Frezen.....
Moderator: Beheerdersteam
Probleempje met het frezen.
Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met het frezen van mijn luidsprekers.
De eerste zijkand gedaan, eerst de grootste cirkel om de unit verzonken te plaatsen, daarna de kleinere volledig uitfrezen. Alles zag er mooi rond uit. Ik dacht nog:" dat gaat makkelijk."
Ik pak de Seas H1208 er bij en "hang" hem er in en wat denk je het past niet :S
Als ik de unit aan een kant in het uitgefreesde gat plaats dan kom ik aan de andere kant z'n 2mm ruimte te kort (wat eigenlijk nog weggefreesd had moeten worden. Dat lukt nu niet meer natuurlijk.
Ik heb het bij een geprobeerd, uit de losse hand frezen maar dat ging niet goed
Hoe kan het dat als ik de twee stukken achter elkaar frees (zonder de frees los te halen) dat het net is of de gaten niet het zelfde centrum hebben of dat de units niet rond zijn.
Ik heb bij de tweede al iets grotere gaten gefreesd maar daar kwam ik met het zelfde probleem te zitten.
Zou het aan mijn cirkel geleider kunnen liggen?
De eerste zijkand gedaan, eerst de grootste cirkel om de unit verzonken te plaatsen, daarna de kleinere volledig uitfrezen. Alles zag er mooi rond uit. Ik dacht nog:" dat gaat makkelijk."
Ik pak de Seas H1208 er bij en "hang" hem er in en wat denk je het past niet :S
Als ik de unit aan een kant in het uitgefreesde gat plaats dan kom ik aan de andere kant z'n 2mm ruimte te kort (wat eigenlijk nog weggefreesd had moeten worden. Dat lukt nu niet meer natuurlijk.
Ik heb het bij een geprobeerd, uit de losse hand frezen maar dat ging niet goed
Hoe kan het dat als ik de twee stukken achter elkaar frees (zonder de frees los te halen) dat het net is of de gaten niet het zelfde centrum hebben of dat de units niet rond zijn.
Ik heb bij de tweede al iets grotere gaten gefreesd maar daar kwam ik met het zelfde probleem te zitten.
Zou het aan mijn cirkel geleider kunnen liggen?
Re: Probleempje met het frezen.
Het uitgefreesde gat is dus uiteindelijk kleiner geworden dan de rand van de korf van je woofer. Begrijp ik dat goed?rvdvalk schreef:Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met het frezen van mijn luidsprekers.
De eerste zijkand gedaan, eerst de grootste cirkel om de unit verzonken te plaatsen, daarna de kleinere volledig uitfrezen. Alles zag er mooi rond uit. Ik dacht nog:" dat gaat makkelijk."
Ik pak de Seas H1208 er bij en "hang" hem er in en wat denk je het past niet :S
Als ik de unit aan een kant in het uitgefreesde gat plaats dan kom ik aan de andere kant z'n 2mm ruimte te kort (wat eigenlijk nog weggefreesd had moeten worden. Dat lukt nu niet meer natuurlijk.
Ik heb het bij een geprobeerd, uit de losse hand frezen maar dat ging niet goed
Hoe kan het dat als ik de twee stukken achter elkaar frees (zonder de frees los te halen) dat het net is of de gaten niet het zelfde centrum hebben of dat de units niet rond zijn.
Ik heb bij de tweede al iets grotere gaten gefreesd maar daar kwam ik met het zelfde probleem te zitten.
Zou het aan mijn cirkel geleider kunnen liggen?
En is het gat dat je hebt uitgefreesd nu wel of niet goed rond?
En is de luidsprekerkorf wel mooi rond? (just checking)
Ja, dat klopt. Er zit geen speling in voor zover ik kan beoordelen.Wowly schreef:check of het middenpunt geen speling heeft. Omdat je aan een zijde blijft staan duwt je een zijde op. In die richting word het dan elliptisch.
Dus, kleiner gaat boren als centrum, moet PRECIES passen, anders werkt het niet.
jan
@Bean
Klopt wat je zegt. Het lijkt er op dat alles rond is. Ook de luidsprekerkorf lijkt goed rond.
Ok, alles is goed rond. Dan ligt het waarschijnlijk niet aan veranderde instellingen van de frees (door welke oorzaak dan ook).rvdvalk schreef:@Bean: Klopt wat je zegt. Het lijkt er op dat alles rond is. Ook de luidsprekerkorf lijkt goed rond.
Zou het kunnen dat je een meetfout hebt gemaakt bij het instellen van de frees? Misschien kun je ons uitleggen hoe je de diameter hebt ingesteld en kun je een fotootje van je cirkelgeleider posten?
De foto's staan een pagina terug.Bean schreef:Ok, alles is goed rond. Dan ligt het waarschijnlijk niet aan veranderde instellingen van de frees (door welke oorzaak dan ook).rvdvalk schreef:@Bean: Klopt wat je zegt. Het lijkt er op dat alles rond is. Ook de luidsprekerkorf lijkt goed rond.
Zou het kunnen dat je een meetfout hebt gemaakt bij het instellen van de frees? Misschien kun je ons uitleggen hoe je de diameter hebt ingesteld en kun je een fotootje van je cirkelgeleider posten?
@Carlo
Je zou kunnen zeggen dat dit nu mijn proef is
De diepte frees ik ook uit in meerdere stappen, alleen de laatste .x mm laat ik niet staan. Dat is wel een goede tip!
Ik teken voor elke unit een kruis, dan stel ik een passer in en teken de cirkel. Deze meet ik dan nog na met een geodriehoek of lineaal.
Dan boor ik het gat in het midden voor de centreer pin en stel ik de frees in op het oog, net over de afgemeten lijn.
Dat zou toch goed moeten zijn?
Ah, dat had ik niet gezienrvdvalk schreef:De foto's staan een pagina terug.
Dat ziet er solide uit! Kan bijna niet dat daar enige speling op zit.
Lijkt me niet dat je met deze werkwijze een andere diameter kunt frezen dan je in gedachten had.rvdvalk schreef:Ik teken voor elke unit een kruis, dan stel ik een passer in en teken de cirkel. Deze meet ik dan nog na met een geodriehoek of lineaal.
Dan boor ik het gat in het midden voor de centreer pin en stel ik de frees in op het oog, net over de afgemeten lijn.
Dat zou toch goed moeten zijn?
Meet je ook de diameter van de luidsprekerkorf op? Of ga je uit van de datasheet van de leverancier? 't Lijkt me sterk, maar misschien zit daar een afwijking
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Probleempje met het frezen.
Het kwam al vaker voor dat een driver niet pastte als iemand de maten uit de datasheet hanteerde. Die blijken niet altijd even precies te zijn. Het is dan ook aan te raden om altijd zelf de korf te meten.
Heb je het stuk MDF nog, wat uit het gat kwam? M.b.v. wat blokjes of latjes aan de achterkant kan je dat (of een ander stuk MDF van dezelfde dikte) terugschroeven, zodat de geleider weer houvast heeft om een grotere diameter te frezen.rvdvalk schreef:Als ik de unit aan een kant in het uitgefreesde gat plaats dan kom ik aan de andere kant z'n 2mm ruimte te kort (wat eigenlijk nog weggefreesd had moeten worden. Dat lukt nu niet meer natuurlijk.
Ik heb het bij een geprobeerd, uit de losse hand frezen maar dat ging niet goed
Re: Probleempje met het frezen.
Ja, dat heb ik nog maar dan neem ik liever een nieuwe plaat en begin opnieuw. Het is gelukkig niet erg veel werk dat frezen.Marp schreef:Heb je het stuk MDF nog, wat uit het gat kwam? M.b.v. wat blokjes of latjes aan de achterkant kan je dat (of een ander stuk MDF van dezelfde dikte) terugschroeven, zodat de geleider weer houvast heeft om een grotere diameter te frezen.
Nog tips over hoe een speaker op te meten?
De tweeter lukt nog met een schuifmaat, maar de woofer niet
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Probleempje met het frezen.
Enkele mogelijkheden:
- De workmate aandraaien totdat de klemvlakken de driver bijna insluiten, en dan de afstand tussen de klemvlakken meten. Of, als de randen van de workmate teveel afgerond zijn....
- Hetzelfde, maar dan met twee losse plankjes. Dan alleen wel even nameten of de planken zich ook zuiver parallel t.o.v. elkaar bevinden.
- Een rekvrij touwtje, metaaldraad of lint rond de driverrand trekken, aftekenen waar het uiteinde wordt overlapt, en vanuit de gevonden lengte (=omtrek) terugrekenen naar straal of diameter.
- Een passer-achtige vorm maken van latjes o.i.d., waarvan de uideinden naar binnen geknikt kunnen worden. Schuif de driverrand tussen de naar binnen wijzende poot-uiteinden door, zodat de poten uiteen worden geduwd. Daarna de afstand tussen de pootuiteinden opmeten. De scharnierpunten dienen soepel genoeg te zijn om mee te geven zonder dat de poten buigen, maar niet zo soepel dat de poten bij de geringste aanraking al hun positie kwijt zijn. Afhankelijk van het gevoel waarmee je werkt, is met de eerdergenoemde methoden de kans op fouten wat kleiner.
Laatst gewijzigd door Marp op di 10 feb 2009, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
even een vraagje.
Wie van jullie gebruikt een stofzuiger bij het frezen.
ik ben nu een tijdje op zoek naar een stofzuiger voor mdf en kan niet vinden welke stofklasse ik dan moet hebben.
kan het gewoon met een stofklasse L machine zoals de festool mini en midi of moet je voor hout/mdf een stofklasse M machine hebben welke een stuk duurder zijn.
wat gebruiken jullie en wat raadt je aan of vooral niet aan.
Wie van jullie gebruikt een stofzuiger bij het frezen.
ik ben nu een tijdje op zoek naar een stofzuiger voor mdf en kan niet vinden welke stofklasse ik dan moet hebben.
kan het gewoon met een stofklasse L machine zoals de festool mini en midi of moet je voor hout/mdf een stofklasse M machine hebben welke een stuk duurder zijn.
wat gebruiken jullie en wat raadt je aan of vooral niet aan.
