Hard, voor weinig.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hard, voor weinig.
Zijn er verder nog mensen met een mening over de combinatie van voeding en (TDA8950) versterker ?
Re: Hard, voor weinig.
Oh,ik wil nog best een cent in 't bakkie doen al heb ik met dit soort ICs geen ervaring
,van "na m'n tijd"
Met die twee Amplimos heb je rond 300W trafovermogen.Gezien ze het erg moeilijk hebben met topgelijkrichters mag je misschien op de helft hopen voor de versterker te voeden.Door het hoog rendement van klasseD denk ik dat je er één versterker van iets tussen 100 en 150W "vollen bak" mee kunt trekken.Met echte muziek mogelijk twee
.
Anne
Met die twee Amplimos heb je rond 300W trafovermogen.Gezien ze het erg moeilijk hebben met topgelijkrichters mag je misschien op de helft hopen voor de versterker te voeden.Door het hoog rendement van klasseD denk ik dat je er één versterker van iets tussen 100 en 150W "vollen bak" mee kunt trekken.Met echte muziek mogelijk twee
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Oeps,ja beetje technisch
Je kunt een gelijkrichter laten volgen door een weerstand als belasting,geeft gepulseerde gelijkspanning.
Of na de gelijkrichter een smoorspoel en dan een dikke C,geeft gemiddelde van sinus als gelijkspanning.
En,zoals meestal,een C na de gelijkrichter,geeft de TOPspanning van de sinus als gelijkspanning.
Maar de meeste tijd is de sinusspanning lager dan de C-spanning.In de korte tijd dat ie hoger wordt (C-spanning gezakt door verbruik)moet er met een vele malen grotere stroom bijgeladen.De trafo moet die buitensporige stroom kunnen leveren,zoniet zakt de spanning (C raakt niet vol) en/of de trafo loopt heet
.
Anne
Je kunt een gelijkrichter laten volgen door een weerstand als belasting,geeft gepulseerde gelijkspanning.
Of na de gelijkrichter een smoorspoel en dan een dikke C,geeft gemiddelde van sinus als gelijkspanning.
En,zoals meestal,een C na de gelijkrichter,geeft de TOPspanning van de sinus als gelijkspanning.
Maar de meeste tijd is de sinusspanning lager dan de C-spanning.In de korte tijd dat ie hoger wordt (C-spanning gezakt door verbruik)moet er met een vele malen grotere stroom bijgeladen.De trafo moet die buitensporige stroom kunnen leveren,zoniet zakt de spanning (C raakt niet vol) en/of de trafo loopt heet
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Plannen zijn een beetje gewijzigd. ik was vergeten de deal met supeR af te sluiten, waardoor ze inmiddels aan een ander verkocht waren.
Geen nood, er is ook nog zoiets als een TDA7294, ook geen misselijk "chipje".
Geheel in de geest van dit project heb ik er een stel gesampled bij ST.com...
Zo word dit ongeveer de goedkoopste eindversterker die (tot nu toe) op dit forum gebouwd is.
Ik denk dat ik voor nog geen 20 euro klaar ben, maar ik probeer lager uit te komen.
Ik heb een datasheet op gezocht en het bijbehorende standaard schema in eagle gegooid :
Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijkk wat ik met de Standby en Mute ingangen het beste kan doen ?
Geen nood, er is ook nog zoiets als een TDA7294, ook geen misselijk "chipje".
Geheel in de geest van dit project heb ik er een stel gesampled bij ST.com...
Zo word dit ongeveer de goedkoopste eindversterker die (tot nu toe) op dit forum gebouwd is.
Ik denk dat ik voor nog geen 20 euro klaar ben, maar ik probeer lager uit te komen.
Ik heb een datasheet op gezocht en het bijbehorende standaard schema in eagle gegooid :
Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijkk wat ik met de Standby en Mute ingangen het beste kan doen ?
Re: Hard, voor weinig.
Hey Ray,
Daar heb ik nog 2 monoprinten van liggen, compleet gemonteerd.
Groeten,
Mischa
Daar heb ik nog 2 monoprinten van liggen, compleet gemonteerd.
Groeten,
Mischa
Re: Hard, voor weinig.
Mischa, wat jij hebt, heb ik niet...
(ruilen voor een stel Aleph printen ? je kunt kiezen uit drie types...)
(ruilen voor een stel Aleph printen ? je kunt kiezen uit drie types...)
Re: Hard, voor weinig.
Nog harder dus
.Bij de prijs mag je wel een flinke voeding tellen
.
Dat schema,zeker haastwerk
,R1 is vast geen 680R en C1
4701nF
.
Het verhaal over de Mute en Standby is,op z'n minst,onduidelijk
.
Pin 1 is de referentie voor die ingangen,mag aan massa of -voeding.Maar hoeveel stroom er nodig is
.
Zou me maar aan de schakelwijze van Fig.18 houden.In plaats van die +20V kun je +V nemen,evt. met een serieweerstand +zener als je die hoger neemt.
Anne
Dat schema,zeker haastwerk
Het verhaal over de Mute en Standby is,op z'n minst,onduidelijk
Pin 1 is de referentie voor die ingangen,mag aan massa of -voeding.Maar hoeveel stroom er nodig is
Zou me maar aan de schakelwijze van Fig.18 houden.In plaats van die +20V kun je +V nemen,evt. met een serieweerstand +zener als je die hoger neemt.
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Nee, de trafo's, gelijkrichters, elko's en koelblokken had ik gratis en voor niks.
Zat bij dezelfde lading als de Aleph versterker, sterker nog, het was een Mini-Aleph...
Maarre, maak jij nooit een typfoutje, Anne ? valt wel mee. denk ik...
Zat bij dezelfde lading als de Aleph versterker, sterker nog, het was een Mini-Aleph...
Maarre, maak jij nooit een typfoutje, Anne ? valt wel mee. denk ik...
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 26 mar 2012, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hard, voor weinig.
Of je koopt voor 10 euro torren van Dickbest (IRFP240, IRFP9240 en een TIP31C), ik doneer twee LME49830's en dan kan je echt knallen
De enige beperking is dan je lage trafospanning.
http://www.ti.com/product/lme49830
http://www.ti.com/product/lme49830
Re: Hard, voor weinig.
4701 type-foutje het weze u vergeven
Maar 680R voor 22k
En,wat Rudy zag, een elko omgekeerd
.Dat kan ik ook
Anne
Maar 680R voor 22k
En,wat Rudy zag, een elko omgekeerd
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Moeilijk, moeilijk. ik krijg net bericht dat het verzoek voor de samples van de TDA7294 is afgewezen...
@SupeR, jouw aanbod klinkt erg interessant, torren zijn ook betaalbaar en verder gaat er niet veel bijzonders in.
Ik heb je een PB gestuurd.
Weet je toevallig ook of er een symbool voor de eagle libray voor dit ic bestaat ?
Hij heeft een nogal aparte footprint : (ja, Anne. fouten maken we allemaal wel eens...
)
@SupeR, jouw aanbod klinkt erg interessant, torren zijn ook betaalbaar en verder gaat er niet veel bijzonders in.
Ik heb je een PB gestuurd.
Weet je toevallig ook of er een symbool voor de eagle libray voor dit ic bestaat ?
Hij heeft een nogal aparte footprint : (ja, Anne. fouten maken we allemaal wel eens...
Re: Hard, voor weinig.
Moeilijk, moeilijk. ik krijg net bericht dat het verzoek voor de samples van de TDA7294 is afgewezen...
@SupeR, jouw aanbod klinkt erg interessant, torren zijn ook betaalbaar en verder gaat er niet veel bijzonders in.
Ik heb je een PB gestuurd.
Weet je toevallig ook of er een symbool voor de eagle libray voor dit ic bestaat ?
Hij heeft een nogal aparte footprint : (ja, Anne. fouten maken we allemaal wel eens...
)
@SupeR, jouw aanbod klinkt erg interessant, torren zijn ook betaalbaar en verder gaat er niet veel bijzonders in.
Ik heb je een PB gestuurd.
Weet je toevallig ook of er een symbool voor de eagle libray voor dit ic bestaat ?
Hij heeft een nogal aparte footprint : (ja, Anne. fouten maken we allemaal wel eens...
Re: Hard, voor weinig.
Dit is eigenlijk weer de 2N3055 versterker met mosfets en een stuur-IC
.
Enkele moeilijkheden,
voeding + en -35V aan de krappe kant (bedoelt voor +-100V en de grafieken houden op bij 30V)
ingangs-impedantie nogal klein met 6k ohm (nogal zware belasting voorversterker)
eigenlijk bipolaire C van 220µF ,gaat ook wel met een 63V gewone maar niet aangegeven in schema.
Anne
Enkele moeilijkheden,
voeding + en -35V aan de krappe kant (bedoelt voor +-100V en de grafieken houden op bij 30V)
ingangs-impedantie nogal klein met 6k ohm (nogal zware belasting voorversterker)
eigenlijk bipolaire C van 220µF ,gaat ook wel met een 63V gewone maar niet aangegeven in schema.
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Kijk anders hier eens naar. Ik heb op deze pc geen eagle dus ik kan hem niet controleren. Controleer zelf dus even de pinout, footprint etc.
- Bijlagen
-
- lme49830.zip
- (1.29 KiB) 65 keer gedownload
Re: Hard, voor weinig.
Ah!buis schreef:voeding + en -35V aan de krappe kant (bedoelt voor +-100V en de grafieken houden op bij 30V)
En als fijne bijkomstigheid meet de versterker bij een ruststroom van +/-200mA belachelijk goed. Daar kunnen weinig versterkers aan tippen.The LME49830 has a wide operating supply range of ±20V to ±100V, which allows lower cost, unregulated power supplies to be used.
http://www.ti.com/lit/an/snaa058a/snaa058a.pdf
Re: Hard, voor weinig.
Ha, da's toevallig.
Ben ik misschien net iets eerder geweest voor samples bij ST.
Ik heb een aantal weken een stel TDA 7293 gesampled, no problemo
Dit is een TDA 7294 die een hogere spanning aankan en flexibeler is voor brug en parallel schakelen.
Gratis samples is natuurlijk leuk, maar zo duur zijn die TDA's toch ook niet?
Groet Theo
Ben ik misschien net iets eerder geweest voor samples bij ST.
Ik heb een aantal weken een stel TDA 7293 gesampled, no problemo
Dit is een TDA 7294 die een hogere spanning aankan en flexibeler is voor brug en parallel schakelen.
Gratis samples is natuurlijk leuk, maar zo duur zijn die TDA's toch ook niet?
Groet Theo
Re: Hard, voor weinig.
4.95 euro per stuk, dat is op zich een hele redelijke prijs.MxTheo schreef:Gratis samples is natuurlijk leuk, maar zo duur zijn die TDA's toch ook niet?
Maar het is natuurlijk ook de sport om het zo goedkoop mogelijk te houden. (tenminste, voor mij...)
Re: Hard, voor weinig.
Dat is voor deze versterker niet echt een item. hij komt te zitten in een low-budget pa systeem.SuperR schreef:En als fijne bijkomstigheid meet de versterker bij een ruststroom van +/-200mA belachelijk goed. Daar kunnen weinig versterkers aan tippen.
steekwoorden zijn dan eerder luidruchtig, robuust en goedkoop. een procentje vervorming boeit dan niet zo.
Kan dit een probleem gaan worden, en hoe is dat (eenvoudig) op te lossen ?Ah!buis schreef:ingangs-impedantie nogal klein met 6k ohm (nogal zware belasting voorversterker)
Re: Hard, voor weinig.
€4,95 is toch echt niet veel voor een 100 wattertje.
En met weinig randcomponenten.
En met weinig randcomponenten.
Re: Hard, voor weinig.
De LME49830's zijn op weg naar Den Haag. Over een dag of wat zal er vast wel een schema of boardlayout met dat ding hier verschijnen.MxTheo schreef:€4,95 is toch echt niet veel voor een 100 wattertje.
En met weinig randcomponenten.
Re: Hard, voor weinig.
De kleine ingangs-weerstand hoeft geen bezwaar te zijn.Wel als je een vol.pot en daar dan bijv. een CD-speler of zo wil aanhangen.Die toestellen willen,meen ik,minstens 10k (of wel 50k) als belasting zien.
Maar de bedoeling is dus dat ie moet dienen voor feestjes,kermis en ander lawaai-gedoe.Dan komt er zeker een dingetje voor om verschillende bronnen te kiezen,misschien met overvloei-mogelijkheid,en een mic.vv.De uitgang van zoiets moet dan minstens met 5k belast kunnen worden.Kan bijna elke OPA.
Anne
Maar de bedoeling is dus dat ie moet dienen voor feestjes,kermis en ander lawaai-gedoe.Dan komt er zeker een dingetje voor om verschillende bronnen te kiezen,misschien met overvloei-mogelijkheid,en een mic.vv.De uitgang van zoiets moet dan minstens met 5k belast kunnen worden.Kan bijna elke OPA.
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Die kans is aanzienlijk, ja...SuperR schreef:De LME49830's zijn op weg naar Den Haag. Over een dag of wat zal er vast wel een schema of boardlayout met dat ding hier verschijnen.
Nu dwing je me bijna om details van mijn volgende (nu nog vage) projekt te gaan onthullen.Ah!buis schreef:De kleine ingangs-weerstand hoeft geen bezwaar te zijn.Wel als je een vol.pot en daar dan bijv. een CD-speler of zo wil aanhangen.Die toestellen willen,meen ik,minstens 10k (of wel 50k) als belasting zien.
Maar de bedoeling is dus dat ie moet dienen voor feestjes,kermis en ander lawaai-gedoe.Dan komt er zeker een dingetje voor om verschillende bronnen te kiezen,misschien met overvloei-mogelijkheid,en een mic.vv.De uitgang van zoiets moet dan minstens met 5k belast kunnen worden.Kan bijna elke OPA.
Anne
Maar dat staat nog niet helemaal in de stijgers. laten we het erop houden dat deze versterker word aangestuurd door een aktief scheidngsfilter met TL072 en 074 opamps.
Dat "dingetje" wat jij bedoelde is dus een mengtafel. daarachter komt dat filter.
