Welke multimeter / LC meter
Moderator: Beheerdersteam
Re: Welke multimeter / LC meter
En anders ga je achter deze aan. Nu plus verzendkosten nog steeds onder de 50 Euro ...heb 'm zelf ook....
Re: Welke multimeter / LC meter
Hou wel rekening met het Chinese nieuwjaar op het moment, kan wel even duren. Zou er wel een paar korte meetsnoertjes bij maken met een paar stevige kroko's er aan. Bij veel anderen zitten die er meestal standaard bij.bartsegers schreef:Nou, eens kijken of we deze week dealextreme kunnen porren.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Welke multimeter / LC meter
Heb je hem nog besteld? Anders heb je hem op eBay voor ca. €11,87, gratis thuisbezorgd vanuit China. Of van dezelfde verkoper vlotter thuisbezorgd vanuit de UK voor ca. €13,83. Ogenschijnlijk zit het verschil met die van DealExtreme slechts in een andere kleur holster.bartsegers schreef:Wat zal de kwaliteit zijn van deze LCR meter?
http://www.dealextreme.com/p/4070l-2-1- ... eter-26768
voor 17€ wil ik hem wellicht proberen....
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Welke multimeter / LC meter
Ik heb de bm-4070L besteld via ebay, ben benieuwd!Marp schreef:Heb je hem nog besteld? Anders heb je hem op eBay voor ca. €11,87, gratis thuisbezorgd vanuit China. Of van dezelfde verkoper vlotter thuisbezorgd vanuit de UK voor ca. €13,83. Ogenschijnlijk zit het verschil met die van DealExtreme slechts in een andere kleur holster.bartsegers schreef:Wat zal de kwaliteit zijn van deze LCR meter?
http://www.dealextreme.com/p/4070l-2-1- ... eter-26768
voor 17€ wil ik hem wellicht proberen....
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Welke multimeter / LC meter
Ik heb hem binnen.
Behoorlijk degelijk ding!
Voelt goed aan, niks slapjes. Tegenover mijn 5€ multimeter een stuk zwaarder.
meteen een test.
0,33mH spoel gepakt. en meten. 0,35mH was de uitslag.
Nu zitten ook hier weer van die redelijk lange dunne meetkabeltjes.
Die zorgen wellicht voor een meetfoutje.
Pluspunt, er zit bij dit model echt een goed klemmechanisme voor de kabeltjes.
Zodra je de meetfout weet, heb je voor 10€ echt een eenvoudig en SNEL meetapparaatje.
18uF gemeten, en dat werd 17,9uF. (afwijking condensator weet ik zelf ook niet)
1e indruk is zéér positief.

Behoorlijk degelijk ding!
Voelt goed aan, niks slapjes. Tegenover mijn 5€ multimeter een stuk zwaarder.
meteen een test.
0,33mH spoel gepakt. en meten. 0,35mH was de uitslag.
Nu zitten ook hier weer van die redelijk lange dunne meetkabeltjes.
Die zorgen wellicht voor een meetfoutje.
Pluspunt, er zit bij dit model echt een goed klemmechanisme voor de kabeltjes.
Zodra je de meetfout weet, heb je voor 10€ echt een eenvoudig en SNEL meetapparaatje.
18uF gemeten, en dat werd 17,9uF. (afwijking condensator weet ik zelf ook niet)
1e indruk is zéér positief.

Re: Welke multimeter / LC meter
Nu is natuurlijk de grote vraag ... zit de fout in de meter of is de spoel echt 0,35mHbartsegers schreef:0,33mH spoel gepakt. en meten. 0,35mH was de uitslag.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Welke multimeter / LC meter
inderdaad, zoals ik al aangaf kan er een meetfout zijn, of de spoel is gewoon 0,02mh groter.
(6% groter)
(6% groter)
Re: Welke multimeter / LC meter
Kort anders eerst die meetdraden eens fors in. Bij mijn Velleman LC meter zaten zéér korte draden en in de gebruiksaanwijzing werd afgeraden om langere draden toe te passen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Welke multimeter / LC meter
Net metertje voor dat geld
I.d.d. zoals Walter aangeeft. Langere meetsnoeren hebben ook een beduidende zelfinductie en die telt op bij de waarde van de spoel die je meten wilt. Maak dus een setje meetsnoeren van niet langer dan 10 cm en soldeer er dan gelijk een paar kroko's aan.
Spoelen en condensatoren uit de speakerhandel zijn doorgaans 5%. Dus die gemeten waarde kan best. Ook al omdat het metertje zelf op 1% nauwkeurig is. Een afwijking van 1% is trouwens in een scheidingsfilter verwaarloosbaar.
I.d.d. zoals Walter aangeeft. Langere meetsnoeren hebben ook een beduidende zelfinductie en die telt op bij de waarde van de spoel die je meten wilt. Maak dus een setje meetsnoeren van niet langer dan 10 cm en soldeer er dan gelijk een paar kroko's aan.
Spoelen en condensatoren uit de speakerhandel zijn doorgaans 5%. Dus die gemeten waarde kan best. Ook al omdat het metertje zelf op 1% nauwkeurig is. Een afwijking van 1% is trouwens in een scheidingsfilter verwaarloosbaar.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Welke multimeter / LC meter
Ja inderdaad, de stekkerbussen van dit apparaat klemmen zeer goed.bartsegers schreef:Pluspunt, er zit bij dit model echt een goed klemmechanisme voor de kabeltjes.
De goedkope testsnoertjes lijken overigens exact dezelfde te zijn als bij de welbekende MAS830L multimeters zitten. Ik denk dat ik 1 set van die snoertjes maar eens flink inkort en er inderdaad een krokodilbekje aanzet. Voor condensatoren en spoelen lijkt me dat wel zo handig, en is een snoerlengte van 65cm behoorlijk overbodig.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Welke multimeter / LC meter
Ik heb een reserve setje kabeltjes van een oude meter.
Die ga ik inkorten en voorzien van stevige klemmen.
Die prikkers zijn zowieso erg onhandig bij spoelen en condensatoren.
nu meet ik met kortsluiting 0.02mH in laagste stand.
Kan altijd beter natuurlijk!
Die ga ik inkorten en voorzien van stevige klemmen.
Die prikkers zijn zowieso erg onhandig bij spoelen en condensatoren.
nu meet ik met kortsluiting 0.02mH in laagste stand.
Kan altijd beter natuurlijk!
Re: Welke multimeter / LC meter
Dat is precies het verschil tussen de 0.33mH spoel en 0.35mH gemeten.
Ik ben benieuwd of kortere kabels deze 0.02mH kleiner maken, hou je ons op de hoogte?
Groetjes Walter
Ik ben benieuwd of kortere kabels deze 0.02mH kleiner maken, hou je ons op de hoogte?
Groetjes Walter
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Welke multimeter / LC meter
uiteraard.
andere leuke functies die je ontdekt ZONDER de manual te lezen
- LCD backlite functie. (meten in het donker...?)
- auto-off functie. (was een hele BERG spoelen aan het meten, en ineens gaat ie uit)
Handig voor iemand als ik, die dat dus vaak vergeet.
- stevig kiepklepje aan achterzijde zodat je een soort tafelmodel krijgt
met goede snoetjes en klemmen heb je voor dik 10€ echt wel goud in de handen!
andere leuke functies die je ontdekt ZONDER de manual te lezen
- LCD backlite functie. (meten in het donker...?)
- auto-off functie. (was een hele BERG spoelen aan het meten, en ineens gaat ie uit)
Handig voor iemand als ik, die dat dus vaak vergeet.
- stevig kiepklepje aan achterzijde zodat je een soort tafelmodel krijgt
met goede snoetjes en klemmen heb je voor dik 10€ echt wel goud in de handen!
Re: Welke multimeter / LC meter
Zit er mischien ergens een calibreerfunctie verstopt? Ik kan mij voorstellen dat er iets mogelijk is als:
1: verbind de meetsnoeren aan elkaar.
2: druk tegelijketrtijd twee knoppen in en wacht vijf seconden.
1: verbind de meetsnoeren aan elkaar.
2: druk tegelijketrtijd twee knoppen in en wacht vijf seconden.
Re: Welke multimeter / LC meter
Zou ik toch mee oppassen. Mijn ervaring met sommige meters die een explicite uit stand hebben is dat dan toch het batterijtje leeg is na een week als je hem niet op "Off" zet.bartsegers schreef:uiteraard.
- auto-off functie. (was een hele BERG spoelen aan het meten, en ineens gaat ie uit)
Re: Welke multimeter / LC meter
Ik heb een even de meeste posts gelezen en wil jullie mijn ervaringen met diverse universeelmeters niet onthouden.
Gebruik al jaren een Fluke 79III tot volle tevredenheid, dit was een dure meter. Maar kort geleden eens een paar meters
uit de "goedkope" series aan de tand gevoeld, er was niet 1 bij die slecht was met de metingen,alleen lieten ze mechanisch nog
wel eens wat te wensen over.
Maar wat ook wel een overweging is om een gebruikte meter te kopen er worden er erg veel aangeboden op Marktplaats,
dat heb je het voordeel een nauwkeurige meter die ook mechanisch sterk is, bij mij is hij in de loop der jaren al diverse malen
van de werkbank gevallen dit zonder enige schade.
Groeten Meindert
Gebruik al jaren een Fluke 79III tot volle tevredenheid, dit was een dure meter. Maar kort geleden eens een paar meters
uit de "goedkope" series aan de tand gevoeld, er was niet 1 bij die slecht was met de metingen,alleen lieten ze mechanisch nog
wel eens wat te wensen over.
Maar wat ook wel een overweging is om een gebruikte meter te kopen er worden er erg veel aangeboden op Marktplaats,
dat heb je het voordeel een nauwkeurige meter die ook mechanisch sterk is, bij mij is hij in de loop der jaren al diverse malen
van de werkbank gevallen dit zonder enige schade.
Groeten Meindert
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Welke multimeter / LC meter
Ik heb nieuwe aansluitdraden gemaakt.
met dikke 2,5mm2 draad en 30cm lang. kom ik uit op 0.18ohm.
meet ik een spoel van 0.73 ohm. (12mH mundorf) dan zegt het metertje netjes 0.91 ohm.
Dat zit dus prima!
Maar een aansluitwaarde van bijna 0 is denk ik lastig te maken.
Ook niet nodig. Zolang je weet wat de fout is, kun je hem verrekenen.
12mh spoel meet hij met een waarde van 12.11 mh.
0.33 mh spoel (2mm dikke draad) meet 0.35mH
met dikke 2,5mm2 draad en 30cm lang. kom ik uit op 0.18ohm.
meet ik een spoel van 0.73 ohm. (12mH mundorf) dan zegt het metertje netjes 0.91 ohm.
Dat zit dus prima!
Maar een aansluitwaarde van bijna 0 is denk ik lastig te maken.
Ook niet nodig. Zolang je weet wat de fout is, kun je hem verrekenen.
12mh spoel meet hij met een waarde van 12.11 mh.
0.33 mh spoel (2mm dikke draad) meet 0.35mH
Re: Welke multimeter / LC meter
zie ook in de rubriek AANGEBODEN ..geen conductance meting, maar wel invl. temperatur en frequentie, in audiogebied tot 20 khz)
http://www.dealextreme.com/p/xlhwyb002- ... 415?item=1
onlangs heb ik zijn goedkopere broertje aangeshaft. prima, en idd is de auto-off is erg aan mijn besteed,
want ik vergat bij mijn Fluke de off knop maar al te vaak @#!
Prijs=10Euro maar momenteel voorlopig wel sold out:
http://www.dealextreme.com/p/2-8-lcd-ha ... 6f22-48194
deze, iets duurdere is er nog wel, zelfs met additionele temperatuur meting:
http://www.dealextreme.com/p/1-9-lcd-ha ... 6f22-35890
http://www.dealextreme.com/p/xlhwyb002- ... 415?item=1
onlangs heb ik zijn goedkopere broertje aangeshaft. prima, en idd is de auto-off is erg aan mijn besteed,
want ik vergat bij mijn Fluke de off knop maar al te vaak @#!
Prijs=10Euro maar momenteel voorlopig wel sold out:
http://www.dealextreme.com/p/2-8-lcd-ha ... 6f22-48194
deze, iets duurdere is er nog wel, zelfs met additionele temperatuur meting:
http://www.dealextreme.com/p/1-9-lcd-ha ... 6f22-35890
