High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Moderator: Beheerdersteam
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Volg dit maar eens http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... eaker.html
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Ik heb ook al allerlij bouwsels gemaakt op die manier, maar hifi wordt dat nooit.meanman64 schreef:Volg dit maar eens http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... eaker.html
Luidsprekertje van een kuipje scheerzeep, of een conus van een pakje brandaris tabak, een luidspreker met electro magneten ( klonk wel zeer goed ) of diverse conussen van piepschuim, karton en ga maar door.
Als het maar zo gek mogelijk is en zo origineel mogelijk.
De reden waarom ik dit doe zal ik je besparen, al is het ook leuk werk moet ik zeggen.
Maar heel net werk van die chinees.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Hiep hoi, ze zijn aangekomen.
Ik kan het niet afwachten om ze te beluisteren.
Ook nog even een foto van de onzin luidspreker, voor de fun.


Ik kan het niet afwachten om ze te beluisteren.
Ook nog even een foto van de onzin luidspreker, voor de fun.


- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Bijlage......Bijlage........Bijlage......
Grappig of niet, forumregels lezen is echt geen moeite.
viewtopic.php?f=2&t=3450
Grappig of niet, forumregels lezen is echt geen moeite.
viewtopic.php?f=2&t=3450
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Helemaal mee eens.bartsegers schreef:Bijlage......Bijlage........Bijlage......
Grappig of niet, forumregels lezen is echt geen moeite.
viewtopic.php?f=2&t=3450
Rot als de plaatjes er ineens niet meer zijn.
Het eerste forum met backup angst, gezonde gewoonte vind ik.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Inderdaad, weer geen demping op de magneet, maar dat was ook niet te verwachten voor die 12,50.
Er zit lekker veel ruimte achter de aluminium conus, "ruim een centimeter", dus ik heb er 3 stukjes vilt op geplaatst afkomstig uit de sennheiser koptelefoon.
Toch handig als je veel onderdelen overhoud
De magneet was gelukkig weer makkelijk te verwijderen zonder gevaar, even het afbreek mesje eronderdoor en klaar.
Deze speaker heeft duidelijk een betere opbouw dan de vorige.
Er zit lekker veel ruimte achter de aluminium conus, "ruim een centimeter", dus ik heb er 3 stukjes vilt op geplaatst afkomstig uit de sennheiser koptelefoon.
Toch handig als je veel onderdelen overhoud
De magneet was gelukkig weer makkelijk te verwijderen zonder gevaar, even het afbreek mesje eronderdoor en klaar.
Deze speaker heeft duidelijk een betere opbouw dan de vorige.
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Ik ben benieuwd hoe deze gaan klinken, speakertjes zien er goed uit in ieder geval.
Heb je trouwens voor je luidsprekers nog die dure Mundorf condensator besteld? Ik weet nog dat je dat van plan was, maar heb er verder niets meer over gelezen dacht ik.
Groetjes Walter
Heb je trouwens voor je luidsprekers nog die dure Mundorf condensator besteld? Ik weet nog dat je dat van plan was, maar heb er verder niets meer over gelezen dacht ik.
Groetjes Walter
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Dat heb ik ja, inderdaad.Walt schreef:Ik ben benieuwd hoe deze gaan klinken, speakertjes zien er goed uit in ieder geval.
Heb je trouwens voor je luidsprekers nog die dure Mundorf condensator besteld? Ik weet nog dat je dat van plan was, maar heb er verder niets meer over gelezen dacht ik.
Groetjes Walter
Wat prijs kwaliteit verhouding betreft viel het wat tegen, ze zijn wel beter dan suprime cap, een nauwkeuriger geluid.
Ik weet zo niet meer welke het was, silver oil of iets dergelijks, de eena duurste.
Voor dat enorme bedrag had ik er wat meer verwacht, de over schakeling naar die duure (25euro) caddock weerstand maakte veel meer verschil.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
een Caddock weerstand is toch maar een paar euro?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Ik had niet verwacht dat je na je eigen weerstandmodificatie nog fabrieksweerstanden zou kopen.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Henkjan schreef:een Caddock weerstand is toch maar een paar euro?
Ja, die standaard weerstand die er uit zien als een transistor.
Dit is een exclusieve die maar weinig gebruikt wordt, alleen in precisie meet apparatuur en in de ruimtevaart.
De ms serie, maar ik kan er naast zitten, als je hem wil kopen moet ik dat even weer uitzoeken.
In Nederland is hij zo 1 2 3 ook niet te kopen, ik heb hem uit Duitsland besteld bij AMD als ik het zo goed heb.
De MV serie is het trouwens.
Die weerstand modificatie sloeg op een keramische draadgewonden weerstand. die klinkt vele malen beter als je de draad strekt, doordat hij opgewonden is vervormd hij mateloos.
Die caddock die ik bedoel is speciaal ontworpen op zo min mogelijk vervorming voor de genoemde doeleinden.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op vr 16 mar 2012, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Verdere vorderingen.
Ik heb het hele binnenwerk van de sennheiser weg geslepen, tot aan de ring waar je de oorkussens in klikt.
Ik heb het hele binnenwerk van de sennheiser weg geslepen, tot aan de ring waar je de oorkussens in klikt.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
wauw, kijk eens wat een puike drivertjes!
1" !
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=264-901
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w1-1925sb.htm

En nog veel meer moois!
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=297-212
1" !
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=264-901
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w1-1925sb.htm

En nog veel meer moois!
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=297-212
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
En een goede prijs.bartsegers schreef:wauw, kijk eens wat een puike drivertjes!
1" !
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=264-901
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w1-1925sb.htm
En nog veel meer moois!
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=297-212
Ergens heb ik een betere indruk van deze drivers, maar het gras aan de overkant is altijd groener natuurlijk.
Het lijkt erop dat de laatste ook simpel is open te halen voor extra demping.
Maar die mist ook wat hoog, tot 16khz staat er, de eerste heeft juist weer in piek in het hoog.
Knap dat je ze gevonden hebt, ik heb ook 1" broadband driver ingevuld maar er kwam niet veel uit google.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Genoeg geknutsel voor vandaag.
Morgen verder met een verstelbaar kastje om het kastvolume proberen te bepalen voor 2 drivers, een ruwe gok is 0.4 liter voor twee drivers.
De driver op de foto is er nog niet ingelijmd, maar het begin is er.
Morgen verder met een verstelbaar kastje om het kastvolume proberen te bepalen voor 2 drivers, een ruwe gok is 0.4 liter voor twee drivers.
De driver op de foto is er nog niet ingelijmd, maar het begin is er.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Mooie foto's
Visaton drivers hebben - als je toch gaat gokken- meestal een relatief groot volume nodig.
Broadband is wellicht een leuke vertaling van breedband maar op 'fullrange' had je natuurlijk meer succes.
Visaton drivers hebben - als je toch gaat gokken- meestal een relatief groot volume nodig.
Broadband is wellicht een leuke vertaling van breedband maar op 'fullrange' had je natuurlijk meer succes.
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Echt veel laag zal er sowieso niet uit komen.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Vandaar die tweede als woofer.jeroen_d schreef:Echt veel laag zal er sowieso niet uit komen.
En dan nog dat het te weinig zal zijn vermoed ik.
bij het luisteren is het ook een beetje relatief is, je gehoor past zich er na verloop van tijd ook op aan.
Dit speakertje zal wel dat hele laag weergeven zo rond de 30hz, dat is bij de ander bijna niet aanwezig.
Toch een mooie grafiek, dat is bij de andere drivers niet zo, al zegt dat niks over de klank natuurlijk.
Met een beetje geluk gaat het lukken dat laag denk, zolang ik er maar geen EQ plug-in moet tussen zetten, maar dat hindert ook niet.
Vandaag of morgen ga ik er achter komen.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
met die resonantie piek op 160hz ga je daar niet mee weg komen.
Daar komt bij dat je gehoor geen afval van 30db op 30hz gaat compenseren.
Dus dat wordt heel stevig filteren.....
Daar komt bij dat je gehoor geen afval van 30db op 30hz gaat compenseren.
Dus dat wordt heel stevig filteren.....
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Ach, het idee dat een ontwerper van een hoofdtelefoon het slechter doet dan de ontwerper van een breedband visaton miniatuur is al heel 'dub'ieus.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Dat klopt omdat grotere luidsprekers een mindere afval in het laag hebben.Soundexcel schreef:met die resonantie piek op 160hz ga je daar niet mee weg komen.
Daar komt bij dat je gehoor geen afval van 30db op 30hz gaat compenseren.
Dus dat wordt heel stevig filteren.....
Volgens mij komt dat eerder door de grote van de speaker dan door die resonantie.
De ophanging van de speaker zou slapper moeten, dan gaat de curve weer omhoog.
Als eerste heb ik minder kaas gegeten van resonantie, Vas waardes
Jullie hebben daar veel meer inzicht in dus excuseer dat ik misschien met de volgende zin dan ook dom door de bocht vlieg.
Is het niet zo dat die resonantie direct zijn weerslag moet hebben in de frequentie weergave op 160hz?.
Je krijgt dan toch een mindere overdracht door het impedantie verschil tussen versterker en luidspreker waardoor op die frequentie een dal krijgt ?
Ik zie die dal niet namelijk op 160hz.
Of zit ik mis ? zo ja hoe zit dit dan wel ?
Hoe dan ook is het roeien met de riemen die je hebt, het is niet anders.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Dat is nogal tegenstrijdig. Eerst trek je een enorme berg conclusies die nog niet 1% van de waarheid weerspiegelen en dan zeg je dat je er niks van af weet...Dat klopt omdat grotere luidsprekers een mindere afval in het laag hebben.
Volgens mij komt dat eerder door de grote van de speaker dan door die resonantie.
De ophanging van de speaker zou slapper moeten, dan gaat de curve weer omhoog.
Als eerste heb ik minder kaas gegeten van resonantie, Vas waardes ed dan jullie.
En ja uiteraard heeft die resonantiepiek een uitwerking op de frequentie karakteristiek....
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Soundexcel schreef:Dat is nogal tegenstrijdig. Eerst trek je een enorme berg conclusies die nog niet 1% van de waarheid weerspiegelen en dan zeg je dat je er niks van af weet...Dat klopt omdat grotere luidsprekers een mindere afval in het laag hebben.
Volgens mij komt dat eerder door de grote van de speaker dan door die resonantie.
De ophanging van de speaker zou slapper moeten, dan gaat de curve weer omhoog.
Als eerste heb ik minder kaas gegeten van resonantie, Vas waardes ed dan jullie.
En ja uiteraard heeft die resonantiepiek een uitwerking op de frequentie karakteristiek....
Eigenlijk was het ook meer als vraag bedoelt, misschien zat ik goed of juist helemaal mis.
Maar achter mijn dom zijn ben ik vandaag ook weer gekomen, bij de andere koptelefoon had ik het woofertje anderson aangesloten.
Vandaar ook te weinig bas ( helemaal geen bas) , ben benieuwt wat er gebeurt nadat ze wel goed zitten.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)
Een hoofdtelefoon met een tegengepoolde luidspreker geeft niet meer of minder bas. Dat gaat enkel op voor luidsprekers waarvan het geluid je oren bereiken door dezelfde laag lucht. 
