High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door meanman64 »

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door meiborg »

:rofl: té grappig, totaal ontredderde mensen in ontkenningsfase,
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

meanman64 schreef:
Ik heb ook al allerlij bouwsels gemaakt op die manier, maar hifi wordt dat nooit.
Luidsprekertje van een kuipje scheerzeep, of een conus van een pakje brandaris tabak, een luidspreker met electro magneten ( klonk wel zeer goed ) of diverse conussen van piepschuim, karton en ga maar door.
Als het maar zo gek mogelijk is en zo origineel mogelijk.
De reden waarom ik dit doe zal ik je besparen, al is het ook leuk werk moet ik zeggen.

Maar heel net werk van die chinees.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Hiep hoi, ze zijn aangekomen.
Ik kan het niet afwachten om ze te beluisteren.

Ook nog even een foto van de onzin luidspreker, voor de fun.


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door bartsegers »

Bijlage......Bijlage........Bijlage......

Grappig of niet, forumregels lezen is echt geen moeite.

viewtopic.php?f=2&t=3450
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

bartsegers schreef:
Bijlage......Bijlage........Bijlage......

Grappig of niet, forumregels lezen is echt geen moeite.

viewtopic.php?f=2&t=3450
Helemaal mee eens.
Rot als de plaatjes er ineens niet meer zijn.
Het eerste forum met backup angst, gezonde gewoonte vind ik.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Inderdaad, weer geen demping op de magneet, maar dat was ook niet te verwachten voor die 12,50.
Er zit lekker veel ruimte achter de aluminium conus, "ruim een centimeter", dus ik heb er 3 stukjes vilt op geplaatst afkomstig uit de sennheiser koptelefoon.
Toch handig als je veel onderdelen overhoud :rofl:
De magneet was gelukkig weer makkelijk te verwijderen zonder gevaar, even het afbreek mesje eronderdoor en klaar.
Deze speaker heeft duidelijk een betere opbouw dan de vorige.
Bijlagen
P1010675 29 %.jpg
P1010677 29.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Walt »

Ik ben benieuwd hoe deze gaan klinken, speakertjes zien er goed uit in ieder geval.

Heb je trouwens voor je luidsprekers nog die dure Mundorf condensator besteld? Ik weet nog dat je dat van plan was, maar heb er verder niets meer over gelezen dacht ik.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Walt schreef:
Ik ben benieuwd hoe deze gaan klinken, speakertjes zien er goed uit in ieder geval.

Heb je trouwens voor je luidsprekers nog die dure Mundorf condensator besteld? Ik weet nog dat je dat van plan was, maar heb er verder niets meer over gelezen dacht ik.

Groetjes Walter
Dat heb ik ja, inderdaad.

Wat prijs kwaliteit verhouding betreft viel het wat tegen, ze zijn wel beter dan suprime cap, een nauwkeuriger geluid.
Ik weet zo niet meer welke het was, silver oil of iets dergelijks, de eena duurste.
Voor dat enorme bedrag had ik er wat meer verwacht, de over schakeling naar die duure (25euro) caddock weerstand maakte veel meer verschil.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Henkjan »

een Caddock weerstand is toch maar een paar euro?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Marp »

Ik had niet verwacht dat je na je eigen weerstandmodificatie nog fabrieksweerstanden zou kopen.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Henkjan schreef:
een Caddock weerstand is toch maar een paar euro?

Ja, die standaard weerstand die er uit zien als een transistor.
Dit is een exclusieve die maar weinig gebruikt wordt, alleen in precisie meet apparatuur en in de ruimtevaart.
De ms serie, maar ik kan er naast zitten, als je hem wil kopen moet ik dat even weer uitzoeken.
In Nederland is hij zo 1 2 3 ook niet te kopen, ik heb hem uit Duitsland besteld bij AMD als ik het zo goed heb.
De MV serie is het trouwens.

Die weerstand modificatie sloeg op een keramische draadgewonden weerstand. die klinkt vele malen beter als je de draad strekt, doordat hij opgewonden is vervormd hij mateloos.
Die caddock die ik bedoel is speciaal ontworpen op zo min mogelijk vervorming voor de genoemde doeleinden.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op vr 16 mar 2012, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Verdere vorderingen.
Ik heb het hele binnenwerk van de sennheiser weg geslepen, tot aan de ring waar je de oorkussens in klikt.
Bijlagen
P1010678 75%.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door bartsegers »

Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

En een goede prijs.
Ergens heb ik een betere indruk van deze drivers, maar het gras aan de overkant is altijd groener natuurlijk.
Het lijkt erop dat de laatste ook simpel is open te halen voor extra demping.
Maar die mist ook wat hoog, tot 16khz staat er, de eerste heeft juist weer in piek in het hoog.
Knap dat je ze gevonden hebt, ik heb ook 1" broadband driver ingevuld maar er kwam niet veel uit google.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Genoeg geknutsel voor vandaag.
Morgen verder met een verstelbaar kastje om het kastvolume proberen te bepalen voor 2 drivers, een ruwe gok is 0.4 liter voor twee drivers.

De driver op de foto is er nog niet ingelijmd, maar het begin is er.
Bijlagen
P1010679.JPG
P1010680.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door wouter »

Mooie foto's

Visaton drivers hebben - als je toch gaat gokken- meestal een relatief groot volume nodig.

Broadband is wellicht een leuke vertaling van breedband maar op 'fullrange' had je natuurlijk meer succes.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door jeroen_d »

Echt veel laag zal er sowieso niet uit komen.
bf45_4_fs.gif
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

jeroen_d schreef:
Echt veel laag zal er sowieso niet uit komen.
bf45_4_fs.gif
Vandaar die tweede als woofer.
En dan nog dat het te weinig zal zijn vermoed ik.
bij het luisteren is het ook een beetje relatief is, je gehoor past zich er na verloop van tijd ook op aan.
Dit speakertje zal wel dat hele laag weergeven zo rond de 30hz, dat is bij de ander bijna niet aanwezig.
Toch een mooie grafiek, dat is bij de andere drivers niet zo, al zegt dat niks over de klank natuurlijk.

Met een beetje geluk gaat het lukken dat laag denk, zolang ik er maar geen EQ plug-in moet tussen zetten, maar dat hindert ook niet.
Vandaag of morgen ga ik er achter komen.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Soundexcel »

met die resonantie piek op 160hz ga je daar niet mee weg komen.
Daar komt bij dat je gehoor geen afval van 30db op 30hz gaat compenseren.
Dus dat wordt heel stevig filteren.....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door jeroen_d »

Ach, het idee dat een ontwerper van een hoofdtelefoon het slechter doet dan de ontwerper van een breedband visaton miniatuur is al heel 'dub'ieus.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Soundexcel schreef:
met die resonantie piek op 160hz ga je daar niet mee weg komen.
Daar komt bij dat je gehoor geen afval van 30db op 30hz gaat compenseren.
Dus dat wordt heel stevig filteren.....
Dat klopt omdat grotere luidsprekers een mindere afval in het laag hebben.
Volgens mij komt dat eerder door de grote van de speaker dan door die resonantie.
De ophanging van de speaker zou slapper moeten, dan gaat de curve weer omhoog.

Als eerste heb ik minder kaas gegeten van resonantie, Vas waardes =; ed dan jullie.
Jullie hebben daar veel meer inzicht in dus excuseer dat ik misschien met de volgende zin dan ook dom door de bocht vlieg.

Is het niet zo dat die resonantie direct zijn weerslag moet hebben in de frequentie weergave op 160hz?.
Je krijgt dan toch een mindere overdracht door het impedantie verschil tussen versterker en luidspreker waardoor op die frequentie een dal krijgt ?
Ik zie die dal niet namelijk op 160hz.
Of zit ik mis ? zo ja hoe zit dit dan wel ?

Hoe dan ook is het roeien met de riemen die je hebt, het is niet anders.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Soundexcel »

Dat klopt omdat grotere luidsprekers een mindere afval in het laag hebben.
Volgens mij komt dat eerder door de grote van de speaker dan door die resonantie.
De ophanging van de speaker zou slapper moeten, dan gaat de curve weer omhoog.

Als eerste heb ik minder kaas gegeten van resonantie, Vas waardes ed dan jullie.
Dat is nogal tegenstrijdig. Eerst trek je een enorme berg conclusies die nog niet 1% van de waarheid weerspiegelen en dan zeg je dat je er niks van af weet...
En ja uiteraard heeft die resonantiepiek een uitwerking op de frequentie karakteristiek....
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Soundexcel schreef:
Dat klopt omdat grotere luidsprekers een mindere afval in het laag hebben.
Volgens mij komt dat eerder door de grote van de speaker dan door die resonantie.
De ophanging van de speaker zou slapper moeten, dan gaat de curve weer omhoog.

Als eerste heb ik minder kaas gegeten van resonantie, Vas waardes ed dan jullie.
Dat is nogal tegenstrijdig. Eerst trek je een enorme berg conclusies die nog niet 1% van de waarheid weerspiegelen en dan zeg je dat je er niks van af weet...
En ja uiteraard heeft die resonantiepiek een uitwerking op de frequentie karakteristiek....

Eigenlijk was het ook meer als vraag bedoelt, misschien zat ik goed of juist helemaal mis.
Maar achter mijn dom zijn ben ik vandaag ook weer gekomen, bij de andere koptelefoon had ik het woofertje anderson aangesloten.
Vandaar ook te weinig bas ( helemaal geen bas) , ben benieuwt wat er gebeurt nadat ze wel goed zitten.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Marp »

Een hoofdtelefoon met een tegengepoolde luidspreker geeft niet meer of minder bas. Dat gaat enkel op voor luidsprekers waarvan het geluid je oren bereiken door dezelfde laag lucht. ;)
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”