Vinculum schreef:Ja de slechte volumeregling in de miniDSP is berucht. Dat was voor mij ook de reden om daarvan af te stappen.
Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Tja, het is nog even wachten op een paar componenten. Ik kreeg net een tracking nummer van FedEx met een estimated arrival date van 30 april. 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat zier er al wel spannend uit.
Dat zal dan wel 1 mei worden, met de Koninginnedag zullen ze misschien niet bezorgen.
Dat zal dan wel 1 mei worden, met de Koninginnedag zullen ze misschien niet bezorgen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb nog een feature request als dat mag. Kun je inbouwen in de software dat er een default opstartvolume ingesteld kan worden? Liefst per ingang natuurlijk maar 1 globale setting mag ook. Dat is echt ideaal!
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Volgens mij is het normaal dat hij het laatst ingestelde volume onthoudt, dat doet mijn huidige VV-DAC nu ook.Vinculum schreef:Ik heb nog een feature request als dat mag. Kun je inbouwen in de software dat er een default opstartvolume ingesteld kan worden? Liefst per ingang natuurlijk maar 1 globale setting mag ook. Dat is echt ideaal!
ik weet niet of Knuisje de source van het prog voor iedereen beschikbaar stelt maar als dat zo is kun je in AVR studio dingen naar persoonlijke smaak aanpassen en toevoegen. Het is handig om een basis te hebben die je verder kan uitwerken.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Laatst ingestelde volume is dus juist niet wat ik bedoel. Als ik 's avonds een film gekeken heb of muziek geluisterd heb ik niet 's ochtends om 6 uur met dat volume het journaal op hebben. Dan is gelijk de buurt wakker. Nu moet ik dan elke avond voor ik alles afsluit het volume naar 0 zetten maar ja, dat word wel eens vergeten.
Vandaar, een simpele keuzeoptie "onthoud laatste volume" of "begin met standaard volume" en dan bij de laatste een secundaire optie om daadwerkelijk het volume in te stellen.
Wat betreft de sourcecode. Ik zit idd te denken om een Arduino te gebruiken om alles aan te sturen maar dat ligt eraan hoe de aansturing van de DAC gaat. Geen ervaring mee natuurlijk. Dan heb ik zelf de regie in handen wat UI betreft en aanpassingen voor de toekomst. Zo zou ik bij ook graag een extra schakeluitgang willen zodat ik de eindversterkers/andere apparatuur aan/uit kan zetten.
Vandaar, een simpele keuzeoptie "onthoud laatste volume" of "begin met standaard volume" en dan bij de laatste een secundaire optie om daadwerkelijk het volume in te stellen.
Wat betreft de sourcecode. Ik zit idd te denken om een Arduino te gebruiken om alles aan te sturen maar dat ligt eraan hoe de aansturing van de DAC gaat. Geen ervaring mee natuurlijk. Dan heb ik zelf de regie in handen wat UI betreft en aanpassingen voor de toekomst. Zo zou ik bij ook graag een extra schakeluitgang willen zodat ik de eindversterkers/andere apparatuur aan/uit kan zetten.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Klopt, zo werkt het nu. Hij onthoudt ook de gekozen bron.Mr Tube schreef:Volgens mij is het normaal dat hij het laatst ingestelde volume onthoudt, dat doet mijn huidige VV-DAC nu ook.
In een trigger out ga ik ook voorzien.Vinculum schreef:Zo zou ik bij ook graag een extra schakeluitgang willen zodat ik de eindversterkers/andere apparatuur aan/uit kan zetten.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat is al super natuurlijk. Mocht je als je klaar bent nog tijd/zin over hebben dan zou je toch kunnen nadenken of je een defaultvolume optie wil implementeren. Hoeft niet per ingang maar 1 setting voor alles is goed genoeg. Als je dit gewend bent is het ideaal!knuisje schreef:Klopt, zo werkt het nu. Hij onthoudt ook de gekozen bron.
Held!knuisje schreef:In een trigger out ga ik ook voorzien.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat is een leuke optie om die Ardino te gebruiken, ik ga eens bekijken of de IO van de eenvoudige versie toereikend is of dat ik beter meteen de Mega moet gaan gebruiken.Vinculum schreef:Wat betreft de sourcecode. Ik zit idd te denken om een Arduino te gebruiken om alles aan te sturen maar dat ligt eraan hoe de aansturing van de DAC gaat. Geen ervaring mee natuurlijk. Dan heb ik zelf de regie in handen wat UI betreft en aanpassingen voor de toekomst. Zo zou ik bij ook graag een extra schakeluitgang willen zodat ik de eindversterkers/andere apparatuur aan/uit kan zetten.
voor DAC en Display heb je al 10 pinnen nodig en dan is er nog geen Mute en trigger en mogelijke leds die aangestuurd worden, ook analoge inputs en het eventuele printje met digi inputs vraagt om aansturing.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Feitelijk is er geen verschil tussen Knuisje uC en een arduino. Alleen is de arduino iets makkelijker te programmeren je geen speciale programmers voor nodig hebt. Ook is het internet vol gebombardeerd met arduino code en libraries. Nadeel is dat je een complete print nodig hebt ipv alleen een uC en een miniem aantal externe onderdelen.
Miss dat Knuisje een beta van zijn code wil vrijgeven hoe hij de DAC aanspreekt dan kan ik vast kijken of ik de Arduino hetzelfde kan laten doen.
Maar goed, zo te zien maakt Knuisje eigenlijk alles al zoals ik het ook zou willen dus of het nut heeft... Ach, leuk is het in ieder geval.
Miss dat Knuisje een beta van zijn code wil vrijgeven hoe hij de DAC aanspreekt dan kan ik vast kijken of ik de Arduino hetzelfde kan laten doen.
Maar goed, zo te zien maakt Knuisje eigenlijk alles al zoals ik het ook zou willen dus of het nut heeft... Ach, leuk is het in ieder geval.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Google eens op Hifiduino, dan zie je hoe je de sabre dac vanuit een arduino aanspreekt.Vinculum schreef:Miss dat Knuisje een beta van zijn code wil vrijgeven hoe hij de DAC aanspreekt dan kan ik vast kijken of ik de Arduino hetzelfde kan laten doen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb de Ardino besteld (mega 2560), voor dat geld kan ik hem niet bouwen.. zeker als ik nog een print moet ontwikkelen en laten maken. Met de Duemilanove was ik bang IO pinnen tekort te komen en dan moet je weer IO uitbreidings electronica gaan toevoegen dus daarom de mega uitvoering.
Het idee leeft om de volumeregeling van AMB te gebruiken in combinatie met analoge ingangskeuze mogelijk kan het ook nog met CS3310 of een van de BB varianten, daar moet ik nog over nadenken.
Het idee leeft om de volumeregeling van AMB te gebruiken in combinatie met analoge ingangskeuze mogelijk kan het ook nog met CS3310 of een van de BB varianten, daar moet ik nog over nadenken.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Met dit printje kun je het display in ieder geval met veel minder io's aansturen.Mr Tube schreef:voor DAC en Display heb je al 10 pinnen nodig en dan is er nog geen Mute en trigger en mogelijke leds die aangestuurd worden, ook analoge inputs en het eventuele printje met digi inputs vraagt om aansturing.
@Knuisje
Welk display heb je nu gebruikt? 16x2 karakter of een graphic display? En OLED, LED, LCD of VFD? Serieel of parallel?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb een 16x2 karakters oled display gebruikt, parallel aangestuurd.
Maar misschien is het beter dat je een eigen topic opstart?
Maar misschien is het beter dat je een eigen topic opstart?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Misschien is dit http://www.audio-gd.com/Pro/dac/TE8802/TE8802kitEN.htm wel wat als USB ingang. De tenor 8802 wordt ook in diverse commerciële ontwerpen gebruikt.
http://www.homestudio.nl/lindemann-usb-ddc-24-192.html
http://www.teac.eu/hifi-audio/reference ... 01/ud-h01/
Met (tijdelijk) $39 (excl. $21-25 shipping en BTW en inklaringskosten) per stuk lijkt dit een mooi aanbod. Bijv. per vier laten komen, dan blijf je beneden de EUR 150 met geen douane rechten (hoeveelzijn die eigenlijk?)
En ja ik heb ook interesse in deze DAC.
Gr GJ
http://www.homestudio.nl/lindemann-usb-ddc-24-192.html
http://www.teac.eu/hifi-audio/reference ... 01/ud-h01/
Met (tijdelijk) $39 (excl. $21-25 shipping en BTW en inklaringskosten) per stuk lijkt dit een mooi aanbod. Bijv. per vier laten komen, dan blijf je beneden de EUR 150 met geen douane rechten (hoeveelzijn die eigenlijk?)
En ja ik heb ook interesse in deze DAC.
Gr GJ
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Er komt inmiddels geluid uit de dac.
Alleen nog met haperingen, het lijkt erop dat mijn voeding het niet trekt om een stabiele 5V aan de dac-print te geven. Ik heb het nu werkend via I2S met de ministreamer, SPDIF heb ik nog niet aan de praat. Ook kan ik de registers van de dac lezen en schrijven vanuit de microcontroller.
Kortom, nog wel wat werk aan de winkel.
Alleen nog met haperingen, het lijkt erop dat mijn voeding het niet trekt om een stabiele 5V aan de dac-print te geven. Ik heb het nu werkend via I2S met de ministreamer, SPDIF heb ik nog niet aan de praat. Ook kan ik de registers van de dac lezen en schrijven vanuit de microcontroller.
Kortom, nog wel wat werk aan de winkel.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Als je een groupbuy overweegt dan heb ik wel interesse in dat tenor printje.gugi100 schreef:Misschien is dit http://www.audio-gd.com/Pro/dac/TE8802/TE8802kitEN.htm wel wat als USB ingang. De tenor 8802 wordt ook in diverse commerciële ontwerpen gebruikt.
http://www.homestudio.nl/lindemann-usb-ddc-24-192.html
http://www.teac.eu/hifi-audio/reference ... 01/ud-h01/
Met (tijdelijk) $39 (excl. $21-25 shipping en BTW en inklaringskosten) per stuk lijkt dit een mooi aanbod. Bijv. per vier laten komen, dan blijf je beneden de EUR 150 met geen douane rechten (hoeveelzijn die eigenlijk?)
En ja ik heb ook interesse in deze DAC.
Gr GJ
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Mooi dat er geluid uit komt, dat voedingsprobleem komt denk ik ook wel goed.knuisje schreef:Er komt inmiddels geluid uit de dac.![]()
Alleen nog met haperingen, het lijkt erop dat mijn voeding het niet trekt om een stabiele 5V aan de dac-print te geven. Ik heb het nu werkend via I2S met de ministreamer, SPDIF heb ik nog niet aan de praat. Ook kan ik de registers van de dac lezen en schrijven vanuit de microcontroller.
Kortom, nog wel wat werk aan de winkel.
inmiddels is de Ardino binnen en een 4 regel display zodat ik me kan gaan bezighouden met de user interface.
Inmiddels ook een oplossing gevonden om analoge bronnen aan te sluiten, een AD converter! Ik heb nog eentje liggen maar die kan alleen 48KHz aan, doel is om een nieuwe te bouwen die wat verder gaat.
Ik ben best wel puristisch als het om vinyl of tape gaat maar recente luistertests hebben aangetoond dat het digitaliseren en weer terug naar analoog geen beperking is, nu kunnen ook de analoge bronnen profiteren van de mooie volumeregeling in de Sabre DAC. Bijkomend voordeel is dat de mini streamer meteen de digitale source kaan doorgeven aan de computer zodat je ook eenvoudig je vinyl of tape kan digitaliseren, ook past het idee in het plaatje van in de toekomst toe te passen roomcorrector.
De AD converter wil ik opbopuwen met een CS53xx, daar heb ik er nog een aantal van. Met de oude die alleen maar 48KHz aan kan heb ik al hele goede ervaringen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Je bedoelt net andersom denk ik. De computer sluit je aan op de ministreamer en die geeft het door aan de DAC. De streamer is een ingang, geen uitgang.Mr Tube schreef:Bijkomend voordeel is dat de mini streamer meteen de digitale source kaan doorgeven aan de computer
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 03 mei 2012, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Voor de DAC bevindt zich een input select waarop zowel de digitale als analoge bronnen binnen komen (analoog via ADC) op deze input select komt dan ook een REC out functie (in I2S formaat) welke zijn weg vindt via de USB interface (ministreamer of de genoemde Tenor)
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Een condensator na de LM317 op mijn 5V voedinkje heeft het haperen verholpen, zodat ik nu ongestoord kan luisteren.
Denk eraan dat de registers van de ES9018 en ES9016 niet exact hetzelfde zijn.Mr Tube schreef:inmiddels is de Ardino binnen en een 4 regel display zodat ik me kan gaan bezighouden met de user interface.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Gisteren eindelijk mijn AK4393 kapot ge-mod 
Tsja, jarenlang op dezelfde print solderen vraagt om problemen natuurlijk, (kan / kruik?)
Hoog tijd voor de volgende stap in geluidskwaliteit. Dit lijkt me een geweldig project en ik bouw graag mee als het zover is.
Goed werk, prima opzet, flexibel ....
Tsja, jarenlang op dezelfde print solderen vraagt om problemen natuurlijk, (kan / kruik?)
Hoog tijd voor de volgende stap in geluidskwaliteit. Dit lijkt me een geweldig project en ik bouw graag mee als het zover is.
Goed werk, prima opzet, flexibel ....
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Hoe klinkt ie ?knuisje schreef:Een condensator na de LM317 op mijn 5V voedinkje heeft het haperen verholpen, zodat ik nu ongestoord kan luisteren.![]()
Ik heb net nog even het topic opnieuw gelezen en zie dat je ook gebalanceerde uitgangen erop gaat zetten.
Aangezien deze VV een volumeregeling heeft kan ik hierachter gewoon een gebalanceerde Marantz MM7025 hangen.. Dat zou über zijn !
Ik zit enkel nog te denken aan het kastje voor dit alles.
Ben allerminst een crack in het mooi inbouwen van displays ..
Heb je een idee van de minimum afmetingen die de kast moet hebben om dit alles in te stoppen ?
Ik vermoed dat de voedings- en dac print wel boven elkaar (beide 10x10) kan gemonteerd worden ?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb wat geexperimenteerd met het Arduino boardje en de 4 regel display en kom het volgende tegen.
De display geeft maar twee regels ipv 4 (reg1 en 3) verder reageert hij niet op commandos met betrekking op row number.
als ik tekst op de tweede regel wil zetten dan moet ik gewoon kolom 20+ opgeven dus softwarematig ziet de display maar een regel.
is er een speciaal commando om de display in de 4 regel modus te zetten?
De display geeft maar twee regels ipv 4 (reg1 en 3) verder reageert hij niet op commandos met betrekking op row number.
als ik tekst op de tweede regel wil zetten dan moet ik gewoon kolom 20+ opgeven dus softwarematig ziet de display maar een regel.
is er een speciaal commando om de display in de 4 regel modus te zetten?
