vloerstaande scan speak referance monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
minko
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 8:56
Locatie: Roosendaal

vloerstaande scan speak referance monitor

Bericht door minko »

Hallo forumleden,

sinds afgelopen weekend heb ik een stle gebouwde ss reference monitor :wink: :D
Klinken super maar de kast is niet zo fraai.
Persoonlijk vindt ik een vloerstaande mooier dan een monitor op stands

Nu kan ik 2 dingen doen,
bestaande formaat maken allen hoger met een dubbele bodem waardoor de bestaande kast met een soort hoole poot met dezelfde afmetingen ( evt vullen met zand)

Complete vloerstaander maken met groter volume zoals in bijlage.
Kan ik dan hetzelfde filter gebruiken,
krijg ik met 2 een beter laag,
Wie kan mij helpen, adviseren

Het MDF / out kan je dat beter verstekzagen en dan lijmen of kops op elkaar ( meer kans op zichtbare naden waardoor meer schuur, plamuur werk )
Na aanmaak van kast wil ik de kast hoogglans wit gaan spuiten.

IK hoor graag jullie reacties.

MInko
Bijlagen
sc6.jpg
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: vloerstaande scan speak referance monitor

Bericht door S3R »

Hallo Minko,

Persoonlijk zou ik voor de vloerstaander gaan!

MDF kan in verstek, maar dat doet niet zomaar elke bouwmarkt voor je.

Met kops-hout sealen kom je ook heel ver. Kodrin WV 480 of Induline SW 910, zijn de meest bekende producten.
Zeker als je met dik mdf werk is het anders nagenoeg onmogelijk om het verschil in zuigende werking weg te werken.
Ben zelf bij scimitar versie 2 gekomen tot 3 lagen spuitplamuur, 3 lagen primer
en 2 lagen lak, zeker met een metallic afwerking is het kleurverschil overduidelijk.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: vloerstaande scan speak referance monitor

Bericht door Arno »

Bij een 'kopse' verbinding zal de naad altijd gaan aftekenen.
Het maakt niet uit wat voor kops mdf sealer of plamuur je gebruikt, of hoe lang je schuurt, of hoeveel lagen plamuur/lak je gebruikt.

Het probleem is namelijk niet de zuigende werking van het kopse mdf, maar de werking in de dikte van het aangrenzende paneel wat voor de problemen zorgt.
Dus zeker bij een hoogglans afwerking moet je zo'n verbinding vermijden. Verstekken zijn een goeie oplossing, maar vaak lastig om goed gezaagd te krijgen. De beste diy oplossing is overplakken met 3mm mdf.
Bijlagen
3mm.png
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: vloerstaande scan speak referance monitor

Bericht door S3R »

@ Arno, en ik maar denken dat het aan het zuigen lag. Mooi dat ik dit weet, ben een zaagplan voor de Aethers aan het maken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vloerstaande scan speak referance monitor

Bericht door wouter »

En als je 1mm MDF wilt, dat kan ook. Quartel modelbouw webshop (alleen afhalen in de winkel).

Op mijn ontwerp komt een dakje van 1mm waarbij een minimale afronding komt. Ik wilde geen facet op de bovenzijde en heb daarom gezocht naar 1mm MDF.
Bijlagen
ALKE zwart 019.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: vloerstaande scan speak referance monitor

Bericht door Arno »

Je moet er wel rekening mee houden dat bij een hoogglans afwerking je nog steeds aftekening gaat zien, dóór het 1mm mdf heen. Bij hpl heb je dat probleem ook. Als de deklaag te dun wordt, dan volgt hij de ondergrond makkelijker.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: vloerstaande scan speak referance monitor

Bericht door Zweitse »

Dus eigenlijk alles in verstek zagen.
minko
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 8:56
Locatie: Roosendaal

Re: vloerstaande scan speak referance monitor

Bericht door minko »

Oke heel duidelijk, Ik heb een zaagbank die onder een hoek kan zagen dus eerst maar een proefstukje maken en dan gaan we aan de slag.

Ik ga een goed stuk MDF kopen en dan starten met mijn project.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”