EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door audioot »

als ie het met 2 diodes doet zal je wel pech hebben en een slechte buis getroffen hebben denk ik (mss doorslag kathode-gloeidraad)
mvg
audioot
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Er is 1 kapot.
Heb nieuwe besteld.
Zal alles nog even heel goed nalopen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Oeps,da's even schrikken :( .Al meer gehoord dat gelijkrichters met indirect verhitte kathode stuk gaan.Door de hoge spanning tussen kathode en de gemeenschappelijke gloeidraadvoorzienig,die daardoor aan massa ligt,kan het mis gaan.Je meet onbelast 600V,hopelijk in bedrijf een stuk minder,de max.toegelaten spanning is daar 500V.
Komt (on)behoorlijk dicht bij de toegelaten max.
Hopen dat een andere buis er wel tegen kan.Het veiligst is wel met een eigen 6,3V voor de gelijkrichter en die dan met de kathode (+) verbinden.
Pas wel op met het vervangen door diodes,de voeding loopt een stuk hoger,gaat er weer iets anders kapot :shock: .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ah!buis schreef:
de max.toegelaten spanning is daar 500V.
Komt (on)behoorlijk dicht bij de toegelaten max.
Volgens dit plaatje mag de EZ81 max 700 volt hebben Anne.
Dus zit ik eronder toch?
Toen ik even de diodes erop had om te testen heb ik de variac wat lager gezet. Het was maar even om te proberen
of de rest nog heel is.
Dus eigenlijk is het beter dat de EZ81 zijn eigen gloei krijgt omdat er 1 draad aan de massa ligt?
EN die zit niet op de trafo. Of er moet iets zijn dat ik de de 5 volt aansluiting kan opkrikken naar die 6,3 volt?
Bijlagen
EZ81.gif
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Dat klopt wel daar hebben ze het over de max AC die over de anodes mag.
Je cathode is aan de andere kant verbonden met pin 3 en die mag maximaal 500 volt hebben te opzichte van je gloeidraad
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ook daar zit ik nog onder.
Een andere optie is een GZ34 erop plaatsen. Maar dan kan ik helemaal opnieuw beginnen. :cry:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Hoeveel Ampere is die 5V wikkeling?
Je kunt met twee diodes en twee elco's een spanningsverdubbelaar maken. In theorie krijg je dan een gelijkspanning van ruim 10V, in de praktijk zal deze door de belasting met twee EZ81 buizen naar een redelijk aanvaardbaar niveau inzakken.

Even googelen op spanningsverdubbelaar.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Die 5 volt aansluiting is 4A. Die kan het wel doen.
Maar ik bedenk me net dat daar ook een draad aan de massa hangt voor de feestverlichting.

Zie net op google dat je wel DC als gloei krijgt voor de EZ81.
Kan dat?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Je kunt de gloeidraad van elke buis wel met gelijkstroom voeden,niet altijd zinvol.
Om van die 5V iets bruikbaars te maken,4 schottky diodes en een dikke elko komt in de buurt.
Maar een goeie EZ81 zou het toch een hele tijd moeten uithouden.Maar ja wat er tegenwoordig aan buizen wordt gemaakt,het verhaal van Buizerd in het draadje OTL doet wel enige twijfels rijzen :o .
Bij Svetlana bijv. maken ze er een potje van,een 6N1 die geen 6N1 is en een EL509 met,volgens hun grafieken,onder de maatse stroom,een KT88 datablad zonder buisaansluitingen...om maar wat te noemen :P .
Misschien past deze trafo http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3532 in de hoek bij de LS-aansluitingen.Krijgt elke EZ81 een eigen gloei.Moet pin 3 en 4 doorverbonden niets meer aan de massa,zo zit de gloeidraad aan de kathode.De trafo heeft twee wikkelingen,elk 6V bij 1,5A zodat,met de maar 1A van de EZ81,er iets meer moet uitkomen :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ik hou jou optie even erbij Anne.
IK heb nog een vraag.
In de huidige opstelling heeft elk kanaal zijn eigen EZ81.
Is de volgende opstelling misschien ook een optie?
Uiteraard met de EZ81 dan. :wink:

Of wordt het er niks anders van?
Bijlagen
RH84-schema.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Wat de spannng tussen gloei en kathode betreft maakt het idd niks uit.De kathode(s) zit(ten) aan de + van C1 en de gloei langs de wkkeling van de trafo aan de - kant=massa.
De oplossing met twee voedingen is veiliger.Als één EZ81 slecht wordt probeert de ander alles te doen en geeft dan mogelijk ook de pijp aan Maarten.Met twee speelt de goeie kant gewoon door.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Na heel lang zoeken en denken wat er nu fout is heb ik het gevonden.
De elco's na de smoorspoel slaan door. En net op dat moment
schiet de ampere meter omhoog en knapt de zekering eruit.
Het zijn de kleine 220uF 400 volt elco's die dat doen.
Heb er nu even 2 dikke in zitten van 50uF 500 volt.
Dat zijn oudjes maar werken perfect. De versterker blijft nu goed spelen.
En geen brommertje aanwezig.
Zal een paar dikke johnny's bestellen van JJ 50uF 500 volt.
En zal er ook een paar voor die van mij erbij doen.
Dan moet het toch goed gaan.
Dachten jullie niet?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door AatV »

@Theo,
als je het nog eens zonder elco's wil doen, kan je altijd nog naar zoiets als dit op Ebay kijken :
vishay MKP1848
1848.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Vreemde zaak weer is de spanning soms te hoog dat die boven de 400 Volts uitkomt?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

De spanning over die elko is 352 volt.
Daar zal het niet aan liggen. Ze kunnen 400 volt hebben.
Maar toch op een of andere manier gaat het niet goed.
Nu met die dikke elco's gaat het nog steeds goed. Hij speelt nog steeds zonder problemen.
Ik laat hem zo spelen. Ik weet anders ook niet meer wat ik eraan moet doen.
Ik ga kijken hoelang hij dit volhoudt.
Ik vind dit bijzonder vervelend omdat de versterker niet van mij is.

@Aad.

Dat zijn wel dure jongens zeg.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

En welk merk waren die 220µ 400V elco's
Want ik heb ook nog een aantal nieuwe liggen.

Als ik het goed begrijp komt er dan 275 X 1.414 388V onbelast op te staan.
Ook moet je goed in de gaten houden dat trafo's onbelast meer geven dan de opgegeven waarde Veff

Ik ga met alle elco's van uit dat ze 20 % kunnen afwijken als je dat dan ook met het voltage doet
400V gedeeld door 100% is 4 maal 20% is 80 (400V - 80V = 320 V)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Theo, heb je al eens gemeten wat er gebeurd met die spanning tijdens opstarten?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Het merk van die elco's is KSC.
Zoals je op de foto's kunt zien klein van formaat.

Als ik de versterker opstart dan gaat de spanning van 0 naar 347 volt en zakt daarna terug naar 345 volt.
En blijft daar op staan. Dit is gemeten bij de elco die na de smoorspoel komt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Wel een heel rare manier van doen,de lekstroom kan groter worden,maar bij die spanning doorslaan :shock: .
En bravo dat je 't gevonden hebt,dingen die maar zo nu en dan gebeuren zijn lastig op te sporen.
Nog 's naar de foto gekeken,ziet er niks geks aan,zijn zelfs de grootsten al noem je ze klein.Tenzij je die aan de voet van de EZ81 bedoelt,die zijn kleiner :? .
Nog wat,het lijkt wel of de + van de UGT niet aan de + na de smoorspoel(zoals bedoeld) zit maar bij de voorversterker :o .
Dan gaat het wel maar met minder vermogen en blijft ook de voeding hoger door het laag verbruik.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ah!buis schreef:
Nog wat,het lijkt wel of de + van de UGT niet aan de + na de smoorspoel(zoals bedoeld) zit maar bij de voorversterker
Heb je helemaal gelijk in Anne.
Dat heb ik expres zo gedaan omdat de spanning bij de 2de elco te hoog is.
Op het einde zit ik op 314 volt.

En hij heeft de hele avond weer goed gespeeld.
Daar ben ik wel weer heel blij mee.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door democles »

Ken het gevoel,Theo :wink:

Heb je ,je uiterste best gedaan, de boel voor elkaar te krijgen,,,,werkt het niet, :oops: ,,,omdat er een :evil: elco er de geest aan geeft :evil:
,,,
Toch,heel mooi,dat je het probleem getackeld hebt =D>
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

nl3prc schreef:
En welk merk waren die 220µ 400V elco's
Want ik heb ook nog een aantal nieuwe liggen.

Als ik het goed begrijp komt er dan 275 X 1.414 388V onbelast op te staan.
Ook moet je goed in de gaten houden dat trafo's onbelast meer geven dan de opgegeven waarde Veff

Ik ga met alle elco's van uit dat ze 20 % kunnen afwijken als je dat dan ook met het voltage doet
400V gedeeld door 100% is 4 maal 20% is 80 (400V - 80V = 320 V)

Dit wist ik niet. Best kans dat het daar door komt.
Kan het ook zijn dat het uF gehalte te hoog is geweest?
Ik heb wel 47uF aan de voet van de EZ81. en dan na de smoorspoel 220 uF.
Kan dat ook nog invloed hebben? Er zit nu een 50uF 500 volt in.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Aan de max.spanning zal het niet gelegen hebben.Voor de capaciteit was vroeger een afwijking van -50% toot 100% mogelijk,waarschijnlijk doen ze het nu precieser.Maar de opgegeven spanning is een minimum.Soms zijn er twee vermeld,max.werkspanning en max.piekspanning (tijdens opstarten).
Met 50µF 500V bij de buis zit je bijna goed.Er ontbreekt een belangrijk gegeven,de max.rimpelstroom.Mocht die onvoldoende zijn dan geeft dat een tijd lang niks(als je niet overdrijft),dan droogt de C door de hoge temp.uit,neemt de capaciteit af en daarmee de rimpelstroom.Bijf je zitten met een versterker die steeds meer bromt.
Alleen als de stroom door de C zo groot is dat ie te heet wordt gaat het mis,boem!
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Dan lijkt het me ook geen overbodige luxe om een aantal
gaten in de bodemplaat te boren.
Maar dit alles voor volgende week.
Morgen radiomarkt in Zuidlaren.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Zo. Na lang wachten eindelijk de JJ's binnen.
50uF 500volt.
Ze waren niet op voorraad.
Heb ze erin gezet en yessss het spul draait weer.
b+ is 310volt. Netjes dacht ik zo.
Geen brom of zoem en het geluid is geweldig.
Wijze les. Geen goedkope elco's monteren.
Op de bodemplaat zijn wat extra gaten geboord voor de ventilatie.
Tevens wat hogere pootjes. Nu kan het eigenlijk niet meer mis gaan. :rock: :rock: :rock: :mrgreen:
Nog wat plaatjes erbij. :wink:

Oh ja vriend meubelmaker wou er ook nog een grotere knop op hebben.
Bij deze.
Bijlagen
P1050364.JPG
P1050365.JPG
P1050366.JPG
Plaats reactie