Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Henri,

Ik heb momenteel in principe alles floating.
Ik heb wel de IVY met de GND verbonden van de Placid HDBP.

Dat stuk in die link van jou heb ik ook gelezen.
Hier kun je inderdaad zien dat de Clean Powersupply met de '-' (neutral) aan de ster komt te liggen samen met de Signal Shield...

Ik dacht steeds dat dat de GND moest zijn maar nu ik het weer zie denk ik ja, het lijkt er toch op dat het de Neutral is die daar op de ster komt...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

jordo81 schreef:
Corprius schreef:
ds23man schreef:
De aansluitmethode zoals beschreven in de datasheet volgens fig.2. Dus vooral geen netaarde gebruiken! En zeker geen netfilter.
ik heb mijn Ncore versterker ook net als figuur 2 aangesloten, dus geen randaarde en geen netfilter. Dit laatste wordt door Bruno ook afgeraden. Zeker als het een Y-filter betreft. Het zal zeker geen verbetering opleveren. Ik heb absoluut geen problemen met aardlussen. Het chassis staat enkel in verbinding (via pin 1) met het chassis van mijn voorversterker precies zoals in figuur 3.
Ik heb gister alles van de GND af gegooid wat met elkaar in verbinding stond en beide Pin 1' van de NCore aan de chassis gelegd.
Gister zonder storingen zitten luisteren maar ik juich nog niet te vroeg.. Ik laat het zo even een weekendje draaien.

@ ds23man:
Zou ik dan bij Hypex direct vanaf de powerinlet de Neutral aan de Chassis kunnen leggen en daarmee klaar?
:shock: :shock: :shock: :shock:

Nooit de neutral van je netentree op je kast aansluiten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Afhankelijk van hoe de stekker in het stopcontact zit, staat er wel of geen 220V op je kast :shock:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Henri,

In jouw opzetje zie ik dat de Placid HDBP maar 3 ingangen heeft maar dat moeten er 2 x 2 zijn toch?
Ook gebruik je Rood voor een '-' aansluiting bij de uitgang van de HDBP, zwart voor de '+' en blauw voor de GND...
Normaal is Rood voor '+', Blauw voor '-', en Zwart voor GND.
Maar die GND sluit jij dus aan op de ster en niet de '-'?

In de opzet van ds23man zorgd hij er wel voor dat de neutral rechtstreeks naar het component gaat én nog eens vanaf de oorsprong (de voeding) naar het sterpunt.
Zoals jij het getekend hebt doe je alleen de '+' aansluiten en de '-' naar het sterpunt. Ik weet niet of dat goed zal gaan.

Just my 2 cents :wink:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Oh ja daar zit et em in.
Ik dacht dat het ook niet goed zou gaan met de neutrals van de Placids maar da's natuurlijk gelijkgerichte AC; DC dus.
Nu valt mijn kwartje... :D
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

:shock:

Ik kom er net achter dat bij de Linker speaker de basconus helemaal bol komt te staan zodra de PLOP intreedt en de rechter een stuk naar binnen getrokken wordt bij de PLOP.

Dat van die rechter ziet er beter uit; Is dit normaal?!! :shock:
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hi Jordo,
Voor de Placids kan je kiezen tussen de opzet elk kanaal apart te voeden via de aansluitingen links en rechts, of je kan ze ook voeden via de centrale aansluiting maar dan moet je wel enkele jumpers plaatsen. Sorry voor de foutjes die in het schema zijn geslopen. Ik zal ze zo snel mogelijk aanpassen. :oops:
Bij "normale" aansluiting (zonder sterpunt ) verbind je de + met de + en de - met de - van de schakeling die je wil voeden. Ik ben bang als je met dit opzet verder gaat en vanuit de - en gnd punten van de verschillende schakelingen verbindingen gaat leggen naar een sterpunt, dat je eigenlijk niet voldoet aan de vereiste van " een zo eenvoudig mogelijke enkelvoudig terugkeer pad" voor de stroom. In de tekening is er voor elke terugkeerstroom slechts 1 pad mogelijk naar een punt dat ze allemaal verbindt en op hetzelfde potentiaal houdt.
Dat is mijn mening , en die van anderen zou vanzelf erg gewaardeerd worden. Het is natuurlijk zo dat de verwarring over dit onderwerp zeer groot is.
groetjes,
Henri
PS: ds23man heeft gelijk: NOOIT de N van het net aansluiten op de kast. (toch niet in het Nederlands en Belgisch Netsysteem)
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hi Jordo,

Het uitslaan en blijven zitten van de conus heeft te maken met DC op de uitgang. Heb je al eens gemeten of er een (kleine) DC spanning op de IVY III zit? Misschien eens met een condensator proberen de DC te blokkeren?
Sorry voor het misverstand, maar je hebt gelijk. De Placid BP heeft 4 klemmen aan zijn AC ingang, nml 2*15V. Maar die worden intern weer ergens samengevoegd op een ster gnd.
groetjes,

Henri
Laatst gewijzigd door henri47 op za 14 apr 2012, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Dus toch?! :?

Hoe zou ik van die condensatoren aan moeten sluiten?
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hi Jordo,

Als je de SE uitgangen gebruikt, dan plaats je de condensator in serie met de signaallijn; Als je de balanced uitgangen gebruikt, heb je twee identieke condensatoren nodig per kanaal die je in serie met de twee signaallijnen plaatst. Gebruik geen Electrolieten, maar kies voor PP types oid.

grts,

Henri
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hi Henri,

Ik gebruik de SE uitgangen.
Zou ik dan 4 condensatoren moeten hebben?
2 voor het linker kanaal en 2 voor het rechter kanaal of alleen maar in de hotwire voor Pin 2?

Oja, en welke waarden?
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hallo Jordo,
Als je de SE uitgangen gebruikt heb je maar 2 condensatoren nodig. Je hebt dan twee uitgangen: 1 links en 1 rechts.
Zowel in de signaal voerende geleider van het linkse kanaal als die van het rechtse signaal plaats je een condensator van tussen de 1uF.....15uF.
Als je een gepolariseerde cap gebruikt, plaats dan de + pool aan de zender zijde (hier dus de IVYIII).
BTW: als je de waarde van de uitgangscondensatoren wil berekenen voor een audiosignaal, dan moet je er voor zorgen dat zijn reactantie Xc zeer laag tot op de hoogste frequentie die je wenst door te laten. Je vormt dus eigenlijk een low pass filter met grensfrequentie Fc= 25KHz. Berekening van C levert dan een waarde op van tussen 1 en 15uF. DC wordt afgeblokt en AC signalen worden volledig doorgelaten tot de hoogste gewenste frequentie.
Hoop dat dit je helpt?
Vraagje: gebruik je soms een dubbel mono opstelling?
groetjes,
Henri
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Aaad »

[/quote]

@ ds23man:
Zou ik dan bij Hypex direct vanaf de powerinlet de Neutral aan de Chassis kunnen leggen en daarmee klaar?[/quote]

Lijkt me levensgevaarlijk. Stekker verkeerd om en het chassis staat onder 230 volt.

@ds23man:
Waarom zou je het netfilter eruit moeten gooien?

Aad
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik ben nu weer even met de ontwerpers van TPA bezig.

Zodoende heb ik geconstateerd dat er een DC van 0,15V op de SE outputs van de IVY's staat...
Nu maar even afwachten wat ze daar van zeggen want dat hoort niet.

Misschien heb ik weer iets verkeerd om gezet ofzo... :-s
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

Aaad schreef:
@ds23man:
Waarom zou je het netfilter eruit moeten gooien?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=15796
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

Vond nog wat over aarding: zie punt 3

http://www.rvb.nu/Aarding.html
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

@ ds23man: Dank voor de links. Ik zal alle kennis nodig hebben om hardnekkige Gremlins uit mijn DAC te krijgen.
grts
Henri
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ff updateje over de PLOP en de DC Current;

Zodra de spanning van de DAC's afgehaald wordt, wordt de DC niet meer doorgegeven aan de outputs van de IVY...
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik ben er achter gekomen dat ik bepaalde Jumpers niet geinstalleerd heb op de DAC.
In de handleiding die Leon geschreven heeft staat Place J1-J12.

Ik heb dat geintepreteerd als J1 en J12 ipv J1 t/m J12. Dus ook alle tussenliggende moeten geinstalleerd worden...
Ik denk dat hiermee de meeste problemen wel opgelost zullen zijn...

Sterker nog, volgens Leon zal het geluidsniveau ook met 3/4 toenemen en daarmee ook wat kwaliteit (!!) O:)

Nóg meer kwaliteit! Kan dat nog? :D
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Dat kan Jordo, op voorwaarde dat je ALLE jumpers plaats :)
Ik heb vandaag zelf ook nog een beetje vooruitgang geboekt en nu spelen 2 signaalbronnen foutloos. Heb een hele tijd zitten luisteren en de muziek is van een bijna bovenaardse kwaliteit. Nooit zo'n diepte en fijne detaillering gehoord. Nooit scherp maar altijd gestoken fijn met prachtig doortekende stemweergave.
Dat is wat je ook te wachten staat.
groetjes,
Henri
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

:sure:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

JA, ik zat jouw issues ook een beetje te volgen op het TPA forum maar ik zie dat het nu goed gaat met de standaard bedradingsschema's? :proost:
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hi Jordo,
dat standaard bedradigsschema is nog niet uitgevoerd. Ik heb dat aan de TPA mannen voorgelegd, maar Brian heeft dat eigenlijk afgekeurd. Hij was er eerder voor om de -pool van de voedingen met elkaar te verbinden en dan van elke voeding een + en -lijn naar de verschillende printen te voeren. De hele schakeling zou dus nergens aan chassis komen te liggen. Dat had ik in feite al gedeeltelijk gedaan, en gisteravond dacht ik dan ook dat alles ok was. Ik heb uren kunnen luisteren naar verschillende bronnen die gelijktijdig aangesloten waren. Deze morgen zet ik alles weer aan en niets werkt meer. Ogenschijnlijk alles ok, maar geen muziek. Niet vanuit de Toslinks en niet vanuit USB. Snel checken met de universele meter geeft een heel normaal beeld. Niets aan de hand dus. ](*,)
Ik heb de indruk dat alles terug te brengen is naar storingen die zich op de voedings en signaallijnen bevinden. Als ik met de scoop kijk zie ik bvb. op de voedingslijn van de DAC een stoorsignaal (of oscillatie??) van 40mV en meer. Ik zal een foto bijvoegen. Misschien kan jij of iemand op dit forum daar iets zinnigs over zeggen.
Ik kan er eerlijk gezegd geen hoogte meer van krijgen.
Straks nog wat verder zoeken.
groetjes
Henri
Bijlagen
P1050458.jpg
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door SuperR »

henri47 schreef:
Misschien kan jij of iemand op dit forum daar iets zinnigs over zeggen.
Dat is nogal, 0.1V. Misschien een stomme vraag, maar wat voor probe (1:10, 1:1) gebruik je en op welke locatie meet je?
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Jeetje Henri wat frustrerend man! Ik had dat ook met de Groundloop; Uren zitten luiteren zonder storingen en de volgende dag was alles anders..

Maar ik heb het over het standaard bedradingsschema zoals TPA het voorschrijft. Dat heb je nu toch?

Ik ga het idee van ds23man nog wel even proberen zodra alles goed draaid in de normale configuraties alleen denk ik dat ik alleen die nullen aan de kast kan leggen bij de DAC. Bij de Hypex wordt het wat lastig. Misschien is het juist ook wel een goed ding om het alleen maar bij de DAC te doen...
De praktijk zal het uitwijzen.

Ik kan je verder niet helpen met je oscillator, sorry.
Krijg je wel een Lock LED vandaag? Of juist een Mute LED?

Ik ga alle jumpertjes eens installeren op de rechter DAC. Ik ben heel benieuwd! Dit moet het wel zijn O:)
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hi superR,
Ik meet met een eenvoudige coaxprobe 1:1. De meting gebeurt op de klemmen van de voeding zelf en aan de aansluitingsklemmen van de DAC, of de USB/I2S omzetter. De resultaten wijken bijna niets af. De oscillo die ik gebruik is een redelijk gedateerd model Goldstar 20MHz. Door een ander bedradingsschema te kiezen heb ik ondertussen deze meting weten terug te brengen tot 40 a 50mVpp. En ik heb ook gemerkt dat het afkoppelen van het SPDIF signaal een groot deel van het storende signaal wegneemt. Het SPDIF signaal zit dus op de voedingslijnen.
Ondertussen werken de twee ingangen weer gelijktijdig zoals gisteravond. Oorzaak: ???????????
@Jordo: Succes met de jumpertjes.
grts,
Henri
Plaats reactie