Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Tjonge, leuk al die interesse! Zal maar eens aan de gang gaan dan, tekeningetje maken O:). Plak ik die meteen in een showcase ;).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door reddoortranscendence »

Geweldig! Ik heb er nog wat liggen van de FRS 8-8. Eerst even m'n andere projecten afbouwen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Ik ben even in de weer geweest met paint, eerste opzetje voor een bouwplan. Ik ben niet zo handig met computerprogramma's dus het is een beetje knullig :oops:

Als er nog op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag, als ze naar mijn idee de moeite waard zijn pas ik het nog aan in het plan. Anders gaat hij zo in de nog te maken showcase.

Mvg reinder
Bijlagen
bouwtekening mini monitor.png
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door spammetje »

Thanks! Ben met Rumoh al aan het mailen voor de spullen om ze te bouwen.
Hopelijk kan ik dat vandaag afronden. Kan ik morgen hout regelen :D .
TA-2024 heb ik nog liggen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Vinculum »

meiborg schreef:
Ik ben niet zo handig met computerprogramma's
Ik dus wel dus ik heb hem even voor je in 3D getekend maar je maten kloppen niet.
Als ik de buitenste panelen en het front teken zoals jij de maten opgeeft dan is de poort 22 ipv 19mm en de bovenkant 148 ipv 140mm.
Bijlagen
FRS8 Hoornreflex.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Doh, ik ben vergeten er bij te zetten dat ik de zijpanelen rondom 2mm groter heb gehouden ivm het afwerken met skay/leer. Volgens mij komt het dan wel uit! Was overigens gisteren de instructie video's van Sketchup aan het kijken om hier zelf ok wat inzicht in te krijgen, super bedenkt voor het modelleren!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Vinculum »

Ah, dat verklaart de rare 4 mm van de zijpanelen. ;)
Maar dan kom ik nog niet uit met de baspoort. Je geeft de hoogte aan als 190mm. Trek ik daar 150 vanaf voor de baffle en 18 voor de bodem kom ik nog steeds op 22mm ipv 19.

-Edit- Je zei rondom 4 mm. Dat is dus ook in de hoogte. #-o Dan komt het in de buurt want dan kom ik uit op 18mm. Klopt het nog steeds niet overigens.
Het lijkt miss mierenfornicatie maar op zo'n klein kastje maakt een mm veel uit.
Bijlagen
FRS8 Hoornreflex.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Absoluut geen mierenneukerij, dat maakt inderdaad veel uit. ik kwam met het omrekenen van de opp. v.d. hoornreflexpoort naar hoogte / breedte maten op 10e milimeters uit, dit heb ik uit mijn hoofd afgerond. Misschien kont daar het verschil uit voort.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Vinculum »

Dan kom ik idd op 19 en een beetje. Ik zal de baffle een mm inkorten zodat dit nu wel goed gaat.
Hier dan de definitieve tekening:
Bijlagen
FRS8 Hoornreflex.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Prachtig! Ben mij weer hernieuwd op sketchup aan het oriënteren, moet ik zelf toch ook kunnen leren ;) Ga in ieder geval jouw tekening gebruiken voor de bouwtekening en natuurlijk nog even er bij vermelden dat er een 2mm randje omheen zit.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door cobaltjeh »

Ik las net je showcase, mooi projectje. :D

Erg knap dat je met z'on klein budget een erg mooi afgewerkte speaker neer zet!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Dankjewel! De kosten bleven mede laag doordat ik bijvoorbeeld vilt en baf al in huis had. Ik denk echter dat met een beetje ebay en bijvoorbeeld vilt en kussenvulling vd Action het zelfs nog goedkoper kan.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door spammetje »

Ik heb het hout binnen.
Nu las ik in je showcase dat je er rekening mee moet houden als je een TA2024 inbouwt.
Dat heb ik niet gedaan, misschien is dit dan handig : http://www.rumoh.nl/nl/dynavox/3921-dynavox-da-30.html ?
Moet de speakers namelijk nog bestellen.
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door wdd »

Dank voor de tekeningen, meiborg en Vinculum. 8)
Ik heb wel nog een vraag over die startoppervlakte van het hoornreflexkanaal : als ik 1,9 cm met 12 cm vermenigvuldig krijg ik 22,8 cm² en volgens de bouwtekening is die oppervlakte dus 23,25 cm². Idem voor de eindoppervlakte : 0,6*12 = 7,2 en zou 7,75 cm² moeten zijn. Wat zie ik hier over het hoofd om die oppervlakten te bepalen ?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Hee Spammetje,

ja dat is geen slecht plan alhoewel ik niet weet wat er in zit voor versterkertje.

@ wdd: Je ziet niks over het hoofd, dat is inderdaad een klein verschil ten gevolgen van het afronden. Met de afronding aan voor en achterkant van het kanaal kan dit echter zonder nadelige gevolgen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door reddoortranscendence »

Vraagje, zou 1 zo'n speakertje voldoende zijn voor een home cinema center?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Dat er van af waar de rest van de set uit bestaat?

mvg Reinder
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door reddoortranscendence »

2x een FAST (mijn Amelie project) met FRS8 en WS17E en een dipool sub expiriment in H frame met WS25E. Gaat niet omdat het hard gaat maar flexibiliteit en de charme van FRS 8. Ondanks wat beperkingen een zeer fraai speakertje, direct en snel, muzikaal en voldoende detail.
Ar'Pharazon
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 10:08

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Ar'Pharazon »

Ik ben bezig om dit setje na te bouwen, om te dienen als simpele pc speakers. Voor 1 setje is het hout nu allemaal gezaagd. Ik had echter een vraag over de vulling/demping van staande golven.
Ik heb bij de elektronicazaak een zak BAF gekocht. Meiburg heeft de meeste zijkanten bekleed met dik vilt, terwijl Markk alleen BAF in de kast gedaan heeft. Is het noodzakelijk dat de zijkanten met vilt bekleed worden, of dempt het BAF al voldoende? Zou noppenschuim van de bouwmarkt een goed alternatief kunnen zijn voor het vilt, of mag het dempingsmateriaal niet te dik zijn?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Hoi Ar'Pharazon,

Leuk dat je ook een setje gaat maken! Het vilt is niet noodzakelijk, ik heb toevallig heel wat liggen dus heb ik het maar gebruikt ook. Vilt is heel goedkoop te vinden bij de Action, mocht je toch ook de wanden met vilt willen doen.

Mvg Reinder
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door wouter »

Ar'Pharazon schreef:
Zou noppenschuim van de bouwmarkt een goed alternatief kunnen zijn voor het vilt, of mag het dempingsmateriaal niet te dik zijn?
Dat zou ik niet gebruiken, tast je budget enorm aan en volgens mij werkt dat nauwelijks. Zeker niet beter dan gewoon 'baf'. Laatst poste ik de tip van de week, het zit met 500 gram in een ikea kussen van een euro ofzo :wink:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door grimoire »

Ik heb ondertapijt van gecycled textiel gebruikt (leenbakker) kost bijna niets. als ik had geweten dat de action valt had, dan had ik het daar gehaald, vast nog goedkoper. of het bekleden van de wanden verschil maakt weet ik niet want heb geen vergeliijkingsmateriaal. iig klinken ze erg goed!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Het toepassen van vilt heeft een positief effect op een resonantie in het hoog die ik terug zag in de eerste metingen.

Het verschil was echter erg klein, voor mij ook niet hoorbaar.

mvg Reinder
Ar'Pharazon
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 10:08

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Ar'Pharazon »

Ik heb nu 1 speakertje in elkaar gezet en in de grondverf gezet. Ik hem hem gemaakt van 12mm MDF, want daar had ik nog een (halve) plaat van liggen. Volgend weekend bouw ik de 2e op (ik had maar materiaal voor 1 setje). Ik heb hem heel eventjes getest, eigenlijk klinkt het ongeveer zoals ik verwacht had. Prima geluid voor een setje bij de pc.
Als alles af is zal ik wat foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Marp »

Dat is mooi, want het wordt alleen nog maar gunstiger. Klinkt 1 luidspreker al zoals je verwachtte, dan gaat een stereo opstelling je verwachtingen overtreffen. 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”