3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik denk dat door de gebruikte techniek van de AMT het moeilijk anders te construeren is, bij bijvoorbeeld de NEO3 waar ook een groot membraan omlijst wordt door een dunne rand v.d. behuizing zitten de aansluitingen naar mijn mening ook op een onhandige plaats. Bij de NEO3 wordt met de grote faceplate dit probleem opgelost maar zonder zou hij dichter op de mid te plaatsen zijn. Bij de AMT heeft men misschien gekozen voor een kleinere rand vd faceplate om deze wel zo dicht mogelijk op de mid- bas /mid te kunnen plaatsen denk ik.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Bij deze een frees vriendelijke infesing voor de tweeter, rechte hoeken fresen is lastig natuurlijk.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op vr 27 aug 2021, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Omdat we een afwijkende unit hebben aangeschaft heb ik een poging gedaan tot een T/S meting. Ik ben niet overtuigd van de betrouwbaarheid van alle getallen. Ik heb daarom voor de zekerheid 2 metingen gedaan, eentje met een toegevoegde massa van 12 gram en eentje met 22 gram. Die metingen geven getallen die goed op elkaar lijken, het is dus in ieder geval reproduceerbaar. Ik heb in de tabel het gemiddelde van beide metingen toegevoegd.
- Bijlagen
-
- Thiele-Small.png (8.74 KiB) 296 keer bekeken
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat is een erg lage Qts waarde, klopt dit wel?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Lijkt mij niet buitensporig voor zo'n grote magneet en voicecoil .
MVg Reinder
MVg Reinder
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zal vanavond laat de akoestische close range meting er eens bij pakken. Als de respons op Fs ongeveer -12dB is, dan kan die lage Qts goed kloppen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik ben bang dat met zo'n lage Qts er weinig overblijft van de reflex afstemming die ik in gedachten had.... Dat zou erg balen zijn.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zie het probleem niet zo. Dat gaat prima in 15 liter BR, afgestemd op 50Hz (beetje serieweerstand rekenen...). Wordt de pijp ook niet zo verschrikkelijk lang. En -3dB op 45Hz vind ik heel mooi voor een 18cm-unit.Walt schreef:Ik ben bang dat met zo'n lage Qts er weinig overblijft van de reflex afstemming die ik in gedachten had.... Dat zou erg balen zijn.
[Edit] Kast van 28 liter zie ik. Dat levert bij een fp van 45Hz helaas maar 3Hz lager -3dB-punt. Tsja, het kan kleiner de helft ongeveer. Ik vind 28 liter voor een 18cm ook wel veel (ja, Revelators wel ja). Maar je móet bij een tweeweg het compromis zoeken tussen laagweergave en midweergave. Dus niet én 20Hz op niveau verwachten én een fijn midden (kan ook niet, je Xmax beperkt de akoestische output). En dan is 45Hz best OK!
Laatst gewijzigd door markbakk op wo 21 mar 2012, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zit nu op mijn werk dus kan hier niet simuleren, maar doorgaans vraagt een lage Qts om een kleinere kast dacht ik...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
28 liter, Fp op 45Hz (poort: d=70mm, l=142mm)
Let op: wel zo'n 89dB rendement! en je group delay blijft in het laag onder de 20ms (but who cares?)
Let op: wel zo'n 89dB rendement! en je group delay blijft in het laag onder de 20ms (but who cares?)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
?jeroen_d schreef:Ik zal vanavond laat de akoestische close range meting er eens bij pakken. Als de respons op Fs ongeveer -12dB is, dan kan die lage Qts goed kloppen.
De Fs, Qms en Qes (dus de Qts) kun je direct meten zonder massa toe te brengen (of een boks te nemen, als je die methode zou willen gebruiken)?
edit:
Krijg je dit plaatje in 28 liter.
Daar wordt je nu niet echt vrolijk van....
Met wat actieve electronica is daar overigens nog wel wat aan te doen
Laatst gewijzigd door b_force op wo 21 mar 2012, 15:01, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ja, het volgt al direct uit de impedantiemeting, het zou dus moeten kloppen. Het is alleen een extra check, Bart, mag dat niet? Moeten daar meteen zoveel vraagtekens bij?????
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ach sojeroen_d schreef:Ja, het volgt al direct uit de impedantiemeting, het zou dus moeten kloppen. Het is alleen een extra check, Bart, mag dat niet? Moeten daar meteen zoveel vraagtekens bij?????
Nee, eentje mag ook
zo beter?
Ik begreep het alleen niet helemaal.
Een impedantie meting is namelijk nauwkeuriger dan een akoestische meting.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ach, beetje serieweerstand erbij en dat dalletje wordt rap minder. Mijn sim had 0,4Ohm en dan heb je nog maar zo'n één dB te pakken.b_force schreef:Krijg je dit plaatje in 28 liter.
Maar let's face it, 28 liter is gewoon onbenullig groot voor deze driver. Dat wist Walter al lang, op pagina 3 van dit topic had hij het nog over 14 liter. Nu op het dubbele!
Hij kan natuurlijk nog een bestelling bij Per doen. Now that were something...
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo,
28 liter is ook erg groot, ik ga wel proberen het volume te verkleinen bijvoorbeeld door een dubbele laag bitumen op de zijwanden te zetten dus 8mm dikte. Ik heb een testje gedaan en het bitumen plakt werkelijk zeer goed op elkaar. Eventueel kan ik zelfs 12mm overwegen...
Andere ideeën om het volume verder te verkleinen zijn welkom!
Groetjes Walter
28 liter is ook erg groot, ik ga wel proberen het volume te verkleinen bijvoorbeeld door een dubbele laag bitumen op de zijwanden te zetten dus 8mm dikte. Ik heb een testje gedaan en het bitumen plakt werkelijk zeer goed op elkaar. Eventueel kan ik zelfs 12mm overwegen...
Andere ideeën om het volume verder te verkleinen zijn welkom!
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik heb nog wel wat van dat zachte buigplex voor je. Is 8mm dik.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hmmm,
Mooie kastjes besteld en nou bijna de helft van het volume volstoppen met buig MDF en Bitumen etc.. Misschien kan Dub er de zaag inzetten voor je, dat was bij zijn KEF's ook goed gelukt
Maar zonder gekheid, dat is natuurlijk wel jammer aan de kant & klaar kastjes. Met zelfbouw had je de plannen nog kunnen wijzen maar goed, gepraat achteraf. Misschien kun je een en ander eerst test filteren in een mock-up kastje om het ideale volume te bepalen en dan ook het volume van het filter meenemen in het volume compenseren van de Dayton kasten.
Mvg Reinder
Mooie kastjes besteld en nou bijna de helft van het volume volstoppen met buig MDF en Bitumen etc.. Misschien kan Dub er de zaag inzetten voor je, dat was bij zijn KEF's ook goed gelukt
Maar zonder gekheid, dat is natuurlijk wel jammer aan de kant & klaar kastjes. Met zelfbouw had je de plannen nog kunnen wijzen maar goed, gepraat achteraf. Misschien kun je een en ander eerst test filteren in een mock-up kastje om het ideale volume te bepalen en dan ook het volume van het filter meenemen in het volume compenseren van de Dayton kasten.
Mvg Reinder
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De kast wordt er toch alleen maar beter op met de sandwich-constructie zoals Walt hem nu toepast? Hij werkt alleen van buiten naar binnen 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De sandwich constructie is natuurlijk gewoon goed, maar als er daadwerkelijk richting de 15 liter gewerkt moet worden gaat er wel heel veel "gesandwiched" worden
Kan ook niet persé kwaad of zo maar het lijkt me een lastige klus, ook met de nog te plaatsen BR pijp etc.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Klopt inderdaad, dit zal uitermate lastig worden.
Net zelf met LSPCAD en AJ-horn bezig geweest, mijn vermoeden werd bevestigd, deze parameters vragen om een kleinere kast.
Een forse tegenvaller dus, ik moet me er eens op bezinnen hoe hier nog uit te komen. Met name de hoge groupdelay van de grotere kast vind ik zorgwekkend. Normaal probeer ik (groupdelay x frequentie) onder de 400 te houden, nu gaat dit product naar de circa 600. Ik vrees ervoor dat de laagweergave traag en zompig gaat klinken.
Een grote interne filter kamer zou mooi zijn, dit is nuttig en slurpt veel liters weg, iemand een goed idee waar deze te plaatsen?
Groetjes Walter
Net zelf met LSPCAD en AJ-horn bezig geweest, mijn vermoeden werd bevestigd, deze parameters vragen om een kleinere kast.
Een forse tegenvaller dus, ik moet me er eens op bezinnen hoe hier nog uit te komen. Met name de hoge groupdelay van de grotere kast vind ik zorgwekkend. Normaal probeer ik (groupdelay x frequentie) onder de 400 te houden, nu gaat dit product naar de circa 600. Ik vrees ervoor dat de laagweergave traag en zompig gaat klinken.
Een grote interne filter kamer zou mooi zijn, dit is nuttig en slurpt veel liters weg, iemand een goed idee waar deze te plaatsen?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik denk dat ik vlak boven de C-Quenze moet proberen een horizontaal schot in te zetten over de volledige diepte en breedte van de kast. Op die manier gaat het volume terug van 28 liter naar circa 18 liter. Haal daar nog bitumen, de reflexbuis en de volume van de 18H52 vanaf dan zal er circa 14 liter netto overblijven.
De bovenste kamer kan dan gebruikt worden als ruime filterkamer.
Ik ben wel bang dat zo'n horizontaal schot zeer lastig pas te maken is, en bovendien zeer lastig te monteren en te verlijmen.
Groetjes Walter
De bovenste kamer kan dan gebruikt worden als ruime filterkamer.
Ik ben wel bang dat zo'n horizontaal schot zeer lastig pas te maken is, en bovendien zeer lastig te monteren en te verlijmen.
Groetjes Walter
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Je zou bijna zeggen dat zelf een kassie bouwen makkelijker is 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
tigradekat schreef:Je zou bijna zeggen dat zelf een kassie bouwen makkelijker is
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Goed plan en ik denk dat het wel meevalt qua moeilijkheidsgraad Walt, gewoon de curve van de buitenkant aanhouden en daar de dikte van de wandpanelen afhalen. Ik zou persoonlijk dan daarna pas de sandwichconstructie aanbrengen.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Als ik zie welke formaten aan Spoelen en Condensatoren Walt gebruikt in zijn eerdere creatie's, dan zit het kasje zo vol. 
