6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Ja en hoe klinkt dit kabouter gebakje........................... :-s

Gisteren er even voor gaan zitten en de boel zo,n uur of 4 laten spelen.

In het begin klonk het een beetje scherp met potentie,zeg maar een scherp randje,met veel dynamiek.
Na een uur werd het geluid al meer tastbaarder en klonk het als een jaren dertig buizenbak,een beetje hol, veel mid en bas.

Na een uur of drie was het scherpe er wel zo,n beetje af [burn baby,burn :rock: ]

Wat me opviel was een groot podium met veel detail ,ben echt verrast door de klank :mrgreen:

O,ja even vermelden,,,,geen brom of andere storende geluiden :rock: :rock:

Dit waren de eerste uurtjes,ben benieuwd hoe het over een maandje klinkt O:) ,voor als nog,een blijvertje,die 6N16 buizen blijven mooi op de plank liggen,,,Nice,,,,


Vandaag verder geluisterd,,het klinkt organisch,was haast weer vergeten hoe een piano klinkt :sure: nice,nice!!!!


Maar al met al is het zeer plezierig om er naar te luisteren,klinkt niet verkeerd :rock:

Misschien nog een versie bouwen[buisprint] met wat audiofiele weerstanden en toch maar 6,3v voor de EZ81,,,,,,leuk dat buizengehobby :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Iemand een idee,hoe ik van 5,8v wissel,6,3v gelijkstroom maak?

Of adres voor een gloeitrafotje..........................[hoeft geen dure Hammond te zijn]
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Twee keer enkelfasig geljkrichten,tegen elkaar in :-s .Krijg je 15V met een flinke rimpel.Daarachter een stabIC naar 6,3V.
Trafotje gaat natuurlijk ook O:) Maar erg duidelijk is de vraag niet :o ;
Hoeveel kan die 5,8V leveren
Hoeveel stroom is er nodig
Moet het gelijkstroom zijn
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Hou maar op Anne,vanavond verder geluisterd,vergeet de vraag maar,mocht ik de EZ81 op 6,3v[1Amp.] zetten,dan probeer ik het wel met een extra trafo,,,,,

eigenlijk niet nodig,de boel klinkt goed,dacht er alleen aan i.v.m. de max. 5%afwijking t.o.v. de 6,3v,,,,kom nu op 8%

Bedankt voor de moeite :mrgreen:

Ja als het klaar is val je in een gat,zo van,,,heb ik aan alles gedacht en wat kan er nog beter,met de kans dat je het weer verkloot,maar dat is DIY,denk ik dan weer......... :-s .................... :mrgreen:

Nu maar even genieten van de muziek,,,ogen dicht,terwijl Diana Krall de ruimte verlicht............................................... :-$ 8)
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Hier wordt de ruimte door iets anders verlicht :lol:

Afbeelding

En nog enkele foto's van het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Ook op de hoofdtelefoon zeer detailrijk, brom en ruisvrij geluid. Veel dieper laag als bij mijn luidsprekers. :rock: Bij zeer hoge volumes is wel merkbaar door toenemende vervorming dat de limiet van de versterker wordt bereikt en dat niet de hoofdtelefoon wordt opgeblazen zoals bij veel hi-end hoofdtelefoonversterkers met soms enkele watts aan vermogen.
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door VT67 »

Oppassen met de K701 dan :evil:

Groeten
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

VT67 schreef:
Oppassen met de K701 dan :evil:
Groeten
Dus niet, versterker vervormt eerder dan dat de hoofdtelefoon wordt opgeblazen. :sure:

Ik hoop dat de post uit Belgie sneller is dan de postkoets uit Duitsland. Ik ben zeer nieuwsgierig hoe de AKG K701 die ik heb gekocht van Walter gaat klinken op deze hoofdtelefoon versterker. Ik heb nu een Sennheiser HD418
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Mooi werk, Ronny :rock: :rock: :rock:

Ben zelf nog even bezig met een versie van de voorversterker met IC-voetjes [14 pin,iets grotere pitch,dan 8 pin]..................

Ben nog steeds aan het luisteren naar de voorversterker,,,,erg verslavend,,, :wink:

Vraagje: Waarom 100K weerstand , naar massa bij de ingang,,,ik gebruik een 100K ALPS potmeter voor de ingang?
Laatst gewijzigd door democles op vr 16 mar 2012, 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

democles schreef:
Vraagje: Waarom 100K weerstand , naar massa bij de ingang,,,ik gebruik een 100K ALPS potmeter voor de ingang?
Zonder deze weerstand pikte de ingang een brommetje op. Je kunt eerst zonder proberen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Oke, bedankt...............
palermaaudio
Berichten: 169
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
Locatie: Oberlangen
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door palermaaudio »

even een kort vraagje: Hoe kan ik aan de 6n16 buis zien welk draadje welke aansluiting is? Op de sheet zie ik wel een nokje bij het plaatje staan met een A erbij, maar die vind ik op mijn buisjes niet. Voor meer info over mijn versterker in aanbouw, zie mijn draadje over de 76 buis.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door studiostevus »

Er zit een heel klein lipje in het glas aan de onderkant. Er zijn ook 2 datasheets voor deze buis, eentje geeft de orientatie weer aan de hand van het lipje...
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

palermaaudio schreef:
even een kort vraagje: Hoe kan ik aan de 6n16 buis zien welk draadje welke aansluiting is? .
Zie ook onderaanzicht op het schema, er zit een streep in het glas die pootje 1 en 5 aangeeft. Voor het aansluiten maakt niet uit welke je voor 1 of 5 neemt want de aansluitingen zijn symmetrisch.
palermaaudio
Berichten: 169
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
Locatie: Oberlangen
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door palermaaudio »

koifarm schreef:
palermaaudio schreef:
even een kort vraagje: Hoe kan ik aan de 6n16 buis zien welk draadje welke aansluiting is? .
Zie ook onderaanzicht op het schema, er zit een streep in het glas die pootje 1 en 5 aangeeft. Voor het aansluiten maakt niet uit welke je voor 1 of 5 neemt want de aansluitingen zijn symmetrisch.
ja gevonden tis dat streepje aan de onderkant tussen de pootjes in toch?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

palermaaudio schreef:
ja gevonden tis dat streepje aan de onderkant tussen de pootjes in toch?
yep
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Nog even verder aan het ontwerpen geweest met de IC-voet voorversterker...........................

Bij deze versie komen de buizen aan de koperkant van de print................... :mrgreen:

Binnenkort maar even bouwen................... :rock:
Bijlagen
m2.JPG
6N16 voorversterker.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Printje gefabriekt,,,,, :rock:

Nog even wachten op de rest van de onderdelen :mrgreen:

Zal deze keer wat meer exotische onderdelen gebruiken,en wat anders voor de behuizing bedenken........................ :-s
Bijlagen
mi 2.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Democles wat is het voordeel van de 1k ipv 330 ohm weerstanden in de srpp trap?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Ik zou het niet weten,maar Anne deed het voorstel..........................
Dus 1K er in gezet,en de boel klinkt goed,waarom dan veranderen...........................



Ah!buis schreef:
Ik zou zeggen SRPP 1k kathodeweerstanden en de kathodevolger 22k minstens 1W.
Zo krijg je rond 5mA bij 160V per kant.
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Het gebruik van andere weerstandswaarden veranderd de instelling van de buis. Dit heeft vooral invloed op de vervorming. Maar het is mogelijk dat zowel bij 330ohm tot 2 k voor de weerstanden in de srpp geen hoorbaar verschil is in vervorming.

Maar ik dacht dat je vervorming had met de orginele waarden en daarom de waarden had veranderd. 1k kan daarom ook prima werken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Oke,,Ik was er al bang voor de boel weer te moeten slopen :-s
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Binnenkort meer in dit theater,,,,even bijkomen van 10 dagen Turkije,,,,,[5*/all in]

Er zijn ondertussen wat onderdelen binnen,maar over de voedings elko,s wordt nog nagedacht,,de F&T elko deed het wel erg goed,vreemd ,had dit niet verwacht,alleen gehoopt......de combinatie zout en peper zullen we maar denken :mrgreen: net zo iets als bitterlemon,een fris drankje met een bite,,,vreemd, na Turkije vergelijk ik de dingen met eten en drinken :-& ,,,,nog even bijkomen dus,,,,Burp,,, en Schaatser.....................En die twee kilo raak ik ook wel weer kwijt :rock: :^o

En ja,dan heb ik het hier enkel nog over de keuze van elko,s,,,de keuze van weerstanden,wordt nr. twee,,,een weerstand is een weerstand,,ye,dream on,, :mrgreen:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Altijd fijn om op vakantieo te gaan.

De 6n16 buisjes zijn zeer verslavend. Zowel de buffer/voorversterker als de hoofdtelefoon versterker doen prima hun werk. Voor mijn AKG K701 bouw ik momenteel een andere hoofdtelefoon versterker, de 6n16 versterker komt voor de AKG toch adem tekort.

Zie beschrijving:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4&start=75

Later bouw ik nog een hybride versie. 6n16 met lme49600 in dubbel mono.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

De 6n16 buisjes zijn zeer verslavend
Dat kun je wel zeggen,,en niet alleen omdat ze zo klein zijn,maar omdat ze goed klinken :rock:

Beter dan een 6N6P,weet ik nog niet,misschien wel anders :wink:

Al kan ik wel begrijpen ,dat je ze de voorkeur geeft :mrgreen:

Ondertussen zijn de weerstanden besteld,,,een beetje over de top :-& ,,,maar eens luisteren of het wat uitmaakt :mrgreen:

De laatste elko in de voeding wordt een Unicom [meer space] de eerste en tweede van JJ..........

Nu nog beslissen welke smoorspoelen te gebruiken ,,10He of 30He,,misschien is 10He genoeg.......................of 2x 10He en geen weerstanden in de voeding............
Gelijkrichter wordt weer een philips EZ81.. Trafo van Hammond,bedrading zilver/teflon
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Vandaag,de buisjes in hun voetjes gesoldeerd :wink:

Buizen SMD werk dus,,,mini klusje,,maar te doen :mrgreen:
Bijlagen
y.JPG
yy.JPG
Plaats reactie