat betreft de sourcecode. Ik zit idd te denken om een Arduino te gebruiken om alles aan te sturen maar dat ligt eraan hoe de aansturing van de DAC gaat. Geen ervaring mee natuurlijk. Dan heb ik zelf de regie in handen wat UI betreft en aanpassingen voor de toekomst. Zo zou ik bij ook graag een extra schakeluitgang willen zodat ik de eindversterkers/andere apparatuur aan/uit kan zetten.
Dat is een leuke optie om die Ardino te gebruiken, ik ga eens bekijken of de IO van de eenvoudige versie toereikend is of dat ik beter meteen de Mega moet gaan gebruiken.

voor DAC en Display heb je al 10 pinnen nodig en dan is er nog geen Mute en trigger en mogelijke leds die aangestuurd worden, ook analoge inputs en het eventuele printje met digi inputs vraagt om aansturing.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Feitelijk is er geen verschil tussen Knuisje uC en een arduino. Alleen is de arduino iets makkelijker te programmeren je geen speciale programmers voor nodig hebt. Ook is het internet vol gebombardeerd met arduino code en libraries. Nadeel is dat je een complete print nodig hebt ipv alleen een uC en een miniem aantal externe onderdelen.

Miss dat Knuisje een beta van zijn code wil vrijgeven hoe hij de DAC aanspreekt dan kan ik vast kijken of ik de Arduino hetzelfde kan laten doen.
Maar goed, zo te zien maakt Knuisje eigenlijk alles al zoals ik het ook zou willen dus of het nut heeft... Ach, leuk is het in ieder geval.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Vinculum schreef:
Miss dat Knuisje een beta van zijn code wil vrijgeven hoe hij de DAC aanspreekt dan kan ik vast kijken of ik de Arduino hetzelfde kan laten doen.
Google eens op Hifiduino, dan zie je hoe je de sabre dac vanuit een arduino aanspreekt.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

Ik heb de Ardino besteld (mega 2560), voor dat geld kan ik hem niet bouwen.. zeker als ik nog een print moet ontwikkelen en laten maken. Met de Duemilanove was ik bang IO pinnen tekort te komen en dan moet je weer IO uitbreidings electronica gaan toevoegen dus daarom de mega uitvoering.
Het idee leeft om de volumeregeling van AMB te gebruiken in combinatie met analoge ingangskeuze mogelijk kan het ook nog met CS3310 of een van de BB varianten, daar moet ik nog over nadenken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Mr Tube schreef:
voor DAC en Display heb je al 10 pinnen nodig en dan is er nog geen Mute en trigger en mogelijke leds die aangestuurd worden, ook analoge inputs en het eventuele printje met digi inputs vraagt om aansturing.
Met dit printje kun je het display in ieder geval met veel minder io's aansturen.

@Knuisje
Welk display heb je nu gebruikt? 16x2 karakter of een graphic display? En OLED, LED, LCD of VFD? Serieel of parallel?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Ik heb een 16x2 karakters oled display gebruikt, parallel aangestuurd.

Maar misschien is het beter dat je een eigen topic opstart?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Ik snap de hint... :-#
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door gugi100 »

Misschien is dit http://www.audio-gd.com/Pro/dac/TE8802/TE8802kitEN.htm wel wat als USB ingang. De tenor 8802 wordt ook in diverse commerciële ontwerpen gebruikt.
http://www.homestudio.nl/lindemann-usb-ddc-24-192.html
http://www.teac.eu/hifi-audio/reference ... 01/ud-h01/

Met (tijdelijk) $39 (excl. $21-25 shipping en BTW en inklaringskosten) per stuk lijkt dit een mooi aanbod. Bijv. per vier laten komen, dan blijf je beneden de EUR 150 met geen douane rechten (hoeveelzijn die eigenlijk?)

En ja ik heb ook interesse in deze DAC.

Gr GJ
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Er komt inmiddels geluid uit de dac. :D

Alleen nog met haperingen, het lijkt erop dat mijn voeding het niet trekt om een stabiele 5V aan de dac-print te geven. Ik heb het nu werkend via I2S met de ministreamer, SPDIF heb ik nog niet aan de praat. Ook kan ik de registers van de dac lezen en schrijven vanuit de microcontroller.

Kortom, nog wel wat werk aan de winkel.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

gugi100 schreef:
Misschien is dit http://www.audio-gd.com/Pro/dac/TE8802/TE8802kitEN.htm wel wat als USB ingang. De tenor 8802 wordt ook in diverse commerciële ontwerpen gebruikt.
http://www.homestudio.nl/lindemann-usb-ddc-24-192.html
http://www.teac.eu/hifi-audio/reference ... 01/ud-h01/

Met (tijdelijk) $39 (excl. $21-25 shipping en BTW en inklaringskosten) per stuk lijkt dit een mooi aanbod. Bijv. per vier laten komen, dan blijf je beneden de EUR 150 met geen douane rechten (hoeveelzijn die eigenlijk?)

En ja ik heb ook interesse in deze DAC.

Gr GJ
Als je een groupbuy overweegt dan heb ik wel interesse in dat tenor printje.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

knuisje schreef:
Er komt inmiddels geluid uit de dac. :D

Alleen nog met haperingen, het lijkt erop dat mijn voeding het niet trekt om een stabiele 5V aan de dac-print te geven. Ik heb het nu werkend via I2S met de ministreamer, SPDIF heb ik nog niet aan de praat. Ook kan ik de registers van de dac lezen en schrijven vanuit de microcontroller.

Kortom, nog wel wat werk aan de winkel.
Mooi dat er geluid uit komt, dat voedingsprobleem komt denk ik ook wel goed.

inmiddels is de Ardino binnen en een 4 regel display zodat ik me kan gaan bezighouden met de user interface.
Inmiddels ook een oplossing gevonden om analoge bronnen aan te sluiten, een AD converter! Ik heb nog eentje liggen maar die kan alleen 48KHz aan, doel is om een nieuwe te bouwen die wat verder gaat.
Ik ben best wel puristisch als het om vinyl of tape gaat maar recente luistertests hebben aangetoond dat het digitaliseren en weer terug naar analoog geen beperking is, nu kunnen ook de analoge bronnen profiteren van de mooie volumeregeling in de Sabre DAC. Bijkomend voordeel is dat de mini streamer meteen de digitale source kaan doorgeven aan de computer zodat je ook eenvoudig je vinyl of tape kan digitaliseren, ook past het idee in het plaatje van in de toekomst toe te passen roomcorrector.

De AD converter wil ik opbopuwen met een CS53xx, daar heb ik er nog een aantal van. Met de oude die alleen maar 48KHz aan kan heb ik al hele goede ervaringen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Mr Tube schreef:
Bijkomend voordeel is dat de mini streamer meteen de digitale source kaan doorgeven aan de computer
Je bedoelt net andersom denk ik. De computer sluit je aan op de ministreamer en die geeft het door aan de DAC. De streamer is een ingang, geen uitgang.
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 03 mei 2012, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

Voor de DAC bevindt zich een input select waarop zowel de digitale als analoge bronnen binnen komen (analoog via ADC) op deze input select komt dan ook een REC out functie (in I2S formaat) welke zijn weg vindt via de USB interface (ministreamer of de genoemde Tenor)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Een condensator na de LM317 op mijn 5V voedinkje heeft het haperen verholpen, zodat ik nu ongestoord kan luisteren. :rock:
Mr Tube schreef:
inmiddels is de Ardino binnen en een 4 regel display zodat ik me kan gaan bezighouden met de user interface.
Denk eraan dat de registers van de ES9018 en ES9016 niet exact hetzelfde zijn.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door paulebappie »

Gisteren eindelijk mijn AK4393 kapot ge-mod :rock:

Tsja, jarenlang op dezelfde print solderen vraagt om problemen natuurlijk, (kan / kruik?)

Hoog tijd voor de volgende stap in geluidskwaliteit. Dit lijkt me een geweldig project en ik bouw graag mee als het zover is.

Goed werk, prima opzet, flexibel .... :goeie:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door BertDB »

knuisje schreef:
Een condensator na de LM317 op mijn 5V voedinkje heeft het haperen verholpen, zodat ik nu ongestoord kan luisteren. :rock:
Hoe klinkt ie ? :kwijl:
Ik heb net nog even het topic opnieuw gelezen en zie dat je ook gebalanceerde uitgangen erop gaat zetten.
Aangezien deze VV een volumeregeling heeft kan ik hierachter gewoon een gebalanceerde Marantz MM7025 hangen.. Dat zou über zijn ! :goeie:

Ik zit enkel nog te denken aan het kastje voor dit alles.
Ben allerminst een crack in het mooi inbouwen van displays .. :-#
Heb je een idee van de minimum afmetingen die de kast moet hebben om dit alles in te stoppen ?
Ik vermoed dat de voedings- en dac print wel boven elkaar (beide 10x10) kan gemonteerd worden ?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

Ik heb wat geexperimenteerd met het Arduino boardje en de 4 regel display en kom het volgende tegen.

De display geeft maar twee regels ipv 4 (reg1 en 3) verder reageert hij niet op commandos met betrekking op row number.
als ik tekst op de tweede regel wil zetten dan moet ik gewoon kolom 20+ opgeven dus softwarematig ziet de display maar een regel.
is er een speciaal commando om de display in de 4 regel modus te zetten?
Plaats reactie