Flux

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Flux

Bericht door Zweitse »

Welk flux middel gebruiken voor het solderen van SMD componenten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Flux

Bericht door ray5150 »

Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar ik neem aan dat je zoiets nodig hebt ?
DSCF1519.jpg
DSCF1519.jpg (6.91 KiB) 2050 keer bekeken
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2127
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Flux

Bericht door Zweitse »

Ja, dat is wat ik bedoel. Maar heb je hier meerde varianten in, of is dit universeel!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Flux

Bericht door Soundexcel »

Ik gebruik altijd deze:

http://www.display.nl/kontakt-chemie-sp ... -flux-sk10

Mooi spul dat kontakt chemie
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Flux

Bericht door Rizzo »

ray5150 schreef:
Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar ik neem aan dat je zoiets nodig hebt ?
DSCF1519.jpg
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2127
Ik gebruik dit spul ook, werkt prima!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Flux

Bericht door Zweitse »

Ik had zelf deze al gevonden, maar weet niet of dit goed is voor het solderen van SMD. Er schijnen nogal wat verschillen onderling te zijn.
Bijlagen
Flux.jpg
Flux.jpg (6.49 KiB) 2001 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Flux

Bericht door Pjotr »

Dar spul wat Ray aangeeft lijkt mij prima, dat van Kontakt niet. Dat is meer soldeerbare beschermlaag en niet wat je zoekt.

Ik gebruik zelf de gel van Edsin, dat is vrij prijzig. Spulletje van ome Dick lijkt mij even goed en is betaalbaarder.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Flux

Bericht door Zweitse »

@Pjotr, gebruik jij deze.
Bijlagen
Edsyn FL22.jpg
Edsyn FL22.jpg (2.92 KiB) 1978 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Flux

Bericht door Pjotr »

Zou kunnen, lijkt er wel op. Heb het een jaar of 3 - 4 geleden bij Farnell gekocht en het etiket is er af. Zit in een 10 ml spuitje wat wit doorzichtig is.

Voordeel van die gel is is dat het niet weg vloeit/loopt en je hebt er maar heel weinig van nodig. Het maakt voor lood/tin soldeer allemaal niet zo heel veel uit als het maar "no clean" is. Voor loodvrij kun je wel beter speciale flux voor loodvrije soldeer gebruiken.
hypervisor
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 mar 2012, 16:10

Re: Flux

Bericht door hypervisor »

ik heb gewoon een flux pen (rma type voor diy solar panelen) besteld op ebay, wel zo makkelijk, is gewoon een soort van marker.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Flux

Bericht door Zweitse »

Ik gebruik WBT 800, heb ik dan ook speciale flux nodig!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Flux

Bericht door ray5150 »

Deze ?
http://www.wbtusa.com/pages/0800.html

daar zit al vloeimiddel in... :roll:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Flux

Bericht door Zweitse »

@Ray5150, ja, deze gebruik ik. Heb ik dan voor het solderen van SMD dus geen extra flux nodig!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Flux

Bericht door ray5150 »

Volgens mij niet, ik denk dat de boel dan gaat wegdrijven...
Maar, onder voorbehoud, want geen ervaring mee.
(en dat gaat niet gebeuren ook, als voorzitter van de ZBA anti-smd club zijnde ... :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Flux

Bericht door Zweitse »

Ik hou zelf ook meer van gewone componenten, maar deze dingen zitten op een KAKU van Sander S die ik wil gebruiken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Flux

Bericht door ray5150 »

O. die. volgens mij heb je dat dan helemaal niet nodig, Ik zou wel op zoek gaan naar een rolletje 0,5 mm soldeer. daar heb je veel meer aan dan een flesje flux.

tenminste, ik neem aan dat je dat gewoon met een klein boutje gaat doen ipv een oven ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Flux

Bericht door Pjotr »

Zo simpel is hert niet Ray. Hangt er een beetje vanaf, gaat het goed dan gaat het goed :lol: Dat wat je aangeeft is overigens wel prima soldeer Zweitse.

Maar soms wil het gewoon niet (goed) vloeien. Dat heb je al snel met SMD componenten die al een tijdje liggen omdat het dan een beetje teveel geoxideerd is, vooral met weerstanden en condensatoren. Dan heb je zeker extra flux nodig. Die extra flux helpt ook om de warmte beter te geleiden van het minuscule soldeerpuntje naar de contacten die nog niet vertind zijn. Daardoor vloeit het ook een stuk sneller en beter door.

Voor net werk moet je het gewoon bij de hand hebben. De hoeveelheid flux die in het soldeer zit is vaak niet voldoende met SMD werk.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Flux

Bericht door Zweitse »

Ga toch maar zo een spuit bij Farnell bestellen. Voor die paar euro wil ik niet het risico lopen dat het allemaal niet goed wil vloeien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Flux

Bericht door Pjotr »

Je doet er erg lang mee, je hebt er maar heel weinig van nodig. Dat spuitje gel wat ik heb is na een paar jaar nog niet leeg. En ben je er eenmaal aan gewend dan wil niet meer zonder :mrgreen:

Ik weet niet hoe dik dat soldeer is wat je hebt maar voor SMD is hoe dunner hoe beter. Voor extra fijn werk, IC's met 0,5 mm pitch heb ik een apart klosje van 0,4 mm dik.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Flux

Bericht door Zweitse »

Pjotr schreef:
Je doet er erg lang mee, je hebt er maar heel weinig van nodig. Dat spuitje gel wat ik heb is na een paar jaar nog niet leeg. En ben je er eenmaal aan gewend dan wil niet meer zonder :mrgreen:

Ik weet niet hoe dik dat soldeer is wat je hebt maar voor SMD is hoe dunner hoe beter. Voor extra fijn werk, IC's met 0,5 mm pitch heb ik een apart klosje van 0,4 mm dik.
Daar zal ik eens naar kijken. Ik heb nu een draaddikte van 0,8 mm.
hypervisor
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 mar 2012, 16:10

Re: Flux

Bericht door hypervisor »

als je een net resultaat wil is het altijd slim om flux te gebruiken, want je hoeft het minder lang heet te stoken en de tin vloeit mooier. ook hecht het beter op oppervlakken waar het anders niet zo makkelijk op hecht.

ik gebruik zelf altijd flux pennen. type no clean. en er zijn verschillende diktes punten te krijgen. ik heb van formaat whiteboard marker tot fine liners met 0,2 mm puntjes. ik heb ze echter al zo lang dat de shelf life verstreken is, en ik niet meer weet waar ze vandaan komen. ook niet allen hebben er een merk en/of type op staan. de markers die ik heb zijn van kester, de fineliners weet ik niet meer.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Flux

Bericht door hannesie »

ray5150 schreef:
Volgens mij niet, ik denk dat de boel dan gaat wegdrijven...
Maar, onder voorbehoud, want geen ervaring mee.
(en dat gaat niet gebeuren ook, als voorzitter van de ZBA anti-smd club zijnde ... :mrgreen: )
Mag ik mij afmelden als lid van de Anti SMD Club?

Of krijg ik dan boete van de voorzitter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Flux

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
Mag ik mij afmelden als lid van de Anti SMD Club?
Of krijg ik dan boete van de voorzitter.
Om een beroemd muzikant te citeren :
"You can check out any time, but you can never leave" :twisted:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Flux

Bericht door FR_Aad »

Maar een van die muzikanten heeft toch mooi uitgechecked
Plaats reactie