Gemotiveerd en geïnspireerd door jullie heb ik voor me zelf ook 2 low budget vloerstaanders gebouwd. Ik heb nog wat vraagjes, hierover aan het einde meer. Eerst een bouw verslagje.
Ik heb 22 mm mdf gebruikt en alles in verstek gezaagd. dat ging perfect omdat wij beschikking hadden over een professionele timmer werkplaats. Ik kan jullie zeggen. Als ik dit met een gewoon cirkelzaagje had moeten doen had ik gek geworden denk.
Drivers,
seas 27tff
peerles sds164
het zaagwerk toen alles in elkaar lijmen Dit hadden we beter kunnen doen met tape en bruislijm ipv. lijm klemmen omdat het hout toch gaat schuiven. tip van de timmerman die in het bedrijf rond liep, hij kwam net te laat helaas.
voor de rest van de bouw geen fotos gemaakt. Ik had het te druk met bouwen
Ik ben nu nog steeds bezig met schuren en lakken ze moetten ''Piano'' zwart worden.Ik ben al aardig onder weg al zeg ik het zelf. Zamen met een vriend van me ook nog even 8 rvs spikes gedraait.
Ik zat een weekje terug op het forum te snuffelen toen kwam ik er achter dat edo zijn lowbudget vloerstaanders te koop stonden.
Omdat ik voor dat geld niet zelf kan bouwen, heb ik ze van hem gekocht. ik ga ze uiteraard ook zwart maken maar eerst ben ik van het geluid aan het genieten
maar nu komt het mooiste! de vloerstaanders van edo klinken beter! als degene die ik zelf heb gebouwd. ze klinken meer uitgebalanceerd. ze gaan lager. en het hoog is iets minder scherp.
de sepakers die ik zelf heb gebouwd gaan ook laag maar de zelfde lage toon lijkt iets hoger en harder (kwa volume) te klinken.
Ik vind geluid moeilijk om uit te leggen maar kom zo aardig in de richting denk ik.
Wat heb ik anders gedaan:
1. ik heb een andere tweeter gebruikt!(seas27TFF) IPV. de hifi research x1
2. mijn br Pijp is 10 cm vanaf de binnen kant van de kast gemeten en is 6,8 cm binnen maat IPV. de Visaton BR15.34 br pijp
3. ik heb een 1,4mm lucht spoel gebruikt met een weerstand van 0.34 Ohm (dit adviseerde B_force ergens op dit forum omdat dat beter is ald je wat harder speelt ofzo) IPV. een 1mm spoel (weerstand onbekend)
4.ik heb 1 laagje wollen deken gebruikt IPV. vilt
5 ik heb karwei pritex gebruikt.
het filter, ik kan best aardig knutselen maar heb er (nog) geen verstand van dus ik vraag jullie hulp. hoe kan ik beide boxen even goed laten klinken. en wat heeft het meeste invloed op het geluid.
ik kan natuurlijk wel alles het zelfde maken maar daar leer ik niks van
alvast bedankt,
pim