2 x 15 ampere op 1 wandcontactdoos
Moderator: Beheerdersteam
-
NurEinTier
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 17:18
2 x 15 ampere op 1 wandcontactdoos
Magnepan komt met 2.2 speakers die mij wel wat lijken.
Als deze bevallen (verwacht van wel) speel ik met de gedachte om nog een zelfde versterker erbij te nemen en als mono blokken te gebruiken.
Misschien zelfs twee mono blokken per kant (bi-amp).
De vraag is kan mijn woonkamer groep wel genoeg stroom leveren?
Mijn versterker slurpt maximaal 15 ampere. Er zijn twee wandcontactdozen vrij voor de versterkers. De tv en projector kunnen op een andere doos. Als het echt moet kan ik deze op de keukengroep aansluiten.
Kan mijn woonkamer groep 2x15ampere versterkers aan? Is zelfs 4 mogelijk?
2 x 15 ampere op 1
Als deze bevallen (verwacht van wel) speel ik met de gedachte om nog een zelfde versterker erbij te nemen en als mono blokken te gebruiken.
Misschien zelfs twee mono blokken per kant (bi-amp).
De vraag is kan mijn woonkamer groep wel genoeg stroom leveren?
Mijn versterker slurpt maximaal 15 ampere. Er zijn twee wandcontactdozen vrij voor de versterkers. De tv en projector kunnen op een andere doos. Als het echt moet kan ik deze op de keukengroep aansluiten.
Kan mijn woonkamer groep 2x15ampere versterkers aan? Is zelfs 4 mogelijk?
2 x 15 ampere op 1
wat zijn dat voor versterkers? beetje ineffiecient ontwerp zou ik zo zeggen.
15 x 230 = 3450 watt. als je dat met 4 vermenigvuldigd kom ik uit op 13,8 kilowatt. oftewel zo'n 60 ampere, dat gaan je hoofdzekeringen ook niet trekken.
als je dat wil gaan afnemen zou ik eerder aan drie fasen krachtstroom gaan denken.
Er zijn PA installaties die minder vermogen gebruiken.
15 x 230 = 3450 watt. als je dat met 4 vermenigvuldigd kom ik uit op 13,8 kilowatt. oftewel zo'n 60 ampere, dat gaan je hoofdzekeringen ook niet trekken.
als je dat wil gaan afnemen zou ik eerder aan drie fasen krachtstroom gaan denken.
Er zijn PA installaties die minder vermogen gebruiken.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: 2 x 15 ampere op 1 wandcontactdoos
Die 15 A is vast aan de secundaire kant van de trafo (de aan de voeding geleverde wisselstroom), of van de voeding (de aan de versterker geleverde gelijkstroom). Zoniet, dan zou dat betekenen dat élke versterker een volledige spanningsgroep voor zichzelf nodig zou hebben!
Belangrijker dan hoeveel stroom je voeding secundair aan de versterkers levert: hoeveel stroom neemt de voeding zelf op? Of beter nog: wat is het maximaal geconsumeerd vermogen van de versterker? Kan je dat niet achterhalen? Is e.e.a. niet te achterhalen, dan kan je best een schatting maken a.d.h.v. de door de voeding geleverde stroom, mits je dan ook de spanning weet.
Belangrijker dan hoeveel stroom je voeding secundair aan de versterkers levert: hoeveel stroom neemt de voeding zelf op? Of beter nog: wat is het maximaal geconsumeerd vermogen van de versterker? Kan je dat niet achterhalen? Is e.e.a. niet te achterhalen, dan kan je best een schatting maken a.d.h.v. de door de voeding geleverde stroom, mits je dan ook de spanning weet.
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
ik denk dat je ergens verkeerd rekent, want als jij 3450Watt in een huis stopt.......
misschien is dat het maximale vermogen, maar als je al 1A op 230V verbruikt dan ga je al de goede kant op...
Of je hebt heeeeleeee zware trafo`s, dat zou ook nog kunnen, maar volgens mij zijn huiszekeringen over het algemaan traag dus dan hoeft dat nog geen probleem te zijn.
denk eerder aan degelijke bekabeling, heb al genoeg verbrande muurkabels gezien....
misschien is dat het maximale vermogen, maar als je al 1A op 230V verbruikt dan ga je al de goede kant op...
Of je hebt heeeeleeee zware trafo`s, dat zou ook nog kunnen, maar volgens mij zijn huiszekeringen over het algemaan traag dus dan hoeft dat nog geen probleem te zijn.
denk eerder aan degelijke bekabeling, heb al genoeg verbrande muurkabels gezien....
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Dat zou inderdaad niet verkeerd zijn.
Overigens moeten het al enorme versterkers zijn waarvan het vermogen ook nog eens daadwerkelijk wordt benut, als ze niet eens met zijn viertjes op 1 spanningsgroep zouden kunnen. Daar kan je dan waarschijnlijk wel een concertje mee weggeven.
Ik denk dus dat op voorhand al met redelijke waarschijnlijkheid kan worden gesteld dat 4 HiFi-versterkers geen probleem mogen vormen.
Overigens moeten het al enorme versterkers zijn waarvan het vermogen ook nog eens daadwerkelijk wordt benut, als ze niet eens met zijn viertjes op 1 spanningsgroep zouden kunnen. Daar kan je dan waarschijnlijk wel een concertje mee weggeven.
-
NurEinTier
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 17:18
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Pfoeh, blijkbaar gaat het dus écht om versterkers waar je best een concertje mee kan weggeven! 
Toch denk ik wel dat je 4 stuks op 1 groep kan aansluiten, want dergelijke vermogens ga je natuurlijk nooit benutten met Magnepans. Bij een beperkte belasting zal ook het geconsumeerde vermogen beperkt blijven, al kan het wel zijn dat er bij inschakeling enorme pieken ontstaan. Toch wel iets om rekening mee te houden. Heb je trouwens geen verbruiksmeter of amperetang in huis, zodat je jezelf een beter beeld over het opgenomen kan vormen?
Toch denk ik wel dat je 4 stuks op 1 groep kan aansluiten, want dergelijke vermogens ga je natuurlijk nooit benutten met Magnepans. Bij een beperkte belasting zal ook het geconsumeerde vermogen beperkt blijven, al kan het wel zijn dat er bij inschakeling enorme pieken ontstaan. Toch wel iets om rekening mee te houden. Heb je trouwens geen verbruiksmeter of amperetang in huis, zodat je jezelf een beter beeld over het opgenomen kan vormen?
-
NurEinTier
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 17:18
Nee helaas heb ik geen verbruiksmeter of amperetang.
Voor Amerikaanse demo's gebruikt Magnepan zelf ook een extreme versterkers>
http://bryston.com/28bsst_m.html
Iets meer info over de 2400>
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1018027
Voor Amerikaanse demo's gebruikt Magnepan zelf ook een extreme versterkers>
http://bryston.com/28bsst_m.html
Iets meer info over de 2400>
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1018027
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Versterkers met een dergelijk uitgangsvermogen zijn af fabriek voorzien van een softstart, dus dat werkt prima op een gewoon geaard stopcontact. De 15A die maximaal aan 't net wordt onttrokken ga je *nimmer* halen. Waarom overigens een dergelijke versterker, ik zie niet in wat 't toevoegt, zo moeilijk aanstuurbaar zijn Magnepan luidsprekers nu ook weer niet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
-
NurEinTier
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 17:18
De stopcontacten zijn niet geaard
Het gebruik van extreme versterkers is met Magnepan redelijk normaal.
Als de nieuwe maggies uit zijn neem ik deze versterker mee naar de dealer om te vergelijken met betaalbare versterkers.
Als er een versterker bij zit die met de maggies beter combineert koop ik die er gelijk bij.
Vergeleken met mijn yamaha 500 klinkt de t-amp beter.
Het gebruik van extreme versterkers is met Magnepan redelijk normaal.
Als de nieuwe maggies uit zijn neem ik deze versterker mee naar de dealer om te vergelijken met betaalbare versterkers.
Als er een versterker bij zit die met de maggies beter combineert koop ik die er gelijk bij.
Vergeleken met mijn yamaha 500 klinkt de t-amp beter.
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ben benieuwd wat je versterker uiteindelijk verbruikt op huiskamerniveau.....
Mijn plateamps gebruiken iedergeval standby en op luisterniveau net zoveel stroom, maar ja heb redelijk hoge rendement woofers
Maaruh je kunt toch gewoon aansluiten en draaien? Elk huis heeft een groepenkast dus mochten ze te veel stroom trekken vliegt je zekering er uit
Normaal is je woonkamer 1 groep dus al heb je tich wcd's in je woonkamer het is en blijft 1 groep.
Amanda
Mijn plateamps gebruiken iedergeval standby en op luisterniveau net zoveel stroom, maar ja heb redelijk hoge rendement woofers
Maaruh je kunt toch gewoon aansluiten en draaien? Elk huis heeft een groepenkast dus mochten ze te veel stroom trekken vliegt je zekering er uit
Normaal is je woonkamer 1 groep dus al heb je tich wcd's in je woonkamer het is en blijft 1 groep.
Amanda
