3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door meiborg »

Ik denk dat door de gebruikte techniek van de AMT het moeilijk anders te construeren is, bij bijvoorbeeld de NEO3 waar ook een groot membraan omlijst wordt door een dunne rand v.d. behuizing zitten de aansluitingen naar mijn mening ook op een onhandige plaats. Bij de NEO3 wordt met de grote faceplate dit probleem opgelost maar zonder zou hij dichter op de mid te plaatsen zijn. Bij de AMT heeft men misschien gekozen voor een kleinere rand vd faceplate om deze wel zo dicht mogelijk op de mid- bas /mid te kunnen plaatsen denk ik.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Bij deze een frees vriendelijke infesing voor de tweeter, rechte hoeken fresen is lastig natuurlijk.

Groetjes Walter
Bijlagen
hoekjes tweeter gat.JPG
391C2C19-A27F-4999-B88A-CAB2994A6B4D.jpeg
Laatst gewijzigd door Walt op vr 27 aug 2021, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Omdat we een afwijkende unit hebben aangeschaft heb ik een poging gedaan tot een T/S meting. Ik ben niet overtuigd van de betrouwbaarheid van alle getallen. Ik heb daarom voor de zekerheid 2 metingen gedaan, eentje met een toegevoegde massa van 12 gram en eentje met 22 gram. Die metingen geven getallen die goed op elkaar lijken, het is dus in ieder geval reproduceerbaar. Ik heb in de tabel het gemiddelde van beide metingen toegevoegd.
Bijlagen
Thiele-Small.png
Thiele-Small.png (8.74 KiB) 293 keer bekeken
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Dat is een erg lage Qts waarde, klopt dit wel?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door meiborg »

Lijkt mij niet buitensporig voor zo'n grote magneet en voicecoil .

MVg Reinder
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ik zal vanavond laat de akoestische close range meting er eens bij pakken. Als de respons op Fs ongeveer -12dB is, dan kan die lage Qts goed kloppen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik ben bang dat met zo'n lage Qts er weinig overblijft van de reflex afstemming die ik in gedachten had.... Dat zou erg balen zijn.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door markbakk »

Walt schreef:
Ik ben bang dat met zo'n lage Qts er weinig overblijft van de reflex afstemming die ik in gedachten had.... Dat zou erg balen zijn.
Zie het probleem niet zo. Dat gaat prima in 15 liter BR, afgestemd op 50Hz (beetje serieweerstand rekenen...). Wordt de pijp ook niet zo verschrikkelijk lang. En -3dB op 45Hz vind ik heel mooi voor een 18cm-unit.

[Edit] Kast van 28 liter zie ik. Dat levert bij een fp van 45Hz helaas maar 3Hz lager -3dB-punt. Tsja, het kan kleiner de helft ongeveer. Ik vind 28 liter voor een 18cm ook wel veel (ja, Revelators wel ja). Maar je móet bij een tweeweg het compromis zoeken tussen laagweergave en midweergave. Dus niet én 20Hz op niveau verwachten én een fijn midden (kan ook niet, je Xmax beperkt de akoestische output). En dan is 45Hz best OK!
Laatst gewijzigd door markbakk op wo 21 mar 2012, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik zit nu op mijn werk dus kan hier niet simuleren, maar doorgaans vraagt een lage Qts om een kleinere kast dacht ik...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door markbakk »

CQ.jpg
28 liter, Fp op 45Hz (poort: d=70mm, l=142mm)
Let op: wel zo'n 89dB rendement! en je group delay blijft in het laag onder de 20ms (but who cares?)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Ik zal vanavond laat de akoestische close range meting er eens bij pakken. Als de respons op Fs ongeveer -12dB is, dan kan die lage Qts goed kloppen.
?

De Fs, Qms en Qes (dus de Qts) kun je direct meten zonder massa toe te brengen (of een boks te nemen, als je die methode zou willen gebruiken)?

edit:
Krijg je dit plaatje in 28 liter.
Daar wordt je nu niet echt vrolijk van....
Met wat actieve electronica is daar overigens nog wel wat aan te doen :wink: :twisted: :mrgreen:
Bijlagen
C-Quenze BR.png
Laatst gewijzigd door b_force op wo 21 mar 2012, 15:01, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ja, het volgt al direct uit de impedantiemeting, het zou dus moeten kloppen. Het is alleen een extra check, Bart, mag dat niet? Moeten daar meteen zoveel vraagtekens bij?????
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Ja, het volgt al direct uit de impedantiemeting, het zou dus moeten kloppen. Het is alleen een extra check, Bart, mag dat niet? Moeten daar meteen zoveel vraagtekens bij?????
Ach so :)
Nee, eentje mag ook :mrgreen:
zo beter? :wink:

Ik begreep het alleen niet helemaal.
Een impedantie meting is namelijk nauwkeuriger dan een akoestische meting.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door markbakk »

b_force schreef:
Krijg je dit plaatje in 28 liter.
Ach, beetje serieweerstand erbij en dat dalletje wordt rap minder. Mijn sim had 0,4Ohm en dan heb je nog maar zo'n één dB te pakken.

Maar let's face it, 28 liter is gewoon onbenullig groot voor deze driver. Dat wist Walter al lang, op pagina 3 van dit topic had hij het nog over 14 liter. Nu op het dubbele! :roll: :roll:

Hij kan natuurlijk nog een bestelling bij Per doen. Now that were something...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo,

28 liter is ook erg groot, ik ga wel proberen het volume te verkleinen bijvoorbeeld door een dubbele laag bitumen op de zijwanden te zetten dus 8mm dikte. Ik heb een testje gedaan en het bitumen plakt werkelijk zeer goed op elkaar. Eventueel kan ik zelfs 12mm overwegen...

Andere ideeën om het volume verder te verkleinen zijn welkom!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Arno »

Ik heb nog wel wat van dat zachte buigplex voor je. Is 8mm dik.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door meiborg »

Hmmm,

Mooie kastjes besteld en nou bijna de helft van het volume volstoppen met buig MDF en Bitumen etc.. Misschien kan Dub er de zaag inzetten voor je, dat was bij zijn KEF's ook goed gelukt :mrgreen:

Maar zonder gekheid, dat is natuurlijk wel jammer aan de kant & klaar kastjes. Met zelfbouw had je de plannen nog kunnen wijzen maar goed, gepraat achteraf. Misschien kun je een en ander eerst test filteren in een mock-up kastje om het ideale volume te bepalen en dan ook het volume van het filter meenemen in het volume compenseren van de Dayton kasten.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Arno »

De kast wordt er toch alleen maar beter op met de sandwich-constructie zoals Walt hem nu toepast? Hij werkt alleen van buiten naar binnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door meiborg »

De sandwich constructie is natuurlijk gewoon goed, maar als er daadwerkelijk richting de 15 liter gewerkt moet worden gaat er wel heel veel "gesandwiched" worden :mrgreen: Kan ook niet persé kwaad of zo maar het lijkt me een lastige klus, ook met de nog te plaatsen BR pijp etc.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Klopt inderdaad, dit zal uitermate lastig worden.

Net zelf met LSPCAD en AJ-horn bezig geweest, mijn vermoeden werd bevestigd, deze parameters vragen om een kleinere kast.

Een forse tegenvaller dus, ik moet me er eens op bezinnen hoe hier nog uit te komen. Met name de hoge groupdelay van de grotere kast vind ik zorgwekkend. Normaal probeer ik (groupdelay x frequentie) onder de 400 te houden, nu gaat dit product naar de circa 600. Ik vrees ervoor dat de laagweergave traag en zompig gaat klinken.

Een grote interne filter kamer zou mooi zijn, dit is nuttig en slurpt veel liters weg, iemand een goed idee waar deze te plaatsen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik denk dat ik vlak boven de C-Quenze moet proberen een horizontaal schot in te zetten over de volledige diepte en breedte van de kast. Op die manier gaat het volume terug van 28 liter naar circa 18 liter. Haal daar nog bitumen, de reflexbuis en de volume van de 18H52 vanaf dan zal er circa 14 liter netto overblijven.

De bovenste kamer kan dan gebruikt worden als ruime filterkamer.

Ik ben wel bang dat zo'n horizontaal schot zeer lastig pas te maken is, en bovendien zeer lastig te monteren en te verlijmen.

Groetjes Walter
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door tigradekat »

Je zou bijna zeggen dat zelf een kassie bouwen makkelijker is :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Arno »

tigradekat schreef:
Je zou bijna zeggen dat zelf een kassie bouwen makkelijker is :lol:
:lol:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door meiborg »

Goed plan en ik denk dat het wel meevalt qua moeilijkheidsgraad Walt, gewoon de curve van de buitenkant aanhouden en daar de dikte van de wandpanelen afhalen. Ik zou persoonlijk dan daarna pas de sandwichconstructie aanbrengen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hannesie »

Als ik zie welke formaten aan Spoelen en Condensatoren Walt gebruikt in zijn eerdere creatie's, dan zit het kasje zo vol. :lol:
Gesloten