Mvg Reinder
Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Moderator: Beheerdersteam
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Tjonge, leuk al die interesse! Zal maar eens aan de gang gaan dan, tekeningetje maken
. Plak ik die meteen in een showcase
.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Geweldig! Ik heb er nog wat liggen van de FRS 8-8. Eerst even m'n andere projecten afbouwen.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik ben even in de weer geweest met paint, eerste opzetje voor een bouwplan. Ik ben niet zo handig met computerprogramma's dus het is een beetje knullig
Als er nog op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag, als ze naar mijn idee de moeite waard zijn pas ik het nog aan in het plan. Anders gaat hij zo in de nog te maken showcase.
Mvg reinder
Als er nog op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag, als ze naar mijn idee de moeite waard zijn pas ik het nog aan in het plan. Anders gaat hij zo in de nog te maken showcase.
Mvg reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Thanks! Ben met Rumoh al aan het mailen voor de spullen om ze te bouwen.
Hopelijk kan ik dat vandaag afronden. Kan ik morgen hout regelen
.
TA-2024 heb ik nog liggen.
Hopelijk kan ik dat vandaag afronden. Kan ik morgen hout regelen
TA-2024 heb ik nog liggen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik dus wel dus ik heb hem even voor je in 3D getekend maar je maten kloppen niet.meiborg schreef:Ik ben niet zo handig met computerprogramma's
Als ik de buitenste panelen en het front teken zoals jij de maten opgeeft dan is de poort 22 ipv 19mm en de bovenkant 148 ipv 140mm.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Doh, ik ben vergeten er bij te zetten dat ik de zijpanelen rondom 2mm groter heb gehouden ivm het afwerken met skay/leer. Volgens mij komt het dan wel uit! Was overigens gisteren de instructie video's van Sketchup aan het kijken om hier zelf ok wat inzicht in te krijgen, super bedenkt voor het modelleren!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ah, dat verklaart de rare 4 mm van de zijpanelen. 
Maar dan kom ik nog niet uit met de baspoort. Je geeft de hoogte aan als 190mm. Trek ik daar 150 vanaf voor de baffle en 18 voor de bodem kom ik nog steeds op 22mm ipv 19.
-Edit- Je zei rondom 4 mm. Dat is dus ook in de hoogte.
Dan komt het in de buurt want dan kom ik uit op 18mm. Klopt het nog steeds niet overigens.
Het lijkt miss mierenfornicatie maar op zo'n klein kastje maakt een mm veel uit.
Maar dan kom ik nog niet uit met de baspoort. Je geeft de hoogte aan als 190mm. Trek ik daar 150 vanaf voor de baffle en 18 voor de bodem kom ik nog steeds op 22mm ipv 19.
-Edit- Je zei rondom 4 mm. Dat is dus ook in de hoogte.
Het lijkt miss mierenfornicatie maar op zo'n klein kastje maakt een mm veel uit.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Absoluut geen mierenneukerij, dat maakt inderdaad veel uit. ik kwam met het omrekenen van de opp. v.d. hoornreflexpoort naar hoogte / breedte maten op 10e milimeters uit, dit heb ik uit mijn hoofd afgerond. Misschien kont daar het verschil uit voort.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Dan kom ik idd op 19 en een beetje. Ik zal de baffle een mm inkorten zodat dit nu wel goed gaat.
Hier dan de definitieve tekening:
Hier dan de definitieve tekening:
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Prachtig! Ben mij weer hernieuwd op sketchup aan het oriënteren, moet ik zelf toch ook kunnen leren
Ga in ieder geval jouw tekening gebruiken voor de bouwtekening en natuurlijk nog even er bij vermelden dat er een 2mm randje omheen zit.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik las net je showcase, mooi projectje.
Erg knap dat je met z'on klein budget een erg mooi afgewerkte speaker neer zet!
Erg knap dat je met z'on klein budget een erg mooi afgewerkte speaker neer zet!
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Dankjewel! De kosten bleven mede laag doordat ik bijvoorbeeld vilt en baf al in huis had. Ik denk echter dat met een beetje ebay en bijvoorbeeld vilt en kussenvulling vd Action het zelfs nog goedkoper kan.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik heb het hout binnen.
Nu las ik in je showcase dat je er rekening mee moet houden als je een TA2024 inbouwt.
Dat heb ik niet gedaan, misschien is dit dan handig : http://www.rumoh.nl/nl/dynavox/3921-dynavox-da-30.html ?
Moet de speakers namelijk nog bestellen.
Nu las ik in je showcase dat je er rekening mee moet houden als je een TA2024 inbouwt.
Dat heb ik niet gedaan, misschien is dit dan handig : http://www.rumoh.nl/nl/dynavox/3921-dynavox-da-30.html ?
Moet de speakers namelijk nog bestellen.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Dank voor de tekeningen, meiborg en Vinculum.
Ik heb wel nog een vraag over die startoppervlakte van het hoornreflexkanaal : als ik 1,9 cm met 12 cm vermenigvuldig krijg ik 22,8 cm² en volgens de bouwtekening is die oppervlakte dus 23,25 cm². Idem voor de eindoppervlakte : 0,6*12 = 7,2 en zou 7,75 cm² moeten zijn. Wat zie ik hier over het hoofd om die oppervlakten te bepalen ?
Ik heb wel nog een vraag over die startoppervlakte van het hoornreflexkanaal : als ik 1,9 cm met 12 cm vermenigvuldig krijg ik 22,8 cm² en volgens de bouwtekening is die oppervlakte dus 23,25 cm². Idem voor de eindoppervlakte : 0,6*12 = 7,2 en zou 7,75 cm² moeten zijn. Wat zie ik hier over het hoofd om die oppervlakten te bepalen ?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hee Spammetje,
ja dat is geen slecht plan alhoewel ik niet weet wat er in zit voor versterkertje.
@ wdd: Je ziet niks over het hoofd, dat is inderdaad een klein verschil ten gevolgen van het afronden. Met de afronding aan voor en achterkant van het kanaal kan dit echter zonder nadelige gevolgen.
Mvg Reinder
ja dat is geen slecht plan alhoewel ik niet weet wat er in zit voor versterkertje.
@ wdd: Je ziet niks over het hoofd, dat is inderdaad een klein verschil ten gevolgen van het afronden. Met de afronding aan voor en achterkant van het kanaal kan dit echter zonder nadelige gevolgen.
Mvg Reinder
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Vraagje, zou 1 zo'n speakertje voldoende zijn voor een home cinema center?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Dat er van af waar de rest van de set uit bestaat?
mvg Reinder
mvg Reinder
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
2x een FAST (mijn Amelie project) met FRS8 en WS17E en een dipool sub expiriment in H frame met WS25E. Gaat niet omdat het hard gaat maar flexibiliteit en de charme van FRS 8. Ondanks wat beperkingen een zeer fraai speakertje, direct en snel, muzikaal en voldoende detail.
-
Ar'Pharazon
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 10:08
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik ben bezig om dit setje na te bouwen, om te dienen als simpele pc speakers. Voor 1 setje is het hout nu allemaal gezaagd. Ik had echter een vraag over de vulling/demping van staande golven.
Ik heb bij de elektronicazaak een zak BAF gekocht. Meiburg heeft de meeste zijkanten bekleed met dik vilt, terwijl Markk alleen BAF in de kast gedaan heeft. Is het noodzakelijk dat de zijkanten met vilt bekleed worden, of dempt het BAF al voldoende? Zou noppenschuim van de bouwmarkt een goed alternatief kunnen zijn voor het vilt, of mag het dempingsmateriaal niet te dik zijn?
Ik heb bij de elektronicazaak een zak BAF gekocht. Meiburg heeft de meeste zijkanten bekleed met dik vilt, terwijl Markk alleen BAF in de kast gedaan heeft. Is het noodzakelijk dat de zijkanten met vilt bekleed worden, of dempt het BAF al voldoende? Zou noppenschuim van de bouwmarkt een goed alternatief kunnen zijn voor het vilt, of mag het dempingsmateriaal niet te dik zijn?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hoi Ar'Pharazon,
Leuk dat je ook een setje gaat maken! Het vilt is niet noodzakelijk, ik heb toevallig heel wat liggen dus heb ik het maar gebruikt ook. Vilt is heel goedkoop te vinden bij de Action, mocht je toch ook de wanden met vilt willen doen.
Mvg Reinder
Leuk dat je ook een setje gaat maken! Het vilt is niet noodzakelijk, ik heb toevallig heel wat liggen dus heb ik het maar gebruikt ook. Vilt is heel goedkoop te vinden bij de Action, mocht je toch ook de wanden met vilt willen doen.
Mvg Reinder
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Dat zou ik niet gebruiken, tast je budget enorm aan en volgens mij werkt dat nauwelijks. Zeker niet beter dan gewoon 'baf'. Laatst poste ik de tip van de week, het zit met 500 gram in een ikea kussen van een euro ofzoAr'Pharazon schreef:Zou noppenschuim van de bouwmarkt een goed alternatief kunnen zijn voor het vilt, of mag het dempingsmateriaal niet te dik zijn?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik heb ondertapijt van gecycled textiel gebruikt (leenbakker) kost bijna niets. als ik had geweten dat de action valt had, dan had ik het daar gehaald, vast nog goedkoper. of het bekleden van de wanden verschil maakt weet ik niet want heb geen vergeliijkingsmateriaal. iig klinken ze erg goed!
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Het toepassen van vilt heeft een positief effect op een resonantie in het hoog die ik terug zag in de eerste metingen.
Het verschil was echter erg klein, voor mij ook niet hoorbaar.
mvg Reinder
Het verschil was echter erg klein, voor mij ook niet hoorbaar.
mvg Reinder
-
Ar'Pharazon
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 10:08
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik heb nu 1 speakertje in elkaar gezet en in de grondverf gezet. Ik hem hem gemaakt van 12mm MDF, want daar had ik nog een (halve) plaat van liggen. Volgend weekend bouw ik de 2e op (ik had maar materiaal voor 1 setje). Ik heb hem heel eventjes getest, eigenlijk klinkt het ongeveer zoals ik verwacht had. Prima geluid voor een setje bij de pc.
Als alles af is zal ik wat foto's plaatsen.
Als alles af is zal ik wat foto's plaatsen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Dat is mooi, want het wordt alleen nog maar gunstiger. Klinkt 1 luidspreker al zoals je verwachtte, dan gaat een stereo opstelling je verwachtingen overtreffen. 
