BNS E2.2 wordt Snell Type K

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K

Bericht door wouter »

Dag John,

Leuke bijdage. Die Emit dingen zien er altijd zo dramatisch uit in metingen, qua vervorming meestal niet voor 5 kHz bruikbaar. Zal wellicht meevallen in de praktijk maar ik moet eerst maar eens wat gaan afmaken in de Vifa/Seas 8" papier conus jacht, heb nu 2 sets translator staan en 3 sets BNS :roll: :lol:

Hier nog even wat plaatjes van de planning van de achterzijde en geplande alternatieve aansluitingen.

Afbeelding
8,42 per stuk (bij 4 stuks)

Afbeelding
Afbeelding

Blijft de vraag hoe ik het beste de gestripte kasten weer mooi kan maken.

1. Afschuren met korrel 120 ofzo? Hoeken met 180
2. Gaatjes vullen en oppervlakten glad en vlak maken
2. Blanke lak, tussendoor schuren met korrel 180, 240, 400, 1000?

Ik zou graag een mooie ietwat matte laklaag krijgen, misschien wat meer als geolied. Of is dat misschien slimmer, Danisch Oil?
Bijlagen
BNS 242 003.jpg
Maudio

Bericht door Maudio »

Hoi Wouter, dat zijn mooie projectjes.

Lijkt wat op mijn luidsprekers. Ik verbouw een BNS 245, gelukkig zijn de kasten zeer mooi en goed.
Er zat een mooi Audax tweeter in (heb ik opgeslagen) en een Vifa M21 WO-09-08 woofer (heb ik los verkocht).

Verder heb ik zo'n 1 1/5 jaar geleden een paar Audionote/snell achtige luidsprekers gebouwd met extern
seriefilter. Mooie oude kasten voor gebruikt (ik zet wel eens een foto hier). Met HT275/2 tweeters afgewisseld met seas KT25 tweeters.

Ik vind de Vifa C20 WJ woofers erg erg goed. Fijner in het mid dan de M21 WO-09-08 (grote magneet).

Ik heb nog een set M21 (kleine magneet) zonder randen.
Tevens heb ik een set Vifa 19 - 05 tweeters. Wil je ze van me overnemen?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Maudio schreef:
Hoi Wouter, dat zijn mooie projectjes.

Verder heb ik zo'n 1 1/5 jaar geleden een paar Audionote/snell achtige luidsprekers gebouwd met extern
seriefilter. Mooie oude kasten voor gebruikt (ik zet wel eens een foto hier). Met HT275/2 tweeters afgewisseld met seas KT25 tweeters.

Dat is super interessant, zou je daarover informatie hier willen posten? Welke filterkeuzes, hoe het filter eruit zag en wat je ervaringen zijn met de woofer/tweeter combinatie. Welke woofer had je hierbij gebruikt? Wat bedoel je met AN/Snell 'achtig'?
Maudio schreef:
Ik vind de Vifa C20 WJ woofers erg erg goed. Fijner in het mid dan de M21 WO-09-08 (grote magneet).

Die conclusie trekt Troels Gravensen ook geloof ik, van de C20. Echter, ik heb gehoord van iemand met heel veel Translator, Snell, Heybrook en BNS luidsprekers dat de M21WG de meest muzikale 8" is voor 2-weg gebruik. De versies met grotere magneet zijn meer woofers, de WG meer een midwoofer - amper een woofer :lol:
Maudio schreef:
Ik heb nog een set M21 (kleine magneet) zonder randen.
Tevens heb ik een set Vifa 19 - 05 tweeters. Wil je ze van me overnemen?
PB :wink:
Maudio

Bericht door Maudio »

De speakers "AudioNote snell achtige" staan momenteel in de kelder zonder tweeters (zonde),
Filters heb ik weer gedeeltelijk gedemonteerd. Het was een acoustic reality (serie) filter
volgens website. Ik miste net een stukje info tussen hoge mid en lage hoog (ja daar ergens)... zal ik weer eens aan verder moeten werken, zoals aan zoveel dingen. Maar ze hadden behoorlijke kwaliteiten totdat ze in een ander huiskamer kwamen (om te testen). Bleef weinig van over.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Om even te oefenen had ik tegelijk een setje 232 aangeschaft, zijn kleine broertje, deze was in erbarmelijke staat.
Heb even snel vanavond de boel gestript, opgeschuurd met korrel 120 en Action blanke lak (1,99) met tussendoor korrel 400 en een busje mat zwarte lak (1,99) er tegenaan gegooid. Nu 3,98 verder en de kastjes zijn redelijk netjes voor 'quick 'n dirty' restauratie. Mijn ervaring met Rambo kneedbaar hout (mahonie) was ronduit drama, je ziet de gaten nog steeds dus reparatie met dit spul moet anders of gewoon niet bij de 242

Hopelijk komen morgen de nieuwe rubberen dempringen binnen, deze rubberen ringen op de Seas H3310 (CA17RCY) zijn stuk (zie foto 1) Hier staat trouwens achterop Seas 17 F GWB. De CA17RCY zat o.a in de eerste Wilson Audio Watt :kwijl: en in de Impuls H6 :rock:

Pic's or it didn't happen:
Bijlagen
BNS 232 008.jpg
BNS 232 011.jpg
BNS 232 013.jpg
BNS 232 016.jpg
BNS 232 017.jpg
BNS 232 018.jpg
BNS 232 002.jpg
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:

Pic's or it didn't happen:
precies :foto: mooi om te zien , wat een verschil voor en na .

Mijn complimenten

Wanneer komt je advertentie op MP voor speaker restauratie/repair , of loop ik op de zaken vooruit ?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

bas focal m180 schreef:
Wanneer komt je advertentie op MP voor speaker restauratie/repair , of loop ik op de zaken vooruit ?
Die zijn er al genoeg. Er staan 2 setjes BNS 232 op internet, voor 100,- en 125,- heb je puntgave exemplaren. Een goed voorbeeld van het feit dat dit voor jezelf leuk is maar de uren resulteren in een uurloon waar je niet door gemotiveerd raakt :wink:

Ik hoopte dat bij de Mission 780 wel interesse zou zijn in de woofers, echter de winst zat hem voor mij in dat het geluk was. Weer een stukje ervaring rijker. Nu dus maar een stap in het refoam wereldje, ook al zijn er zat die dat ook heel netjes doen. Dan betaal je ca. 50,- per unit, dat lijkt mij ook wel wat maar dan moet je wel echt veel ervaring hebben.

Ik had even zin in een zijstapje en ben met de kennis van de hobby marktplaats af gaan struinen. Nu zit ik dus in mijn Snell Type K fase :rofl: Maar ik zou mijzelf niet zijn als daar niet meteen weer van alles bij zou komen :-$ :sure:
bas focal m180
Contacteer:

wouter schreef:
bas focal m180 schreef:
Die zijn er al genoeg. Er staan 2 setjes BNS 232 op internet, voor 100,- en 125,- heb je puntgave exemplaren. :
Die van €100 heeft visaton woofers
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

bas focal m180 schreef:
Die van €100 heeft visaton woofers
Eh, deze zijn echt origineel - het is mijn adresje voor alle vragen :wink: zeer sympathieke vent!

http://link.marktplaats.nl/549354164

Edit: ik zie het ook in zijn tekst staan, heb hem al even gemaild. Zijn echt de H3310, die kan ik inmiddels goed herkennen :wink:
Bijlagen
Impuls H6.jpg
history original Watt CA17RCY.jpg
BNS 232 02.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Re: Tweeters biPartsexpress bestellen t.b.v Snell Type K

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Op dit moment overweeg ik - nu het nog kan - een paartje Vifa H195 (D19TD05-08) te bestellen bij partsexpress maar daarmee heb ik geen ervaring :roll:
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... fa%20d19td

Is dat gewoon in de webshop winkelwagen vullen en over laten komen? Misschien dat iemand anders ook overweegt daar iets te bestellen?
Worden nu op MP nieuw aangeboden?!
http://link.marktplaats.nl/569318102

Verleidelijk....
bas focal m180
Contacteer:

wouter schreef:
wouter schreef:
Op dit moment overweeg ik - nu het nog kan - een paartje Vifa H195 (D19TD05-08) te bestellen bij partsexpress maar daarmee heb ik geen ervaring :roll:
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... fa%20d19td

Is dat gewoon in de webshop winkelwagen vullen en over laten komen? Misschien dat iemand anders ook overweegt daar iets te bestellen?
Worden nu op MP nieuw aangeboden?!
http://link.marktplaats.nl/569318102

Verleidelijk....
Die zien er wel echt nieuw eruit .
markbakk

Bericht door markbakk »

bas focal m180 schreef:
Die zien er wel echt nieuw eruit .
NOOOOOOOOOS hoor! Die D19's zijn bij mijn weten al lang uit productie. Dingen waren eind jaren '80 wel 'in', maar zeker v.w.b. de FF-exemplaren zou ik het flesje met verse 'olie' alvast maar klaar zetten.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nieuw is inderdaad onzin, ongebruik in doosje. Was waarschijnlijk service onderdeel.

Voor 27,50 way overpriced maar ik zou ze voor weinig best willen hebben. Vandaag krijg ik nr. 3 & 4 binnen uit de Mission 761 reeks, daar zitten ze ook in. Kijken of ik een matchend paartje kan krijgen. Ik heb de MP aanbieder al gemaild, wellicht dat ik binnenkort een paar ongebruikte kan testen.

Wanneer al het ff eruit moet en nieuwe erin is er heeeeeel eenvoudig aan de D19 te komen, je struikelt over de BNS-jes op MP waar al deze ongekoelde units inzitten. In mijn BNS 232 zat de Seas variant, de H195.

Volgens mij is de laatste batch in 2008 gemaakt.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb mijn matched pairtje binnen :D

Bijna dezelfde leeftijd, toch een stuk beter:
Vifa D19TD paartje.PNG
bas focal m180
Contacteer:

wouter schreef:
Heb mijn matched pairtje binnen :D

Bijna dezelfde leeftijd, toch een stuk beter:
Vifa D19TD paartje.PNG
Dat ziet er goed uit .

Dat waren gebruikte uit een mission ?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Yep, en die klinken nu echt heel lekker! De Mission 761.
Zit een Vifa C17 en D19TD05 in. Had ze graag naast de BNS 232 gezet maar dat komt later wellicht nog eens. De Mission klinkt heel rustig en neutraal, de BNS met de Seas CA17RCY en D19TD00 meer dynamisch en het spat er wat meer vanaf. Ik vind het erg leuk dit soort dingen te beluisteren, echter pas nu pas vind ik de 761 echt heel goed. Maakt dus wel uit dat de units goed werken :lol: Kost een paar luidsprekers (letterlijk) maar dan heb je ook wat.

Deze D19TD05-08 gaan samen met de M21WG09-08 in de Snell Type K kloon, ja... ik blijf met omwegen wel ontopic :rofl:

Heb alleen een spoelen tussen 2,2 en 2,7 mH nodig. De Snell met de 2,7mH was naar mijn smaak net iets te 'vlak' en getemd, karakter van de M21 was weg... Snell schijnt in de latere Type K een wat kleinere seriespoel te hebben gebruikt.

Ik ben benieuwd hoe de Snell vs Translator Impact zal uitpakken. Ik heb me laten vertellen dat de M21WG een mooier middengebied zou hebben dan de M21WN (Translator). De WG zit bijvoorbeeld ook in de Heybrook.
Echter.... volgens Troels is de Vifa C20 helemaal de bom. En die zit o.a. weer in de Audiolab Magnum die ik onlangs gekocht heb, en in de Mission 707 die ik al een tijdje zoek.

Dus... dit blijft leuk :wink:
Tom Magchielse

Re: BNS E2.2

Bericht door Tom Magchielse »

wouter schreef:
Nou, dat Snell filter maakt er een heel andere box van, veeel mooier afgestemd vind ik. Aangezien ik geen ferrofluid heb heb ik nog een impendantiecorrectie toegepast, en dat maakt wel verschil. De tweeter vond het eerst niet echt grappig, rond 2kHz in actie. Lijkt me de moeite waard voor een stereo opstelling, wordt vervolgt...
Die tweetertjes kun je beter niet beneden 3-4 kHz gebruiken, ze zijn wel erg kwetsbaar. En overigens, bijna elke tweeter is in zijn werkgebied veel vlakker en minder gekleurd dan een 20 cm papierconus. Dus hoe lager je de overnamefrequentie kiest, hoe neutraler het wordt. Als je wel eens een optimaliseringsroutine voor cross-over filters hebt gebruikt, weet je dat die software ook de neiging heeft het overnamepunt zo laag mogelijk te kiezen. Dan wordt de karakteristiek vanzelf mooi recht...
:wink: Alleen die belastbaarheid, he..
Tom
bas focal m180
Contacteer:

Tom Magchielse schreef:
wouter schreef:
Nou, dat Snell filter maakt er een heel andere box van, veeel mooier afgestemd vind ik. Aangezien ik geen ferrofluid heb heb ik nog een impendantiecorrectie toegepast, en dat maakt wel verschil. De tweeter vond het eerst niet echt grappig, rond 2kHz in actie. Lijkt me de moeite waard voor een stereo opstelling, wordt vervolgt...
Die tweetertjes kun je beter niet beneden 3-4 kHz gebruiken, ze zijn wel erg kwetsbaar. En overigens, bijna elke tweeter is in zijn werkgebied veel vlakker en minder gekleurd dan een 20 cm papierconus. Dus hoe lager je de overnamefrequentie kiest, hoe neutraler het wordt. Als je wel eens een optimaliseringsroutine voor cross-over filters hebt gebruikt, weet je dat die software ook de neiging heeft het overnamepunt zo laag mogelijk te kiezen. Dan wordt de karakteristiek vanzelf mooi recht...
:wink: Alleen die belastbaarheid, he..
Tom
Ik geef je op alle punten gelijk maar ,er lijden meer wegen naar Rome , mijn persoonlijke mening is dat je de tweeter zo hoog mogenlijk probeert te filteren zodat je het meeste geluid over een unit laat lopen en juist niet filtert in het belangrijke weergave gebied , juist daarom zijn breedbanders vaak zo goed in dat gebied .

Elke speaker bouwer heeft zijn filosofie en berust op een kern van waarheid , maar de klank die eruit voortkomt is puur persoonlijk .

De speakers die mijn voorkeur genieten hedden een hoog overname punt van 4k SS vertigo bv en mijn eigen focal setup 5k gefilterd .

Heb je gelijk het probleem overbelasting van je tweeter opgelost .

Of je probeert beide uit , laag en hoog filteren .
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

bas focal m180 schreef:
Of je probeert beide uit , laag en hoog filteren .
Hoor ik daar Jeroen "drieweg" kuchen? :wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

De tweeter zo hoog mogelijk inzetten is een aanpak voor iemand die meer neigt naar een FAST + supertweeter dan naar een evenwichtig 3-wegsysteem. Dus eigenlijk voor iemand die weergave die door zoveel mogelijk één en dezelfde unit boven afstraalgedrag e.d. plaatst. Dan krijg je een iets andere insteek.
bas focal m180
Contacteer:

Marp schreef:
De tweeter zo hoog mogelijk inzetten is een aanpak voor iemand die meer neigt naar een FAST + supertweeter dan naar een evenwichtig 3-wegsysteem. Dus eigenlijk voor iemand die weergave die door zoveel mogelijk één en dezelfde unit boven afstraalgedrag e.d. plaatst. Dan krijg je een iets andere insteek.
Een super tweeter is meestal rond 10khz alwaar hij mee gaat zingen .

De tweeters beginnen al rond 6Khz aftevallen zie ik in een meting van Wouter, dat belet je in combinatie met belastbaarheid erg laag te filteren .

BNS zelf filterd hoog wat ik heb begrepen en veel mensen vinden dit prettig klinken , dat wil niet zeggen dat wanneer je wat lager probeerd te filteren dan BNS nu doet dat het er op achter uit gaat .
markbakk

Bericht door markbakk »

bas focal m180 schreef:
mijn persoonlijke mening is dat je de tweeter zo hoog mogenlijk probeert te filteren zodat je het meeste geluid over een unit laat lopen en juist niet filtert in het belangrijke weergave gebied
Volgens mij is Tom het wel met je eens. . :wink:

Die typische keuze van een 20cm basmid en een 20mm dome is een (wat mij betreft al lang historisch) modeverschijnsel dat vooral rust op dat je in het gebied tussen 1 en 4kHz een mooie dip in de vermogenskromme krijgt. Dat klinkt nu eenmaal wel lekker in veel huiskamers. Soort badkuipafstemming (ook erg populair onder veel fabrikanten die moeten verkopen en niet de best metende speaker moeten maken).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

bas focal m180 schreef:
De tweeters beginnen al rond 6Khz aftevallen zie ik in een meting van Wouter, dat belet je in combinatie met belastbaarheid erg laag te filteren
Eh, die zitten in een 2-weg ontwerp en dit was close range meting van de tweeter in de Mission 761, dus na filtering.

Een D19TD zal tot ca. 2kHz netjes meten verwacht ik :wink:

Ik heb nog even zitten kijken naar ontwerpen met Hiquphon 3/4' tweeters maar die vergelijking gaat niet op denk ik :rofl:

Ik ga lekker geen uitspraken doen en benader het anders. Een 2-weg ontwerp is ergens een consessie.
Voor mij is duidelijk dat het laag en middengebied met een 8" anders speelt dan met een 6,5" of kleiner. Dat dit ergens anders weer gevolgen heeft is onvermijdelijk. Rond 1000 Hz echter kan een 20 cm nog klankmatig in het voordeel zijn, dat probeer ik uit te zoeken. Een 8" in een kleine kast gaat namelijk in het laag niet heel veel doen, dus ik zoek het voordeel in het middengebied :D
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En het feest gaat verder :D

Inmiddels een setje Audiolab Magnum II CD gekocht en aan de tand gevoeld. Deze is met een wat moderne of luxere tweeter, een 25 mm alu dome van Vifa, de D25AG en de Vifa C20WG.

Conclusie, geen precies middengebied. Veel faseproblemen rondom de overgangsfrequentie, geen mooie optelling.

En toen, kwam ik gister eindelijk thuis met een setje Mission 707.

:goeie: :o :rock:

Lekker, een basreflex die heel rustig klinkt. Minder laag dan gesloten 8" varianten denk ik, maar dan ook niet 'wel de plop, niet de diepgang' zoals ik dan vaak merk. Wat mij betreft velen malen beter dan de 717, die ik inmiddels weer verkocht heb.

Na genieten ook gemeten.
Links en rechts meten vrijwel identiek :D
Het middengebied is prima) en de hart op hart afstand meting laat een mooie optelling zien en ondanks dat er geen weerstand in het filter zit (elektrisch 1e orde laag, 2e orde hoog) klopt de geluidssterkte van de tweeter exact wat mij betreft.
Mission 707 010 paint.JPG
In de Mission 707 wordt een Vifa C20WH (anders dan in de Audiolab, de H heeft een grote(re) magneet en is meer woofer)
Deze 707 wordt de grote concurent van de Snell Type K(loon) want die heeft dezelfde Vifa D19TD-05.

De afmetingen en tweeter zijn vrijwel gelijk. De Vifa C20WH en M21WG zullen samen met de afstemming het verschil gaan maken. Vanwege Troels' verhaal over de C20 is het moeilijk geen vooroordeel te hebben, al heeft hij daar een ander type liggen.

Wordt vervolgd...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zou worden vervolgd... :wink:

Vandaag mijn setje BNS E2.2 en BNS 242 verkocht en ingeruild op.... Een setje 232 met goede rubberen dempringen.
De E2.2 is weer naar huis, want die is terug naar de verkoper vanwie ik ze zelf kocht in januari. Ik heb geen 'ruimte' voor een Type K kloon, mijn dochter is niet voorzichtig met luidspreker dus wat op een standaard staat vormt een gevaar.

De 242 kasten had ik geschuurd en opnieuw in blanke lak gespoten en ik wilde eigenlijk 1 setje van dit kasttype (fineer+ingelegde hoeken) wel houden. De BNS 200 heb ik verkocht, net als de 242. De 232 had een plekje in mijn hart en die heb ik dus ingeruild op de 242. Aangesloten en... hoppa. Mmmm lekker. Beetje fris hoog, wellicht iets voor later.

De kans dat de E2.2 of 242 een type K kloon wordt is aanwezig, aangezien de nieuwe eigenaar dat ook al vaker heeft gedaan en meerdere originele Snell's heeft (/gehad).
Bij navraag bleek dat de Snell ook echt snel klinkt, levendig met goede imaging. Precies wat BNS mist, wel levendig maar eigenlijk gewoon wat fris zonder homogeniteit. Wat ik gehoord heb met het Snell filter was voor mijn kamer te droog, ik preferreer het warme en rijke geluid van een Translator Impact 30.

Kortom, dit project was leuk maar voor mij niet een blijvertje. Snell verder met iets nieuws :rofl:

Bye bye Vifa M21WG lievelingetjes...
Na kast opknappen...
Na kast opknappen...
242 bij binnenkomst...
242 bij binnenkomst...
Welkom 232:
BNS 232 rve 008 paint.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”