Flux
Moderator: Beheerdersteam
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Flux
Ik gebruik altijd deze:
http://www.display.nl/kontakt-chemie-sp ... -flux-sk10
Mooi spul dat kontakt chemie
http://www.display.nl/kontakt-chemie-sp ... -flux-sk10
Mooi spul dat kontakt chemie
Re: Flux
Zou kunnen, lijkt er wel op. Heb het een jaar of 3 - 4 geleden bij Farnell gekocht en het etiket is er af. Zit in een 10 ml spuitje wat wit doorzichtig is.
Voordeel van die gel is is dat het niet weg vloeit/loopt en je hebt er maar heel weinig van nodig. Het maakt voor lood/tin soldeer allemaal niet zo heel veel uit als het maar "no clean" is. Voor loodvrij kun je wel beter speciale flux voor loodvrije soldeer gebruiken.
Voordeel van die gel is is dat het niet weg vloeit/loopt en je hebt er maar heel weinig van nodig. Het maakt voor lood/tin soldeer allemaal niet zo heel veel uit als het maar "no clean" is. Voor loodvrij kun je wel beter speciale flux voor loodvrije soldeer gebruiken.
-
hypervisor
- Berichten: 9
- Lid geworden op: ma 26 mar 2012, 16:10
Re: Flux
Zo simpel is hert niet Ray. Hangt er een beetje vanaf, gaat het goed dan gaat het goed
Dat wat je aangeeft is overigens wel prima soldeer Zweitse.
Maar soms wil het gewoon niet (goed) vloeien. Dat heb je al snel met SMD componenten die al een tijdje liggen omdat het dan een beetje teveel geoxideerd is, vooral met weerstanden en condensatoren. Dan heb je zeker extra flux nodig. Die extra flux helpt ook om de warmte beter te geleiden van het minuscule soldeerpuntje naar de contacten die nog niet vertind zijn. Daardoor vloeit het ook een stuk sneller en beter door.
Voor net werk moet je het gewoon bij de hand hebben. De hoeveelheid flux die in het soldeer zit is vaak niet voldoende met SMD werk.
Maar soms wil het gewoon niet (goed) vloeien. Dat heb je al snel met SMD componenten die al een tijdje liggen omdat het dan een beetje teveel geoxideerd is, vooral met weerstanden en condensatoren. Dan heb je zeker extra flux nodig. Die extra flux helpt ook om de warmte beter te geleiden van het minuscule soldeerpuntje naar de contacten die nog niet vertind zijn. Daardoor vloeit het ook een stuk sneller en beter door.
Voor net werk moet je het gewoon bij de hand hebben. De hoeveelheid flux die in het soldeer zit is vaak niet voldoende met SMD werk.
Re: Flux
Je doet er erg lang mee, je hebt er maar heel weinig van nodig. Dat spuitje gel wat ik heb is na een paar jaar nog niet leeg. En ben je er eenmaal aan gewend dan wil niet meer zonder 
Ik weet niet hoe dik dat soldeer is wat je hebt maar voor SMD is hoe dunner hoe beter. Voor extra fijn werk, IC's met 0,5 mm pitch heb ik een apart klosje van 0,4 mm dik.
Ik weet niet hoe dik dat soldeer is wat je hebt maar voor SMD is hoe dunner hoe beter. Voor extra fijn werk, IC's met 0,5 mm pitch heb ik een apart klosje van 0,4 mm dik.
Re: Flux
Daar zal ik eens naar kijken. Ik heb nu een draaddikte van 0,8 mm.Pjotr schreef:Je doet er erg lang mee, je hebt er maar heel weinig van nodig. Dat spuitje gel wat ik heb is na een paar jaar nog niet leeg. En ben je er eenmaal aan gewend dan wil niet meer zonder
Ik weet niet hoe dik dat soldeer is wat je hebt maar voor SMD is hoe dunner hoe beter. Voor extra fijn werk, IC's met 0,5 mm pitch heb ik een apart klosje van 0,4 mm dik.
-
hypervisor
- Berichten: 9
- Lid geworden op: ma 26 mar 2012, 16:10
Re: Flux
als je een net resultaat wil is het altijd slim om flux te gebruiken, want je hoeft het minder lang heet te stoken en de tin vloeit mooier. ook hecht het beter op oppervlakken waar het anders niet zo makkelijk op hecht.
ik gebruik zelf altijd flux pennen. type no clean. en er zijn verschillende diktes punten te krijgen. ik heb van formaat whiteboard marker tot fine liners met 0,2 mm puntjes. ik heb ze echter al zo lang dat de shelf life verstreken is, en ik niet meer weet waar ze vandaan komen. ook niet allen hebben er een merk en/of type op staan. de markers die ik heb zijn van kester, de fineliners weet ik niet meer.
ik gebruik zelf altijd flux pennen. type no clean. en er zijn verschillende diktes punten te krijgen. ik heb van formaat whiteboard marker tot fine liners met 0,2 mm puntjes. ik heb ze echter al zo lang dat de shelf life verstreken is, en ik niet meer weet waar ze vandaan komen. ook niet allen hebben er een merk en/of type op staan. de markers die ik heb zijn van kester, de fineliners weet ik niet meer.
Re: Flux
Mag ik mij afmelden als lid van de Anti SMD Club?ray5150 schreef:Volgens mij niet, ik denk dat de boel dan gaat wegdrijven...
Maar, onder voorbehoud, want geen ervaring mee.
(en dat gaat niet gebeuren ook, als voorzitter van de ZBA anti-smd club zijnde ...)
Of krijg ik dan boete van de voorzitter.
