Rondstraler met 17WP200, ADR50S en EAS-10TH400C

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Denk je dat zoiets wel potentie zou hebben ala Linkwitz, dus met een 2inch driver en een woofer (evt in een kleine behuizing aangezien surround niet echt laag hoeven neer te zetten) ?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Het BR-laag heeft in zo'n lange behuizing gehoormatig iets van het karakter van een transmissielijn.
8) dat noemt men een ML-TL
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Ik heb er een voorlopig filter aangehangen en A/B vergeleken met MOB3W. De rondstraler klinkt softer en galmender, de directheid van de dipool valt echt op in positieve zin. Een veel droger en transparanter geluid. Ik denk dat ik ook nog een beetje kastklank hoor in de rondstraler. Daar zal weinig aan te doen zijn met zo'n lange smalle behuizing, zonder de hele bas weg te dempen. Het BR-laag heeft in zo'n lange behuizing gehoormatig iets van het karakter van een transmissielijn.

Over het geheel genomen klinkt hij erg prettig en natuurlijk, ik ga zo langzamerhand maar eens aan het tweede exemplaar beginnen. Wat ik al wel weet is dat deze niet mijn surroundbox gaat worden, daarvoor is er te weinig hoog off-axis (door de bandtweeter). Uiteindelijk zal hij wel naar zolder verhuizen zodat daar een mooi geluid is voor ons alternatieve TV-kamertje.
Het is misschien nog even afwachten wat er gaat gebeuren als je het tweede exemplaar af hebt.

Kun je er niet een andere tweeter in hangen, een 1/2 inch dome ofzo bovenop? Die zou lekker moeten gaan rondstralen. Voor surround zou je de bantweeter nog richting zijmuur/achtermuur kunnen laten wijzen, in ieder geval van de luisterplek af.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

jeroen_d schreef:
Nou, als dit goed bevalt dan heb ik er meer nodig, want dan ga ik mijn huidige surrounds met de Peerless HDS134 en SEAS millennium ook zo maken!
Maw de driverbezetting voor dit project staat vast, maar ik heb al de potentie gezien voor een gewone dome tweeter aangezien ik ook met dit project al op een overnamefrequentie van 2000Hz tussen 17WP200 en ADR50S ben uitgekomen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 01 feb 2009, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat is een (eventuele) ja denk ik ?

Want met je laatste bericht suggereer je meer dat het meer een nee is nmlk.

-edit door mod jeroen_d- alleen door de bandtweeter vind ik hem wat minder geschikt als surround, voor de rest werkt het concept perfect.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:
Het BR-laag heeft in zo'n lange behuizing gehoormatig iets van het karakter van een transmissielijn.
8) dat noemt men een ML-TL
Aangezien het dus gewoon een TL is die ik heb gebouwd, kun jij me aangeven wat theoretisch gezien de beste poortlengte zou moeten zijn en hoe de simulatie er dan uitziet?

De driver is dus 17WP200, de binnenmaten zijn 154x154x982mm, de poortdiameter is 70mm. Je kunt me vast ook nog wel van een advies voor optimale demping voorzien. 8)

Zou ik fijn vinden! :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je weet ook wel dat er met alleen buitenmaten weinig te simuleren valt :lol: maar als dit verzoek serieus is, laat de uitgangspunten en tsp maar komen, dan kan ik eens zien wat er uit komt rollen (waar ik wel wil aantekenen dat ik voor ML-TL's nog niet echt gevoel heb wegens nooit zelf gebouwd)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Daarom geef ik ook de binnenmaten op, of mis ik iets?

De Thiele/Small parameters vind je hier: http://www.tymphany.com/files/products/ ... -00-08.pdf
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nee, je mist niets, ik las te snel... poort aan de onderkant neem ik aan? ik zal de komende dagen eens kijken (vanavond niet meer, moet er om 6:00 weer uit morgen)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, de poort zit aan de onderkant en de bodemplaat zit 2cm van de vloer en is 27x27cm. Bedankt alvast!
buisje

Bericht door buisje »

Dempen met een beetje echte schapenwol die line 8)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is het punt niet, het gaat me meer om waar de demping geplaatst moet worden. Het schijnt in een ML-TL vooral in de bovenste helft te moeten zitten.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

He Jeroen,

Ik heb bij die low-budget vloerstaander, wat een beetje tussen een BR en ML-TL inzat wat geexpirimenteerd met de demping en wat bij mijn versie het beste bleek te werken was inderdaad de demping boven in de kast. Vanaf de tweeter tot woofer erg losjes, dan achter de woofer tot ongeveer halverwege wat meer BAF. Onderin de kast zit niets.
Dit bleek het meest prettige geluid te geven. Theoretisch zou ik het niet kunnen onderbouwen, maar in de praktijk bleek dit het lekkerst te werken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb met metingen ook al gezien dat demping onderin de kast niet veel doet met de modes in de kast, behalve dat het de fundamentele resonantie op 40Hz aantast. En dat wil je nu juist niet....

Mijn poort is nu 14,4cm lang, misschien dat ik hem moet inkorten tot 10-11cm om nog een wat krachtiger laag te krijgen. Het klinkt trouwens op dit moment al veel beter dan wat ik had verwacht met de 17WP200. Het wordt een leuke full-range speaker, zolang je niet al te hard wilt.
buisje

Bericht door buisje »

Bovenin de kast, evt onderin dun laagje baf aan de wanden. BR poort vrij maar dat is logisch. Ik hou van zwaar gedempte kasten trouwens.
sietse

Bericht door sietse »

Jeroen schreef:
Het schijnt in een ML-TL vooral in de bovenste helft te moeten zitten.
In mijn TL's zit de meeste demping ook aan het begin van de line. Het laatste deel, soms 1/3 van de line is vaak leeg. Ik ben overigens niet zo gek op wol achtige dempings materialen in de line. Heb wel met Baily's longhair geprobeerd, maar het er altijd weer uit gehaald. Nu heb ik slechts één wand van de line bedekt met dat witte spul. (tritex ? vergeet de naam steeds :oops: ) Maar het is vaak ff uit proberen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
Theoretisch zou ik het niet kunnen onderbouwen, maar in de praktijk bleek dit het lekkerst te werken.
in het begin van de lijn zijn de snelheden van de harmonischen (die wil je onderdrukken) wel hoog, maar die van de grondtoon niet; daarom is die plek het beste om demping te plaatsen. zie bv de demping van Hans, daar heb ik het ook zo gedaan, kan je met de helft minder demping toe dan met uniformer verdeeld
Bijlagen
Wave_Plots.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Even tussen door, ik lees net dat meneer King gaat stoppen met de sheets (nouja bericht is al ouder, maar ik had het nog niet gelezen :wink: )

http://www.quarter-wave.com/
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, ik las het ook. treurig.

jeroen: over de afstemming: hoe laag had je 'm gedacht af te stemmen? of anders gevraagd: in welk gebied wil je dat de poort gaat helpen? of weer anders: heb je een gtalsmatige eis aan SPL bij een bepaalde freq?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik wil het liefst een vlakke respons tot zo'n 60Hz. Ik heb nu de poort op 40Hz afgestemd, dwz in de praktijk 14.4cm lengte. Ik wil weten wat er gebeurt als ik hem wat hoger afstem. Ik heb nu het idee dat ik op 80Hz al energie verlies.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

OK, ga ik mee aan de gang
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

OK, 1e poging. is nog zonder evt effect van de vlakbij vloer opstelling, ga ik zo doen. dit is dus met precies zoals je opgaf, poort 144mm. met ongeveer 1 mat BAF (dik 50gram) in de bovenste 40% van de kast.

die deuk tussen 200 en 300 zal je wel wat terugzien irl, de rest van de rimpels zeer waarschijnlijk niet.

sim is het simpele model, dus far field, 2pi, en ook zonder rekening te houden met de plaats van de poort tov de woofer

bovenste grafiek is systeem respons (blauw = IB), 2e is woofer (rood) en poort (blauw), 3e is wooferuitslag (blauw=IB)
Bijlagen
1e gooi - poort 144mm 1 mat BAF in bovenste deel.png
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en met wat kortere poort (111mm)
Bijlagen
2e gooi - poort 111mm 1 mat BAF in bovenste deel.png
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

effect van een extra mat BAF in het deel van de kast tussen 0.2 en 0.4 van de lengte (dus halve mat in 0-0.2, en anderhalve in 0.2-0.4)
Bijlagen
2e gooi - poort 111mm 2 mat BAF in bovenste deel.png
2e gooi - poort 111mm 2 mat BAF in bovenste deel.png (3.83 KiB) 1543 keer bekeken
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, en t effect van de 2cm ruimte onder de kast er ook bij. die scherpe piek rechts in de grafiek niets van aantrekken, daar is het gebruikte model niet juist, ben ik in meerdere sims tegengekomen, terwijl de werkelijke kast daar erg vlak meette
Bijlagen
3e gooi - poort 111mm - tunneltje bij de vloer mee - 2 mat BAF in bovenste deel.png
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”