Scimitar, klaar!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Jij bent goed bezig vandaag! Is dat al gezegd?
ja hè, hij is echt goed bezig.

qua formaat moet je zelf beoordelen, er moet natuurlijk wel genoeg detail zichtbaar blijven (en hoeveel dat is hangt van de foto af natuurlijk), maar wel voor op t scherm, het hoeft geen afdrukkwaliteit te zijn
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

Beetje gestoeid met de gratis "resizeit" app.
Compressie 50% en formaat 50% vanaf het iphone origineel geeft
een nette 750x1000 pix foto van 150 a 180 kb.

Om consequent te blijven pas ik ze allemaal weer aan :rock:
Laatst gewijzigd door S3R op do 15 mar 2012, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door Henkjan »

:goedzo:
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

We zijn inmiddels 10 lagen Glitsa eiglans keihard parketlak met diamantdelen verder.
Ook is er een beter compressie programma voor de foto's gekomen.
Bijlagen
Onderenachteropdewerkbank.jpg
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

Naast studie en het ontdoen van mijn motor van diens wintervacht, toch nog tijd voor de hobby.
Kastjes zijn klaar, 10 dunne lagen glitsa eiglans diamanthard.
Na elke twee lagen geschuurd met een korrel 400 schuurplankje.

Verder met de filters.
W3 delen zijn klaar, nu de W5's :
Bijlagen
IMG_0123.jpg
IMG_0124.jpg
IMG_0115.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door Walt »

Welk merk condensatoren zijn die rood/zilveren? Ik heb deze vroeger ook gehad maar nooit geweten welk merk het was, dacht wel dat die van mijn MKT types waren...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

@ Walter, het zijn Mundorf Claritycap PWA's afkomstig van Rumoh.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, behuizing #3

Bericht door S3R »

Ze spelen!

Met voorlopige schroeven en voorlopig nog geen extra baf/sonofil/bondum in de baskamer, dat komt na inspelen en inluisteren.
Bijlagen
IMG_0134.jpg
IMG_0133.jpg
IMG_0132.jpg
IMG_0130.jpg
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door tigradekat »

Mooi strak afgewerkt! Chapeau!
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door S3R »

@ Tigra, dankje. Ben nog niet helemaal tevreden, maar voor een eerste fineerklus valt het met niet tegen.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door S3R »

Eerst bouwen en dan luisteren.

Eerste indruk, bijna net zo transparant als de Lancettas. Voorspelbaar veel meer bas, naar mijn smaak zelfs te veel.
Het (sub)laag overheerst en klinkt niet strak. Morgen maar eens wat watten achter de drivers aanbrengen en eventueel ook in de baspoort. Vrouwenstemmen missen het schrille hoog uit de Lancetta en mannenstemmen hebben voelbaar een warmer timbre.
Op het wat omfloerste sublaag na, ben ik zeer tevreden.

Geluisterd met :
Ben 'l oncle, Seven nation Army, hier overheerst de bas gigantisch en storend.
Eva Cassidy, Danny Boy, minder schril dan de Lancettas, natuurlijker en meer body in de gitaar.
Deichkind, Hort Ihr die Signale?, tja, als partbox misstaan de Scimitars zeker niet, de misthoor is voelbaar.
Rodrigo y Gabrialle, Santo Domingo, meer body en net zo strak.
Sarah K, IF i could sing your blues, nog steeds zijn de ademteugen en plakkerige vingers hoorbaar.
Antonio Forcione, Acoustic revenge, de gitaar klinkt enorm veel natuurlijker dan uit de Lancetta.
10ft. Ganja plant, Last Dance, hier klopt de bas perfect (excuses les mot) de balans klinkt hier stukken beter dan bij Ben 'l oncle.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door Vinculum »

Mooi hoor! =D>
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door Koen K »

x2, echt heel erg gaaf geworden! Chapeau!
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door EppeRRR »

Spot het topic nu pas en heb hem even helemaal door gelezen en gekeken.

Mooi eindresultaat met de nodige tegenslagen in de beginfase is het uiteindelijk toch goed gekomen :D
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door meiborg »

Zijn de drivers wel voldoende ingespeeld? Eerst wat uren laten flapperen dan aanpassen ;). Eindresultaat ziet er in ieder geval goed uit!

Mvg Reinder
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door wouter »

Mijn ervaring met die W5 is dat die heel strak speelt, tussen 4 en ruim 7 liter gesloten en basreflex uitgeprobeerd. Zat volgens mij geen demping in... Wel als subwoofer actief gefilterd. Sublaag komt er eigenlijk nooit uit, onder de 45 Hz is het echt gedaan, is de ophanging ook te stug voor. Dus, als deze constructie heel diep afgestemd is... Wat doet een simulatie?
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door sjons »

Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door S3R »

Dank voor de lovende woorden!

Vandaag weer meer geluisterd, de W5's hebben nu zo'n 6 uur gespeeld.
Speakers verplaatst, dikkere en betere kabels aangesloten en betere connectors aan de versterkerzijde gemonteerd.
Resulaat, meer rust en de bas lijkt wat minder omfloerst.

Ik heb er lol mee, Like Boom van Skrillex doet z'n naam echt eer aan en Spanish Rose van Rebecca Pidgeon is nog steeds zeer gedetailleerd en transparant. De plaatsing is wat minder, dat komt door de hoogte, de driver van de Lancetta zat op oorhoogte, de Scimitars staan op de vloer.

Ze staan nu vrijer in de de ruimte, klinkt al minder dof dan in de hoek.
Als het zo blijft ga ik stoeien met de vulling en eventueel een condensator en weerstand in serie aan de W5 hangen.
Krijg binnenkort een doos met wat verschillende waarden in bruikleen, dat wordt maximaal luisteren en proberen.

Ik blijf me trouwens verbazen over de handel via ebay, voor tweeeneenhalve euro 8 onderlegschijfjes voor de spikes gekocht.
Voor 8 HK dollar per vliegtuig, in een juwelendoosje in een bubbel-envelop...
Bijlagen
IMG_0128.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door rho »

Als ze nu op de vloer staan zou ik toch wachten met een finaal oordeel tot ze mooi op stands (oorhoogte) staan. Dat zal met zo'n breedbander en het feit dat het woofertje nu heel kort tegen de bodem staat een heel ander geluid opleveren.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door Vinculum »

S3R schreef:
voor tweeeneenhalve euro 8 onderlegschijfjes voor de spikes gekocht.
Voor 8 HK dollar per vliegtuig, in een juwelendoosje in een bubbel-envelop...
Link?
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door cobaltjeh »

Vinculum schreef:
S3R schreef:
voor tweeeneenhalve euro 8 onderlegschijfjes voor de spikes gekocht.
Voor 8 HK dollar per vliegtuig, in een juwelendoosje in een bubbel-envelop...
Link?
Inderdaad die wil ik ook wel een setje. :mrgreen:

De speakers zijn erg mooi geworden!, ik vind de combinatie van drivers echt gaaf. Die woofer vond ik altijd al wel leuk ogen.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scimitar, klaar!

Bericht door S3R »

@ Rho, staan nu als test op een stapel boeken om het grondeffect op te heffen.

@ Vinculem en Cobeltjeh, pb!
Wel jammer dat de prijzen inmiddels zijn gestegen, maar volgens mij nog steeds acceptabel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”