Dat gaat rap zeg ^^.
Klein vraagje Jeroen, is het nodig om het bitumen aan beiden zijden 'hard' te verlijmen voor de werking van de CLD?
Ik zit al een tijdje met deze vraag in mijn maag omdat ik een redelijke hoeveelheid bitumen heb waarbij 1 zijde al een plaklaag heeft.
Ik vrees het ergste .
Het schijnt zo te zijn dat je hard moet verlijmen. In het verleden heb ik echter gewoon de plaklaag gebruikt en schuimlijm op de buitenkant die je nu ziet. Dat ging uitstekend en gaf een zeer dode kast.
Er komt nog een complete laag van 12mm MDF + 3mm timmerplaat bij. Plus een opdikking van de baffle van 15mm multiplex die aan zijkanten, boven- en onderkant ook door de afwerklaag van MDF en timmerplaat wordt bedekt.
Het schijnt zo te zijn dat je hard moet verlijmen. In het verleden heb ik echter gewoon de plaklaag gebruikt en schuimlijm op de buitenkant die je nu ziet. Dat ging uitstekend en gaf een zeer dode kast.
Ik ben weer een klein stapje verder. In de achterkant zijn gaten aangebracht voor BR-pijp en de terminal voor aansluiting van de draden. Daarna heb ik het gevuld met BAF. Telkens stukjes op maat geknipt en op elkaar gelegd, niks samengedrukt. Het gedeelte bij de opening van de pijp is bewust leeg gelaten zodat ter plekke geen verliezen ontstaan. Eventueel kan daar later nog wat bij via het tweeter gat.
Het tweeter filter ga ik waarschijnlijk op de schuine schotten lijmen, dat voor de woofer op de bodem achterin vlak bij de terminal.
Eenvoudige maar doeltreffende constructie, netjes netjes! Ik ben benieuwd hoor, hoe dat gaat klinken. Ik denk heel lekker, gebaseerd op de som van de componenten en bouwwijze.
Kun je uitleggen waarom de je demping zo doet?
Wordt bij basreflex luidsprekers doorgaans niet de ruimte juist bewust leeg gelaten, enkel pritex langs randen en verder demping op plaatsen om staande golven te voorkomen?
Ik heb een keer een direct vergelijk gedaan tussen demping met BAF en pritex in de Golden Ratio Monitor voor de eerste Elektor Audio Special. Er was geen verschil, meettechnisch en gehoormatig. BAF is veel goedkoper en gemakkelijker te verwerken, dus dat geniet mijn voorkeur. Dat je ruimte open moet laten in een BR is flauwekul, dat hoeft alleen bij de poort, je wilt daar geen verliezen ter plekke van de opening.
De baffle onderdelen zijn voorbereid. Ik heb de multiplex delen gisteravond gezaagd, vanochtend de frees erop voor openingen en schuine facetten op beide baffle delen. Zo ontstaat er genoeg ademruimte en vermijd je compressie, dat is altijd een uitdaging bij kleine midwoofers op een dikke baffle (totaal 34mm).
Links op de foto zie je de combinatie, rechts de twee onderdelen los.
Dat denk ik ook wel, maar hebben die dan ook 3cm grip? Want het lijkt erop dat het gat in de achterste baffle zo groot is dan de schroeven hier geen grip in hebben, dan blijft alleen de MDF voorplaat over maar die mist reeds circa 6mm dikte door de infresing.
Het gaat mij te ver om die schroeven ook nog in te tekenen, neem maar van me aan dat het goed komt. Ik heb bij speakerkits de bekende 25mm zwarte schroeven met Torx kop gekocht en die gaan echt niet door het hout heen steken.
Op Jeroen zijn foto met de 3 baffle panelen naast elkaar, kun je volgens mij goed zien dat de schroeven van de AL130 alleen grip hebben op de buitenste baffle. Het gat in de multiplex plaat is zodanig groot dat de AL130 hier zowat uitwendig inpast. De schroeven hebben hier dus geen grip in. Ik vrees derhalve dat 25mm schroeven uit gaan steken aan de binnenkant. Maar opzich is dat niet erg natuurlijk, je ziet het toch niet.
EDIT: er lijkt wat optisch bedrog in het spel te zijn, wellicht gaat het inderdaad net wel goed met de 25mm schroeven, maar zal niet ruim zijn.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 24 mar 2012, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Lees die tekening nog eens goed walter. De baffle is 34mm dik in totaal. Door het schuin affrezen verlies ik ongeveer 5mm ter hoogte van de schroeven. Ik heb nog 4mm over voordat 25mm schroeven door het multiplex heen zullen steken. Ik weet niet hoe goed jouw ruimtelijk inzicht is of hoe goed jij tekeningen kan lezen, maar het is echt zoals ik aangeef.
Ik ben overtuigd Jeroen, de afschuiningen leken mij op de foto's groter dan in de tekening, dit kwam door het gelaagde multiplex, ik dacht dat deze over de volle dikte was afgeschuind.
Deze speakers komen in plaats van MOB3W in de huiskamer. Eerst zal ik er een net filter voor maken zodat het als 2-weg helemaal af is. Daarna zullen ze met actief laag worden aangevuld, ik heb 2 subs in de huiskamer staan.
Als MOB3W voorzien is van een nieuwe driver en opnieuw gefilterd, dan moet voor deze leuke 2-weg een nieuwe bestemming worden gevonden. Dat zien we dan wel weer. Het is een goedkoop project met drivers die overblijven uit eerdere projecten en het is beter dat die in een mooie 2-weg zitten dan dat ze in de kast liggen te verstoffen.