2 x 15 ampere op 1 wandcontactdoos

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
NurEinTier
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 17:18

2 x 15 ampere op 1 wandcontactdoos

Bericht door NurEinTier »

Magnepan komt met 2.2 speakers die mij wel wat lijken.
Als deze bevallen (verwacht van wel) speel ik met de gedachte om nog een zelfde versterker erbij te nemen en als mono blokken te gebruiken.
Misschien zelfs twee mono blokken per kant (bi-amp).

De vraag is kan mijn woonkamer groep wel genoeg stroom leveren?
Mijn versterker slurpt maximaal 15 ampere. Er zijn twee wandcontactdozen vrij voor de versterkers. De tv en projector kunnen op een andere doos. Als het echt moet kan ik deze op de keukengroep aansluiten.
Kan mijn woonkamer groep 2x15ampere versterkers aan? Is zelfs 4 mogelijk?







2 x 15 ampere op 1
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

wat zijn dat voor versterkers? beetje ineffiecient ontwerp zou ik zo zeggen.
15 x 230 = 3450 watt. als je dat met 4 vermenigvuldigd kom ik uit op 13,8 kilowatt. oftewel zo'n 60 ampere, dat gaan je hoofdzekeringen ook niet trekken.
als je dat wil gaan afnemen zou ik eerder aan drie fasen krachtstroom gaan denken.

Er zijn PA installaties die minder vermogen gebruiken.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 2 x 15 ampere op 1 wandcontactdoos

Bericht door Marp »

Die 15 A is vast aan de secundaire kant van de trafo (de aan de voeding geleverde wisselstroom), of van de voeding (de aan de versterker geleverde gelijkstroom). Zoniet, dan zou dat betekenen dat élke versterker een volledige spanningsgroep voor zichzelf nodig zou hebben! :shock:

Belangrijker dan hoeveel stroom je voeding secundair aan de versterkers levert: hoeveel stroom neemt de voeding zelf op? Of beter nog: wat is het maximaal geconsumeerd vermogen van de versterker? Kan je dat niet achterhalen? Is e.e.a. niet te achterhalen, dan kan je best een schatting maken a.d.h.v. de door de voeding geleverde stroom, mits je dan ook de spanning weet.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Bericht door Bart0l0meus »

ik denk dat je ergens verkeerd rekent, want als jij 3450Watt in een huis stopt.......
misschien is dat het maximale vermogen, maar als je al 1A op 230V verbruikt dan ga je al de goede kant op...
Of je hebt heeeeleeee zware trafo`s, dat zou ook nog kunnen, maar volgens mij zijn huiszekeringen over het algemaan traag dus dan hoeft dat nog geen probleem te zijn.
denk eerder aan degelijke bekabeling, heb al genoeg verbrande muurkabels gezien....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

@marp, als hij eerst merk en type opgeeft weten we al heel wat meer.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dat zou inderdaad niet verkeerd zijn.

Overigens moeten het al enorme versterkers zijn waarvan het vermogen ook nog eens daadwerkelijk wordt benut, als ze niet eens met zijn viertjes op 1 spanningsgroep zouden kunnen. Daar kan je dan waarschijnlijk wel een concertje mee weggeven. :D Ik denk dus dat op voorhand al met redelijke waarschijnlijkheid kan worden gesteld dat 4 HiFi-versterkers geen probleem mogen vormen.
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Hier moeten we al met z'n tweeen de Vincent aanzetten omdat de schakelautomaat er anders uitvliegt door de hoge inschakel stroom :(
/me wil graag naar een koopwoning zodat er netjes een 25A groep kan komen...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Een softstartschakeling is heel wat goedkoper dan verhuizen. :D ;)
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

I know, maar we willen inmiddels ook wel wat ruimer gaan wonen ;)
NurEinTier
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 17:18

Bericht door NurEinTier »

NurEinTier
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 17:18

Bericht door NurEinTier »

voeding is 4*70V 15A
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

wat moet je met zo'n groot vermogen in een woonkamer ? :shock:
ik heb genoeg aan een luttele 12W van m'n klasse A buizenversterker :D

Kan ie op elke winding 15A leveren of is dat het totaal van de 4 windingen ?
indien 15A het totaal is trekt ie primair 'maar' een 4,6A..
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

In de specs staat dat ie maximaal 15A primair trekt. Volkomen nutteloos dus eigenlijk. Staat wel stoor bij je vrienden =D> =D>

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Pfoeh, blijkbaar gaat het dus écht om versterkers waar je best een concertje mee kan weggeven! :shock:

Toch denk ik wel dat je 4 stuks op 1 groep kan aansluiten, want dergelijke vermogens ga je natuurlijk nooit benutten met Magnepans. Bij een beperkte belasting zal ook het geconsumeerde vermogen beperkt blijven, al kan het wel zijn dat er bij inschakeling enorme pieken ontstaan. Toch wel iets om rekening mee te houden. Heb je trouwens geen verbruiksmeter of amperetang in huis, zodat je jezelf een beter beeld over het opgenomen kan vormen?
NurEinTier
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 17:18

Bericht door NurEinTier »

Nee helaas heb ik geen verbruiksmeter of amperetang.

Voor Amerikaanse demo's gebruikt Magnepan zelf ook een extreme versterkers>

http://bryston.com/28bsst_m.html


Iets meer info over de 2400>

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1018027
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Versterkers met een dergelijk uitgangsvermogen zijn af fabriek voorzien van een softstart, dus dat werkt prima op een gewoon geaard stopcontact. De 15A die maximaal aan 't net wordt onttrokken ga je *nimmer* halen. Waarom overigens een dergelijke versterker, ik zie niet in wat 't toevoegt, zo moeilijk aanstuurbaar zijn Magnepan luidsprekers nu ook weer niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
NurEinTier
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 17:18

Bericht door NurEinTier »

De stopcontacten zijn niet geaard :cry:

Het gebruik van extreme versterkers is met Magnepan redelijk normaal.
Als de nieuwe maggies uit zijn neem ik deze versterker mee naar de dealer om te vergelijken met betaalbare versterkers.
Als er een versterker bij zit die met de maggies beter combineert koop ik die er gelijk bij.

Vergeleken met mijn yamaha 500 klinkt de t-amp beter.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat je stopkontakten niet geaard zijn is geen probleem, daardoor kunnen ze niet meer of minder stroom geven.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Ben benieuwd wat je versterker uiteindelijk verbruikt op huiskamerniveau.....
Mijn plateamps gebruiken iedergeval standby en op luisterniveau net zoveel stroom, maar ja heb redelijk hoge rendement woofers ;)

Maaruh je kunt toch gewoon aansluiten en draaien? Elk huis heeft een groepenkast dus mochten ze te veel stroom trekken vliegt je zekering er uit 8)

Normaal is je woonkamer 1 groep dus al heb je tich wcd's in je woonkamer het is en blijft 1 groep.

Amanda
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Indien het waar is (die 15 A) kan je wel ontzettend besparen op de verwarming van je woonkamer :roll: .
Plaats reactie