opknappen/modificeren wembley model two twelve

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

ds23man schreef:
Ik wist het wel, stelletje piraten! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Was een mooie tijd hoor.
Ik heb er hier eentje staan met een ECC85 en een EL86.

Maar we raken offtopic. Zal me inhouden. :wink:
Bijlagen
P1040024.JPG
P1040025.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door ray5150 »

Zendbuis = versterkerbuis....volgens Reinout en zijn vrienden... :wink:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=5180
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

zo....
welkom in mijn topic! :lol:

even wat vragen beantwoorden:

buisbezetting:4x6bq5,3x 12ax7 en een 5ar4,deze codes staan ook in de versterker geponst.

ik heb eerst gekeken of ie nog werkte,dus nu kan ik verder gaan kijken:
daar zijn nogal wat mogenlijkheden in:
-reviseren
-reviseren en op de juiste plek betere componenten toepassen.
-ombouwen tot eindbak,andere buizen of schakeling.

en voor zover ik het schema heb nagezocht is dit gewoon exact hetzelfde als een lafayette.

ik heb nog niets besteld en sta zeker open voor suggesties wat er allemaal mogenlijk is met deze versterker.
het is niet de bedoeling om er enorm veel geld in te pompen in ieder geval.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

dre schreef:
buisbezetting:4x6bq5,3x 12ax7 en een 5ar4,deze codes staan ook in de versterker geponst.
Dat is gelijk aan de 4xEL84 3xECC83 en een GZ34.

Het schema wat jij laat zien is met een ECL86.

Als je wat wil vervangen dan kun je beginnen met de elco's en de koppelcondensatoren en de buizen.
Dan boek je al een hele vooruitgang.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

TheoK schreef:
dre schreef:
buisbezetting:4x6bq5,3x 12ax7 en een 5ar4,deze codes staan ook in de versterker geponst.
Dat is gelijk aan de 4xEL84 3xECC83 en een GZ34.

Het schema wat jij laat zien is met een ECL86.

Als je wat wil vervangen dan kun je beginnen met de elco's en de koppelcondensatoren en de buizen.
Dan boek je al een hele vooruitgang.
lijkt mij ook,dit kost me ongeveer €100.
maar als er natuurlijk een leuk eindbakje gemaakt kan worden met een andere buis bv. lijkt me dat ook een leuke optie.

het doel is om deze zo af en toe te beluisteren met bv. een breedbander of een kleine monitor op normaal volume.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

Hé Dré (... :lol: ), en kijk eens wat er verstopt zit onder die twee rechtse metalen buisjes met die veertjes net boven die UGT: tadaaah, nog twee ECC83's voor de phonotrap! Dat zijn dus vijf ECC83's!
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door nl3prc »

Ja ik had toen in die tijd ook grote plannen op 3 meter heb in iedergeval de buizen 3 meter zender nog steeds staan die staat lekker stof te happen :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door ds23man »

Ik had dit pandje op het oog:
images.jpg
images.jpg (4.1 KiB) 532 keer bekeken
Moet toch wel een aardige zendertje in te bouwen zijn?

Hallo Bandoeng?

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door nl3prc »

zeker
Bijlagen
testbeeld-1.JPG
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

Als zendamateur kan ik dit echt niet tolereren vrienden, bij de les blijven! :sure:
Voor Dré: ga gewoon eens een tijdje spelen met het ding zodat de tekortkomingen zelf tevoorschijn komen. Daarna kun je een plan van aanpak bedenken, of slopen en met de trafoset een heel nieuwe versterker bouwen, of de Wembley helemaal restaureren en waar nodig nieuwe betere onderdelen plaatsen. Met een paar nieuwe voedingscondensatoren, koppel C's eventueel nieuwe buizen kom je al een eind. De buizen hoeven overigens niet slecht te zijn. Mocht de GZ34 vervangen moeten worden, bestel dan geen JJ, want die past niet omdat ie te hoog is door de ronde top. De GZ34/5U4 van Sovtek bijvoorbeeld past wel onder de kap.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

PA4URK schreef:
Hé Dré (... :lol: ), en kijk eens wat er verstopt zit onder die twee rechtse metalen buisjes met die veertjes net boven die UGT: tadaaah, nog twee ECC83's voor de phonotrap! Dat zijn dus vijf ECC83's!
die phono gaat er uit,dus die telt niet! :mrgreen:

maar geen advies meer? 8-[
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Ah!buis »

Beter om 'm eerst aan de praat te krijgen zoals ie is.
Kun je bekijken wat er al dan niet in slechte staat is en de spanningen op de buizen nazien.
Heeft weinig zin plannen te maken voor onderdelen die achteraf niet deugen.
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

voor zover ik kan zien zie ik geen rare dingen,maar ik zal morgen eens wat spanningen gaan meten. :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

lafayette224sch.jpg
nou ik heb gemeten,en de meeste spanningen zaten +/- 10% boven de waardes volgens het schema maar met ruim 230v lijkt me dat prima.
de 280v bij de uitgang is echter 320 v,dat lijkt me een beetje aan de hoge zijde.

er kraakt in ieder geval geen potmetertje meer en hij speelt ook erg zuiver.
dus er lijken me buiten de 320v in ieder geval geen rare dingen aan de hand.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Dre, ik heb het al eerder aangegeven.
Dit schema komt niet overeen met de versterker die je op de foto laat zien aan het begin van je draad.
Jij hebt geen ECL86 op je versterker staan maar EL84. (6BQ5)
Is een totaal andere buis.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

oeps,beetje verkeerd begrepen dan...... :oops:
ik heb nog een ander schema.
bij mij zit er 6bq5 in trouwens.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Dit is het goeie schema. Alleen jammer dat hij zo onduidelijk is.
Bijlagen
LA224-schema.gif
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

ik heb de schema`s vergeleken,het scheelt inderdaad 2 weerstanden en er moet dus 290 v op staan ipv 280.
is 320 dan nog steeds niet wat aan de hoge kant?

deze heb ik trouwens(zonder phono):
lafayette224bsf2.png
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Ik heb er 318 volt op staan.
Kan volgens mij geen kwaad.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

mooi!

dan komt nu de volgende kwestie aan het bod......
wat ga ik er mee doen?

reviseren en de onderdelen upgraden,of is het aan te raden om ook wat in de schakeling te gaan veranderen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

ik zal eerdaags het nette schema een aanpassen naar de bocama,dan is er een leesbaar schema beschikbaar! :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
of is het aan te raden om ook wat in de schakeling te gaan veranderen?
Hoezo ? wil je d'r een Jadis van gaan maken ? :-s
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

je leest ook dat ze ze in triode zetten,of dat ze er een eindbak van maken met andere buizen......

dus ik ben best nieuwgierig. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door ray5150 »

Het is natuurlijk een versterker uit de jaren '60, gebouwd naar de maatstaven die golden in de jaren '60.
Bedoeld om te gebruiken met apparatuur uit de jaren '60.

Ik zou hem gewoon lekker origineel houden. dus. (maar wel in goed conditie, natuurlijk)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

ik denk ook dat ik dat ga doen.

wel wil wat overbodige delen van de schakeling verwijderen,zoals de phonotrap,omschakeling van 8/16ohm, faseomkeerschakelaar,hoofdtelefoon aansluiting.

als het me dan bevalt kan ik er nog eens een leuk kassie omheen gaan fabriceren.
Plaats reactie