opknappen/modificeren wembley model two twelve

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

voor een leuk prijsje deze buizenversterker op de kop getikt.
een kijken of ik `m weer aan de praat kan krijgen,daarna zie ik wel wat de mogenlijkheden zijn.

ik ben een leek,dus rook signalen en ontploffingen kan ik niet uitsluiten..... :mrgreen:

en plaatjes:
wembley1.jpg
wembley2.jpg
wembley3.jpg
wembley4.jpg
wembley5.jpg
wembley6.jpg
het lijkt/is hetzelfde ontwerp als de bocama lafayette la-224b

eerst maar eens een beetje stofvrij maken.

buisbezetting:4x6BQ5 (nu 3x 6BQ5 en een el84)voor de rest 5x 12ax7 en een 5ar4.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

nog hints als ik er voor de eerste keer spanning op gaat?
buizen er uit of zo?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Volgens mij is het dezelfde als een lafayette.
Ik weet niet of je een variac hebt.
Dan kun je voorzichtig de spanning erop zetten.
En als de buizen wat los zitten dan voetjes en buizen vervangen.
Eerst maar eens kijken of er geluid inzit. En je grote vriend brom. :wink:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Barry2001 »

'Weer aan de praat kan krijgen', dus hij doet het nu niet? Wat Theo zegt, eerst langzaam met de variac de spanning opdraaien en meten of er gloei is, en voedingsspanning. Moet zeker weer goed te krijgen zijn!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

wat doet ie niet........ :rofl:
wembley7.jpg
geen variac trouwens.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Barry2001 »

Wat bedoel je, die net aansluiting? Trouwens aanzetten zonder buizen erin is geen goed idee. De spanning kan oplopen tot boven de maximum spanning die de elco's kunnen hebben. Is het 110V of 220V?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door nl3prc »

Het opzetje doet me bijna aan de Trio amp denken.

Wel een beetje lastig dat ze bij de primaire geen spanningen hebben gezet.

Wat ik nog wel eens deed om te meten aan de trafo is op je 6,3V Sec. wikkel ook 6,3 van een andere trafo zetten als je die hebt.
Dan kan je meten op je trafo wat waar op staat zo kom je er ook achter wat primaire aan spanning aan kan.
Zo te zien als ik het goed zie zit er een diode buis in dus zullen de elco's niet overmatig veel spanning krijgen als je alle buizen eruit haalt.
Eigenlijk komt er als het dan goed is helemaal geen spanning op je elco's te staan.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door sietse »

dre schreef:
nog hints als ik er voor de eerste keer spanning op gaat?
buizen er uit of zo?
Pas op met de elco's. Als dat van die ouwe natte elco's zijn en lange tijd geen spanning hebben gezien, kunnen ze ontploffen :!: Dat is gevaarlijk voor je ogen. "Reanimeren" lukt soms wel door er eest een paar uur een lage spanning op te zetten en die gestaag opvoeren. Het binnenwerk van de elco's kan zich dan chemisch herstellen. Lukte mij vroeger niet altijd. :!:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

ik heb geen variac,dus het zal spannend worden.
stel dat dat het 'fout' gaat,heeft dat enorme gevolgen?

als het goed is heb ik nog een nieuwe 5ar4 liggen,die zal ik er dan wel in stoppen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door sietse »

Als ze ontploffen kun je ze weggooien uiteraard. Maar er zit een zuur in die andere spullen kan aantasten. Die dingen op voorhand vervangen is zo wie zo niet verkeerd. Want ook als ze niet gek gaan doen is het maar de vraag of ze hun werk goed zullen gaan doen. Tja, wat is wijsheid.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

ik kan ze wel even doormeten,of heeft dat geen zin.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door nl3prc »

Als je zeker weet dat je trafo 220/230 is en niet toevallig 110/115 kan je hem op 230 wel uittesten.

weet je het niet zeker test dan de trafo even heel kort op 230V.
Sluit een meter aan tussen 6,3V wikkel ' de meter wel op ac stand 20 volt zetten.

Steek even kort de stekker in het contact en lees je uitkomst af dit zou ongeveer 6,8V moeten zijn.
Als je tegen de 13V meet weet je dat je trafo niet op 220/230 kan

Test dit zonder buizen en zo kort als mogenlijk BV onder 1 secconde en natuurlijk ook met de zekering ertussen voor de veiligheid.

Even over die elco's ik heb persoonlijk nog nooit een elco opgeblazen of eentje gehad die zo slecht was dat hij sluiting maakte.
Dus denk ik dat het met die elco's wel mee zal vallen.

Wel heb ik ooit een elco bewust opgeblazen omdat ik er te veel spanning op had gezet wat er gebeurde is dat hij ging stomen als een fluitketel en wat er dan uitkomt prikt in je ogen.
Meestal zit er in die grote potten een overdruk ventiel die voorkomt dat hij uit elkaar klapt

Kleintjes voor BV 12 volt klappen echter wel net rotjes.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

ik heb nog wel een scheidingstrafo van 500va,misschien is dat wel een optie.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door nl3prc »

500 watt das een zware jongen maar hoeveel volt geeft die dan heb je daar de optie van 115 volt op
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

dat zou ik even moeten meten.......
die is al zo lang niet meer gebruikt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door sander1238 »

dre schreef:
stel dat dat het 'fout' gaat,heeft dat enorme gevolgen?
succes dre, wees voorzichtig :rofl: :rofl:
Bijlagen
seismo-infrageluid-kernexplosie.jpeg
seismo-infrageluid-kernexplosie.jpeg (16.78 KiB) 2028 keer bekeken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

henkjan komt eerdaags toch deze kant op! :lol:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door nl3prc »

sander1238 schreef:
dre schreef:
stel dat dat het 'fout' gaat,heeft dat enorme gevolgen?
succes dre, wees voorzichtig :rofl: :rofl:
Kom op zeg er zit geen splijtstofstaven in.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Gewoon stekker erin en afwachten.
Zet er wel even een paar oude speakers op die je toch niet meer gebruikt voor het geval dat.
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door kupfer_m »

Ik heb ook zo'n 2-12 (gesloopt).
Hier een foto van de voedingstransfo met opdruk "220V".
Partnummer is precies toch hetzelfde als bij jou.
Bijlagen
wembley.jpg
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door sander1238 »

In mn bocama zit dezelfde trafo
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door audioot »

als je niet zeker bent even een gloeilamp van 150 watt in serie met het net zetten dré
mvg
audioot
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

-volume pot,buisvoetjes gereinigd
-netsnoer er aan gesoldeerd
-paar units er aan gehangen

stekker er in gestoken.............
netschakelaar ingedrukt...........
ipod er aan...........
buisjes gloeien op.........

voorzichtig het volume opschroeven...........

en hij speelt als een klok!!! 8)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Walt »

Dat is goed nieuws, ga je de versterker nog verder onder handen nemen, bijv. nieuwe koppelcondensatoren?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door RobertD »

Je kunt voor deze versterker gewoon alle draadjes over de Bocama Lafayette napluizen, dat is precies dezelfde.

Heb je de phonotrap ook al geprobeerd, Dre? Die schijnt erg goed te zijn.

Op welke luidsprekers speelt deze nu? Die Termino's lijken me iets te hongerig voor zo'n klein versterkertje O:)
Plaats reactie