2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Chris_T »

Dat gaat rap zeg ^^.
Klein vraagje Jeroen, is het nodig om het bitumen aan beiden zijden 'hard' te verlijmen voor de werking van de CLD?
Ik zit al een tijdje met deze vraag in mijn maag omdat ik een redelijke hoeveelheid bitumen heb waarbij 1 zijde al een plaklaag heeft.
Ik vrees het ergste :roll: .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Het schijnt zo te zijn dat je hard moet verlijmen. In het verleden heb ik echter gewoon de plaklaag gebruikt en schuimlijm op de buitenkant die je nu ziet. Dat ging uitstekend en gaf een zeer dode kast.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door hannesie »

Lijken die baffles nu zoveel breder, of is dat gezichtsbedrog. :?: :?: :oops:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Er komt nog een complete laag van 12mm MDF + 3mm timmerplaat bij. Plus een opdikking van de baffle van 15mm multiplex die aan zijkanten, boven- en onderkant ook door de afwerklaag van MDF en timmerplaat wordt bedekt. :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door hannesie »

AHA, Sandwich, maar niet voor de middagmaaltijd. :D

Dat geeft wel een hele stevige lagen met verschillende eigen resonanties. :kwijl:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Chris_T »

jeroen_d schreef:
Het schijnt zo te zijn dat je hard moet verlijmen. In het verleden heb ik echter gewoon de plaklaag gebruikt en schuimlijm op de buitenkant die je nu ziet. Dat ging uitstekend en gaf een zeer dode kast.
Oef, bedankt ;). Groen licht voor een CLD!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Ik ben weer een klein stapje verder. In de achterkant zijn gaten aangebracht voor BR-pijp en de terminal voor aansluiting van de draden. Daarna heb ik het gevuld met BAF. Telkens stukjes op maat geknipt en op elkaar gelegd, niks samengedrukt. Het gedeelte bij de opening van de pijp is bewust leeg gelaten zodat ter plekke geen verliezen ontstaan. Eventueel kan daar later nog wat bij via het tweeter gat.

Het tweeter filter ga ik waarschijnlijk op de schuine schotten lijmen, dat voor de woofer op de bodem achterin vlak bij de terminal.
Bijlagen
demping.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door meiborg »

Eenvoudige maar doeltreffende constructie, netjes netjes! Ik ben benieuwd hoor, hoe dat gaat klinken. Ik denk heel lekker, gebaseerd op de som van de componenten en bouwwijze.

Mvg Reinder
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door k.p. »

Mee eens. Ziet er netjes uit.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door wouter »

Kun je uitleggen waarom de je demping zo doet?
Wordt bij basreflex luidsprekers doorgaans niet de ruimte juist bewust leeg gelaten, enkel pritex langs randen en verder demping op plaatsen om staande golven te voorkomen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Ik heb een keer een direct vergelijk gedaan tussen demping met BAF en pritex in de Golden Ratio Monitor voor de eerste Elektor Audio Special. Er was geen verschil, meettechnisch en gehoormatig. BAF is veel goedkoper en gemakkelijker te verwerken, dus dat geniet mijn voorkeur. Dat je ruimte open moet laten in een BR is flauwekul, dat hoeft alleen bij de poort, je wilt daar geen verliezen ter plekke van de opening.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

De baffle onderdelen zijn voorbereid. Ik heb de multiplex delen gisteravond gezaagd, vanochtend de frees erop voor openingen en schuine facetten op beide baffle delen. Zo ontstaat er genoeg ademruimte en vermijd je compressie, dat is altijd een uitdaging bij kleine midwoofers op een dikke baffle (totaal 34mm).
baffle componenten.jpg
Links op de foto zie je de combinatie, rechts de twee onderdelen los.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Hebben de schroeven van de AL130 zo wel genoeg grip? Er lijk niet veel vlees meer te staan in de baffle?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Dat komt prima in orde, de diameter van de buitenrand is 15,3cm en de schroefgaten zitten daar slechts 6mm vandaan.
doorsnede zijkant.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Ik heb inmiddels een van de twee baffles verlijmd. Gisteren heb ik niet alleen de baffles uitgezaagd, maar ook hulpstukken voor het lijmen.
verlijming van de baffle.jpg
Zonder dat wordt het een hopeloos verhaal met lijmen.
Het kastje is trouwens nu al zo dood als een pier en er moet nog een hele laag MDF op :D .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik bedoelde eigenlijk in de dikte richting van de baffle, de schroefjes kunnen slechts een mm of 12 lang zijn?

Slim bedacht die klem methode!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Ik begrijp je vraag niet, er kunnen volgens mij schroeven van 3cm in.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Dat denk ik ook wel, maar hebben die dan ook 3cm grip? Want het lijkt erop dat het gat in de achterste baffle zo groot is dan de schroeven hier geen grip in hebben, dan blijft alleen de MDF voorplaat over maar die mist reeds circa 6mm dikte door de infresing.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Het gaat mij te ver om die schroeven ook nog in te tekenen, neem maar van me aan dat het goed komt. Ik heb bij speakerkits de bekende 25mm zwarte schroeven met Torx kop gekocht en die gaan echt niet door het hout heen steken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door dre »

je bant lastig walter! :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Op Jeroen zijn foto met de 3 baffle panelen naast elkaar, kun je volgens mij goed zien dat de schroeven van de AL130 alleen grip hebben op de buitenste baffle. Het gat in de multiplex plaat is zodanig groot dat de AL130 hier zowat uitwendig inpast. De schroeven hebben hier dus geen grip in. Ik vrees derhalve dat 25mm schroeven uit gaan steken aan de binnenkant. Maar opzich is dat niet erg natuurlijk, je ziet het toch niet.

EDIT: er lijkt wat optisch bedrog in het spel te zijn, wellicht gaat het inderdaad net wel goed met de 25mm schroeven, maar zal niet ruim zijn.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 24 mar 2012, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Lees die tekening nog eens goed walter. De baffle is 34mm dik in totaal. Door het schuin affrezen verlies ik ongeveer 5mm ter hoogte van de schroeven. Ik heb nog 4mm over voordat 25mm schroeven door het multiplex heen zullen steken. Ik weet niet hoe goed jouw ruimtelijk inzicht is of hoe goed jij tekeningen kan lezen, maar het is echt zoals ik aangeef.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Ik ben overtuigd Jeroen, de afschuiningen leken mij op de foto's groter dan in de tekening, dit kwam door het gelaagde multiplex, ik dacht dat deze over de volle dikte was afgeschuind.

Groetjes alter
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door JeroenGRT »

Dat ziet er netjes uit! Ga je deze 2-weg straks nog uitbreiden met (actief) laag?
In welke ruimte komen deze speakers te staan?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Deze speakers komen in plaats van MOB3W in de huiskamer. Eerst zal ik er een net filter voor maken zodat het als 2-weg helemaal af is. Daarna zullen ze met actief laag worden aangevuld, ik heb 2 subs in de huiskamer staan.

Als MOB3W voorzien is van een nieuwe driver en opnieuw gefilterd, dan moet voor deze leuke 2-weg een nieuwe bestemming worden gevonden. Dat zien we dan wel weer. Het is een goedkoop project met drivers die overblijven uit eerdere projecten en het is beter dat die in een mooie 2-weg zitten dan dat ze in de kast liggen te verstoffen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”