Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

hmm, die leds moeten natuurlijk ook flink wat stroom doorlaten, en hebben dan waarschijnlijk weer een koellichaam nodig.
Gok ik zo...
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik heb besloten eerst maar eens de 2 elco's op de cathodes van de el84's te vervangen door 4
MUNDORF ECAP63,bipolaire condensator, ruw folie, 63Vdc-23Vac 220uF
en heb die dan ook net besteld.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Als ik de 220uF's erin ga bouwen, ga ik de feedback R6 (27K) verlagen naar 6k8. Ik heb voldoende gain over, en ik heb het idee dat er nu relatief toch nog meer gain in het mid zit ten opzichte van het hoog en laag.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

evostars schreef:
Wellicht ga ik de cathodes van de EL84 buizen voorzien van een bias doormiddel van leds. Lijkt me een goede oplossing voor de bas.

Nu vraag ik me af, moet ik die diodes per buis, of per paar aansluiten?
wat zou dit dan met de bas moeten doen denk je
evostars schreef:
hmm, die leds moeten natuurlijk ook flink wat stroom doorlaten, en hebben dan waarschijnlijk weer een koellichaam nodig.
Gok ik zo...
ben je dan van plan om het volledig via een led te laten lopen.
Lijkt me beter om toch een weerstand over die led te zetten.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

geen
nl3prc schreef:
evostars schreef:
Wellicht ga ik de cathodes van de EL84 buizen voorzien van een bias doormiddel van leds. Lijkt me een goede oplossing voor de bas.

Nu vraag ik me af, moet ik die diodes per buis, of per paar aansluiten?
wat zou dit dan met de bas moeten doen denk je
evostars schreef:
hmm, die leds moeten natuurlijk ook flink wat stroom doorlaten, en hebben dan waarschijnlijk weer een koellichaam nodig.
Gok ik zo...
ben je dan van plan om het volledig via een led te laten lopen.
Lijkt me beter om toch een weerstand over die led te zetten.
geen fase draaiing, en geen kantel frequentie. dus over het gehele spectrum strak.
volledig via meerdere leds in serie ja, geen weerstand
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nu ik een paar dagen heb geluisterd, is mijn conclusie dat de bass sponsig is, ik kan de sub van een kick horen vervormen
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Ik denk toch dat de beperking van de bas voornamelijk veroorzaakt wordt door je UGT's + speakers en dat je daar niet veel aan kan doen.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ja die ugt's zijn niet optimaal denk ik. Maar die hoop ik te corrigeren met de. Negative feedback van achter de UGT
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Ja je bedoeld de terug koppeling van UGT naar de eerste triode.
Dat corigeert wel wat maar als je ugt bv niet lager kan dan 60 HZ dan korigeer je daar onder dus niet veel.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Klopt, maar uit de metingen van Menno blijkt dat het wel kan.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik ga C2 (39p) en R8 (22k) (hoog af filter) er ook uit halen. Totaal useless vind ik dat.
Maar eerst wachten tot de condensators binnen zijn, ze hadden ze niet op voorraad, dus mag nog ff(weekje) geduld hebben.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
linkje naar het originele schema.

De negatieve feedback komt terug onder R4 C1, onder de cathode van de eerste buis.
Ik zou die toch ook goed boven R4 en C1 recht onder de cathode moeten kunnen plaatsen, en dan een LED gebruiken om te biassen ipv de R4 en C1???
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Zitten C2 (39p) en R8 (22k) daar niet om vervormingen tegen te gaan dan.
Ook zie ik nu niet direct winst als je in plaats van een weerstand en C een diode gaat plaatsen.

Wat je wel zou kunnen doen is een terug koppel maken met een Condensator BV 1nF tot 10nF in serrie met een instel potje van 100Kohm Zie Tek.
Wel zou ik overwegen als je toch versterking genoeg heb die C1 te verwijderen maar R4 te laten zoals hij is R5 mag ook blijven zitten maar zou dan ook weg kunnen.
Bijlagen
terugkoppeling.JPG
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

C1 weg? No way. Waarom? En je ziet de heil niet van een diode? Tja...
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

C1 bepaald namelijk in grootte maten de versterkings factor maar kan nattuurlijk ook mee werken aan de vervorming.
Je kan met C1 ook de frq bepalen dus mocht je hem wil laten zitten zou ik daar al snel gaan voor minimaal 100µ om zo je laag zo goed als mogenlijk te versterken en niet te vergeten dan maken verschillen in capiciteit tussen C1 naar C1 van het andere kanaal ook niet veel uit.

Ik ben zelf niet echt een voorstaander om te veel silicium in de audio lijn op te nemen dan kan je beter meteen V1A vervangen door een FET dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik vind niet dat ie daar in de audio lijn zit.... Maar goed smaken verschillen.
Als c1 te groot wordt heeft dat ook weer nadelen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Hij zit indirect wel degelijk in je audio lijn hij blokt namelijk het signaal van de cathode zodat er meer naar de anode wordt gestuurd.
Je kan ook via je cathode je toonregeling laten lopen.
cathodetoonregeling.JPG
En ja nadelen ik probeer dan ook om er geen één te plaatsen maar soms ontkom je er niet aan.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Tja, hij houd het signaal tegen, dus er gaan geen signaal DOORheen, vandaar dat ik dat niet erg vind.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Jij mischien niet maar je oren kunnen toch heel iets anders zeggen tegen je hersenen. :?
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

hoe klinkt dat dan, als een diode het signaal blocked?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Ik heb het niet over diodes maar over het idee dat die elco niet in je audio lijn zou zitten dus ook niet van belang zouden zijn.
En diodes gebruiken om de vervorming tegen te gaan ja leuk je neemt buizen omdat de vervorming die ze geven prettig klinkt is dat niet zo dan moet je te raden gaan of buizen wel jouw ding zijn.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

:rofl:
Tja ik kies the best off both worlds.
Ik hou gewoon van strakke bassen
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Dan denk ik toch eerder dat je dat gemis om en direct bij je EL84 buizen en UGT's moet zoeken.
Een UGT wil nog wel eens niet liniar zijn en dan vallen de bassen gedeeltelijk in het niet.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Als je toch versterking genoeg heb kan je ook nog het volgende uittesten
Bijlagen
loadness+subsonic.JPG
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Dat zijn leuke toevoegingen, maar mijn chassis is erg lastig om schakelaars in te zetten. Wellicht kan ik wel nog een condensator over de volume pot zetten, ik zet hem waarschijnlijk toch op een bepaalde stand, waar ik hem dan op laat staan. Krijg ik mn hoog weer terug.

Ik denk dat de UT de belangrijkste (negatieve) factor is voor mijn laag. Daarom ben ik vooral benieuwd naar R6, origineel 100K maar ik ga er volgende week 6.8K inzetten

Die diodes als bias vind ik gewoon interresant.
Plaats reactie