Mission - Save the Mission - Continues!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door Marp »

wouter schreef:
Wat zal ik doen, dicht maken met het beetje wat er nu nog in zit naar de klontjes eruit gevist te hebben of vullen?!
Om links en rechts gelijk te krijgen denk ik dat je beter af bent zonder dan met ingedikte ferrofluid. Daarnaast denk ik dat stroperige ferrofluid een ongunstig dempende werking kan hebben. Alleen wel rekening ermee houden dat de tweeter minder belastbaar is (dat is hij nu al).

Maar waarom niet gewoon proberen om opnieuw te vullen? Lukt dat niet goed dan kan je de tweeter toch altijd nog zonder in elkaar zetten?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door wouter »

Ja, vullen waarmee? Hoe kom ik aan FF. Zou het zeker willen proberen.

Eventueel beide met dezelfde FF opnieuw vullen...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door Marp »

Was deze niet goed?
Wat betreft je vraag over welke viscositeit: was het niet zo dat de magneet de vloeistof bij elkaar houdt? Kan iemand die vraag beantwoorden? In dat geval zou ik denken dat elke viscositeit beter is dan een hoge.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door wouter »

anyone?

Vullen met ferrofluid beter dan geen ferrofluid? Welk ferrofluid zou aan te bevelen zijn?
Of moet ik ze gewoon beide openen en vullen met nieuw FF? De luidsprekers zijn 15 jaar oud...
Wat kan ik verwachten voor de SPL curve als ik deze tweeter dichtmaak en zonder laat spelen terwijl de andere box met FF speelt?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door Henkjan »

je hoort ook wel van mensen die bewust t FF uit een tweeter halen.... ik zou wel beide tweets gelijk houden.

btw: leuk spul
Afbeelding
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door Rody »

Henkjan schreef:
je hoort ook wel van mensen die bewust t FF uit een tweeter halen.... ik zou wel beide tweets gelijk houden.

btw: leuk spul
Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=XUz1ZI-w6LQ

GR rOdy
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
anyone?

Vullen met ferrofluid beter dan geen ferrofluid? Welk ferrofluid zou aan te bevelen zijn?
Of moet ik ze gewoon beide openen en vullen met nieuw FF? De luidsprekers zijn 15 jaar oud...
Wat kan ik verwachten voor de SPL curve als ik deze tweeter dichtmaak en zonder laat spelen terwijl de andere box met FF speelt?
Ik zou ze schoonmaken en zonder FF gaan gebruiken , dan heb je 2 dezelfde units , hopen we .

Dan zou je ook snel kunnen kijken hoe ze meten en kan je altijd nog over wel of geen FF gaan nadenken .

Lijkt me het best dat je even kijkt wat ze beide schoon doen .
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door markbakk »

Voor ferrofluid moet je hier zijn. Of bij de Duitse sales rep. Niet meteen iets voor hobbyisten helaas. Via diezelfde sales rep kun je retrofit kits kopen of ontwikkelings-sets. Maar je moet volgens mij echt weten wat je doet. Een bedrijf als TSR weet er volgens mij veel meer van.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door b_force »

Ferrofluid heb je in vele soorten en maten (en is overigens wel te krijgen hoor :) )
Verschil in viscositeit, maar ook hoe het reageert op magneetvelden etc etc etc.

Nu denk ik niet dat Mission iets heel exclusiefs gebruikt, maar punt is dat je simpelweg niet weet wat ze dan wel gebruiken.
Helemaal geen ferrofluid gebruiken lijkt me absoluut geen oplossing.
Buiten het feit dat je veel minder koeling meer hebt, klopt de dempende werking ook niet meer (om soms zelfs bv secundaire resonanties op te lossen).

Wel zou ik beide tweeters hetzelfde doen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door wouter »

Als voor jou geen FF gebruiken geen optie is dan lijkt me dat voor mij ook geen optie. Ik wil naar een origineel setje toe, dus liever geen filteraanpassingen.

Ik heb ferrotec een mailtje gestuurd voor '' Home HiFi Tweeter Kit 88AB000001'

Hoe zou jij het aanpakken Bart?
Gewoon iets erin doen en dan met impendantiemeting controleren hoe het uitpakt? Waar zou jij het aanschaffen?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door bas focal m180 »

Ik lees dat zonder FF geen optie is , maar dan kan je ze wel even zonder FF kunnen testen om zeker te zijn dat beide units zonder FF wel het zelfde zijn , want stel dat je straks FF erin doet en ze meten anders dan weet je niet of het door de units komt of door de FF.

Eerst droog testen is mijn advies , doe er wat mee , of kraam ik nu onzin uit , maakt niet uit is goedbedoelt .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door wouter »

Liever doe ik eerst FF in de ene en ga dan meten. Komt de plot in de buurt dan ga ik de andere waarschijnlijk niet eens openen. Het is heel tricky om die dunne koperdraadjes uit het plastic tevoorschijn te halen, wellicht lukt het me geen 2e keer. Uiteindelijk kan het natuurlijk wel maar ik ga liever experimenteren met de open tweeter.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door b_force »

Doet die andere tweeter het nog wel helemaal normaal?
Dan zou ik daar eerst de impedantie en freq resp goed van bepalen.

Daarna wordt het raden wat voor FF je nodig hebt.
Ik denk dat er wel te achterhalen valt (google, forums, papers, artikelen) wat normaal gesproken veel gebruikt wordt (evt door andere merken).
Deze vervolgens eerst toepassen op de defecte tweeter (die is immers toch al defect) en die constant weer vergelijken met de goede tweeter.

Dan heb je wel een redelijke kans van slagen denk :)

Mocht die andere tweeter ook enigszins defect zijn dan kun je helaas niet vergelijken.
Je kunt dan nog wel zien of de freq resp en impedantie een beetje logisch zijn (evt met vergelijkbare tweeters).

Vergeet het geheel niet schoon te maken!

Demonteren is niet zo moeilijk hoor.
Het "geschraap" klinkt meestal erger dan dat het is :wink:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Liever doe ik eerst FF in de ene en ga dan meten. Komt de plot in de buurt dan ga ik de andere waarschijnlijk niet eens openen. Het is heel tricky om die dunne koperdraadjes uit het plastic tevoorschijn te halen, wellicht lukt het me geen 2e keer. Uiteindelijk kan het natuurlijk wel maar ik ga liever experimenteren met de open tweeter.
Ik was in de veronderstelling dat je beide los had vandaar .

Dan sluit ik me aan op je werkwijze .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door wouter »

b_force schreef:
Doet die andere tweeter het nog wel helemaal normaal?
Dan zou ik daar eerst de impedantie en freq resp goed van bepalen.

(...)
Demonteren is niet zo moeilijk hoor.
Het "geschraap" klinkt meestal erger dan dat het is :wink:
Ik zal het nog wel een keer meten maar dit was het verschil. Helaas gooit mijn netspanning roet in het eten, anders was het nog duidelijker. Qua curves:
Mission 750 LE imp 1.PNG
Dit is de curve met faceplate
Mission 750 LE tweeter ongefilterd.PNG
Dit zonder, beide in vergelijking:
Mission 750 LE tweeter 1 en 2.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door b_force »

Welk programma gebruik je? (ziet er uit als ATB ofzo)
Vind de metingen namelijk niet echt heel fraai namelijk. (niet echt bruikbaar als controle voor later zeg maar)
Door een paar gemiddeldes te nemen (average) kun je een brom etc wel wegkrijgen.

tweeter zou ik tenminste ook nog wat verder weg meten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door wouter »

ATB PC pro.

Is arta geschikter? Moet ik even met Satefan een afspraakje maken, hij zou zich daarin verdiepen en dat is inmiddels gelukt. We hebben alleen nog steeds niet even samen er mee gestoeid... :roll:

Ik denk dat als elke meting gelijk is ik verschil wel kan meten. D.w.z. als elke meting aan de goede tweeter gelijk is dan is dat voor mij even een vast gegeven en ga ik stoeien met de defecte tweeter. Mits ik ferrofluid in huis ga krijgen...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Ferrofluid vervangen...Mission impossible?

Bericht door b_force »

Met ARTA kun je tijdvenster instellen en dus binnen meten.
Ook kun je daar de impedantie middelen zodat je die brom niet ziet.
Sowieso ziet je impedantie curve er niet echt normaal uit.
(waarschijnlijk kwestie van een loop kalibratie doen oid)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission

Bericht door wouter »

It is alive!!

Wat is een spreekspoel centreren eenvoudig als een unit een fasekegel heeft :D


Wat foto's en daarna meteen een groot vraagteken... Zou het ontwerp dat ik nu kan doormeten zo bedoeld zijn of is mijn woofer toch niet goed gerepareerd? Hij klinkt helemaal vrij van bijgeluiden, daar ligt het niet aan. Die 2 dotjes hotglue zouden de gevoeligheid ook niet zo mogen drukken... De 750LE klinkt veeeeel beter nu.
Mission 750LE en 780 50 cm ax.PNG
Het lijkt er op dat de 780 geen bafflestep correctie heeft. De 750LE (6 Ohm) heeft een relatief hoge gevoeligheid, dat had ik eerder al geconstateerd. De 780 is 8Ohm volgens de sticker en heeft een overgangsfrequentie op 2,5 kHz. Ik meet 1,8kHz :-s
Bijlagen
Mission 780 reparatie 022.jpg
Mission 780 reparatie 025.jpg
Mission 780 reparatie 036.jpg
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Mission - Save the Mission

Bericht door Luukvdk »

Ik zit dit topic nu pas te lezen en zie dat het weer in elkaar zit.
Erg netje opgelost met die stripjes.

Welke lijm heb je nu uiteindelijk gebruikt?

Ik gebruik altijd Bison Nexus lijm. Bestand tegen temperaturen van -50 tot +100 graden C.
Het veegt ook heel makkelijk en schoon weg. Droogt enigszins transparant op maar is niet echt soepel. Is een gel achtige lijm.
Het hecht op vrijwel alle materialen alleen niet echt lekker op polystyreen (piepschuim en patatbakjes). Dat smelt dan gewoon.
Eigenlijk is het een soort secondelijm zonder nadelen.

En het is bij redelijk wat buurtsupers te koop voor zo'n 5 euro per tube.

Avé,
Luuk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission

Bericht door wouter »

De lijm op de foto heb ik gebruikt voor het bevestigen van de dempring op de kunstof korf. Niet helemaal optimaal voor het kunstof denk ik, het kreeg een wat blauwe was. Verder fijne seconde gel, kort corrigeerbaar.

Voor de Litze aan de spreekspoel heb ik hotglue gebruikt, maar kijken of dat bij duurbelasting blijft zitten.

Voor de bevestiging van de aluminium strips aan de korft heb ik bison constructiekit gebruikt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission

Bericht door wouter »

Beide 780's spelen sinds vandaag...

:? tsss, wat een scrale afstemming. Die grafiek lijkt prima te kloppen, andere woofer gedraagd zich net zo. Heb er even een meting van gemaakt. Om even zeker te zijn van dat ik niet iets verkeerd gedaan heb: een litze draad die trekvast gesoldeerd is kan met een klein beetje meer tin dan origineel + een drupje hotglue toch niet zo veel rendement verlaging veroorzaken? Ik begrijp dat Mms iets hoger uit zal vallen maar ik mis ongeveer 3 dB t.o.v. de tweeter. Die is origineel en in vergelijking met de 750LE werkt het filter prima. Echter, 2,5kHz heb ik niet.

Kan een litze zoveel weerstand hebben dat een luidspreker 3dB rendement verliest? Uiteraard kan ik deze met een multimeter even nameten maar wellicht dat iemand ineens nu bedenkt wat het kan verklaren...
Mission 780 filter schema.PNG
SPL meting ongefilterde woofer + gegokte spoelwaarden en simulatie in boxsim...
Mission 780 filter schema simulatie.PNG
Ach, ben ineens wel heel blij met mijn 750LE :rofl: Moet ik daarvan toch maar de tweeter gaan repareren, kunnen de 780 verkocht worden.
Bijlagen
Mission 780 en 750 003.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Accomplished!

Bericht door wouter »

Yes, gelukt! De tweeter is gerepareerd, ferrofluid zit er weer in en het is meettechnisch vrijwel identiek.

Ferrofluid dacht ik wel even met een injectiespuit met naald te kunnen opzuigen... Dacht het niet :roll:
Potje in water -net uit de waterkoker- gezet, daarna ging het beter.
Bijlagen
Mission 750LE tweeter reparatie 005.jpg
Mission 750LE tweeter reparatie 009.jpg
Mission 750LE tweeter reparatie 015.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mission - Save the Mission - Accomplished!

Bericht door b_force »

Zou je impedantie plotje kunnen laten zien?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Accomplished!

Bericht door wouter »

Stond nog wel in de 'planning' dat eens te doen. Dat zal nu niet meer gaan, ze zijn inmiddels verkocht.
Beide sets zijn verkocht, heb er een hoop plezier van gehad en veel ervaring mee opgedaan.
Plaats reactie