Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22
Moderator: Beheerdersteam
Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT
Op de ene meet ik precies 37 Volt en op de andere 31.7 Volt, dat scheelt nogal...
Als de rest in orde is,zelfde weerstand,elko goed,koppelC en lekweerstand dan is die met 31,7V beneden peil.
Anne
Anne
Duidelijk Anne, ik ga eens even kijken wat er te doen valt. Ik heb nog één TT22 liggen waarvan ik niet weet wat ie doet. En anders moeten die andere buizen er maar in. Ik ga te bed, nadenken 
Ik heb die slechte TT22 net vervangen door die andere die nog ergens in dat doosje verstopt zat. Ik meet op de 'nieuwe' nu 40.5 volt aan de kathode weerstand en op die andere 35.5 volt. De versterker gaat wel veel harder nu en er zit geen hoorbaar verschil meer tussen de beide kanalen. Is dit de reden dat er doorgaans gematchte eindbuizen worden aangeraden?
Gematchte buizen worden meestal aangeraden.PA4URK schreef:Is dit de reden dat er doorgaans gematchte eindbuizen worden aangeraden?
Maar als je een instelbare bias hebt dan maakt het niks uit.
Hmmm moeilijk te zeggen. M'n Beun amp zitten ook geen gematchte buizen in. Zelfs de bias staat niet gelijk
En niemand die er volgens mij wat van gemerkt heeft tijdens de luisterdag.
Die "nieuwe" trekt duidelijk meer stroom
,hopelijk niet door een grotere lek tussen rooster en kathode
.
Dat de ander nu wat minder doet komt waarschijnlijk omdat de voeding wat lager is door het meergebruik.
Twee dezelfde buizen heeft alleen belang bij PP-versterkers.
Anne
Dat de ander nu wat minder doet komt waarschijnlijk omdat de voeding wat lager is door het meergebruik.
Twee dezelfde buizen heeft alleen belang bij PP-versterkers.
Anne
Is ook zo.Ah!buis schreef:Twee dezelfde buizen heeft alleen belang bij PP-versterkers.
Wel heren, de versterker staat weer vrolijk te blazen in de kast met nog steeds de TT's er in. De KT88's blijven standby voor noodgevallen
Maar weer snel overschakelen naar de 807 versterker, jippieeeee! 
En die staat dus al een poosje vrolijk te blazen met nu een paar Russische 807'sMaar weer snel overschakelen naar de 807 versterker, jippieeeee!
Maar nu het volgende: Ik wil de enthousiaste lezer graag even een vraagstukje voorleggen: De SE TT22 is een iets aangepast ontwerp van Mikael Abdellah, wat prima werkt. Maar eigenlijk heb ik al een tijdje het gevoel dat ik iets te kort kom qua aansturing. Of uitsturing. Misschien dat ik het helemaal mis heb, vergeef me dan maar. Maar even ter zake. Omdat ik de versterker had voorzien van drie novalgaten, zijn er dus ook drie novalvoetjes geplaatst terwijl het ontwerp van Mikael eigenlijk maar om één ECC88/6N1P/6922 buisje vraagt. Ik heb dat destijds opgelost door het middelste gat te bestemmen voor een EM84 en de twee anderen voor ieder één halve ECC88enz. zodat één helft van ieder buisje ongebruikt is. Zonde!
Weleer,
.
Om niet het hele verhaal af te zoeken
,welke buis gebruik je voor de 6N1 in het schema?
De 6N1 is geen ECC88 ,lijkt er maar weinig op.Dan zijn er twee soorten,de 6N1 zoals het hoort (S=4,5mS) en van Svetlana (S=7,5mS)
.
En zit er op de voedingstrafo twee gloeiwikkelingen zoals op ht schema?
Anne
en nu,de versterker staat weer vrolijk te blazen in de kast met nog steeds de TT's er in.
Zie maar niet verkouden te worden,zo op de tochtdie staat dus al een poosje vrolijk te blazen met nu een paar Russische 807's .
Om niet het hele verhaal af te zoeken
De 6N1 is geen ECC88 ,lijkt er maar weinig op.Dan zijn er twee soorten,de 6N1 zoals het hoort (S=4,5mS) en van Svetlana (S=7,5mS)
En zit er op de voedingstrafo twee gloeiwikkelingen zoals op ht schema?
Anne
Er wordt wat afgeblazen hier in dat winderige Urk
Maar die 807's draaien wel gewoon veel harder dan die GEC TT22's. Al zijn die wel wat afgeragd Anne. Ik zal ze binnenkort eens laten testen bij een kennis van me die over een degelijke testinrichting beschikt.
Momenteel zit er een paartje Russische 6N1P's in, verder ligt hier een paartje NOS 6922 van Philips met een groene opdruk en tenslotte beschikt de arme visserman
nog over een paar ECC88's, ook van meneer Philips. Eerlijk gezegd hoor ik niet veel verschil, maar mag ik kiezen denk ik dat de 6922 als beste uit de bus komt. Sommigen zeggen dat de 6N1P en de ECC88 gelijk(waardig) aan elkaar zijn, andere bronnen ontkennen dit ten stelligste. Dus...?
De joekel van een op specificatie gewikkelde voedingstrafo (AE) heeft twee gloeien die echter in serie zijn geschakeld voor de 12.6 volt van de TT22 buizen. Op één van de zeer ruim bemeten gloeien liggen de voorbuisjes op de rug hun gloeipraktijken uit te voeren.
Momenteel zit er een paartje Russische 6N1P's in, verder ligt hier een paartje NOS 6922 van Philips met een groene opdruk en tenslotte beschikt de arme visserman
De joekel van een op specificatie gewikkelde voedingstrafo (AE) heeft twee gloeien die echter in serie zijn geschakeld voor de 12.6 volt van de TT22 buizen. Op één van de zeer ruim bemeten gloeien liggen de voorbuisjes op de rug hun gloeipraktijken uit te voeren.
Doet me denken aan de Etna,ligt lekker in de zon te roken en dan zeggen ze;kijk,hij werktliggen de voorbuisjes op de rug hun gloeipraktijken uit te voeren.
Je zou de voorversterker 's zo kunnen doen.
Anne
Hmm, dat is vrij eenvoudig in te passen in het bestaande schema Anne, kwestie van een paar weerstanden en wat elkootjes. Maar eens wat bij elkaar gaan zoeken. Maar wat bedoel je precies met 'gloei in plaats van massa'?
Het hele gloeidraad-gebeuren ligt toch ergens aan de massa?Zomaar een of andere kant ofwel met een ontbrom-potmeter ertussen.Of misschien wel met twee 100 ohm weerstanden
.
Dat moet dus niet meer aan de massa maar aan dat +60V draadje.Zo wordt nergens de Vkf max. overschreden (150V voor de TT22 en 100V voor de 6N1)
Anne
Dat moet dus niet meer aan de massa maar aan dat +60V draadje.Zo wordt nergens de Vkf max. overschreden (150V voor de TT22 en 100V voor de 6N1)
Anne
Klopt Anne, ik had eerst een ontbrompotmeter, maar die heb ik laatst verwijderd en nu ligt één zijde gewoon aan massa.
Gelden deze waarden ook voor de ECC88?Zo wordt nergens de Vkf max. overschreden (150V voor de TT22 en 100V voor de 6N1)
Een ECC88 om het moeilijk te maken
De triode aan de pinnen 1-2-3 Vkfmax=130V en die aan 6-7-8 max 50V
.
Dwz 123 vanboven en jawel, 678 aan de ingang
.
Dat Ctje van 1µF heb ik maar een waarde bijgeschreven,iets van 470nF.....47µF,wat je heb liggen of erin past.
Anne
De triode aan de pinnen 1-2-3 Vkfmax=130V en die aan 6-7-8 max 50V
Dwz 123 vanboven en jawel, 678 aan de ingang
Dat Ctje van 1µF heb ik maar een waarde bijgeschreven,iets van 470nF.....47µF,wat je heb liggen of erin past.
Anne
Okay, okay Anne, ik ga niet moeilijk doen
De 1K weerstanden liggen hier zat, de rest moet ik even bestellen. Dat C'tje van 1uF, dat is dus niet kritisch, maar moet het een elko zijn of mag het ook een MKP of iets dergelijks wezen? Wat zijn de praktische vooruitzichten wanneer ik dit aan de versterker toevoeg? M.a.w. hoeveel extra versterking krijg ik hiermee?
Een elko is kleiner en vermoedelijk goedkoper.Je kunt later nog zien of een 100n erover nog verschil maakt (betere ontkoppeling voor hoge frequenties,onderdrukken bijgeluiden).
Denk wel dat de versterking iets groter is maar vooral lineairder,minder tweede harmonischen.
Meen dat je de TT22 al als penthode hebt geschakeld (100ohm aan + ipv anode),dan valt er nog te verbeteren,als je genoeg reserve aan voorversterking blijkt te hebben,door tegenkoppeling in de eindtrap.
Maar liefst niet alles tegelijk
.
Anne
Denk wel dat de versterking iets groter is maar vooral lineairder,minder tweede harmonischen.
Meen dat je de TT22 al als penthode hebt geschakeld (100ohm aan + ipv anode),dan valt er nog te verbeteren,als je genoeg reserve aan voorversterking blijkt te hebben,door tegenkoppeling in de eindtrap.
Maar liefst niet alles tegelijk
Anne
Dat heb ik een paar weken geprobeerd Anne, maar hoewel het uitgangsvermogen aanmerkelijk toe nam, ging de kwaliteit achteruit en werd ronduit blikkerig. Dat heb ik dus weer terug gedraaid. In onze uitvoering is de weerstand tussen rooster en anode trouwens 220 ohm in plaats van 100 ohm. Ergens in het lange verhaal is die wijziging er ooit door gekomen.Meen dat je de TT22 al als penthode hebt geschakeld (100ohm aan + ipv anode),dan valt er nog te verbeteren,als je genoeg reserve aan voorversterking blijkt te hebben,door tegenkoppeling in de eindtrap.
Trouwens, de 6N1P'tjes zitten er weer in. Afgezien dat jij al hebt gerekend met deze buisjes, experimenteer ik hier liever mee dan met die mooie Philips buisjes.
Is die russische 6N23P niet meer gelijk de ECC88, Anne? Ik heb hier nog wat van die grapjassen liggen, dan kan ik die eens inzetten voor de E88CC...
Verder, mooi experiment met de TT22! Heb ze alleen ooit in oude scheepszenders gezien, wist niet dat het een KT88-achtige was...
Verder, mooi experiment met de TT22! Heb ze alleen ooit in oude scheepszenders gezien, wist niet dat het een KT88-achtige was...
Hoi Porcino, de TT22 is zeker een mooie buis, kan 1250 volt anodespanning hebben en heeft dus nogal wat mogelijkheden. Hier staat ie op iets van 450 volt te draaien en kan zo wel 100 jaar worden. Even voor Anne: ik ben net begonnen met de buisvoeten aan te passen aan het door jouw voorgestelde schema. Heb de onderdelen bij elkaar gezocht en de 33K en 180K met wat parallel schakelen te pakken gekregen. Het zal mij benieuwen... Begrijp ik het goed dat de 10K na de 400 B+ geheel komt te vervallen en vervangen wordt door alleen 47K?
Ja hoor de 6N23 en de ECC88 zijn bijna gelijk,of ze gelijk klinken
Van proost naar nasjdrovije of zoiets scheelt een slok op een borrel
Die 10k is vervangen door 47k ,reken maar na,3mA van 400V naar 250V
.
Anne
Van proost naar nasjdrovije of zoiets scheelt een slok op een borrel
Die 10k is vervangen door 47k ,reken maar na,3mA van 400V naar 250V
Anne
Vanmiddag de vier TT22's laten testen op de AVO van mijn vriend Albert PA3ERO. Eéntje was kaduuk, gloeidraad kapot, de tweede zat op rond de 50% en de andere twee bleken ruim boven 80% te zitten. Uitstekend dus! Het schema heb ik vanavond afgemaakt zoals door Anne voorgesteld en het lijkt er op dat ik iets meer output heb. Er lijkt ook iets meer laag uit te komen, maar dat kan ik pas goed horen op de Soundcolumns. Morgen verder.
Even aan het meten geweest Anne. Op het punt +60 naar massa meet ik precies 56 volt, prima dus. Na de 47K na de 400 volt geeft de voltmeter echter meer dan 280 volt aan in plaats van de beoogde 250 volt. Vreemd, want ik meet precies 400 volt aan de ingang van de twee 47K weerstanden (beide 6N1P's hebben dus een eigen 47K weerstand vanaf de 400 volt).