FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Inmiddels heb ik een afdak aan de schuur gebouwd en kan ik dus zelfs met minder weer door met de bouw. :D De bracing is wel behoorlijk aangepast. Bij nader inzien ben ik een andere weg ingeslagen. Ik was vooral niet tevreden over de mate van versteviging van de voor- en achterkant. Ik heb nu om de 10 cm multiplex balkjes tegen de MDF wanden geplaatst, en ik gebruik bezemsteeldelen om de kastwanden met elkaar te verbinden. Één kast zit inmiddels dicht.

Ook ben ik er over uit welke afwerking ik ga gebruiken: Notenfineer aan de zijkanten en wit HPL aan de voor- boven- onder- en achterkant. Het HPL is van Egger en heeft een mooie eiglans, en de oppervlakte is volledig glad, dus zonder "sinaasappelhuid". Erg mooi!. Bedankt nog Arno voor de geweldige hulp daarmeee!

Hier wat foto's. Ik heb geen goede foto van de bezemsteelbracing, die zal ik nog even maken...
Bijlagen
De verstevigingsbalkjes
De verstevigingsbalkjes
Poppetje gezien, kastje dicht :-)
Poppetje gezien, kastje dicht :-)
Na de eerste schuurbeurt
Na de eerste schuurbeurt
Zijaanzicht. De kast helt 5 graden achterover
Zijaanzicht. De kast helt 5 graden achterover
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door rho »

Dat ziet er netjes uit.

Wel opletten met die bezemstelen. Er zien er hier op het forum die dat zelfde idee hadden en hun kast konden weggooien. De bezemsteel zet meer uit dan MDF onder temperatuur en vocht en duwt het MDF uit elkaar op de zwakste plaats. En dat is niet tussen de lijmlagen tussen 2 platen MDF maar in het midden van een MDF laag.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door S3R »

Netjes gedaan!
Ga je ze naast het zelf meten ook zelf filteren?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door markbakk »

rho schreef:
De bezemsteel zet meer uit dan MDF onder temperatuur en vocht en duwt het MDF uit elkaar op de zwakste plaats.
Het is m.i. andersom. Het MDF vertoont dwars op de plaat behoorlijke krimp als gevolg van drogen. De nerf van een bezemsteel ligt (als het goed is) in de lengterichting: zo'n steel heeft niet veel last van krimp.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

rho schreef:
Dat ziet er netjes uit.

Wel opletten met die bezemstelen. Er zien er hier op het forum die dat zelfde idee hadden en hun kast konden weggooien. De bezemsteel zet meer uit dan MDF onder temperatuur en vocht en duwt het MDF uit elkaar op de zwakste plaats. En dat is niet tussen de lijmlagen tussen 2 platen MDF maar in het midden van een MDF laag.
Ik heb het gezien ja. De situatie is bij mij wel heel anders. Ten eerste gebruik ik maar 8 lagen MDF, en zal de totale uitzetting/krimp van de MDF platen veel minder zijn. Ten tweede gebruik ik watervast MDF. Dit "werkt" veel minder onder weersinvloeden. Ten derde zorgen de Multiplex balkjes ervoor dat het MDF eigenlijk nergens meer heen kan.

S3R schreef:
Netjes gedaan!
Ga je ze naast het zelf meten ook zelf filteren?
Dat is de bedoeling ja, via de DSP van de AS2.100. Ik hoop hier t.z.t. wel de hulp van het forum te kunnen inroepen O:)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door rho »

tigradekat schreef:
rho schreef:
Dat ziet er netjes uit.

Wel opletten met die bezemstelen. Er zien er hier op het forum die dat zelfde idee hadden en hun kast konden weggooien. De bezemsteel zet meer uit dan MDF onder temperatuur en vocht en duwt het MDF uit elkaar op de zwakste plaats. En dat is niet tussen de lijmlagen tussen 2 platen MDF maar in het midden van een MDF laag.
Ik heb het gezien ja. De situatie is bij mij wel heel anders. Ten eerste gebruik ik maar 8 lagen MDF, en zal de totale uitzetting/krimp van de MDF platen veel minder zijn. Ten tweede gebruik ik watervast MDF. Dit "werkt" veel minder onder weersinvloeden. Ten derde zorgen de Multiplex balkjes ervoor dat het MDF eigenlijk nergens meer heen kan.
De situatie is in jouw geval wel iets minder gevaarlijk.
Ik had niet door dat je watervast MDF gebruikt.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Hier nog een paar afbeeldingen van de bezemsteelbracing. Hier mist alleen nog de onderste dwarsbracing, deze bracing is de enige zonder support van een bracing die de voor- en achterkant met elkaar verbindt, en deze kan er dus niet tegen om afgevlakt te worden met de bovenfrees, dan breekt hij af heb ik gemerkt bij de eerste kast. Ik zal hem dus eerst apart op lengte moeten frezen vrees ik :wink:
Bijlagen
WP_000196.jpg
WP_000202.jpg
WP_000203.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door rho »

Waarom gebruik je er eigenlijk bezemsteel voor en geen stukjes MPX zoals tegen de wanden?
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Multiplex was op, en dit is direct mooi rond, en in een mooie diameter (30mm). Was dus uit pragmatisch oogpunt.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

En het begint ergens op te lijken:
Bijlagen
DSC_7918.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door jeroen_d »

Heel fraai!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Vinculum »

Mee eens! Ziet er heel sjiek uit! Mooie driver combi ook. Komt deze naar Breda?
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Vinculum schreef:
Mee eens! Ziet er heel sjiek uit! Mooie driver combi ook. Komt deze naar Breda?
Ja!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door rho »

Een antwoord waar ik gelukkig van word. :D
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Één luidspreker is nu volledig gefineerd en van alle gaten voorzien. Volgende stap: Demping aanbrengen.
Bijlagen
DSC_7922.JPG
Bart-Jan
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 10:55
Locatie: Groningen

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Bart-Jan »

PRACHTIG!
Ziet er fantastisch uit.
Ik volg het project met belangstelling. Wanneer horen we de eerste reultaten (in woorden)?
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door S3R »

Mooi ontwerp en goed idee met het strakke hpl!
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Bedankt voor de complimenten! Ik ben ook erg blij met hoe het er uit gaat zien.
Bart-Jan schreef:
PRACHTIG!
Ziet er fantastisch uit.
Ik volg het project met belangstelling. Wanneer horen we de eerste reultaten (in woorden)?
Nou, voorlopig nog niet helaas. De tweede kast moet nog helemaal afgewerkt worden. Ik kon het niet laten de units al even te passen. Niet slecht... :)
Bijlagen
DSC_7923.jpg
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Koen K »

Mooie sobere looks :)

Ze doen me een beetje aan Boenicke denken.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Koen K schreef:
Mooie sobere looks :)

Ze doen me een beetje aan Boenicke denken.
Grappig, die opmerking kreeg ik op Diyaudio ook al. Ik had nog nooit van Boenicke gehoord maar inderdaad, de overeenkomst in design is opmerkelijk. Great minds think alike zullen we maar zeggen :lol:
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

En toen was er MUZIEK!

Gisteren de luidsprekers voor het eerst naar beneden gezeuld en aangesloten op de Logitech Touch. Vooralsnog heb ik een eerste filteropzet gemaakt met een theoretisch berekende LT van 20 hz bij Q=0.45 en een overnamefrequentie van 250 hz LR8.

Ok, eerst de positieve zaken:

- Aan dynamiek geen gebrek :rock: Wie kent de track Samson & Delilah van Saint Saens in de uitvoering van Eiji Oue/Minnesota Orchestra /Dances From The Opera? Ik schoot gewoon in de lach, wat gaaf is dit zeg!!

- De Alpair 7.3 heeft veeeeel minder last van beaming dan de 10.2! de sweet spot is nu de hele bank in plaats van het midden. Ruimtelijkheid is ook erg mooi te noemen. De speakers verdwijnen echt met goede opnames.

Wat moet er nog verbeteren:

- Er is duidelijk nog een hoop werk aan de winkel op filtergebied. Ik heb nog niet gemeten maar soms klinkt het enigszins hard. Vrouwenstemmen zijn niet natuurlijk. Overigens lijkt de LT wel goed gekozen: Op bekende tracks klinkt het mooi in balans maar met een voor mij ongekende tekening en autoriteit.

- De interactie tussen de afstandsbedieningen en de diverse apparaten is apart te noemen :evil: Mijn Philips tv gaat aan als ik de Hypexen aanzet met de kleine bijgeleverde AB. Als ik het volume aanpas op de Touch AB switcht de Hypex van kanaal, met als gevolg dat de muziek stopt :shock: Iemand dezelfde ervaringen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Pjotr »

tigradekat schreef:
- De interactie tussen de afstandsbedieningen en de diverse apparaten is apart te noemen :evil: Mijn Philips tv gaat aan als ik de Hypexen aanzet met de kleine bijgeleverde AB. Als ik het volume aanpas op de Touch AB switcht de Hypex van kanaal, met als gevolg dat de muziek stopt :shock: Iemand dezelfde ervaringen?
Klopt, de Hypex gebruikt dezelfde RC5 code als de TV en filtert niet op apparaat. Oplossing: de afstandsbediening van de Hypex niet gebruiken of de TV echt uitzetten (en niet op STD BY), een andere is er niet volgens mij.

Mijn AS2.100 kan ik gewoon bedienen met de mini Match Line remote die extra bij mijn TV zat. Maar dan gaat hier ook de TV mee. Oplossing TV echt uitzetten. Interactie met de remote van de Touch en de AS2.100 heb ik hier echter niet.

Moet zeggen dat de AS2.100 sowieso niet erg betrouwbaar reageert op de remote, vooral aan/uit is een paar keer proberen en lijkt random te werken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door hsmeets »

tigradekat schreef:
- De interactie tussen de afstandsbedieningen en de diverse apparaten is apart te noemen :evil: Mijn Philips tv gaat aan als ik de Hypexen aanzet met de kleine bijgeleverde AB. Als ik het volume aanpas op de Touch AB switcht de Hypex van kanaal, met als gevolg dat de muziek stopt :shock: Iemand dezelfde ervaringen?
Yes. Ik hoop dat Hypex nog eens een firmware update doet waarin we dan kunnen instellen dat de AS2.100 bv niet reageerd op commando's voor TV maar voor een ander instelbaar apparaat van het RC5 protocol.

Naast dat AS2.100 reageert op de RC5 commando heeft hij ook moeite met signalen van de Squeezebox AB (die nioet RC5 zou zijn?), te veel de squeezebox (SB 3 model) bedienen via de AB en de Hypex doet raar (veelal geluid uitvallen, dat met een druk op de volume van het touchpad weer terugkomt).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Pjotr »

Oplossing voor de interferentie met de SB kan dan zijn om die te bedienen met een appje op de iPod of Android en de eigen remote te laten voor wat ie is.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Pjotr schreef:
Oplossing voor de interferentie met de SB kan dan zijn om die te bedienen met een appje op de iPod of Android en de eigen remote te laten voor wat ie is.
Tja, dat was mijn oplossing ook gisteren, maar e.e.a. moet ook gezinsvriendelijk blijven. Ik denk dat ik mijn vrouw niet blij maak met zo'n oplossing. Daarnaast moet ik zeggen dat ik nog geen lekker betrouwbaar werkende app heb gevonden voor mijn telefoon (Windows Phone 7).

Zou het beter gaan met een Logitech Harmony o.i.d.? Kan ik daarmee ook de Touch bedienen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”