2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Er is een beginnetje, ik heb verder vanavond een baffle uitgetekend die Arno voor me wil maken op de CNC-machine.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Heel zoetjes aan vordert dit project. Arno heeft een mooie baffle gemaakt uit 19mm MDF, die ga ik morgen ophalen. Dat kan ik mooi combineren met een bezoekje aan Speakerkits voor BR-poort, bitumen en zwarte schroefjes.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Zo heb ik ook nog wat zinnigs toe te voegen aan dit topic
En ja, er mist een stukje, maar dat moest van Jeroen
En ja, er mist een stukje, maar dat moest van Jeroen
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Die tweeter en midwoofer zitten zo lekker knusjes samen
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Word er niet meer zelf geklust hier?jeroen_d schreef:Arno heeft een mooie baffle gemaakt uit 19mm MDF
Zo word het voor ons gewone mensen wel heel moeilijk om het niveau van dit forum bij te houden. Zo strak als Arno het maakt dat kan bijna niet evenaart worden.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
We zijn op de wereld om mekaar te hellepe niewaar? 
Maar ik laat Arno niet nog meer doen hoor. Veel te leuk om zelf ook wat te klussen. Dit aanbod kon ik echter niet afslaan. Arno had namelijk ook nog een frees met 19mm radius, dat zal diffractie van de tweeter geweldig goed tegengaan.
Maar ik laat Arno niet nog meer doen hoor. Veel te leuk om zelf ook wat te klussen. Dit aanbod kon ik echter niet afslaan. Arno had namelijk ook nog een frees met 19mm radius, dat zal diffractie van de tweeter geweldig goed tegengaan.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
De baffles zijn opgehaald en alle toebehoren zoals BAF demping, loodbitumen, schroefjes en BR pijp zijn aangeschaft.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ga je de magneet van de AL130 afsteunen tegen die brace?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
denk het niet.
ik kan er geen voordeel aan verzinnen,en als je het topic van d emilestones doorleest zie je dat het zelfs nadelig kan werken....
ik kan er geen voordeel aan verzinnen,en als je het topic van d emilestones doorleest zie je dat het zelfs nadelig kan werken....
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dat soort dingen moet je niet doen. Het is kiezen: je hangt de driver op aan de magneet (goed maar ingewikkeld) of gewoon aan zijn basket.Walt schreef:Ga je de magneet van de AL130 afsteunen tegen die brace?
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
In mjn oude Tannoy D500 hadden ze dat wel gedaan, tussen de magneet en de brace zat een dikke knot kneedgum.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dat kan eventueel wel, als het maar geen harde koppeling is. Zoals dre al aangeeft, het is geen garantie op succes want je kan ongewenste kastresonanties krijgen.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Kan je me uitleggen hoe ik die verhoudingen moet zien moet zien?Verder overal golden ratio verhoudingen, zowel intern de kastverhoudingen, plaatsing braces en BR poort, als plaatsing van de drivers op de baffle verticaal. De woofer 1:1.618 en de tweeter 1:2.618.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Je vraag geeft me geen startpunt voor het antwoord. Weet je wat golden ratio verhoudingen zijn? Zo niet, google even. Het is in ieder geval bedoeld om te voorkomen dat specifieke frequenties extra benadrukt worden bij de interne staande golven in de kast. Je krijgt een optimale verdeling. Hetzelfde geldt voor het verminderen van diffractie effecten, golden ratio verhoudingen geven zo weinig mogelijk onregelmatigheden in de respons.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
De schuine bracings zitten erop, de volgende stap wordt montage van de zijpanelen.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Schiet lekker op zo! Wat is de functie van het kopschotje op de V-bracings?
De opening tussen de V-bracings lijkt trouwens vrij smal, maar ik neem aan dat je hier minimaal Sd hebt aangehouden?
EDIT: knap lastige hoek tussen die V-bracings en de baffle, schuin in 2 richtingen... Wordt lastig te maken (hmmm... dat is vast het doel van dat kopschotje
)
Groetjes Walter
De opening tussen de V-bracings lijkt trouwens vrij smal, maar ik neem aan dat je hier minimaal Sd hebt aangehouden?
EDIT: knap lastige hoek tussen die V-bracings en de baffle, schuin in 2 richtingen... Wordt lastig te maken (hmmm... dat is vast het doel van dat kopschotje
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 18 mar 2012, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Walt schreef:Schiet lekker op zo! Wat is de functie van het kopschotje op de V-bracings?
Stel je even voor dat je er zijpanelen opzet en de lijmklemmen flink aantrekt...
Natuurlijk.De opening tussen de V-bracings lijkt trouwens vrij smal, maar ik neem aan dat je hier minimaal Sd hebt aangehouden?
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
ff gegoogled en snap het nu beter. Het gaat om de kast grootte, de verhoudingen tussen lxbxh. Ik dacht de afstand tussen de woofer en tweeter, vandaar dat ik het niet snapte.jeroen_d schreef:Je vraag geeft me geen startpunt voor het antwoord. Weet je wat golden ratio verhoudingen zijn? Zo niet, google even. Het is in ieder geval bedoeld om te voorkomen dat specifieke frequenties extra benadrukt worden bij de interne staande golven in de kast. Je krijgt een optimale verdeling. Hetzelfde geldt voor het verminderen van diffractie effecten, golden ratio verhoudingen geven zo weinig mogelijk onregelmatigheden in de respons.
Maar de kast heeft schuine vlakken, de maten die uit die verhoudingen komen, gebruik je die als maximale kastmaten? Voor de woofer, in de diepte, dus de onderkant en voor de tweeter (hoogte) het laagste punt van de braces tot de bovenkant.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik heb het gemiddelde genomen. De kast is inwendig 13.6cm breed, 35.6cm hoog en gemiddeld 22cm diep.EnjoyProg schreef:Maar de kast heeft schuine vlakken, de maten die uit die verhoudingen komen, gebruik je die als maximale kastmaten?
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
De zijpanelen zijn gelijmd. Morgen zal ik alle uitstekende delen afzagen en frezen en het bitumen aanbrengen.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Het bitumen zit er bijna volledig op, donderdagavond ga ik de multiplex basis voor de baffle leggen waar de baffle die Arno heeft gemaakt bovenop komt. Morgen en overmorgen heb ik andere bezigheden.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Vervelend he die andere bezigheden als je lekker bezig bent!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Nog wat plaatjes, gewoon omdat het leuk is.
Even de baffles van Arno er voor gezet. En een complete inkijk, voordat dat niet meer mogelijk is. Op de schotten zijn wat bitumen resten achtergebleven. Die laat ik daar lekker zitten.
Even de baffles van Arno er voor gezet. En een complete inkijk, voordat dat niet meer mogelijk is. Op de schotten zijn wat bitumen resten achtergebleven. Die laat ik daar lekker zitten.
