FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

tigradekat

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Inmiddels heb ik een afdak aan de schuur gebouwd en kan ik dus zelfs met minder weer door met de bouw. :D De bracing is wel behoorlijk aangepast. Bij nader inzien ben ik een andere weg ingeslagen. Ik was vooral niet tevreden over de mate van versteviging van de voor- en achterkant. Ik heb nu om de 10 cm multiplex balkjes tegen de MDF wanden geplaatst, en ik gebruik bezemsteeldelen om de kastwanden met elkaar te verbinden. Één kast zit inmiddels dicht.

Ook ben ik er over uit welke afwerking ik ga gebruiken: Notenfineer aan de zijkanten en wit HPL aan de voor- boven- onder- en achterkant. Het HPL is van Egger en heeft een mooie eiglans, en de oppervlakte is volledig glad, dus zonder "sinaasappelhuid". Erg mooi!. Bedankt nog Arno voor de geweldige hulp daarmeee!

Hier wat foto's. Ik heb geen goede foto van de bezemsteelbracing, die zal ik nog even maken...
Bijlagen
De verstevigingsbalkjes
De verstevigingsbalkjes
Poppetje gezien, kastje dicht :-)
Poppetje gezien, kastje dicht :-)
Na de eerste schuurbeurt
Na de eerste schuurbeurt
Zijaanzicht. De kast helt 5 graden achterover
Zijaanzicht. De kast helt 5 graden achterover
rho

Bericht door rho »

Dat ziet er netjes uit.

Wel opletten met die bezemstelen. Er zien er hier op het forum die dat zelfde idee hadden en hun kast konden weggooien. De bezemsteel zet meer uit dan MDF onder temperatuur en vocht en duwt het MDF uit elkaar op de zwakste plaats. En dat is niet tussen de lijmlagen tussen 2 platen MDF maar in het midden van een MDF laag.
S3R

Bericht door S3R »

Netjes gedaan!
Ga je ze naast het zelf meten ook zelf filteren?
markbakk

Bericht door markbakk »

rho schreef:
De bezemsteel zet meer uit dan MDF onder temperatuur en vocht en duwt het MDF uit elkaar op de zwakste plaats.
Het is m.i. andersom. Het MDF vertoont dwars op de plaat behoorlijke krimp als gevolg van drogen. De nerf van een bezemsteel ligt (als het goed is) in de lengterichting: zo'n steel heeft niet veel last van krimp.
tigradekat

rho schreef:
Dat ziet er netjes uit.

Wel opletten met die bezemstelen. Er zien er hier op het forum die dat zelfde idee hadden en hun kast konden weggooien. De bezemsteel zet meer uit dan MDF onder temperatuur en vocht en duwt het MDF uit elkaar op de zwakste plaats. En dat is niet tussen de lijmlagen tussen 2 platen MDF maar in het midden van een MDF laag.
Ik heb het gezien ja. De situatie is bij mij wel heel anders. Ten eerste gebruik ik maar 8 lagen MDF, en zal de totale uitzetting/krimp van de MDF platen veel minder zijn. Ten tweede gebruik ik watervast MDF. Dit "werkt" veel minder onder weersinvloeden. Ten derde zorgen de Multiplex balkjes ervoor dat het MDF eigenlijk nergens meer heen kan.

S3R schreef:
Netjes gedaan!
Ga je ze naast het zelf meten ook zelf filteren?
Dat is de bedoeling ja, via de DSP van de AS2.100. Ik hoop hier t.z.t. wel de hulp van het forum te kunnen inroepen O:)
rho

Bericht door rho »

tigradekat schreef:
rho schreef:
Dat ziet er netjes uit.

Ik heb het gezien ja. De situatie is bij mij wel heel anders. Ten eerste gebruik ik maar 8 lagen MDF, en zal de totale uitzetting/krimp van de MDF platen veel minder zijn. Ten tweede gebruik ik watervast MDF. Dit "werkt" veel minder onder weersinvloeden. Ten derde zorgen de Multiplex balkjes ervoor dat het MDF eigenlijk nergens meer heen kan.
De situatie is in jouw geval wel iets minder gevaarlijk.
Ik had niet door dat je watervast MDF gebruikt.
tigradekat

Hier nog een paar afbeeldingen van de bezemsteelbracing. Hier mist alleen nog de onderste dwarsbracing, deze bracing is de enige zonder support van een bracing die de voor- en achterkant met elkaar verbindt, en deze kan er dus niet tegen om afgevlakt te worden met de bovenfrees, dan breekt hij af heb ik gemerkt bij de eerste kast. Ik zal hem dus eerst apart op lengte moeten frezen vrees ik :wink:
Bijlagen
WP_000196.jpg
WP_000202.jpg
WP_000203.jpg
rho

Bericht door rho »

Waarom gebruik je er eigenlijk bezemsteel voor en geen stukjes MPX zoals tegen de wanden?
tigradekat

Multiplex was op, en dit is direct mooi rond, en in een mooie diameter (30mm). Was dus uit pragmatisch oogpunt.
tigradekat

En het begint ergens op te lijken:
Bijlagen
DSC_7918.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heel fraai!
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Mee eens! Ziet er heel sjiek uit! Mooie driver combi ook. Komt deze naar Breda?
tigradekat

Vinculum schreef:
Mee eens! Ziet er heel sjiek uit! Mooie driver combi ook. Komt deze naar Breda?
Ja!
rho

Bericht door rho »

Een antwoord waar ik gelukkig van word. :D
tigradekat

Één luidspreker is nu volledig gefineerd en van alle gaten voorzien. Volgende stap: Demping aanbrengen.
Bijlagen
DSC_7922.JPG
Bart-Jan

Bericht door Bart-Jan »

PRACHTIG!
Ziet er fantastisch uit.
Ik volg het project met belangstelling. Wanneer horen we de eerste reultaten (in woorden)?
S3R

Bericht door S3R »

Mooi ontwerp en goed idee met het strakke hpl!
tigradekat

Bedankt voor de complimenten! Ik ben ook erg blij met hoe het er uit gaat zien.
Bart-Jan schreef:
PRACHTIG!
Ziet er fantastisch uit.
Ik volg het project met belangstelling. Wanneer horen we de eerste reultaten (in woorden)?
Nou, voorlopig nog niet helaas. De tweede kast moet nog helemaal afgewerkt worden. Ik kon het niet laten de units al even te passen. Niet slecht... :)
Bijlagen
DSC_7923.jpg
Koen K

Bericht door Koen K »

Mooie sobere looks :)

Ze doen me een beetje aan Boenicke denken.
tigradekat

Koen K schreef:
Mooie sobere looks :)

Ze doen me een beetje aan Boenicke denken.
Grappig, die opmerking kreeg ik op Diyaudio ook al. Ik had nog nooit van Boenicke gehoord maar inderdaad, de overeenkomst in design is opmerkelijk. Great minds think alike zullen we maar zeggen :lol:
tigradekat

En toen was er MUZIEK!

Gisteren de luidsprekers voor het eerst naar beneden gezeuld en aangesloten op de Logitech Touch. Vooralsnog heb ik een eerste filteropzet gemaakt met een theoretisch berekende LT van 20 hz bij Q=0.45 en een overnamefrequentie van 250 hz LR8.

Ok, eerst de positieve zaken:

- Aan dynamiek geen gebrek :rock: Wie kent de track Samson & Delilah van Saint Saens in de uitvoering van Eiji Oue/Minnesota Orchestra /Dances From The Opera? Ik schoot gewoon in de lach, wat gaaf is dit zeg!!

- De Alpair 7.3 heeft veeeeel minder last van beaming dan de 10.2! de sweet spot is nu de hele bank in plaats van het midden. Ruimtelijkheid is ook erg mooi te noemen. De speakers verdwijnen echt met goede opnames.

Wat moet er nog verbeteren:

- Er is duidelijk nog een hoop werk aan de winkel op filtergebied. Ik heb nog niet gemeten maar soms klinkt het enigszins hard. Vrouwenstemmen zijn niet natuurlijk. Overigens lijkt de LT wel goed gekozen: Op bekende tracks klinkt het mooi in balans maar met een voor mij ongekende tekening en autoriteit.

- De interactie tussen de afstandsbedieningen en de diverse apparaten is apart te noemen :evil: Mijn Philips tv gaat aan als ik de Hypexen aanzet met de kleine bijgeleverde AB. Als ik het volume aanpas op de Touch AB switcht de Hypex van kanaal, met als gevolg dat de muziek stopt :shock: Iemand dezelfde ervaringen?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

tigradekat schreef:
- De interactie tussen de afstandsbedieningen en de diverse apparaten is apart te noemen :evil: Mijn Philips tv gaat aan als ik de Hypexen aanzet met de kleine bijgeleverde AB. Als ik het volume aanpas op de Touch AB switcht de Hypex van kanaal, met als gevolg dat de muziek stopt :shock: Iemand dezelfde ervaringen?
Klopt, de Hypex gebruikt dezelfde RC5 code als de TV en filtert niet op apparaat. Oplossing: de afstandsbediening van de Hypex niet gebruiken of de TV echt uitzetten (en niet op STD BY), een andere is er niet volgens mij.

Mijn AS2.100 kan ik gewoon bedienen met de mini Match Line remote die extra bij mijn TV zat. Maar dan gaat hier ook de TV mee. Oplossing TV echt uitzetten. Interactie met de remote van de Touch en de AS2.100 heb ik hier echter niet.

Moet zeggen dat de AS2.100 sowieso niet erg betrouwbaar reageert op de remote, vooral aan/uit is een paar keer proberen en lijkt random te werken.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

tigradekat schreef:
Yes. Ik hoop dat Hypex nog eens een firmware update doet waarin we dan kunnen instellen dat de AS2.100 bv niet reageerd op commando's voor TV maar voor een ander instelbaar apparaat van het RC5 protocol.

Naast dat AS2.100 reageert op de RC5 commando heeft hij ook moeite met signalen van de Squeezebox AB (die nioet RC5 zou zijn?), te veel de squeezebox (SB 3 model) bedienen via de AB en de Hypex doet raar (veelal geluid uitvallen, dat met een druk op de volume van het touchpad weer terugkomt).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Oplossing voor de interferentie met de SB kan dan zijn om die te bedienen met een appje op de iPod of Android en de eigen remote te laten voor wat ie is.
tigradekat

Pjotr schreef:
Oplossing voor de interferentie met de SB kan dan zijn om die te bedienen met een appje op de iPod of Android en de eigen remote te laten voor wat ie is.
Tja, dat was mijn oplossing ook gisteren, maar e.e.a. moet ook gezinsvriendelijk blijven. Ik denk dat ik mijn vrouw niet blij maak met zo'n oplossing. Daarnaast moet ik zeggen dat ik nog geen lekker betrouwbaar werkende app heb gevonden voor mijn telefoon (Windows Phone 7).

Zou het beter gaan met een Logitech Harmony o.i.d.? Kan ik daarmee ook de Touch bedienen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”