De zoveelste lowbudget vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

De zoveelste lowbudget vloerstaander.

Bericht door pimmer »

Ik zal me eerst voor stellen, ik ben pim ben 19 jaar en snuffel nu een maand of 2 rond op dit forum. ik kom er achter dat jullie heel veel kennis hebben en erg ver gaan in de zoektocht naar het in jou optiek "ideale geluid''(wat andere denken is van onder geschikt belang;)).

Gemotiveerd en geïnspireerd door jullie heb ik voor me zelf ook 2 low budget vloerstaanders gebouwd. Ik heb nog wat vraagjes, hierover aan het einde meer. Eerst een bouw verslagje.

Ik heb 22 mm mdf gebruikt en alles in verstek gezaagd. dat ging perfect omdat wij beschikking hadden over een professionele timmer werkplaats. Ik kan jullie zeggen. Als ik dit met een gewoon cirkelzaagje had moeten doen had ik gek geworden denk.

Drivers,
seas 27tff
peerles sds164

het zaagwerk
1.jpg
2.jpg
3.jpg
toen alles in elkaar lijmen
4.jpg
5.jpg
6.jpg
Dit hadden we beter kunnen doen met tape en bruislijm ipv. lijm klemmen omdat het hout toch gaat schuiven. tip van de timmerman die in het bedrijf rond liep, hij kwam net te laat helaas.
voor de rest van de bouw geen fotos gemaakt. Ik had het te druk met bouwen

Ik ben nu nog steeds bezig met schuren en lakken ze moetten ''Piano'' zwart worden.Ik ben al aardig onder weg al zeg ik het zelf.
7.jpg
8.jpg
10.jpg
Zamen met een vriend van me ook nog even 8 rvs spikes gedraait.
12.jpg
Ik zat een weekje terug op het forum te snuffelen toen kwam ik er achter dat edo zijn lowbudget vloerstaanders te koop stonden.
Omdat ik voor dat geld niet zelf kan bouwen, heb ik ze van hem gekocht. ik ga ze uiteraard ook zwart maken maar eerst ben ik van het geluid aan het genieten
11.jpg
maar nu komt het mooiste! de vloerstaanders van edo klinken beter! als degene die ik zelf heb gebouwd. ze klinken meer uitgebalanceerd. ze gaan lager. en het hoog is iets minder scherp.
de sepakers die ik zelf heb gebouwd gaan ook laag maar de zelfde lage toon lijkt iets hoger en harder (kwa volume) te klinken.
Ik vind geluid moeilijk om uit te leggen maar kom zo aardig in de richting denk ik.

Wat heb ik anders gedaan:

1. ik heb een andere tweeter gebruikt!(seas27TFF) IPV. de hifi research x1
2. mijn br Pijp is 10 cm vanaf de binnen kant van de kast gemeten en is 6,8 cm binnen maat IPV. de Visaton BR15.34 br pijp
3. ik heb een 1,4mm lucht spoel gebruikt met een weerstand van 0.34 Ohm (dit adviseerde B_force ergens op dit forum omdat dat beter is ald je wat harder speelt ofzo) IPV. een 1mm spoel (weerstand onbekend)
4.ik heb 1 laagje wollen deken gebruikt IPV. vilt
5 ik heb karwei pritex gebruikt.

het filter,
13.jpg
ik kan best aardig knutselen maar heb er (nog) geen verstand van dus ik vraag jullie hulp. hoe kan ik beide boxen even goed laten klinken. en wat heeft het meeste invloed op het geluid.
ik kan natuurlijk wel alles het zelfde maken maar daar leer ik niks van ;).
alvast bedankt,
pim
Laatst gewijzigd door pimmer op ma 02 feb 2009, 14:59, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Populair luidsprekertje!

Mogen de foto's iets kleiner? niet iedereen heeft een 24" monitor.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Denk dat ze ook even moeten inspelen, want die van mij hebben natuurlijk al een tijd staan spelen. Dat scheelt ik het laag aanzienlijk.
Wat het hoog betreft heb ik geen idee. Het filter is gemaakt voor de HiFi tweeter en alleen qua levels wat aangepast voor de 27TFF. Het kan dus best zijn dat er nog iets kleins aangepast moet worden, zoals c'tje of spoel. Het kan ook nog zo zijn dat jou gehoor meer de voorkeur heeft voor de HiFi van de Seas.

Maar zou je ook je foto's wat (zeg maar een stuk) kleiner willen maken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
Maar zou je ook je foto's wat (zeg maar een stuk) kleiner willen maken?
doe ze ook ff uploaden ajb
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik d8 al, waar hebben jullie het over? Ik zie de plaatjes gewoon in z'n geheel. Maar ik heb "passend maken " aan staan in Opera.

Ik heb er niet zoveel ervaring mee maar ik zou in eerste instantie denken aan het wisselfilter voor de verschillen.
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

zrry dat ik zo laat reageer ben op vakantie geweest namelijk. ik ga morgen even kijken of ik kleinere fotos kan uploaden (als het me lukt ben namelijk niet zo handig met fora)
1 klein vraagje wat zou ik aan het filter moeten veranderen?? ik hoor namelijk wel dat er iets moet veranderen maar ik weet niet wat.
al vast bedankt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik zie nu geen foto's meer, alleen maar links. :?: :roll:

Filter: niks aan veranderen, kijk hier maar.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

spatie teveel, even weghalen, werkt het best ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
spatie teveel
Dat dacht ik al.
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

ik heb de foto's aan gepast !
[/quote]
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

ray5150 schreef:
Filter: niks aan veranderen, kijk hier maar.
het kan dus ook niet aan mijn lucht spoel liggen die anders is als het originele ontwerp?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

pimmer schreef:
het kan dus ook niet aan mijn lucht spoel liggen die anders is als het originele ontwerp?
Beetje moeilijk te zien zo, je geeft wel de diameter en de gelijkstroomweerstand op en niet de Inductie. terwijl dat juist het belangrijkste is.
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

inductie is zoals het ontwerp van edo. 1,5 mh alleen de weerstand is lager.
(zie tekst)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Welke tekst dan?
Wat is dan de weerstand van jouw spoel en die van het origineel?
(volgens mij is hier de weerstand niet relevant om dat het hier over wisselstroom gaat en niet gelijkstroom.
maar ik weet niet wat de filterspecialisten hierover te zeggen hebben.)
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

ik bedoelde te tekst boven de schematische uitwerking van het filter.
wat edo heeft gebruikt weet ik niet! wel weet ik dat het een 1mm luchtspoel is met een zelfinductie van 1,5 mh

ik heb een lucht spoel gebruikt van 1,4 mm en een weerstand van 0.34 ohm en een zelf inductie van 1,5 mh

maar ik begrijp dus dat dat niet zo veel moet uitmaken.

gr pim
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Weerstand maakt wel wat uit maar niet zo gek veel, mits niet te extreem qua afwijking. Een luchtspoel van 1,4mm (0,34Ohm) moet prima kunnen.
Wat mis je qua geluid?
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

super! bedankt voor dit antwoord.
ik mis vooral het laag voor mijn gevoel
ook heb ik opgemerkt dat ik met mijn eigen speakers de volume knop verder open moet draaien voor het zelfde volume (kwa geluid). als ik het goed had begrepen zit dat em toch in het rendement? ik begrijp alleen niet hoe dat kan afwijken? of is de tweeter de schuldige.

net even de br pijpjes vergeleken
diameter X lengte
die ik gebouwd heb: 6,7cm X 10,6cm
die edo gebouwd heeft: 6,9cm X 10,2cm
die verschillen zijn tog niet zo heel groot lijkt mij.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat is inderdaad het rendement van de speakers, maakt voor het geluid zelf niet zoveel uit. De ene speaker heeft een hoger rendement dan de ander. Dat je het laag mist verbaast me. Ze produceren juist best wel wat laag. Nu kan het zijn dat je oude boxen een flinke bult hebben rond de 60..80 Hz waardoor ze kunstmatig of gehoorsmatig meer bas lijken te produceren. Wordt nog wel eens toegepast. Maar probeer ze eens in een andere positie in de kamer neer te zetten. Er zijn nog wat mensen hier die hem nagemaakt hebben. Misschien eens aan hun vragen wat de ervaringen zijn. En als je en keer zin hemt om naar Alphen te komen met de speakers kan dat natuurlijk ook. Kunne we eens kijken (en meten/luisteren)
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

leuk voorstel edo, maar eerst nog even niet (niet veel tijd). en kan eerst nog even leren van alle oplossingen die me hier worden aan geboden. vanavond even mijn eigen boxen weer luisterbaar maken en dan ga ik ze eens vegelijken. met verschillende luister plaatsen.

ik hou jullie op de hoogte . gr pim
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Heb je het filter wel goed in elkaar gesoldeerd? Niet iets verkeerd gelezen? Dat had ik namelijk de eerste keer met het in elkaar solderen van het filter, toen deed de tweeter bijna niet mee.
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

filter zit wel goed heb het nog gecontroleerd omdat de speakers anders klonken.
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

ik heb geen idee hoe het komt maar ik heb mijn speakers af gemaakt. mijn speaker en terminal er definitief in gesoldeerd (zat tijdelijk met stekkers omdat ik hem nog uit elkaar wou halen) en een beetje baf tegen de baffle gezet. nu heb ik helemaal geen last meer van verschil. ik heb ze nu in 4.0 opstelling staan. heb ze nog niet stereo een voor een geluisterd maar heb geen last meer van de verschillen die ik eerst had.

bedankt voor de hulp!!!

wel vind ik het nog raar dat ze nu zoveel beter klinken.

nu nog maar eens op zoek naar een leuk klein subje en een center.
jullie krijgen nog wel last van mij ;)

gegroet pim.
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

een laatste post van het eind resultaat waar ik erg tevreden mee ben.
erg bedankt voor jullie hulp gr pim
Bijlagen
de door edo gebouwde schatjes.
de door edo gebouwde schatjes.
IMG_0259.JPG
IMG_0258.JPG
IMG_0257.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er mooi uit Pim.
Veel luisterplezier.

Groet,
Edo
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

bedankt voor je ontwerp en je hulp ;)

groetjes pim

PS, en wat klinkt het lekker zeg pff elke avond weer genieten achter mijn computer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”