Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Arno »

hsmeets schreef:
Nog iets geschaafd, de punt onder toch iets geprononceerder.
Vind ik persoonlijk minder. Beetje teveel stropdas 8-[
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Lnsadnoh »

Dit ziet er wel heel robuust uit!
Mooi krachtig ontwerp.
Bijlagen
YAWC.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door markbakk »

architect schreef:
ik denk dat gesloten beter gaat klinken
Pas op voor overstekende dogma's!
=;
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Arno schreef:
hsmeets schreef:
Nog iets geschaafd, de punt onder toch iets geprononceerder.
Vind ik persoonlijk minder. Beetje teveel stropdas 8-[
Nou dan, :lol: dan hebben we ook een naam voor deze speaker: Kravato
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hondasnl schreef:
Dit ziet er wel heel robuust uit!
Mooi krachtig ontwerp.
Moah, zelf vind ik dit ontwerp steeds lomper worden. Het mag wat mij betreft iets verfijnder. Zoiets is in een woonkamer gewoon 'té'.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Arno schreef:
Ik vind het ontwerp echt te gek! :rock: Helt hij nog wat achterover? Dat zou helemaal mooi zijn, maar dat kun je nog makkelijk later besluiten want je hoeft dan alleen die zijpanelen schuin af te zagen.
U vraagt, Wij draaien. Hier nog twee varianten:
Automatisch_opslaan_impresse 2 (schuin).jpg
Onder het motto beter goed gejat dan slecht zelf bedacht ben ik bij de buren van Avalon nog even gaan kijken en heb mij nog eens door hun zijpanelen ontwerp laten inspireren. Dat gecombineerd met een lichtjes achterover hellende kast.

De andere variant met de rechte zijkanten heb ik nog iets aangepast en de panelen iets smaller waardoor de kast wat gaat uitsteken aan de voorkant. Volgens mij ook niet verkeerd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door John P »

Ik vind de eenvoudige twee planken met uitstekend tussenblok het veruit beste concept. De vorm van het middenblok is wel erg gevoelig; als hij te veel 'bolt' dan druipt hij tussen de planken uit, als de vorm te slap is dan zakt het middenstuk naar beneden. Dit heeft alles met details te maken, zoals de overgang tussen middenstuk en plank. Mijn advies is bouw een mock-up van spaanplaat en beoordeel daarop de details, op papier (scherm) heb je daar veel minder voeling mee als in het echt, ook in Echt.
een spannend alternatief is misschien nog wel om de plank boven iets te laten doorlopen en het geheel meer vorm te geven als een plank met verbindingen (stokken) ertussen waaraan een of meerdere zwarte stoffen dozen zitten.
Ik vind dit concept het mooiste tot nu toe maar houd het simpel, de finesse zit in het detail niet in het grote gebaar. :goeie: :goeie:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

John P schreef:
Ik vind de eenvoudige twee planken met uitstekend tussenblok het veruit beste concept. De vorm van het middenblok is wel erg gevoelig; als hij te veel 'bolt' dan druipt hij tussen de planken uit, als de vorm te slap is dan zakt het middenstuk naar beneden. Dit heeft alles met details te maken, zoals de overgang tussen middenstuk en plank. Mijn advies is bouw een mock-up van spaanplaat en beoordeel daarop de details, op papier (scherm) heb je daar veel minder voeling mee als in het echt, ook in Echt.
een spannend alternatief is misschien nog wel om de plank boven iets te laten doorlopen en het geheel meer vorm te geven als een plank met verbindingen (stokken) ertussen waaraan een of meerdere zwarte stoffen dozen zitten.
Ik vind dit concept het mooiste tot nu toe maar houd het simpel, de finesse zit in het detail niet in het grote gebaar. :goeie: :goeie:
Hi John,

De zijpanelen doortrekken gaf mij de 'dwang' om iets met de bovenkant te doen. Het wordt allemaal weer drukker, die linkse versie blijft toch wel de beste IMHO. Nadeel van hogere zijpanelen is ook dat hierdoor de kasten optisch nog hoger lijken terwijl het maar om 3 a 4cm gaat.
impresse 3.jpg
Is dit de wraak van Vinculum? (....en dan volgen meestal nog een aantal ontwerpen) :lol:

O ja, als mid en tweeter heb ik de scanspeak 10F (is die ineens een stuk duurder geworden?) en de vifa ringradiator in de uitvoering met de kleine faceplate, beide kunnen dan heel dicht bij elkaar geplaatst worden. De woofers worden geen SEAS W26NX001/002 maar toch ook Scan's, de door Markbakk aangedragen 26W8867T. In dit ontwerp is het toch wel woekeren met de liters inhoud, de 70 en 100 liter die de SEAS'en nodig hebben lukt niet, dan vallen de verhoudingen uit elkaar, tenzij je in alle 3 dimensies schaalt maar dan worden het bakbeesten.

Huib.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Graag feedback op de interne bracing, voldoende? Zit te denken aan of uit MDF plaat zagen (maar dan wel veel afval) of uit vuren balken van 50x50. Tegen de zijkanten komen nog eens 22 a 25mm dikke panelen. Ik wil niet onnodig overdrijven met interne bracing.

[attachment=0]bracing kast.jpg[/attachment]

Klankbord word 44mm dik en de deksel ook (of 22mm met ribben naar de

Dank.


euh. Kom hier nog op terug.
Bijlagen
bracing kast.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

hsmeets schreef:
Is dit de wraak van Vinculum? (....en dan volgen meestal nog een aantal ontwerpen) :lol:
Hate to say i told you so... ;)

Persoonlijk zou ik het middendeel niet laten uitspringen maar flush met de zijpanelen of iets laten invallen (maar akoestisch is dat niet optimaal natuurlijk).
Zeker niet de panelen laten doorlopen! Miss een knikje aan de bovenkant zoals de middelste versie maar dan zonder de doorlopende panelen.
Schuin naar achteren kan gaan werken maar dan zou ik niet nog meer lijnen gaan toevoegen. Gewoon dezelfde kast maar het geheel iets naar achteren hellen (4 tot 8 graden).
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door WielkeB »

hsmeets schreef:
Misschien wel nog steeds een beetje te retro voor WielkeB ? :shock:
Nou het ontwerp van de Avalon vind ik een heel stuk minder retro :rock:
Mijn opmerking was trouwens niet bedoeld om te steken, excuses als dit wel zo over kwam.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

WielkeB schreef:
hsmeets schreef:
Misschien wel nog steeds een beetje te retro voor WielkeB ? :shock:
Nou het ontwerp van de Avalon vind ik een heel stuk minder retro :rock:
Mijn opmerking was trouwens niet bedoeld om te steken, excuses als dit wel zo over kwam.
Maak je geen zorgen :-)
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hrscharft »

Wat dacht je van een kleine ronding in de bovenkant? :hide:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

hrscharft schreef:
Wat dacht je van een kleine ronding in de bovenkant? :hide:
Juist! Blijf jij nog maar even onder die stoel zitten. :rofl: :lol:

Boven rond dan ook onder rond. Vond ikzelf niet zo mooi. Krijg je een soort Thiel clone.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door John P »

Pas trouwens op voor het Dracula-bed effect. :twisted:
http://www.shutterstock.com/pic-5925490 ... offin.html
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
hsmeets schreef:


...quote schaartje...

Miss een knikje aan de bovenkant zoals de middelste versie maar dan zonder de doorlopende panelen.

...quote schaartje...
Een goede vriend had hetzelfde voorstel. Maar ikzelf val er niet zo voor, ik vind de rechte bovenkant ok. Kan er ook nog iets op staan :-)
Laatst gewijzigd door hsmeets op wo 04 apr 2012, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

John P schreef:
Pas trouwens op voor het Dracula-bed effect. :twisted:
http://www.shutterstock.com/pic-5925490 ... offin.html
Misschien sta ik aan de vooravond van een doorbraak in de Gothic scene. Gotham-Acoustics? :rofl:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Pff, morgen al weer donderdag, het weekje verlof gaat veeeeel te snel voorbij, druk bezig met enkele klusjes in en rondom mijn huis maar als het even kan ga ik vrijdag even snel naar de lokale hubo om de eerste planken te halen.
plankjes.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

"it has begun"

Zo, net terug van de lokale hubo en het zaagplan afgegeven. Navraag leerde dat ze de hoogste persing van Medite gebruiken.

De timmerman die de werkplaats bestiert was met dat fins berken multiplex bezig (met die vele laagjes), dat is inderdaad mooi spul en ik ga de zijpanelen annex steunen uit 2x12 of 1x18mm platen maken ipv timmelpaneel. Leuk dat laagjes effect op de kopse kanten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

hsmeets schreef:
"it has begun"
Het zal eens tijd worden. :lol: :sure:

Alleen maar tekenen en niets doen, is niet de weg. :D :mrgreen:

Ik ben benieuwd, en blijf je wel volgen.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door S3R »

Je vorderingen worden gretig gevolgd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Er werd afgelopen weken niet alleen getekend :rofl:

Hier nog wat simu data met the edge. Zoals te verwachten viel is een off-center plaatsing de beste. Ook een plaatsing van tweet en mid lager op het klankbord valt positief uit. Het is een van de redenen om de speaker van een volledig front van doek te voorzien omdat de plaatsing van de units visueel niet al te fraai is.

Off center plaatsing:
tweeter.JPG
Groen is de middentoner die effe onder de 60cm vanaf de bodem van de kast gemeten zit en rood is de tweeter die net effe boven die 60cm van de bodem zit. Met de zijpanelen die de kast nog 25cm van de vloer tilt komt het midden tussen tweet en mid op ongeveer 85 cm. Dat zal er vermoedelijk een kleine achteroverhelling van de speakers noodzakelijk maken.

Met de plaatsing off-center blijven de effecten in de werkgebieden van beide units tot 1dB beperkt volgens the edge.

On Center plaatsing:
centrale plaatsing.JPG
Groen is weer de middentoner, Rood is de tweeter. De units gecentreerd geplaatst (en hoger op het klankbord) zou tussen de 800 en 1800 hz een bijna 3 dB lift geven en de tweeter zou bij 2 a 3Khz een dip van 2dB hebben.

Apropos, de baffle step ligt, als ik het goed interpreteer, op een redelijk goede plek met de geplande overname freq van woofer naar mid bij 250hz.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

oef, gisteren dezelfde op en af naar ons kantoor te Parijs, vandaag (te) druk op kantoor en bij thuiskomst een kennis die op mij stond te wachten om te helpen met het vervangen van een CV radiator. Om 20:30 was de klus geklaard en was de rommel opgeruimd. Na een snelle warme hap even tijd voor ontspanning.

Ik was van kantoor naar huis gereden maar niet zonder eerst bij de HUBO langs te gaan. Het eerste zaagwerk is klaar. Zonet de planken uitgeladen en even tegen elkaar aangezet. De timmerman in de werkplaats had het ook gedaan. Die was schijnbaar net zo nieuwsgierig als ikzelf.
tothehuboandback.jpg
De verhoudingen zijn goed, geen verrassingen. De lens van de telefoon is wat groothoekerig dus de foto is vertekend.

Nu gaan broeden op een aanpak om het netjes te lijmen zonder dat het wind-scheef wordt.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hrscharft »

Wat dacht je van de binnenmaat netjes aftekenen op een plaat en dan op strategische plekken daar balkjes op schroeven/lijmen (netjes haaks omhoog).

dan kun je daarna je kast er tegenaan/omheen bouwen. Een soort van lijmmal dus. Als je er dan een spanbandje losvast omheentrekt kun je alles mooi positioneren en als alles goed op zijn plek staat het spanbandje echt vast trekken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

hrscharft schreef:
Wat dacht je van de binnenmaat netjes aftekenen op een plaat en dan op strategische plekken daar balkjes op schroeven/lijmen (netjes haaks omhoog).

dan kun je daarna je kast er tegenaan/omheen bouwen. Een soort van lijmmal dus. Als je er dan een spanbandje losvast omheentrekt kun je alles mooi positioneren en als alles goed op zijn plek staat het spanbandje echt vast trekken.
zie pagina 1 van deze 'draad' een van de laatste posts op die pagina: zoiets had ik al in gedachten voor een ander ontwerp.

Ik zit nu meer in deze trant te denken:
Schermafbeelding 2012-04-12 om 22.35.43.png
Alle hoeken zijn 'nette' hoeken in hele graden. Dus enkele hulpstukken maken zodat ik met klemmen/sergeanten de panelen tegen elkaar kan trekken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”