Verity Audio Parsival kloon

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Leobus schreef:
Hallo,

Gisterenavond voor het eerst eens uitgebreid naar het juiste :wink: filter kunnen luisteren.
De eerste indruk is dat het eigenlijk allemaal perfect is. Na wat langer luisteren gaan dan bepaalde dingen opvallen. De meeste zijn positief, zoals detailrijkdom, snelheid, plaatsing en het natuurlijke geluid van met name laag en midden. Toch was er iets dat mij ging storen. Dat zijn de scherpe S' jes en een wat metalig geluid van bijvoorbeeld een klarinet in het hoge bereik. Heel anders overigens dan met het verkeerd gebouwde filter. Ik herinnerde mij een opmerking van Hannesie toen hij bij Jeroen had geluisterd, dat wat demping achter de speakers het hoog vriendelijker maakte. Nu staat er bij mij al wat demping, maar ik had nog wel de gordijnen achter de speakers open. Toen ik die dicht deed werd het al wat vriendelijker in het hoog, maar af en toe nog net iets té. Ik denk dat ik het voorstel Van Jeroen om de spanningsdelerweerstanden te verlagen, maar eens ga uitvoeren. Ik heb zo het gevoel dat wat Jeroen daaraan toeschrijft, precies is wat ik wil hebben. Ik ben benieuwd. Wordt vervolgd.

Groet,

Leobus
Lijkt me een goed idee Leo. Mocht het zo zijn dat de S'jes blijven verhoog dan toch de serieweerstand weer iets. Met de spanningsdeler werkt het ongeveer zo:
- de parallelweerstand aan de tweeter pakt het hele tweeter bereik (nu 3ohm), hoe kleiner die is hoe zachter het speelt.
- de serieweerstand voor de tweeter pakt de bovenkant van het tweeter bereik, daar waar de S'jes en tingeltangeltjes zitten. Dit is altijd erg lastig, zit het in de opname of niet? Nu zit daar 4.3ohm. Hoe kleiner deze weerstand luider het tophoog speelt.

Wat gebeurt er dus als je de 3ohm verlaagt naar 2.7ohm? Het hele hoog gaat zachter spelen. Wil je het tophoog handhaven, dan moet je ook de 4.3ohm verlagen, ik heb 3.9ohm voorgesteld. Wil je het tophoog juist ook zachter hebben, minder S'en, dan handhaaf je de 4.3ohm en verlaag je alleen de 3ohm naar 2.7ohm.
markbakk

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Sorry, ik ben het niet met je eens, ik vind het een verkeerde conclusie.
Ik haakte alleen maar in op het m.i. foutieve verklaring zoeken bij de tweetersectie. En hoewel je sim duidelijk een plateautje bij 2,5k aangeeft (nog steeds domein van de AT), lijkt me het dramatische verloop van 300 tot 700Hz toch maatgevend voor de klankindruk. Mijn conclusie was vooral: de door Leobus omschreven luidheidsindruk van vrouwenstemmen en blaasinstrumenten zit 'm eerder ROND de 1kHz dan rond de 3. Zoals je aangeeft zelfs dik onder de 1k, maar iedereen die eens probeert mee te zingen met een frequentiesweep weet dat 1kHz akelig hoog is.
En verder hou ik op met dit draadje vervuilen. :-#
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het geen vervuiling hoor, ik hoop leobus ook niet.

Ik begrijp niet zo goed waarom je blijft hameren op het feit dat de AT bij 2,5kHz nog mee speelt. Dat is natuurlijk zo, maar hij zal daar buiten de hoofdas minder afstralen dan de tweeter. Ben je bang voor opbreken/resoneren van de AT in dat gebied? Anders lijkt het me veel logischer om naar de tweeter te kijken. Met name om het hele gebied van zeg 2-5kHz aan te pakken, het gebied waar hardheid in klank kan ontstaan.

Ik heb daar hele goede ervaringen mee, het spelen met de weerstanden om subtiel het niveau en Q-factor van het 2de orde elektrisch hoogdoorlaat filter te beinvloeden. Arno heeft ook zo zijn gietmortel project naar eigen smaak tot een finale 'tuning' gebracht in zijn huiskamer met een zeer geslaagd eindresultaat zoals ik een paar weken geleden heb kunnen horen.
markbakk

Bericht door markbakk »

Je doet ook prima werk, wou dat ik je ervaring en inzet had. Ik 'hamerde' alleen erop dat wat Leobus hoorde, m.i. door het frequentiebereik rond 1k gebeurde. Hij en jij doken meteen op de highpass van de Scan, terwijl ik de indruk had dat de bandpass van het midden (de driver zelf is 'best OK') en/of het afstraalgedrag van de AT de oorzaak zou kunnen zijn. Uiteindelijk bleek een (dé?) oorzaak vooral in een sprong van dik 10dB van 300 naar 700Hz te zitten.

Ook nu, waar Leobus m.i. het nog steeds heeft over het hogere midden/het 'gewone hoog', lijkt de discussie weer naar het tophoog te trekken. S-klanken zitten vooral rond 6-8kHz. Volgens mij maakt het ook weinig uit hoeveel dempingsmateriaal je achter deze luidspreker plaatst voor de balans van frequenties van pak 'm beet 8kHz tot 20kHz. Dat is in een normale huiskamer op een normale luisterafstand direct veld, deze speaker bundelt hier flink en zelfs harde wandafwerkingen absorberen zulke hoge frequenties.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank voor je waardering! Maar volgens mij heb jij minstens zoveel ervaring, tenminste dat denk ik op te kunnen maken uit je reacties.

Wat betreft discussie dat die richting tophoog trekt, zo ervaar ik het niet. Ik heb geleerd dat hardheid net onder dat gebied van 6-8kHz zit wat je noemt. S'klanken worden inderdaad nadelig beinvloed bij teveel niveau rond 6-8kHz en het mag vooral bij 8khz niet te hard zijn. Maar hardheid, metaligheid in de klank zit juist daaronder en ik geef aan leobus aan dat hij dat kan beinvloeden ten opzichte van het hogere hoog. Wat ik ook heb geleerd, dat als het bij 5kHz minder luid speelt, dat dan ook het hoog softer wordt en dat kan een positieve invloed op S-klanken hebben (hoe tegenstrijdig dat misschien ook lijkt).
markbakk

Bericht door markbakk »

Klopt, ik maakte nog wel eens een afstemming met een klein (breed) dipje rond 3-5k. Klinkt best lekker.
Leobus

Bericht door Leobus »

Ik vind het geen vervuiling hoor, ik hoop leobus ook niet.
Hallo,

Leobus vindt het ook geen vervuiling hoor. Maar eigenlijk heeft hij dat niet te bepalen, maar Jeroen, want die is de topic starter. Ik vind het best wel interessant wat jullie allemaal bediscussiëren. Overigens heb ik niet aangegeven in welk frequentiegebied de problemen lagen. Ik heb alleen aangegeven wat ik hoorde toen het filter fout was en wat ik nu hoor nu het filter goed is. Als ik een gokje moet wagen, denk ik dat de hardheid, metaligheid ergens bij de 3 tot 5k zit. Maar daar kan ik best ver naast zitten, want ik heb weinig kennis van toonhoogte versus instrumenten. Misschien dat Markbakk dat wel heeft. Hij zou eens kunnen komen luisteren. Arnhem ligt immers vlak bij Duiven. Ik ga sowieso de weerstanden volgens advies van Jeroen veranderen.

Groet,

Leobus
markbakk

Bericht door markbakk »

Arnhem-Duiven is idd wel te doen, op de fiets nog wel. Maar ik ben wel iemand die het ook van meten moet hebben :-$ ;)
Leobus

Bericht door Leobus »

Hallo,

Inderdaad Mark, het is goed te fietsen. Ik fiets altijd naar mijn werk in Arnhem - Velperweg. Iets minder dan een half uurtje. Als je wilt luisteren, doe dan maar een PB tje. Ik kan bijna iedere dinsdagavond.
Vanochtend heb ik de weerstanden in de spanningsdeler op advies van Jeroen verlaagd naar 3,9 voor de serie- en 2,7 voor de parallelweerstand. Ik heb maar 3 nummertjes muziek kunnen beluisteren, maar de eerste indruk is dat het nu (Voor mij) veel beter klinkt. De scherpte lijkt helemaal weg. Wat ook opvalt is dat de dieptewerking nog wat toegenomen is. Kari Bremnes staat iets meer naar voren te zingen t.o.v de begeleiding. Mooi hoor; net een privè concertje voor je.
Morgen heb ik wat meer tijd. Dan ga ik uitgebreid luisteren met de boxen op de optimale plek i.p.v. tegen de muur zoals nu. Ik laat nog wel horen hoe dat uitpakt.

Groet,

Leobus
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die ervaring klopt leo, het spelen met de weerstanden verandert subtiel de dieptewerking. Dit heeft Arno ook zo ervaren en mede op basis daarvan zijn voorkeur bepaald.
Leobus

Bericht door Leobus »

Hallo,

Vandaag weer een antal uren uitgebreid kunnen luisteren. Nu met de speakers op de luisterplek en dus los van de muur. Dat geeft natuurlijk minder laag en dus een andere balans in de klank.
Vond ik gisteren met de speakers tegen de muur, dat alles aardig in balans was, bleek nu dat met wat minder laag, het hoog toch nog iets te nadrukkelijk aanwezig was. Even met piepjes geluisterd, waar dat kon zitten en tot de conclusie gekomen dat het bij de 2500 hz zit.
Ik heb dus het totale hoog nog iets teruggenomen door de parallel weerstand nog iets te verkleinen van 2,7 naar 2,5. Dan moet het bij het crossoverpunt (= ca 2500 hz) ook wat minder worden, lijkt mij. De serie weerstand is nog steeds 3,9. Heel subtiel dus, maar het effect was goed te horen. Ik denk dat ik het hier (voorlopig :wink: ) maar eens mee ga doen. Ik ben trouwens wel nieuwsgierig hoe dit in simulatie uitpakt. Kun je dat bekijken Jeroen? Ehhh... De MOB ontwikkeling gaat natuurlijk voor. :D

Groet,

Leobus
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

O, dat is snel bekeken hoor. Hieronder zie je het verschil met de oude situatie 4.3ohm en 3ohm, het is subtiel maar belangrijk.
filter_v7.png
Als je verder nog wil spelen met iets meer laag, zet eens een weerstand van 47ohm parallel aan de middentoner. Dan gaat tegelijk het gebied bij 2500Hz nog wat verder omlaag.
Leobus

Bericht door Leobus »

Hallo,

Even een update.
Op advies van Jeroen had ik de weerstanden van de spanningsdeler al verlaagd naar 3,9 serie en 2,7 parallel. Na een poosje luisteren heb ik de serie weerstand nog verder verlaagd naar 3,7 met als doel het hoge hoog iets te versterken en daarmee het midhoog relatief wat te verlagen. Alle veranderingen waren goed hoorbaar, maar een zekere scherpte in 'S jes bleef. Het leek net of de 'S jes net iets eerder kwamen dan de rest van van het woord. Nu had ik de weerstanden samengesteld uit een bosje koolstof weerstanden en het was mij al eens opgevallen dat ik bij nameten met mijn LCR metertje altijd een zekere mate van inductie mat. Lage waarden, dat wel, maar toch. Gisteren heb ik maar eens gewoon enkelvoudige metaalfilm weerstanden van 3,9 en 2,7 genomen. Veel minder soldeer en ook makkelijker te monteren.
Tot mijn verbazing was de scherpte nu ook verdwenen. Genieten dus!
Nu moet ik zeggen dat ik gelijk ook een Hifi Tuning zekering in de DAC had gezet, dus even dacht ik nog dat het daar aan lag. Vandaag klapte die zekering er echter al weer uit :( en moest ik dus met de oude zekering verder. Nog steeds geen scherpte te horen! :)
Zou het samenstellen van een weerstand uit veel (> 5) weerstanden de oorzaak van de scherpte kunnen zijn?

Groet,

Leobus
Walt

Bericht door Walt »

Mijn ervaring met Allen Bradley weerstanden (ook koolstof dacht ik) in bosjes is juist geen scherpte. Deze leken mijn Accuton tweeters eerder wat te 'temmen'.

Groetjes Walter
Leobus

Bericht door Leobus »

Walt,

Die van mij zijn ook van Allen Bradley.

Groet,

Leobus
Walt

Bericht door Walt »

Vreemd...

Eventueel zou je ook eens Mundorf M-Resist weerstanden kunnen proberen, wellicht is dat precies jouw smaak.

In mijn Eton/Accuton zit een Duelund weerstand voor het hoog, erg mooi maar prijzig, maar op zich te overzien en wellicht een leuke tweak voor jouw speakers.

Groetjes Walter
Leobus

Bericht door Leobus »

Hallo Walt,

Ik weet dat het lastig is geluid te omschrijven, maar zou je het karakter van de Mundorf en van de Dueland kunnen omschrijven? Zoals je weet houd ik van het karakter van de Audio Technologies, dus met jouw huidige C quence in gedachten, kun je ongeveer inschatten wat ik zoek. Muzikaal, neutraal.

Groet,

Leobus
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Leobus,

Ik vind dat lastig om te omschrijven, beste is om zelf te luisteren.

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

gebeurd er hier nog wat?
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Zie het andere topic van Leobus, het herstellen van de schade aan de kast zal waarschijnlijk meer prioriteit hebben dan het filter (wat trouwens reeds aardig 'af' is volgens mij, tenzij Leobus toch voor een AMT tweeter wil gaan...)

Groetjes Walter
Leobus

Bericht door Leobus »

Hallo,

Leobus doet inderdaad niets aan het filter op dit moment. Ik ben best wel tevreden. Misschien dat er nog een pietsie meer uit te halen valt, maar dan moet er een deskundige naar kijken/luisteren. Waarschijnlijk moet er dan hier thuis gemeten worden. Voorlopig eerst maar zien dat ik de boel weer gerepareerd krijg. Units zijn nog goed. De spuiter kan pas in augustus wat doen. De verzekering keert gelukkig wel uit. AMT's zijn voorlopig niet aan de orde. Het zou wel leuk zijn als ik die eens zou kunnen proberen; per slot van rekening zijn die dingen niet goedkoop en een miskleun is dan wel zonde van het geld. Dat zou dan het kleinste type (rond 104 mm) moeten zijn.

Groet,

Leobus
Leobus

Bericht door Leobus »

Hallo,

Van de week ben ik wat aan het knutselen geweest met een filteronderdeel. Ooit zag ik eens een artikel op de site van DHT Rob over het modificeren van een condensator. Nu had ik nog wat condensatoren over waaronder een 1,5 muF die ook bij mij in een samengestelde condensator zit voor mijn tweeter. Dat was een Janzen. die heb ik volgens de regels van DHT Rob gemodificeerd. dus met een houten jas, bijenwas en rijstpapier. de bijlagen laten zien wat ik allemaal gedaan heb. Vandaag heb ik de condensator (Een suppreme cap) vervangen door de gemodificeerde. De eerste indruk is dat het rustiger is geworden in het hoog. Eigenlijk is tam een betere benaming. Ik laat ze nog wel even zitten; misschien moeten ze nog inspelen. ik ben benieuwd hoe het verder ontwikkelt.

groet,

Leobus
Bijlagen
de basis: Janzen condensator
de basis: Janzen condensator
De houten kokers met twee deksels met een gaatje voor de draden
De houten kokers met twee deksels met een gaatje voor de draden
Janzen zonder plastic jasje met tekst
Janzen zonder plastic jasje met tekst
Het aluminium huis is eraf
Het aluminium huis is eraf
Leobus

Bericht door Leobus »

Vervolg.
Bijlagen
Het gele plastic jasje ook verwijderd
Het gele plastic jasje ook verwijderd
Rijstpapier strookjes om de eigenlijke condensator te beschermen
Rijstpapier strookjes om de eigenlijke condensator te beschermen
Twee stuks met rijstpapier. Nu kunnen ze in de houten hulsjes en de bijenwas kan er dan bij.
Twee stuks met rijstpapier. Nu kunnen ze in de houten hulsjes en de bijenwas kan er dan bij.
De bijenwas zit erin en de dekseltjes zijn gelijmd. Nu drogen.
De bijenwas zit erin en de dekseltjes zijn gelijmd. Nu drogen.
Potje schellak.
Potje schellak.
Gelakt. Ook nog even nagemeten. 1,5 muF
Gelakt. Ook nog even nagemeten. 1,5 muF
Op zijn plek in het hoogfilter.
Op zijn plek in het hoogfilter.
Teigetje

Bericht door Teigetje »

Hallo Leo,

Mooi stukje huisvlijt! Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat...

Groet, Frank
Walt

Bericht door Walt »

Zeer gaaf om te zien, ben wel benieuwd wat Jeroen_d van deze condensator voodoo denkt... :mrgreen:

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”