Hard, voor weinig.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Zijn er verder nog mensen met een mening over de combinatie van voeding en (TDA8950) versterker ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Oh,ik wil nog best een cent in 't bakkie doen al heb ik met dit soort ICs geen ervaring :( ,van "na m'n tijd" :shock:
Met die twee Amplimos heb je rond 300W trafovermogen.Gezien ze het erg moeilijk hebben met topgelijkrichters mag je misschien op de helft hopen voor de versterker te voeden.Door het hoog rendement van klasseD denk ik dat je er één versterker van iets tussen 100 en 150W "vollen bak" mee kunt trekken.Met echte muziek mogelijk twee :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Topgelijkrichters ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Oeps,ja beetje technisch :shock:
Je kunt een gelijkrichter laten volgen door een weerstand als belasting,geeft gepulseerde gelijkspanning.
Of na de gelijkrichter een smoorspoel en dan een dikke C,geeft gemiddelde van sinus als gelijkspanning.
En,zoals meestal,een C na de gelijkrichter,geeft de TOPspanning van de sinus als gelijkspanning.
Maar de meeste tijd is de sinusspanning lager dan de C-spanning.In de korte tijd dat ie hoger wordt (C-spanning gezakt door verbruik)moet er met een vele malen grotere stroom bijgeladen.De trafo moet die buitensporige stroom kunnen leveren,zoniet zakt de spanning (C raakt niet vol) en/of de trafo loopt heet :oops: .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Plannen zijn een beetje gewijzigd. ik was vergeten de deal met supeR af te sluiten, waardoor ze inmiddels aan een ander verkocht waren.
Geen nood, er is ook nog zoiets als een TDA7294, ook geen misselijk "chipje".
Geheel in de geest van dit project heb ik er een stel gesampled bij ST.com... :lol:
Zo word dit ongeveer de goedkoopste eindversterker die (tot nu toe) op dit forum gebouwd is.
Ik denk dat ik voor nog geen 20 euro klaar ben, maar ik probeer lager uit te komen.

Ik heb een datasheet op gezocht en het bijbehorende standaard schema in eagle gegooid :
TDA7294.pdf
(1 MiB) 56 keer gedownload
schema TDA7294.png
Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijkk wat ik met de Standby en Mute ingangen het beste kan doen ?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door mischa72 »

Hey Ray,

Daar heb ik nog 2 monoprinten van liggen, compleet gemonteerd.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Mischa, wat jij hebt, heb ik niet... :mrgreen:

(ruilen voor een stel Aleph printen ? je kunt kiezen uit drie types...)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Nog harder dus :shock: .Bij de prijs mag je wel een flinke voeding tellen :( .
Dat schema,zeker haastwerk :o ,R1 is vast geen 680R en C1 :-s 4701nF :lol: .
Het verhaal over de Mute en Standby is,op z'n minst,onduidelijk :x .
Pin 1 is de referentie voor die ingangen,mag aan massa of -voeding.Maar hoeveel stroom er nodig is :?: :?: .
Zou me maar aan de schakelwijze van Fig.18 houden.In plaats van die +20V kun je +V nemen,evt. met een serieweerstand +zener als je die hoger neemt.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Nee, de trafo's, gelijkrichters, elko's en koelblokken had ik gratis en voor niks. :mrgreen:
Zat bij dezelfde lading als de Aleph versterker, sterker nog, het was een Mini-Aleph...

Maarre, maak jij nooit een typfoutje, Anne ? valt wel mee. denk ik... :wink:
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 26 mar 2012, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Rudy »

C5 zegt "boem" #-o
Of toch zoiets ongeveer.

mvg Rudy
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door SuperR »

Of je koopt voor 10 euro torren van Dickbest (IRFP240, IRFP9240 en een TIP31C), ik doneer twee LME49830's en dan kan je echt knallen :) De enige beperking is dan je lage trafospanning.

http://www.ti.com/product/lme49830
Bijlagen
lme49830.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

4701 type-foutje het weze u vergeven O:)
Maar 680R voor 22k :o
En,wat Rudy zag, een elko omgekeerd :shock: .Dat kan ik ook :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Moeilijk, moeilijk. ik krijg net bericht dat het verzoek voor de samples van de TDA7294 is afgewezen... :(

@SupeR, jouw aanbod klinkt erg interessant, torren zijn ook betaalbaar en verder gaat er niet veel bijzonders in.
Ik heb je een PB gestuurd.
Weet je toevallig ook of er een symbool voor de eagle libray voor dit ic bestaat ?

Hij heeft een nogal aparte footprint :
lme49830.png
(ja, Anne. fouten maken we allemaal wel eens... :mrgreen: )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Moeilijk, moeilijk. ik krijg net bericht dat het verzoek voor de samples van de TDA7294 is afgewezen... :(

@SupeR, jouw aanbod klinkt erg interessant, torren zijn ook betaalbaar en verder gaat er niet veel bijzonders in.
Ik heb je een PB gestuurd.
Weet je toevallig ook of er een symbool voor de eagle libray voor dit ic bestaat ?

Hij heeft een nogal aparte footprint :
1.png
(ja, Anne. fouten maken we allemaal wel eens... :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Dit is eigenlijk weer de 2N3055 versterker met mosfets en een stuur-IC :o .
Enkele moeilijkheden,
voeding + en -35V aan de krappe kant (bedoelt voor +-100V en de grafieken houden op bij 30V)
ingangs-impedantie nogal klein met 6k ohm (nogal zware belasting voorversterker)
eigenlijk bipolaire C van 220µF ,gaat ook wel met een 63V gewone maar niet aangegeven in schema.
Anne
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door SuperR »

Kijk anders hier eens naar. Ik heb op deze pc geen eagle dus ik kan hem niet controleren. Controleer zelf dus even de pinout, footprint etc.
Bijlagen
lme49830.zip
(1.29 KiB) 65 keer gedownload
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door SuperR »

Ah!buis schreef:
voeding + en -35V aan de krappe kant (bedoelt voor +-100V en de grafieken houden op bij 30V)
The LME49830 has a wide operating supply range of ±20V to ±100V, which allows lower cost, unregulated power supplies to be used.
En als fijne bijkomstigheid meet de versterker bij een ruststroom van +/-200mA belachelijk goed. Daar kunnen weinig versterkers aan tippen.
http://www.ti.com/lit/an/snaa058a/snaa058a.pdf
Bijlagen
Untitled.png
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door MxTheo »

Ha, da's toevallig.
Ben ik misschien net iets eerder geweest voor samples bij ST.
Ik heb een aantal weken een stel TDA 7293 gesampled, no problemo 8)
Dit is een TDA 7294 die een hogere spanning aankan en flexibeler is voor brug en parallel schakelen.
Gratis samples is natuurlijk leuk, maar zo duur zijn die TDA's toch ook niet?

Groet Theo
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

MxTheo schreef:
Gratis samples is natuurlijk leuk, maar zo duur zijn die TDA's toch ook niet?
4.95 euro per stuk, dat is op zich een hele redelijke prijs.
Maar het is natuurlijk ook de sport om het zo goedkoop mogelijk te houden. (tenminste, voor mij...) :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

SuperR schreef:
En als fijne bijkomstigheid meet de versterker bij een ruststroom van +/-200mA belachelijk goed. Daar kunnen weinig versterkers aan tippen.
Dat is voor deze versterker niet echt een item. hij komt te zitten in een low-budget pa systeem.
steekwoorden zijn dan eerder luidruchtig, robuust en goedkoop. een procentje vervorming boeit dan niet zo.

Ah!buis schreef:
ingangs-impedantie nogal klein met 6k ohm (nogal zware belasting voorversterker)
Kan dit een probleem gaan worden, en hoe is dat (eenvoudig) op te lossen ?
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door MxTheo »

€4,95 is toch echt niet veel voor een 100 wattertje.
En met weinig randcomponenten.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door SuperR »

MxTheo schreef:
€4,95 is toch echt niet veel voor een 100 wattertje.
En met weinig randcomponenten.
De LME49830's zijn op weg naar Den Haag. Over een dag of wat zal er vast wel een schema of boardlayout met dat ding hier verschijnen. :sure:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

De kleine ingangs-weerstand hoeft geen bezwaar te zijn.Wel als je een vol.pot en daar dan bijv. een CD-speler of zo wil aanhangen.Die toestellen willen,meen ik,minstens 10k (of wel 50k) als belasting zien.
Maar de bedoeling is dus dat ie moet dienen voor feestjes,kermis en ander lawaai-gedoe.Dan komt er zeker een dingetje voor om verschillende bronnen te kiezen,misschien met overvloei-mogelijkheid,en een mic.vv.De uitgang van zoiets moet dan minstens met 5k belast kunnen worden.Kan bijna elke OPA.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

SuperR schreef:
De LME49830's zijn op weg naar Den Haag. Over een dag of wat zal er vast wel een schema of boardlayout met dat ding hier verschijnen. :sure:
Die kans is aanzienlijk, ja... :mrgreen:
Ah!buis schreef:
De kleine ingangs-weerstand hoeft geen bezwaar te zijn.Wel als je een vol.pot en daar dan bijv. een CD-speler of zo wil aanhangen.Die toestellen willen,meen ik,minstens 10k (of wel 50k) als belasting zien.
Maar de bedoeling is dus dat ie moet dienen voor feestjes,kermis en ander lawaai-gedoe.Dan komt er zeker een dingetje voor om verschillende bronnen te kiezen,misschien met overvloei-mogelijkheid,en een mic.vv.De uitgang van zoiets moet dan minstens met 5k belast kunnen worden.Kan bijna elke OPA.
Anne
Nu dwing je me bijna om details van mijn volgende (nu nog vage) projekt te gaan onthullen.
Maar dat staat nog niet helemaal in de stijgers. laten we het erop houden dat deze versterker word aangestuurd door een aktief scheidngsfilter met TL072 en 074 opamps.

Dat "dingetje" wat jij bedoelde is dus een mengtafel. daarachter komt dat filter.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Ik zeg al niks meer :^o :cry: .
Anne
Plaats reactie