2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Henkjan »

zoek op stealth
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Er is een beginnetje, ik heb verder vanavond een baffle uitgetekend die Arno voor me wil maken op de CNC-machine.
Bijlagen
het begin.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Heel zoetjes aan vordert dit project. Arno heeft een mooie baffle gemaakt uit 19mm MDF, die ga ik morgen ophalen. Dat kan ik mooi combineren met een bezoekje aan Speakerkits voor BR-poort, bitumen en zwarte schroefjes.
Bijlagen
eerste bracing.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Arno »

Zo heb ik ook nog wat zinnigs toe te voegen aan dit topic :sure:

En ja, er mist een stukje, maar dat moest van Jeroen 8-[
Bijlagen
baffle jeroen.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Die tweeter en midwoofer zitten zo lekker knusjes samen :lol:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Vinculum »

jeroen_d schreef:
Arno heeft een mooie baffle gemaakt uit 19mm MDF
Word er niet meer zelf geklust hier? ;)

Zo word het voor ons gewone mensen wel heel moeilijk om het niveau van dit forum bij te houden. Zo strak als Arno het maakt dat kan bijna niet evenaart worden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Arno »

Ja maar dankzij Jeroen zit ik hier met een mooi filter :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

We zijn op de wereld om mekaar te hellepe niewaar? :mrgreen:

Maar ik laat Arno niet nog meer doen hoor. Veel te leuk om zelf ook wat te klussen. Dit aanbod kon ik echter niet afslaan. Arno had namelijk ook nog een frees met 19mm radius, dat zal diffractie van de tweeter geweldig goed tegengaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

De baffles zijn opgehaald en alle toebehoren zoals BAF demping, loodbitumen, schroefjes en BR pijp zijn aangeschaft.
Bijlagen
baffles.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Ga je de magneet van de AL130 afsteunen tegen die brace?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door dre »

denk het niet.
ik kan er geen voordeel aan verzinnen,en als je het topic van d emilestones doorleest zie je dat het zelfs nadelig kan werken....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Ga je de magneet van de AL130 afsteunen tegen die brace?

Groetjes Walter
Dat soort dingen moet je niet doen. Het is kiezen: je hangt de driver op aan de magneet (goed maar ingewikkeld) of gewoon aan zijn basket.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

In mjn oude Tannoy D500 hadden ze dat wel gedaan, tussen de magneet en de brace zat een dikke knot kneedgum.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Dat kan eventueel wel, als het maar geen harde koppeling is. Zoals dre al aangeeft, het is geen garantie op succes want je kan ongewenste kastresonanties krijgen.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door EnjoyProg »

Verder overal golden ratio verhoudingen, zowel intern de kastverhoudingen, plaatsing braces en BR poort, als plaatsing van de drivers op de baffle verticaal. De woofer 1:1.618 en de tweeter 1:2.618.
Kan je me uitleggen hoe ik die verhoudingen moet zien moet zien? :-k
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Je vraag geeft me geen startpunt voor het antwoord. Weet je wat golden ratio verhoudingen zijn? Zo niet, google even. Het is in ieder geval bedoeld om te voorkomen dat specifieke frequenties extra benadrukt worden bij de interne staande golven in de kast. Je krijgt een optimale verdeling. Hetzelfde geldt voor het verminderen van diffractie effecten, golden ratio verhoudingen geven zo weinig mogelijk onregelmatigheden in de respons.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

De schuine bracings zitten erop, de volgende stap wordt montage van de zijpanelen.
Bijlagen
schuine schotten.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Schiet lekker op zo! Wat is de functie van het kopschotje op de V-bracings?

De opening tussen de V-bracings lijkt trouwens vrij smal, maar ik neem aan dat je hier minimaal Sd hebt aangehouden?

EDIT: knap lastige hoek tussen die V-bracings en de baffle, schuin in 2 richtingen... Wordt lastig te maken (hmmm... dat is vast het doel van dat kopschotje :mrgreen: )

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 18 mar 2012, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Schiet lekker op zo! Wat is de functie van het kopschotje op de V-bracings?

Stel je even voor dat je er zijpanelen opzet en de lijmklemmen flink aantrekt...
De opening tussen de V-bracings lijkt trouwens vrij smal, maar ik neem aan dat je hier minimaal Sd hebt aangehouden?
Natuurlijk.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door EnjoyProg »

jeroen_d schreef:
Je vraag geeft me geen startpunt voor het antwoord. Weet je wat golden ratio verhoudingen zijn? Zo niet, google even. Het is in ieder geval bedoeld om te voorkomen dat specifieke frequenties extra benadrukt worden bij de interne staande golven in de kast. Je krijgt een optimale verdeling. Hetzelfde geldt voor het verminderen van diffractie effecten, golden ratio verhoudingen geven zo weinig mogelijk onregelmatigheden in de respons.
ff gegoogled en snap het nu beter. Het gaat om de kast grootte, de verhoudingen tussen lxbxh. Ik dacht de afstand tussen de woofer en tweeter, vandaar dat ik het niet snapte.

Maar de kast heeft schuine vlakken, de maten die uit die verhoudingen komen, gebruik je die als maximale kastmaten? Voor de woofer, in de diepte, dus de onderkant en voor de tweeter (hoogte) het laagste punt van de braces tot de bovenkant.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

EnjoyProg schreef:
Maar de kast heeft schuine vlakken, de maten die uit die verhoudingen komen, gebruik je die als maximale kastmaten?
Ik heb het gemiddelde genomen. De kast is inwendig 13.6cm breed, 35.6cm hoog en gemiddeld 22cm diep.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

De zijpanelen zijn gelijmd. Morgen zal ik alle uitstekende delen afzagen en frezen en het bitumen aanbrengen.
Bijlagen
zijpanelen gemonteerd.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Het bitumen zit er bijna volledig op, donderdagavond ga ik de multiplex basis voor de baffle leggen waar de baffle die Arno heeft gemaakt bovenop komt. Morgen en overmorgen heb ik andere bezigheden.
Bijlagen
bitumen.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Vervelend he die andere bezigheden als je lekker bezig bent! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Nog wat plaatjes, gewoon omdat het leuk is.

Even de baffles van Arno er voor gezet.
baffles ervoor.jpg
En een complete inkijk, voordat dat niet meer mogelijk is. Op de schotten zijn wat bitumen resten achtergebleven. Die laat ik daar lekker zitten. :lol:
Complete inkijk.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”