MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

k.p.

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door k.p. »

Grappig om te zien dat je net boven de 2kHz op 0 graden relatief gezien wat minder energie hebt en dat dit aan de achterzijde juist andersom is. De respons aan de voorzijde is erg mooi. Aan de achterzijde is het helaas wat rommeliger. Qua afstraalgedrag zou ik denk toch de AL170 prefereren. Het bundelen wordt voornamelijk bepaald door driver grote en baffle lay-out. Echt goed kun je deze metingen dus niet vergelijken. De AL170 is volgens mij nog wel een stukje meer symmetrisch en zal het in de MOB3W misschien wel beter presteren , qua afstraalgedrag, dan de C-Quenze. De C-Quenze laat echter wel een heel erg fijne respons zien in de proefbaffle. Dit is, naar mijn menig, het sterke punt van deze driver. Samen met het lastig te verklaren, maar in de oren van Jeroen superieure geluid zal het moeten zorgen voor de gewenste klank.

Jammer dat het straks niet meer mogelijk is om de versie met de AL130 en de C-Quenze naast elkaar te zetten. Zonder een goede AB(X) test is de uitslag al bepaald. Of de uitslag van de toekomstige test overeen zou komen met de uitslag van een AB(X) test is verder ook niet zo relevant :).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Blijf maar lekker geloven dat een driver met totaal andere opbouw, grootte en conusmateriaal hetzelfde kan klinken als je maar genoeg aan het filter sleutelt. Net als dat het niet de moeite zou zijn om een NEO3 te upgraden naar een AMT, ook een driver van totaal andere orde. :wink:

Het bundelen wordt ook bepaald trouwens door het conusmateriaal. De C-Quenze werkt minder als een zuiger voor hogere frequenties dan de AL170, vandaar dat de laatste meer bundelt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bundelen wordt vooral bepaald door de conusvorm, niet zozeer het materiaal.
Het materiaal zorgt meer dat een driver wat eerder/later afvalt (zou je misschien ook als bundelen kunnen zien) of anders begint op te breken.

Ik zou wel willen weten of klankbord hier niet van invloed is.
Ik heb destijds een aantal 5" mid-woofers getest in nagenoeg geen behuizing, en die verliepen eigenlijk allemaal zoals die van Martijn.
meiborg

Bericht door meiborg »

Het lijkt mij heel logisch dat een driver zelfs met een zelfde frequentieverloop toch anders kan klinken. Net zoals drie kokers met dezelfde afmetingen en dikte van materiaal maar bijvoorbeeld uit glas, staal en hout anders klinken wanneer ze worden aangeslagen.

Een membraan is in feite ook een soort van klankschaal, de ontwerper probeert de invloed van het materiaal door de conusvorm, toevoegingen variabele diktes etc. etc. tot een minimum te beperken (cq. trillingen in het conusmateriaal en bewegingen er in te elimineren) maar feit is dat de verschillen in opbreken etc. al aangeven dat je die invloed nooit helemaal kan elimineren.

Er wordt zelfs gebruik van gemaakt in bijvoorbeeld grote breedbanders, door de flexibiliteit in de conus zoveel mogelijk in bepaalde banen te sturen om juist een bepaalde invloed uit te oefenen op de klank en het weer te geven frequentie gebied te vergroten.

Dat is toch allemaal bekende materie? Ik denk wel dat ik begrijp wat Ronkel bedoeld, maar als alle drivers tot hetzelfde resultaat te filteren waren was de lol er voor ons hobbyisten zo van af. Ik denk wel dat hij gelijk heeft dat je tot zeer vergelijkbare resultaten kan komen tegenwoordig met behulp van DSP etc. maar feit is dat bijvoorbeeld een polypropyleen, papier, aluminium en keramiek conus altijd hun een deel van hun eigen karakteristieke klank zullen behouden, hoe klein ook.

Wat dat betreft vind ik overigens polypropyleen conussen ook wel fijn klinken. Ook papier heeft die wat minder kritische kwaliteiten die naar mijn mening ze vaak, voor beginnende bouwers als ik, het net wat makkelijker maken om ze te filteren etc. De TB w6-623C wilde ik bijvoorbeeld graag gebruiken omwille van zijn nette en makkelijk te implementeren verloop en prettige klank, helaas meette hij niet mooi symetrisch.

Mvg Reinder
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Bundelen wordt vooral bepaald door de conusvorm, niet zozeer het materiaal
Als kleine details meer in het midden als aan de buitenkant worden weergegeven, ondervinden die fijnere geluidsgolven uit het midden ook minder interferentie door de buitenste, en dus zullen ze inderdaad iets minder bundelen dan bij een perfecte zuiger. Zo bezien kan het materiaal wel degelijk van invloed zijn.

Over de invloed van de vorm heb ik eerlijk gezegd enige twijfels: volgens mij doen een vlakke en een trechtervormige conus niet echt veel voor elkaar onder, als het om bundeling gaat. Dit gaat dan wel over een conus die als 1 geheel beweegt, en dus niet een met een faseplug in het midden.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

@meiborg,
Het is geen bekende materie, maar vooral verkeerd begrepen materie :wink:
Zo is een klankschaal wel een totaal ander iets.
Daar kun je heel duidelijk andere harmonischen meten.
Dat is bij luidsprekers niet (nouja, veel minder) aan de orde

@Marp
Dit argument komt van mij zowel uit "Loudspeakers Handbook (Eargle)" als "Loudspeakers and headphone handbook (Borwick)"
(als ik het helemaal goed heb, heb ze helaas niet meer liggen)
Het is vergelijkbaar met de vorm van een hoorn.
Daar wordt de bundeling ook beïnvloed door de vorm (parabolisch, exponentieel, etc etc).
Dus het heeft in die zin niks te maken met interferentie.

Ik meen dat JBL daar ooit (20-30 jaar geleden) heel wat onderzoek naar heeft gedaan.
Kwestie van hetzelfde conus materiaal nemen en in een andere vorm laten maken.

Overigens is het in dit gebied geen perfecte zuiger meer, anders zou er namelijk geen bundeling zijn.
Je hebt het over een tussengebied.
meiborg

Bericht door meiborg »

@ Bforce:

Nouja, misschien verwoord ik het verkeerd. Een fabrikant doet er natuurlijk alles aan om de conus juist niet als klankschaal te laten werken. Dat is toch ook de hele reden waarom men de conus met behulp van een combinatie van zorgvuldige vormgeving, materiaal keuze etc. zo maakt om het beste compromis te vinden tussen weerstand tegen vervormen door de er op uitgeoefende krachten, het voorkomen van resoneren en het fungeren als een zo ideaal mogelijke zuiger.

Ik denk zo eens na over wat Marp zegt, dat volgens hem de vorm van de zuiger (bv vlak of trechtervormig) weinig invloed heeft op de bundeling. Zou het niet zo zijn dat bij een trechtervormige conus er in principe een kleine hoeveelheid lucht als het ware een beetje opgesloten zit in de trechter vorm, welke als een soort luchtveer functioneert? In die zin dus bij naar buiten bewegen wordt ingedrukt en bij terug bewegen wordt uitgerekt, omdat in vergelijking met een vlakke conus deze lucht voor de driver minder makkelijk uit de weg (opzij) geduwd kan worden wat toch van invloed zou moeten zijn op het bundelen. In feite heeft een vlakke conus met dezelfde diameter als een trechtervormige conus, een langere afstand van het hart tot rand waardoor de lucht ook een marginaal langere weg af moet leggen wanneer deze wordt weg gedrukt. Daar nog bij de richting waarin door de vorm van de conus.. De vraag is natuurlijk hoe groot die invloed dan is maar er zijn toch genoeg fabrikanten die veel moeite steken in bijvoorbeeld honeycomb-achtige structuren voor de conus om zo een voldoende stijve vlakke conus te maken, welke reden is er dan nog meer voor een dergelijke constructie?

Ik wil jullie niet vervelen met mijn geneuzel verder hoor, de boeken die jullie aanhalen heb ik niet gelezen en ik ben mij er van bewust dat ik absoluut niet mee kan qua kennis op dit gebied maar ik tracht altijd puur rationeel mee te denken, als dit niet op prijs gesteld wordt zeg het gerust en ik vervuil het topic niet verder :mrgreen:

Mvg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Trouwens, wat Marp zegt:
Als kleine details meer in het midden als aan de buitenkant worden weergegeven, ondervinden die fijnere geluidsgolven uit het midden ook minder interferentie door de buitenste, en dus zullen ze inderdaad iets minder bundelen dan bij een perfecte zuiger. Zo bezien kan het materiaal wel degelijk van invloed zijn.
Is dat niet voor een deel waarop de semi-coaxen/breedbanders van Thiel zijn gebaseerd? Ik bedoel, de gedeelde spoeldrager die in feite twee conussen aanstuurt om dit effect optimaal te benutten? (en zoals bekend natuurlijk daar heel succesvol mee zijn, prachtige units).

Mvg Reinder
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Daar wordt de bundeling ook beïnvloed door de vorm (parabolisch, exponentieel, etc etc).
Die vergelijking gaat slechts deels op, daar een conus als zuiger werkt, terwijl een hoorn statisch is en een geheel andere functie in de transmissie heeft. In het geval van zuigerwerking denk ik gewoon dat je de invloed niet al tezeer moet overschatten. Het heeft enkel invloed daar waar de lucht comprimeert en expandeert, en (i.t.t. een hoorn) niet op de luchtmassa als geheel.
b_force schreef:
Ik geloof dat ik interferentie niet in dat verband heb genoemd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

meiborg schreef:
@ Bforce:

Nouja, misschien verwoord ik het verkeerd. Een fabrikant doet er natuurlijk alles aan om de conus juist niet als klankschaal te laten werken. Dat is toch ook de hele reden waarom men de conus met behulp van een combinatie van zorgvuldige vormgeving, materiaal keuze etc. zo maakt om het beste compromis te vinden tussen weerstand tegen vervormen door de er op uitgeoefende krachten, het voorkomen van resoneren en het fungeren als een zo ideaal mogelijke zuiger.
Een vriend van me heeft een collega die bij Scanspeak heeft gewerkt.
Ik zal niet vertellen hoe ze daar te werk gaan (dat lijkt me nou niet echt netjes om te doen).
Maar het ligt iets anders dan dit, laat ik het zo maar zeggen :wink:
De vraag is natuurlijk hoe groot die invloed dan is maar er zijn toch genoeg fabrikanten die veel moeite steken in bijvoorbeeld honeycomb-achtige structuren voor de conus om zo een voldoende stijve vlakke conus te maken, welke reden is er dan nog meer voor een dergelijke constructie?
De vorm van de conus zorgt onder andere voor de stijfheid, wat weer resulteert in een grote bandbreedte (frequentie responsie on-axis).
Conus materiaal is hier ook sterk van invloed.
Een stijvere vorm (bv exponentieel) kan echter off-axis (dus qua richtwerking) weer minder constant zijn.

Die twee boeken refereren trouwens naar honderden experimenten en (AES) artikelen. (beide boeken zijn dan ook meer een soort studieboek/samenvatting)
Ik zal eens kijken of ik die artikelen boven water kan halen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Marp schreef:
b_force schreef:
Die vergelijking gaat slechts deels op, daar een conus als zuiger werkt, terwijl een hoorn statisch is en een geheel andere functie in de transmissie heeft. In het geval van zuigerwerking denk ik gewoon dat je de invloed niet al tezeer moet overschatten. Het heeft enkel invloed daar waar de lucht comprimeert en expandeert, en (i.t.t. een hoorn) niet op de luchtmassa als geheel.
b_force schreef:
Ik geloof dat ik interferentie niet in dat verband heb genoemd.
Ik zei ook dat het principe vergelijkbaar is. (dus niet dat het hetzelfde is)

Je noemt trouwens nu enkel de akoestische belasting van een hoorn, volgens Webster.
Dat moet je volkomen los zien van de richtwerking van een hoorn.
Dat is daarmee namelijk niet te bepalen.
De richtwerking is namelijk afhankelijk van de vorm.

In het boek van Eargle meen ik me een hoofdstuk te herinneren dat er wordt gesproken over een compromis tussen voldoende stijfheid voor een conus tegenover de optimale richtwerking van een driver.
Die zal vast wel weer omgekeerd evenredig zijn :lol:

Ik zal kijken of ik die boeken binnenkort weer kan huren bij de bibliotheek.
Walt

Bericht door Walt »

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat bij Scan Speak doen... Kan je niet een tipje van de sluier oplichten?

Groetjes Walter
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Walt schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat bij Scan Speak doen... Kan je niet een tipje van de sluier oplichten?

Groetjes Walter
Nou ja, ehm eigenlijk is dat bedrijfsgevoelige informatie.
Feit dat ik het (deels) weet is natuurlijk al dubieus.
Dus dat ga ik zeker niet op een openbaar forum zetten.
(ik heb eigenlijk mijn mond al voorbij gepraat)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb even zitten kijken en er staat heel beknopt een stukje in "Luidsprekerkasten ontwerpen" van V. Dickason.
Pagina 22 (helaas geen off-axis responsies)
k.p.

Bericht door k.p. »

jeroen_d schreef:
Blijf maar lekker geloven dat een driver met totaal andere opbouw, grootte en conusmateriaal hetzelfde kan klinken als je maar genoeg aan het filter sleutelt.
Blijf maar lekker geloven dat het wel verschil maakt :wink:. Het is wel zo dat ik sceptisch ben over hoorbare verschillen, maar ik durf hier niet stellig in te zijn. Het kan best zijn dat deze unit beter zal klinken. Dan zou een interessante vraag zijn waar het aan ligt. Het is alleen zo dat het niet objectief te testen valt en dat daarom de bevindingen volledig waar hoeven te zijn. Het kan uiteraard wel waar zijn. Nu hoeft dat voor jou geen probleem te zijn. Als je de overtuiging hebt dat het beter klinkt dan is het doel bereikt lijkt me, maar het zou interessant zijn om er een meer objectief oordeel aan te kunnen hangen.
Bevooroordeling is een bitch :!: :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

@k.p.

Het is vooral interessant om te onderzoeken waar het verschil nu aan ligt.
Als je dat in kaart kunt brengen, kun je namelijk in het vervolg veel beter van te voren bepalen wat de keuze van de driver wordt.
Ik vind het dan ook spijtig dat fabrikanten daar zo geheimzinnig over doen en andere mensen dus met metingen moeten komen.
Het valt mij wel op dat richtwerking/afstraalgedrag/bundeling overal een ondergeschoven kindje is.
Je ziet zelden (of heel beperkt) dat de volledige off-axis responsie gemeten is.
meiborg

Bericht door meiborg »

Tja, moeilijk om daar inderdaad een objectieve uitspraak over te doen. Ik ben bij Martijn M op bezoek geweest waar ik naar zijn cardioide speakers heb geluisterd. Martijn had een grote verscheidenheid aan speakers op de plank liggen waaronder ook flink prijzige voor mijn begrippen. Voor de cardioide speakers had hij echter A&D audio exemplaren gebruikt welke je toch onder de budget sectie zou kunnen scharen. Het klonk echt erg goed vond ik maar ik was ook zo snobberig te vragen waarom hij voor deze exemplaren had gekozen en zijn antwoord was gelijk aan wat K.P. zegt. Dus dat vooral de implementatie en filtering de doorslag geeft boven kleine verschillen in kwaliteit, conus en conusmateriaal. Mits natuurlijk toch een soort van minimum kwaliteitseis wordt aangehouden, is de specifieke sound van de drivers dan niet/ bijna niet meer terug te horen als het ontwerp maar snor zit.

Nu waren de conussen van de A&D's van papier maar wat mij van het luisteren is bijgebleven was toch vooral de precisie en het detail van wat er werd weergegeven en niet zozeer de naar mijn mening voor papier vaak kenmerkende "laidback" vergevingsgezinde kwaliteiten wat in die zin zijn woorden bevestigde, het betreft hier echter weer geen a-b vergelijking dus tja ook weer zo subjectief als de ****.

Het zou leuk zijn als we bijvoorbeeld in Breda een vergelijk konden horen in de Mob3w bovensectie met Visaton en C-Quencze maar dat is natuurlijk nagenoeg niet te realiseren zonder buitensporig veel moeite en kosten :( .

Mvg Reinder

Mvg Reinder
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Natuurlijk is het subjectief en ik ben het grotendeels eens met wat k.p. en Martijn M. zeggen. Heb ik vaak genoeg ook zelf beweerd. Als je goede drivers hebt dan kun je zelfs verschillende type systemen dicht bij elkaar in de buurt brengen. Het klinkt allemaal goed, mits goed uitgevoerd, de verschillen zijn klein. Ik moet wel zeggen dat ik op het moment een aversie heb ontwikkeld tegen de grote wave guides van bertor en Martijn, ik vind het absoluut niet klinken met klassieke muziek en dat is voor mij heel belangrijk.

Daarnaast heb ik met veel verschillende drivers gewerkt nu en de afgelopen jaren is MOB3W mijn referentie geweest. Totdat ik tegen een speaker aanloop die gewoon een betere klank geeft. De speaker is qua ontwerp niet super bijzonder, een kast met normale afmetingen en baffle breedte, in dit geval wel heel mooi gebouwd om kastresonanties tegen te gaan (wat volgens Martijn ook nauwelijks invloed heeft en in dit geval mijn verhaal alleen maar meer richting verschil in driver stuurt). Maar een speaker zoals ik er in principe al meer heb gefilterd en met het filter heb ik vastgehouden aan de ontwerp principes die ik altijd hanteer: een nette, vlakke respons, goed afstraalgedrag en een licht teruggenomen hoog.

Maar het was dus wel de eerste speaker in lange tijd die mij vertelde dat MOB3W beter kan. Niet met Accuton drivers, niet met SEAS excel, niet met de duurste scanspeak, wel met Audio Technology. Dat is mijn subjectieve ervaring en ik weet dat wat ik hoor in de speaker van leobus niet voor elkaar te krijgen is met de AL130 in MOB3W.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan hebben we nog het punt van vorm van de baffle en de invloed van de driver. Ik blijf bij mijn standpunt dat in dit geval het gedrag van de C-Quenze, niet zozeer zijn afmeting een rol speelt. De C-Quenze op de baffle van MOB3W is te vergelijken met een unbaffled respons, aangezien de baffle van MOB3W heel klein is.

Ik kan het laten zien in bijgevoegd plaatje. Met de AL130 (grafieken respons op 0 en 60 graden) zie je meteen terug wat de grotere AL170 ook doet. Meer bundeling tussen 1 en 2 kHz en duidelijk weer minder bundeling op een hogere frequentie, in dit geval bij 2,5kHz. De C-Quenze gedraagt zich duidelijk anders. Het gemakkelijkst te verklaren lijkt mij doordat bij deze driver de buitenkant van de conus steeds minder bijdraagt aan de respons met toenemende frequentie. Dit heeft niets met vorm of afmeting te maken, wel met gedrag van de conus. Het is bekend bij gebruikers van C-Quenze drivers dat deze veel minder bundeling laten zien dan hun afmeting doet vermoeden.

Voor alle duidelijkheid: ik heb de grafieken voor C-Quenze )rood en groen) en AL130 (blauw en paars) uit elkaar getrokken en de respons op 0 en 60 graden bij elkaar gebracht voor de lage frequenties. Zo zie je het beste het verschil in bundeling.
Bijlagen
vergelijk al130 en c-quenze.jpg
meiborg

Bericht door meiborg »

Je haalde trouwens (off-topic) het verschil aan tussen de NEO3 en AMT. Nu meen ik te weten dat deze op een ander principe gestoeld zijn in de zin van NEO3 met een vlak membraan welke conventioneel heen en weer wappert, AMT "harmonica" membraan welke de lucht tussen zijn lamellen "uitknijpt" of ben ik nu in de war met de doorontwikkelde jet tweeter zoals gebruikt door bv. Elac? In die zin dus veel aannemelijker dat daar hoorbare verschillen tussen zitten.

Mvg Reinder
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet als je volgens k.p. en Martijn zullen zeggen bedenkt dat de fysieke afmetingen van het stralend oppervlak nagenoeg gelijk is. In dat opzicht verschillen de AMT2340 en NEO3 nauwelijks van elkaar. De vervorming van beide tweeters is laag. De waterval van beide tweeters is goed en vergelijkbaar. Toch vind ik ze heel anders klinken. Martijn niet. Het blijft dus subjectief. Het voornaamste verschil is dat de AMT nagenoeg geen compressie heeft. Maar dit vertaalt zich niet in vervormingsmetingen die het verschil in klank verklaren, want beide tweeters hebben lage vervorming. Maar voor mij was het direct duidelijk dat het hoog van de unbaffled dipool niet in de buurt kwam van MOB3W, ook niet nadat we via EQ zo goed mogelijk de respons op de luisterplek hadden gelijk getrokken. Maar ja, dat zal Martijn niet zo ervaren hebben. Weer subjectief dus. Maar in dit geval was denk ik, zo zal toch ook Martijn wel zeggen, het verschil duidelijk zonder blinde ABX test. Of het dan ook beter is of niet, dat is aan de luisteraar, maar verschil was niet weg te regelen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

@Jeroen
Kun je niet rood+blauw en groen+paars laten zien?
Dan kun je direct per graad vergelijken.

Je moet ook even het tijdvenster anders instellen volgens mij.
De AL130 heeft duidelijk nog wat troep/gehobbel.

Als ik het zo zie vind ik ze helemaal niet echt veel verschillen.
De C-Quenze loopt zo door tot iets voor 3kHz en begint daarna te hobbelen zoals dat materiaal typisch doet. (lijkt een beetje zoals Scanspeak)
De AL130 dipt eerst (3-4kHz) een beetje en begint bijna hard op te breken, wat typisch iets is voor een aluminium conus.
Dat is niks nieuw, dat is ook al te zien bij metingen van bijvoorbeeld Zaph.

Het klankbord lijtk me hier wel degelijk van invloed.
Bij Seas Excel W15CH001 kreeg ik namelijk een veel grotere dip (net als Martijn)

viewtopic.php?p=1539603#p1539603
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
@Jeroen
Kun je niet rood+blauw en groen+paars laten zien?
Dan kun je direct per graad vergelijken.
Ik heb het juist zo gedaan omdat je dan de verschillen onder de hoeken 0 en 60 graden kan vergelijken. Curves op 0 graden en op 60 graden bij elkaar leggen heeft geen zin, want die curves trek je vlak met je filter. Dit moet voor de AL130 sowieso al veel meer gebeuren dan voor de C-Quenze, die heeft nauwelijks correctie nodig.
Je moet ook even het tijdvenster anders instellen volgens mij.
De AL130 heeft duidelijk nog wat troep/gehobbel.
Dat hoeft helemaal niet. Het tijdvenster van de AL130 was destijds wat groter genomen, ga ik straks ook doen voor de C-Quenze bij definitieve metingen. Dat er een beetje meer rimpel op zit doet er niet toe voor het vergelijk. In ieder geval zitten er geen reflecties in beide metingen, dit is zuivere respons van de baffle.
Als ik het zo zie vind ik ze helemaal niet echt veel verschillen.
De C-Quenze loopt zo door tot iets voor 3kHz en begint daarna te hobbelen zoals dat materiaal typisch doet. (lijkt een beetje zoals Scanspeak)
De AL130 dipt eerst (3-4kHz) een beetje en begint bijna hard op te breken, wat typisch iets is voor een aluminium conus.
Dat is niks nieuw, dat is ook al te zien bij metingen van bijvoorbeeld Zaph.
Zucht: het gaat om relatieve verschillen qua bundeling, niet om wat voor respons de driver van zichzelf al heeft on-axis.
Het klankbord lijtk me hier wel degelijk van invloed.
Bij Seas Excel W15CH001 kreeg ik namelijk een veel grotere dip.
Wederom zucht: Ik geef nu juist een vergelijk waar verschillende drivers op HETZELFDE klankbord zitten. DUH!!!
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik verschil daarover van mening, daar door de harmonica constructie toch op een andere manier de lucht in beweging wordt gebracht en door het vouwen het contact oppervlak toch groter is. Mag je de informatie van de bijvoorbeeld Mundorf geloven dan kost het met deze manier minder energie / moeite om de lucht in beweging te brengen wat toch ergens zijn invloed zou moeten hebben.

Enfin ik heb alleen maar ooit een Mundorf AMT mogen aanschouwen en heb hem nooit gehoord, laats staan A - B vergeleken dus dit is puur speculatief maar zoals het verschil tussen hoog - laag rendement speakers ook te horen is kan ik mij voorstellen dat de precisie waarmee de trillingen worden overgebracht op de lucht verhoogd wordt wanneer er minder energie nodig is om het aan te sturen en dus de controle vh membraan op de lucht toeneemt ook al kan ik dit moeilijk theoretisch onderbouwen.

Mvg reinder

P.S.

on-topic: Ik vind de grafiek juist wel veelzeggend en moet zeggen dat ik wel verbaast ben over hoe goed de C-quenze het doet, erg mooi die metingen op 60 graden afgezet tegen het formaat. Ik was niet bekend met het merk maar vind het een erg mooi ding en raak ook steeds meer onder de indruk van de specificaties.
Laatst gewijzigd door meiborg op di 20 mar 2012, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik kan wel lezen hoor Jeroen. :wink:
Maar vergelijk jou meting nu eens met die van Martijn en die van mij. (je vergeleek namelijk eerst met die AL170)
Beiden zijn zonder klankbord (nou, ok voorruit, die van mij had een piek klein klankbordje).
Je ziet bij beiden overduidelijk een gigantische dip 3kHz.
Die vele malen groter is dan bij jou AL130.
Sterker nog, ik vind de verschillen helemaal niet zo bijzonder tussen jou AL130 en die C-Quenze.

Je wilt toch OOK de verschillen tussen de drivers weten?
Dat is juist wat je wilde laten zien.
Daarom is het handig om ook die andere grafiek te laten zien.

De rimpel is inderdaad wel doorheen te kijken, maar ziet er gewoon wat netter uit.
Nu lijkt het middenstuk van de AL130 wat vreemd.
Laatst gewijzigd door b_force op di 20 mar 2012, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”