Lijkt me een goed idee Leo. Mocht het zo zijn dat de S'jes blijven verhoog dan toch de serieweerstand weer iets. Met de spanningsdeler werkt het ongeveer zo:Leobus schreef:Hallo,
Gisterenavond voor het eerst eens uitgebreid naar het juistefilter kunnen luisteren.
De eerste indruk is dat het eigenlijk allemaal perfect is. Na wat langer luisteren gaan dan bepaalde dingen opvallen. De meeste zijn positief, zoals detailrijkdom, snelheid, plaatsing en het natuurlijke geluid van met name laag en midden. Toch was er iets dat mij ging storen. Dat zijn de scherpe S' jes en een wat metalig geluid van bijvoorbeeld een klarinet in het hoge bereik. Heel anders overigens dan met het verkeerd gebouwde filter. Ik herinnerde mij een opmerking van Hannesie toen hij bij Jeroen had geluisterd, dat wat demping achter de speakers het hoog vriendelijker maakte. Nu staat er bij mij al wat demping, maar ik had nog wel de gordijnen achter de speakers open. Toen ik die dicht deed werd het al wat vriendelijker in het hoog, maar af en toe nog net iets té. Ik denk dat ik het voorstel Van Jeroen om de spanningsdelerweerstanden te verlagen, maar eens ga uitvoeren. Ik heb zo het gevoel dat wat Jeroen daaraan toeschrijft, precies is wat ik wil hebben. Ik ben benieuwd. Wordt vervolgd.
Groet,
Leobus
- de parallelweerstand aan de tweeter pakt het hele tweeter bereik (nu 3ohm), hoe kleiner die is hoe zachter het speelt.
- de serieweerstand voor de tweeter pakt de bovenkant van het tweeter bereik, daar waar de S'jes en tingeltangeltjes zitten. Dit is altijd erg lastig, zit het in de opname of niet? Nu zit daar 4.3ohm. Hoe kleiner deze weerstand luider het tophoog speelt.
Wat gebeurt er dus als je de 3ohm verlaagt naar 2.7ohm? Het hele hoog gaat zachter spelen. Wil je het tophoog handhaven, dan moet je ook de 4.3ohm verlagen, ik heb 3.9ohm voorgesteld. Wil je het tophoog juist ook zachter hebben, minder S'en, dan handhaaf je de 4.3ohm en verlaag je alleen de 3ohm naar 2.7ohm.