Rel Quake ombouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Audioslave schreef:
indoubt schreef:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=7108

Misschien niet zo goed als de CSS maar volgens de verhalen heeft deze unit een zeer lage THD en is zeer goed bruikbaar als sub. Ik heb er zelf echter nog geen ervaring mee

Zeer fraai :)

Maar juist deze subwoofers(laag rendement) net als de CSS lust nogal Wat(t) en dan ga je het zeker niet redden met bv een amp die Henkjan aanbeveeld.
Dat zou nog best eens mee kunnen vallen. Volgens Arno hoeft het niet echt hard te gaan, en met een impedantie van 4 Ohm (Re=3,3Ohm) levert de genoemde plateamp 80W. Gebruik je een RSS265HF-4 zonder opgekrikt sublaag, dan komt daar nog aardig wat geluid uit. Afhankelijk van de toegestane kastafmeting is zonder boost best wat mogelijk: een CB van 32 ltr resulteert in een F3 van 42Hz en een F8 van 28Hz. Mag het wat groter zijn, dan komt daar met bassreflex behoorlijk wat diepgang bij: F3 onder 23 Hz in 60 ltr.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Weer een andere wending....
Ik heb eventueel een axx1010 voor je liggen.
Deze kan in zeer kleine BR en gesloten behuizing spelen eventueel.
BR rond de 20 liter al.
Er is onlangs een topic geopend over de axx1010 in gesloten gecorrigeerde behuizing, en toen viel mij pas op hoe klain zon kastje wordt!

je bent vrij een PM te sturen.
Arno

Bericht door Arno »

Volgens mij proberen jullie mij gek te maken. Nou en dat lukt nog aardig ook :wink: .

Ik sta nu op het punt om een CSS SDX10 te kopen, i.c.m. een Hypex DS1.2 versterker. De maximale kastgrootte blijft 45 liter. Volgens de datasheet van CSS zou 43 liter basreflex goed zijn, dus wat dat betreft zou dat mooi uit kunnen komen.

Nog gedachten hierover?

Hartelijk dank aan een ieder die heeft gepoogd mijn huwelijk, danwel budget te redden. Mocht ik bankroet en verlaten op straat komen te staan, jullie hebben je best gedaan. :lol:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat lijkt me een prima keuze voor een beschaafde subwoofer. Een SDX10 en een RSS265HF-4 vragen trouwens om nagenoeg dezelfde kastgrootte en afstemming. De SDX10 heeft een fractie meer rendement, en de RSS een fractie meer diepgang in eenzelfde behuizing, maar het ontloopt elkaar weinig. Grootste verschil is waarschijnlijk de 1,5x zo grote X-max van de SDX. Over kwalitatieve verschillen durf ik geen uitspraak te doen, behalve dat ze beiden gewoon goed schijnen te zijn. Waar de een voldoet, zal de ander ook prima voldoen.
Audioslave

Bericht door Audioslave »

Marp schreef:

Dat zou nog best eens mee kunnen vallen. Volgens Arno hoeft het niet echt hard te gaan, en met een impedantie van 4 Ohm (Re=3,3Ohm) levert de genoemde plateamp 80W. Gebruik je een RSS265HF-4 zonder opgekrikt sublaag, dan komt daar nog aardig wat geluid uit. Afhankelijk van de toegestane kastafmeting is zonder boost best wat mogelijk: een CB van 32 ltr resulteert in een F3 van 42Hz en een F8 van 28Hz. Mag het wat groter zijn, dan komt daar met bassreflex behoorlijk wat diepgang bij: F3 onder 23 Hz in 60 ltr.[/quote]

Arno schreef : Ik heb nog eens wat zitten luisteren en kijken naar die quake. Het probleem zit hem zo te zien inderdaad in die kleine Xmax. Ik heb hem in het verleden eigenlijk voornamelijk voor muziek gebruikt, en dat klonk best lekker. Nu merk ik dat bij films de woofer snel aan z'n Xmax zit. En dan heeft ie de neiging om min of meer te blokkeren.

Dus enig volume is dus van belang en nu de sdx10 om de hoek komt kijken lijkt mij met die juist grotere X-max een goede krachtige versterker op zijn plaats en lijkt mij de Hypex Ds 1.2 te weinig en nu het toch waarschijnlijk op een echtscheiding uitdraaid :twisted: zou ik gaan voor bijvoorbeeld een zwaardere Hypex of een Reckhorn zie hier: http://www.capsandcoils.com/shop/subwoo ... p-611.html Gelijk mooi los van de subwoofer :D
indoubt

Bericht door indoubt »

Laat je niet verwarren en slaap er desnoods rustig een nachtje over. De CSS is ongetwijfeld de meest potente driver van het genoemde stel. Als dat je keuze is dan is het zeker een goede.

Toch wil ik je nog wat dayton gegevens laten zien. Ik heb hem even door winisd gehaald:
40 liter,
Fb = poort afgestemd op 24Hz,
Lichte bassboost van slechts 2 db op 25 Hz (zit vermoedelijk in je amp)
Eventueel kan het nog wat kleiner maar met een licht verlies van diepgang.

Ik kom dan op een F3 van 23 Hz. Bij 150 watt vermogen blijft de driver ruim onder z'n x-max (bereikt slechts 9,5 mm van de 12,3mm die je beschikbaar hebt) Bij 30 Hz heb je ruim 106db ter beschikking en bij 21Hz nog altijd 100db (zonder roomgain) Even globaal een reflexpoort: 68 mm, 42cm lang, geeft ongeveer 0.14 Mach. Misschien is deze te lang voor de kast maar daar is nog wel een mouw aan te passen.

Bij de CSS zou ik een sterkere (bijv 400 watt) amp nemen, tenzij je zuiver gaat voor de betere kwaliteit en eventueel het laag nog verder wil boosten zodat je de X-max nodig hebt. Als het in je budget past is het wel de mooiste van het stel

Een AXX1010 zou ik niet doen. Ik heb er hier een staan (ohw ik heb te veel troep hiero) met een Conrad/Kampo/Parts express amp, die je eventueel ook wel een keer mag lenen (wordt ook bijna niet gebruikt).

Het is zeker een aanrader (en met beperkt budget zelfs een hele goede keuze) maar niet met zulke kleine satelieten als dat jij hebt. Als je de crossover naar 150 draait kun je een gedeelte van de lage middentonen door de sub horen en dat klinkt gewoon niet zo goed.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Audioslave schreef:
Dus enig volume is dus van belang en nu de sdx10 om de hoek komt kijken lijkt mij met die juist grotere X-max een goede krachtige versterker op zijn plaats en lijkt mij de Hypex Ds 1.2 te weinig
Ik kan me vergissen, maar bij mijn weten levert de Rel Quake I 100W peak en slechts 50W continue. In dat geval levert de DS1.2 met de door Indoubt aangehaalde woofers haast 2,5 maal zoveel vermogen. Maar ik moet toegeven dat daar weinig van over blijft als de Rel woofer een rendement zou blijken te hebben van 88dB of hoger. :? Dan zou inderdaad een zwaardere versterker wel op zijn plaats zijn, en al helemaal als ook nog enige bassboost zou worden toegepast.
Arno

Bericht door Arno »

Een zwaardere versterker komt er niet. De eerstvolgende Hypex is gelijk 100 euro duurder. Ik ben maar een sloeberige meubelmaker. :cry:

Als de ds 1.2 en de sdx10 niet samengaan, dan zal ik een andere woofer moeten kiezen.

Zwaarder is waarschijnlijk vaak beter, maar de vraag is: gaat dit echt bedroevend klinken?
indoubt

Bericht door indoubt »

gaat dit echt bedroevend klinken?
Echt niet, het klinkt geweldig. Dit soort subs overstijgt alles wat je, zover mijn info van vorige week reikt, bij winkels als bijvoorbeeld de mediamarkt en dergelijke kunt kopen.

De units waarover hier gesproken wordt zitten gewoon al in een andere klasse.

Je zult zelden ( en misschien wel nooit) je sub zo hard hebben staan dat er continu 106 db uit komt. Het gaat meer om de incidentele klap, explosie e.d. die vermogen vraagt

Indien je aan een strak budget vastzit kun je ook kijken of er een stappenplan mogelijk is. Bijvoorbeeld alleen MDF en driver en voorlopig even de subversterker van de REL (tenzij goed verkoopbaar) of een eenvoudige subversterker. Je kunt dan later de subversterker die je wenst aanschaffen.

Tot slot: mijn schoonvader en "schoon" opa waren meubelmakers, daar was niks sloeberigs aan. of je nu veel centen hebt of niet.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

indoubt schreef:
Bijvoorbeeld alleen MDF en driver en voorlopig even de subversterker van de REL (tenzij goed verkoopbaar) of een eenvoudige subversterker. Je kunt dan later de subversterker die je wenst aanschaffen.
Je hoeft de rest van de REL natuurlijk niet weg te gooien. Deze zet je lekker aan de kant todat je de amp niet meer nodig hebt, plaatst deze terug in de kast en verkoopt het ding vervolgens compleet in originele staat :wink: .

Lastig he? Keuzes maken.

Groeten,
Mischa
Audioslave

Bericht door Audioslave »

Arno schreef:
Een zwaardere versterker komt er niet. De eerstvolgende Hypex is gelijk 100 euro duurder. Ik ben maar een sloeberige meubelmaker. :cry:

Als de ds 1.2 en de sdx10 niet samengaan, dan zal ik een andere woofer moeten kiezen.

Zwaarder is waarschijnlijk vaak beter, maar de vraag is: gaat dit echt bedroevend klinken?
Hier een project met de CSS sdx10 :
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... hread.html

Zwaardere versterker heeft gewoon meer controlle over de woofer en dat wil je graag bij zo,n woofer.

Hypex Ds 1.2 en CSS sdx10 samen is als een Ferrari op 165mm banden :shock: dan haal je gewoon niet alles eruit :cry:

Misschien kan Henkjan meer vertellen wat min. nodig is om de sdx10 in beweging te krijgen.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

De inbouw amp wil ik best van je overnemen :)
Over ruilen voor de axx1010. (als je voor een basreflex sub gaat van 20 liter netto)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, meer is altijd beter toch... maar als het budget beperkingen oplegt.... ik zie overigens de vaste bassboost (bij 25Hz, zou je omheen kunnen ontwerpen) van de DS1.2 meer een issue dan dat het vermogen "maar" 120W is... bedenk dat de sub komt bij een setje CT218's, oftewel een 10cm breedbander... die knallen waarschijnlijk allang met de spreekspoel tegen de poolplaat voordat de Hypex aan z'n volle vermogen zit...

ff een snelle scan van marktplaats leverde op dit moment alleen een HS200 op, http://link.marktplaats.nl/223155354 an sich een goede aanbieding (dit is de versterker die je zou willen denk ik, meer power en meer instellingen mogelijk), maar beetje boven budget. als t om power gaat is er natuurlijk nog de optie Conrad, voor 125 euri 240W [spec] schoon aan de haak http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=301044 maar ook deze heeft weer een bassboost (bij 35Hz zelfs, is echt te hoog, moet er uit dus).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de bouw van de nw sub gaat verder in dit topic
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”