Vind ik persoonlijk minder. Beetje teveel stropdashsmeets schreef:Nog iets geschaafd, de punt onder toch iets geprononceerder.
Project #2: Vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project #2: Vloerstaander
Re: Project #2: Vloerstaander
Dit ziet er wel heel robuust uit!
Mooi krachtig ontwerp.
Mooi krachtig ontwerp.
Re: Project #2: Vloerstaander
Pas op voor overstekende dogma's!architect schreef:ik denk dat gesloten beter gaat klinken
Re: Project #2: Vloerstaander
Nou dan,Arno schreef:Vind ik persoonlijk minder. Beetje teveel stropdashsmeets schreef:Nog iets geschaafd, de punt onder toch iets geprononceerder.
Re: Project #2: Vloerstaander
Moah, zelf vind ik dit ontwerp steeds lomper worden. Het mag wat mij betreft iets verfijnder. Zoiets is in een woonkamer gewoon 'té'.Hondasnl schreef:Dit ziet er wel heel robuust uit!
Mooi krachtig ontwerp.
Re: Project #2: Vloerstaander
U vraagt, Wij draaien. Hier nog twee varianten:Arno schreef:Ik vind het ontwerp echt te gek!Helt hij nog wat achterover? Dat zou helemaal mooi zijn, maar dat kun je nog makkelijk later besluiten want je hoeft dan alleen die zijpanelen schuin af te zagen.
Onder het motto beter goed gejat dan slecht zelf bedacht ben ik bij de buren van Avalon nog even gaan kijken en heb mij nog eens door hun zijpanelen ontwerp laten inspireren. Dat gecombineerd met een lichtjes achterover hellende kast.
De andere variant met de rechte zijkanten heb ik nog iets aangepast en de panelen iets smaller waardoor de kast wat gaat uitsteken aan de voorkant. Volgens mij ook niet verkeerd.
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik vind de eenvoudige twee planken met uitstekend tussenblok het veruit beste concept. De vorm van het middenblok is wel erg gevoelig; als hij te veel 'bolt' dan druipt hij tussen de planken uit, als de vorm te slap is dan zakt het middenstuk naar beneden. Dit heeft alles met details te maken, zoals de overgang tussen middenstuk en plank. Mijn advies is bouw een mock-up van spaanplaat en beoordeel daarop de details, op papier (scherm) heb je daar veel minder voeling mee als in het echt, ook in Echt.
een spannend alternatief is misschien nog wel om de plank boven iets te laten doorlopen en het geheel meer vorm te geven als een plank met verbindingen (stokken) ertussen waaraan een of meerdere zwarte stoffen dozen zitten.
Ik vind dit concept het mooiste tot nu toe maar houd het simpel, de finesse zit in het detail niet in het grote gebaar.

een spannend alternatief is misschien nog wel om de plank boven iets te laten doorlopen en het geheel meer vorm te geven als een plank met verbindingen (stokken) ertussen waaraan een of meerdere zwarte stoffen dozen zitten.
Ik vind dit concept het mooiste tot nu toe maar houd het simpel, de finesse zit in het detail niet in het grote gebaar.
Re: Project #2: Vloerstaander
Hi John,John P schreef:Ik vind de eenvoudige twee planken met uitstekend tussenblok het veruit beste concept. De vorm van het middenblok is wel erg gevoelig; als hij te veel 'bolt' dan druipt hij tussen de planken uit, als de vorm te slap is dan zakt het middenstuk naar beneden. Dit heeft alles met details te maken, zoals de overgang tussen middenstuk en plank. Mijn advies is bouw een mock-up van spaanplaat en beoordeel daarop de details, op papier (scherm) heb je daar veel minder voeling mee als in het echt, ook in Echt.
een spannend alternatief is misschien nog wel om de plank boven iets te laten doorlopen en het geheel meer vorm te geven als een plank met verbindingen (stokken) ertussen waaraan een of meerdere zwarte stoffen dozen zitten.
Ik vind dit concept het mooiste tot nu toe maar houd het simpel, de finesse zit in het detail niet in het grote gebaar.![]()
De zijpanelen doortrekken gaf mij de 'dwang' om iets met de bovenkant te doen. Het wordt allemaal weer drukker, die linkse versie blijft toch wel de beste IMHO. Nadeel van hogere zijpanelen is ook dat hierdoor de kasten optisch nog hoger lijken terwijl het maar om 3 a 4cm gaat.
Is dit de wraak van Vinculum? (....en dan volgen meestal nog een aantal ontwerpen)
O ja, als mid en tweeter heb ik de scanspeak 10F (is die ineens een stuk duurder geworden?) en de vifa ringradiator in de uitvoering met de kleine faceplate, beide kunnen dan heel dicht bij elkaar geplaatst worden. De woofers worden geen SEAS W26NX001/002 maar toch ook Scan's, de door Markbakk aangedragen 26W8867T. In dit ontwerp is het toch wel woekeren met de liters inhoud, de 70 en 100 liter die de SEAS'en nodig hebben lukt niet, dan vallen de verhoudingen uit elkaar, tenzij je in alle 3 dimensies schaalt maar dan worden het bakbeesten.
Huib.
Re: Project #2: Vloerstaander
[attachment=0]bracing kast.jpg[/attachment]
Klankbord word 44mm dik en de deksel ook (of 22mm met ribben naar de
Dank.
euh. Kom hier nog op terug.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
Hate to say i told you so...hsmeets schreef:Is dit de wraak van Vinculum? (....en dan volgen meestal nog een aantal ontwerpen)
Persoonlijk zou ik het middendeel niet laten uitspringen maar flush met de zijpanelen of iets laten invallen (maar akoestisch is dat niet optimaal natuurlijk).
Zeker niet de panelen laten doorlopen! Miss een knikje aan de bovenkant zoals de middelste versie maar dan zonder de doorlopende panelen.
Schuin naar achteren kan gaan werken maar dan zou ik niet nog meer lijnen gaan toevoegen. Gewoon dezelfde kast maar het geheel iets naar achteren hellen (4 tot 8 graden).
Re: Project #2: Vloerstaander
Nou het ontwerp van de Avalon vind ik een heel stuk minder retrohsmeets schreef:Misschien wel nog steeds een beetje te retro voor WielkeB ?
Mijn opmerking was trouwens niet bedoeld om te steken, excuses als dit wel zo over kwam.
Re: Project #2: Vloerstaander
Maak je geen zorgenWielkeB schreef:Nou het ontwerp van de Avalon vind ik een heel stuk minder retrohsmeets schreef:Misschien wel nog steeds een beetje te retro voor WielkeB ?![]()
Mijn opmerking was trouwens niet bedoeld om te steken, excuses als dit wel zo over kwam.
Re: Project #2: Vloerstaander
Juist! Blijf jij nog maar even onder die stoel zitten.hrscharft schreef:Wat dacht je van een kleine ronding in de bovenkant?
Boven rond dan ook onder rond. Vond ikzelf niet zo mooi. Krijg je een soort Thiel clone.
Re: Project #2: Vloerstaander
Een goede vriend had hetzelfde voorstel. Maar ikzelf val er niet zo voor, ik vind de rechte bovenkant ok. Kan er ook nog iets op staanVinculum schreef:hsmeets schreef:
...quote schaartje...
Miss een knikje aan de bovenkant zoals de middelste versie maar dan zonder de doorlopende panelen.
...quote schaartje...
Laatst gewijzigd door hsmeets op wo 04 apr 2012, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project #2: Vloerstaander
Misschien sta ik aan de vooravond van een doorbraak in de Gothic scene. Gotham-Acoustics?John P schreef:
Re: Project #2: Vloerstaander
Pff, morgen al weer donderdag, het weekje verlof gaat veeeeel te snel voorbij, druk bezig met enkele klusjes in en rondom mijn huis maar als het even kan ga ik vrijdag even snel naar de lokale hubo om de eerste planken te halen.
Re: Project #2: Vloerstaander
"it has begun"
Zo, net terug van de lokale hubo en het zaagplan afgegeven. Navraag leerde dat ze de hoogste persing van Medite gebruiken.
De timmerman die de werkplaats bestiert was met dat fins berken multiplex bezig (met die vele laagjes), dat is inderdaad mooi spul en ik ga de zijpanelen annex steunen uit 2x12 of 1x18mm platen maken ipv timmelpaneel. Leuk dat laagjes effect op de kopse kanten.
Zo, net terug van de lokale hubo en het zaagplan afgegeven. Navraag leerde dat ze de hoogste persing van Medite gebruiken.
De timmerman die de werkplaats bestiert was met dat fins berken multiplex bezig (met die vele laagjes), dat is inderdaad mooi spul en ik ga de zijpanelen annex steunen uit 2x12 of 1x18mm platen maken ipv timmelpaneel. Leuk dat laagjes effect op de kopse kanten.
Re: Project #2: Vloerstaander
Het zal eens tijd worden.hsmeets schreef:"it has begun"
Alleen maar tekenen en niets doen, is niet de weg.
Ik ben benieuwd, en blijf je wel volgen.
Re: Project #2: Vloerstaander
Er werd afgelopen weken niet alleen getekend
Hier nog wat simu data met the edge. Zoals te verwachten viel is een off-center plaatsing de beste. Ook een plaatsing van tweet en mid lager op het klankbord valt positief uit. Het is een van de redenen om de speaker van een volledig front van doek te voorzien omdat de plaatsing van de units visueel niet al te fraai is.
Off center plaatsing:
Groen is de middentoner die effe onder de 60cm vanaf de bodem van de kast gemeten zit en rood is de tweeter die net effe boven die 60cm van de bodem zit. Met de zijpanelen die de kast nog 25cm van de vloer tilt komt het midden tussen tweet en mid op ongeveer 85 cm. Dat zal er vermoedelijk een kleine achteroverhelling van de speakers noodzakelijk maken.
Met de plaatsing off-center blijven de effecten in de werkgebieden van beide units tot 1dB beperkt volgens the edge.
On Center plaatsing:
Groen is weer de middentoner, Rood is de tweeter. De units gecentreerd geplaatst (en hoger op het klankbord) zou tussen de 800 en 1800 hz een bijna 3 dB lift geven en de tweeter zou bij 2 a 3Khz een dip van 2dB hebben.
Apropos, de baffle step ligt, als ik het goed interpreteer, op een redelijk goede plek met de geplande overname freq van woofer naar mid bij 250hz.
Hier nog wat simu data met the edge. Zoals te verwachten viel is een off-center plaatsing de beste. Ook een plaatsing van tweet en mid lager op het klankbord valt positief uit. Het is een van de redenen om de speaker van een volledig front van doek te voorzien omdat de plaatsing van de units visueel niet al te fraai is.
Off center plaatsing:
Groen is de middentoner die effe onder de 60cm vanaf de bodem van de kast gemeten zit en rood is de tweeter die net effe boven die 60cm van de bodem zit. Met de zijpanelen die de kast nog 25cm van de vloer tilt komt het midden tussen tweet en mid op ongeveer 85 cm. Dat zal er vermoedelijk een kleine achteroverhelling van de speakers noodzakelijk maken.
Met de plaatsing off-center blijven de effecten in de werkgebieden van beide units tot 1dB beperkt volgens the edge.
On Center plaatsing:
Groen is weer de middentoner, Rood is de tweeter. De units gecentreerd geplaatst (en hoger op het klankbord) zou tussen de 800 en 1800 hz een bijna 3 dB lift geven en de tweeter zou bij 2 a 3Khz een dip van 2dB hebben.
Apropos, de baffle step ligt, als ik het goed interpreteer, op een redelijk goede plek met de geplande overname freq van woofer naar mid bij 250hz.
Re: Project #2: Vloerstaander
oef, gisteren dezelfde op en af naar ons kantoor te Parijs, vandaag (te) druk op kantoor en bij thuiskomst een kennis die op mij stond te wachten om te helpen met het vervangen van een CV radiator. Om 20:30 was de klus geklaard en was de rommel opgeruimd. Na een snelle warme hap even tijd voor ontspanning.
Ik was van kantoor naar huis gereden maar niet zonder eerst bij de HUBO langs te gaan. Het eerste zaagwerk is klaar. Zonet de planken uitgeladen en even tegen elkaar aangezet. De timmerman in de werkplaats had het ook gedaan. Die was schijnbaar net zo nieuwsgierig als ikzelf.
De verhoudingen zijn goed, geen verrassingen. De lens van de telefoon is wat groothoekerig dus de foto is vertekend.
Nu gaan broeden op een aanpak om het netjes te lijmen zonder dat het wind-scheef wordt.
Ik was van kantoor naar huis gereden maar niet zonder eerst bij de HUBO langs te gaan. Het eerste zaagwerk is klaar. Zonet de planken uitgeladen en even tegen elkaar aangezet. De timmerman in de werkplaats had het ook gedaan. Die was schijnbaar net zo nieuwsgierig als ikzelf.
De verhoudingen zijn goed, geen verrassingen. De lens van de telefoon is wat groothoekerig dus de foto is vertekend.
Nu gaan broeden op een aanpak om het netjes te lijmen zonder dat het wind-scheef wordt.
Re: Project #2: Vloerstaander
Wat dacht je van de binnenmaat netjes aftekenen op een plaat en dan op strategische plekken daar balkjes op schroeven/lijmen (netjes haaks omhoog).
dan kun je daarna je kast er tegenaan/omheen bouwen. Een soort van lijmmal dus. Als je er dan een spanbandje losvast omheentrekt kun je alles mooi positioneren en als alles goed op zijn plek staat het spanbandje echt vast trekken.
dan kun je daarna je kast er tegenaan/omheen bouwen. Een soort van lijmmal dus. Als je er dan een spanbandje losvast omheentrekt kun je alles mooi positioneren en als alles goed op zijn plek staat het spanbandje echt vast trekken.
Re: Project #2: Vloerstaander
zie pagina 1 van deze 'draad' een van de laatste posts op die pagina: zoiets had ik al in gedachten voor een ander ontwerp.hrscharft schreef:Wat dacht je van de binnenmaat netjes aftekenen op een plaat en dan op strategische plekken daar balkjes op schroeven/lijmen (netjes haaks omhoog).
dan kun je daarna je kast er tegenaan/omheen bouwen. Een soort van lijmmal dus. Als je er dan een spanbandje losvast omheentrekt kun je alles mooi positioneren en als alles goed op zijn plek staat het spanbandje echt vast trekken.
Ik zit nu meer in deze trant te denken:
Alle hoeken zijn 'nette' hoeken in hele graden. Dus enkele hulpstukken maken zodat ik met klemmen/sergeanten de panelen tegen elkaar kan trekken.
