Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Corprius »

ds23man schreef:
Als nu door wat voor reden dan ook je IVY een gelijkspanning gaat geven, de Ncore dit versterkt en als deze spanning hoog genoeg is, je woofers er uitfikken! En dat kan letterlijk met een hoop gegloei en rook gepaard gaan! Dus mijn advies: mooie koppel c's inbouwen!
De Hypex modules doen wel een controle op dc bij het inschakelen, wordt er dc gemeten dan schakelt de module niet in zodat je speakers gespaard blijven. Ik weet niet of deze dc detectie na inschakelen ook actief blijft.
jordo81 schreef:
Die dingen kunnen het geluid ook wel beinvloeden heb ik begrepen...

Maar wat zou ik kunnen doen aan de PLOP? Ik dacht dat ze daarvoor zouden zijn..
Er zijn wel luidspreker protectie kitjes te koop die bij inschakelen van de versterker enkele seconden wachten voordat ze de verbinding naar de speaker mbv een relais open zetten. Wellicht kan je ook zoiets gebruiken in de dac?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

Op het Ncore draadje van DIY audio had iemand last van 0,5 dc op de uitgang van zijn Ncore, bleek uiteindelijk te komen van een lichte offset van zijn pre amp zonder C's ( 26mv geloof ik).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

jordo81 schreef:
ds23man?..... Mag ik lid worden van de anti kabouter plop club? :lol:
Nou... de ballotagecommissie is behoorlijk streng dit jaar!

:rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

Corprius schreef:
ds23man schreef:
Als nu door wat voor reden dan ook je IVY een gelijkspanning gaat geven, de Ncore dit versterkt en als deze spanning hoog genoeg is, je woofers er uitfikken! En dat kan letterlijk met een hoop gegloei en rook gepaard gaan! Dus mijn advies: mooie koppel c's inbouwen!
De Hypex modules doen wel een controle op dc bij het inschakelen, wordt er dc gemeten dan schakelt de module niet in zodat je speakers gespaard blijven. Ik weet niet of deze dc detectie na inschakelen ook actief blijft.
jordo81 schreef:
Die dingen kunnen het geluid ook wel beinvloeden heb ik begrepen...

Maar wat zou ik kunnen doen aan de PLOP? Ik dacht dat ze daarvoor zouden zijn..
Er zijn wel luidspreker protectie kitjes te koop die bij inschakelen van de versterker enkele seconden wachten voordat ze de verbinding naar de speaker mbv een relais open zetten. Wellicht kan je ook zoiets gebruiken in de dac?
Volgens mij meet ie op de uitgang van de versterker, de grenswaardes staan niet in de manual van de Ncore.
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Corprius »

ds23man schreef:
Corprius schreef:
ds23man schreef:
Als nu door wat voor reden dan ook je IVY een gelijkspanning gaat geven, de Ncore dit versterkt en als deze spanning hoog genoeg is, je woofers er uitfikken! En dat kan letterlijk met een hoop gegloei en rook gepaard gaan! Dus mijn advies: mooie koppel c's inbouwen!
De Hypex modules doen wel een controle op dc bij het inschakelen, wordt er dc gemeten dan schakelt de module niet in zodat je speakers gespaard blijven. Ik weet niet of deze dc detectie na inschakelen ook actief blijft.
jordo81 schreef:
Die dingen kunnen het geluid ook wel beinvloeden heb ik begrepen...

Maar wat zou ik kunnen doen aan de PLOP? Ik dacht dat ze daarvoor zouden zijn..
Er zijn wel luidspreker protectie kitjes te koop die bij inschakelen van de versterker enkele seconden wachten voordat ze de verbinding naar de speaker mbv een relais open zetten. Wellicht kan je ook zoiets gebruiken in de dac?
Volgens mij meet ie op de uitgang van de versterker, de grenswaardes staan niet in de manual van de Ncore.
Wellicht een vraag voor Bruno.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Soms leest hij hier mee maar het beste kun je dit op het NCore draadje even vragen....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

We gaan nu op een leuk probleem stuiten die veroorzaakt is door de (anti )condensatorlobby...

Vrougah maakten we ons niet druk om in en uitgangscondensatoren, ze zijn/waren gewoon nodig om dc te blokkeren op plaatsen waar dat nodig is/zijn. Dus iedereen bouwde gewoon in en uitgangselco's in zijn apparatuur in en ontstonden er geen problemen. Maar toen kregen we de condensatorhype, de ene theorie nog mooier dan de andere. Daarmee zeg ik niet dat een goede kwaliteit condensator onnodig is. We zijn op een gegeven moment doorgeschoten: we laten hem gewoon weg, want het volgende apparaat heeft ze toch wel op de ingang zitten.... Maar ja, wat ga je krijgen als een fabrikant denkt: ik laat de ingangscondensator ook maar weg?

Een succesvol recept voor rampspoed bij bepaalde combinaties! :shock:

Persoonlijk ben ik van mening dat Hypex hier voor zeer duidelijk moet waarschuwen bij de Ncore's en adviseren om bij twijfel ( goede) condensatoren te gebruiken.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik snap er helemaal niets van!! :shock:
Gister de hele dag muziek gedraaid zonder enige storingen.
Vanmorgen zet ik de boel weer aan zonder ook maar iets veranderd te hebben en WHAM! Groundloop is terug....

Het lijkt een ongelukkige combi te zijn met de DAC.
Als ik mijn oude DAC er op aansluit, heb ik ten eerste geen PLOP, en ten tweede geen storing...
Het enige verschil met de oude DAC is dat deze slechts 2 voedingsdraadjes heeft vanaf een transformator en totaal geen aarde......
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Het enige wat nog een groundloop kon veroorzaken waren de powercables...
Die zitten in hetzelfde stekkerblok.
Aangezien de randaardes losgekoppeld zijn, kan deze nog wel een antenne vormen en via de behuizing van de powerinlet van de DAC naar de GND van de XLR's, via de interlinks naar de Hypex en voila, geluid...

Het deed zich eigenlijk al voor zodra ik de hoofdschakelaar van de DAC omhaalde dus ik denk dat het netfilter in de DAC de boosdoener is...

Ik heb ze nu beide in een ander stopcontact gedaan en het probleem lijkt zich wederom niet meer voor te doen...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

Weer op hetzelfde kanaal? Indien ja, zou ik de voedingen van IVY eens omdraaien om te zien of het probleem meeverhuist!
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Heb ik gister al op jouw aanraden gedaan dat omwisselen van de voedingen.

Zodra ik de linker interlink er uit trek gaat het via het rechter kanaal kwam ik net achter. Stroom neemt altijd de weg van de minste weerstand.

Ook nu de DAC in een ander stekkerblok zit komt het terug.
Ik verdenk het netfilter.
Zodra ik de hoofdschakelaar omzet wordt die softstartmodule in standby gezet. Dan komt de brom vaak al (zodra ik de versterker al aan heb staan)

Ik heb nu alleen geen tijd meer om het verder te onderzoeken, en volgende week ben ik ook weg...
Ik zal het even moeten laten rusten om dan volgende week weer verder te gaan... :(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

To be continued......
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hallo iedereen,
Dit forum heb ik gevonden via jordo die ook actief is op het TPA-forum. Omdat ik ook bezig ben met het bouwen van een digitale voorversterker op basis van de Buffalo III Dac en mijn versterking gebeurt met Hypex 180 modules, ben ik zeer geinteresseerd in de vooruitgang van dit project. Om jullie,bij wijze van voorstelling, een idee te geven wat ik gebruik om muziek weer te geven:
1.Digitale bronnen: KabelTV tuner, PS3(Blueray speler), Pioneer DV- LX50 (zal gemod worden om DSD aan de Dac te voeren), Vortexbox met 2TB HD waarop alle cd's in Flac formaat, het geheel wordt bestuurd door een Logitech Squeezebox of IPad
2. Verwerking en voorversterking: BuffaloIII Dac met Sidecar en 4*SPDIF en IVYIII I/V omzetter. (Is nog niet helemaal af en heeft nog wat kinderziekten nml. onstabiele sync)
3. Geluidsweergave: 4-weg actieve hoornspeakers aangedreven door Hypex180.
Alle hoorns en elektronica is zelfbouw. Aan dit systeem is ongeveer 15 jaar gebouwd , geschaafd en herbouwd.
Hierbij enkele foto's. Iederen houdt hier toch zo van foto's :D
Ik hoop nog veel op te steken van de discussies op dit forum
Met vriendelijke groeten

Henri

ps.: De kast midden vooraan is een dubbele hoornsubwoofer
Bijlagen
overzicht.jpg
buffIII.jpg
insideBII.jpg
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door BertDB »

héél erg netjes gemaakt !
dat frontje van de VV/DAC, is dat een folie of gekleurde/gegraveerde alu?
Marvin.
Berichten: 22
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 12:49

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Marvin. »

Als je héél goed kijkt zie je dat het folie is.
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Dank voor de lovende woorden.
Het frontpaneel is gemaakt in 18mm MDF. Achterin zijn uitfrezingen gemaakt voor de LED's , de volumeregelaar en de keuzeschakelaar. De voorkant is eerst gespoten met filler uit de spuitbus, geschuurd en daarna gespoten met hoogglans wit, ook weer uit de spuitbus. In adobe Illustrator het ontwerp gemaakt en de belettering op transparante eenzijdig klevende folie geprint. Deze uitgeknipt en op de juiste plaatsen aangebracht. Ik heb geen volledige folie geplakt omdat er kleine luchtbelletjes onder de folie blijven zitten. Nadeel van de uitgeknipte belettering is dan weer dat je deze kan zien zitten in contrast met de achtergrond. Daarna nog enkele lagen glansvernis, ook weer uit de bus, en klaar is kees.
Bijlagen
P1050391.JPG
P1050395.JPG
P1050398.JPG
P1050413.jpg
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Ik heb in vorige posts gezien dat er mensen zijn die uitgesproken meningen hebben over de massavoering en aarding bij deze DAC. Omdat ik een probleem heb met mijn vv/DAC dat misschien terug te voeren is op een foute massavoering en aarding zou ik zou hier een vraag over willen stellen. Ik weet niet of dat kan, en zoniet, kan ik dan beter een nieuwe tread opstarten?
groetjes,
Henri
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door reddoortranscendence »

Prachtig project! En je hoornspeakers zien er fantastisch uit! Ben benieuwd hoe dat klinkt.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Allo, ik ben er weer O:)

Sjeetje Henri wat mooi gemaakt allemaal!! Mooi om te zien dat iedereen weer net wat anders er van maakt.
Van mij mag jij je vragen stellen op dit draadje (voor zover ik daar iets over te zeggen heb) Ik zit ook nog met wat grounding probleempjes waar ik straks mee verder ga.

Ik ga eerst zorgen dat er bij de Hypex alleen Pin 1 aan de chassis ligt.

@ds23man:
Denk jij dat het kwaad kan om Pin 1 aan het chassis te laten liggen en de nullen ook?

Grt,

Jordo
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

De aansluitmethode zoals beschreven in de datasheet volgens fig.2. Dus vooral geen netaarde gebruiken! En zeker geen netfilter.
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Corprius »

ds23man schreef:
De aansluitmethode zoals beschreven in de datasheet volgens fig.2. Dus vooral geen netaarde gebruiken! En zeker geen netfilter.
ik heb mijn Ncore versterker ook net als figuur 2 aangesloten, dus geen randaarde en geen netfilter. Dit laatste wordt door Bruno ook afgeraden. Zeker als het een Y-filter betreft. Het zal zeker geen verbetering opleveren. Ik heb absoluut geen problemen met aardlussen. Het chassis staat enkel in verbinding (via pin 1) met het chassis van mijn voorversterker precies zoals in figuur 3.
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

Hallo,
Ik heb vandaag op het TPA support forum een lichtjes vereenvoudigde tekening geplaatst van mijn VV/DAC.
Nu is er enkel een sterpunt dat de -klemmen van de 3 voedingen samenvoegt en aan de kast verbindt.
Kan iemand zijn mening geven over de voorgenomen verandering? Zal dit een verbetering geven op het gebied van een cleaner signaal zodat de Buffalo III niet steeds staat te unlocken?
De foto van het DAC interieur is zoals het oorspronkelijk was opgebouwd zonder sterpunt; dus alles zwevend en niks aan de kast verbonden. Maar dat schijnt niet te werken.
Dank voor de reacties,
groetjes,
Henri
Bijlagen
insideBII.jpg
dacinterconnect.png
Laatst gewijzigd door henri47 op za 14 apr 2012, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ds23man »

Kijk, zo hoort het! :D Alles naar 1 centraal aardpunt die aan de kast verbonden is. Zie alleen nog een vreselijk netfilter, gooi die eruit!
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Corprius schreef:
ds23man schreef:
De aansluitmethode zoals beschreven in de datasheet volgens fig.2. Dus vooral geen netaarde gebruiken! En zeker geen netfilter.
ik heb mijn Ncore versterker ook net als figuur 2 aangesloten, dus geen randaarde en geen netfilter. Dit laatste wordt door Bruno ook afgeraden. Zeker als het een Y-filter betreft. Het zal zeker geen verbetering opleveren. Ik heb absoluut geen problemen met aardlussen. Het chassis staat enkel in verbinding (via pin 1) met het chassis van mijn voorversterker precies zoals in figuur 3.
Ik heb gister alles van de GND af gegooid wat met elkaar in verbinding stond en beide Pin 1' van de NCore aan de chassis gelegd.
Gister zonder storingen zitten luisteren maar ik juich nog niet te vroeg.. Ik laat het zo even een weekendje draaien.

@ ds23man:
Zou ik dan bij Hypex direct vanaf de powerinlet de Neutral aan de Chassis kunnen leggen en daarmee klaar?
henri47
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:52

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door henri47 »

@ds23man: Ik heb dat filter geplaatst omdat ik dacht nog wat rotzooi van het net te kunnen halen. Waarom denk je dat het netfilter wegmoet? Ik kan het eens proberen zonder.
En wat met de veiligheidsaarde? (Randaarde in NL) Moet die met de kast verbonden worden? Probleem is dat ook op het internet zoveel meningen geuit worden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er bestaan ook wel redelijk onverdachte publicaties zoals die van Rane en van Jensen transformers.
Ik heb ze zoveel mogelijk proberen te lezen, maar de conclusies zijn toch steeds dezelfde. zie bijgevoegde link.
http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio ... ction.html
Volgende week ga ik waarschijnlijk de volledige bedrading van de DAC slopen en vervangen zoals aangegeven in de tekening.
En dan hoop ik dat vervelende unlockgedoe kwijt te zijn.
@Jordo: Hoe heb jij de bedrading van je DAC gemaakt? Stergrond? of floating?
groetjes
Henri
Plaats reactie