Tussendoortje: Zbox-clone

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Tussendoortje: Zbox-clone

Bericht door audiomanics »

Even een tussendoortje.. Bij toeval kwam ik aan 5 stukken profielbuis en had nog een trafotje van een Zbox reparatie. Dus maar weer even tekenen en een slimme constructie bedenken om met wat spul dat ik nog heb liggen een ZBox-clone te maken.. hopelijk ook te verkopen..
Enfin.. Helaas is het frontje mislukt omdat ik geen ruimte meer had om 't in te klemmen tijdens het frezen.. Daar moet ik dus nog een stukje voor zoeken.. De kast is nu even zwart gespoten maar moet uiteindelijk wel geanodiseerd worden..
Dit is dus alleen om een idee te krijgen..
Kees
Bijlagen
ZBC3.JPG
ZBC2.JPG
ZBC1.JPG
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Domme vraag mss, maar wat doet een Zbox?

(Google stuurt me naar een fiets-bromfiets modificatie kit in Australië :roll:)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils_vn schreef:
maar wat doet een Zbox?
http://www.decware.com/newsite/zbox.htm

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Het, wel zeer eenvoudige, schema:

Kees
Bijlagen
ZBC4.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

En de kastindeling
Bijlagen
ZBC5.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hé Kees,

mocht je er ooit vanaf willen voor een vriendenprijsje......ik houd me aanbevolen. In ieder geval om hem te testen!

Jan
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
Hé Kees,

mocht je er ooit vanaf willen voor een vriendenprijsje......ik houd me aanbevolen. In ieder geval om hem te testen!

Jan
Ok!... Heel duur zal het niet worden maar de trafo is speciaal gemaakt door Amplimo. En omdat het een speciale productie was is de prijs ook hoger dan een vergelijkbare grootte trafo: 52 euro.....

Kees
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Heel leuk tussendoortje !
De Zbox kende ik niet, wel de Tubefier en de tube buffer van Yaqin, zie hieronder (onlangs aangeschaft en bevalt goed).

Zou C1 hieronder gewoon weggelaten kunnen worden?
Bijlagen
yaqin tube-buffer.jpg
Yaqin schema.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Aadjo,

Je kunt C1 niet weglaten. Het potentiaal op het stuurrooster is gelijk aan de stroom door de buis x weerstand R2. Dus als er (volledig at random gekozen!) 5 ma door de buis loopt valt er over de weerstand R2 van 2 kOhm een spanning van 10 volt. Dit is dan het potentiaal van het stuurrooster.

groeten,
Aat
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik wil hier nu niet de "slimme"uithangen maar zou het niet interessanter zijn om voor de ecc83 een ecc82/99 toe te passen ivm de lagere Ri?
kan er een beetje meer stroom lopen en krijgen we een lagere Ruit?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een ECC82 of ECC81 is er zo in te prikken, dat is het leuke van dit kastje.
Maar ik zit eigenlijk te spintselen op de nieuwe E813CC of E812CC van Techtube, die hopelijk in april ongeveer in productie gaat..
Afbeelding

Benieuwd hoe deze buis zich gedraagt als audiotube..

De ECC99 zal iets moeilijker worden: de gloeiwikkeling van de trafo kan 0,3A leveren.. Daarvan gaat al ca 60mA naar de weerstandjes.. Die ECC99 vraagt ca 400mA..

Bovendien wil ik dit kastje uiteindelijk verkopen. En om een beetje redelijk bedrag te kunnen vragen zal ik er niet al te dure componenten in zetten.. De trafo was al 52 euro (ex?) en anodiseren is ook niet echt gratis...

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op wo 04 feb 2009, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

audiomanics schreef:
...Bovendien wil ik dit kastje uiteindelijk verkopen...
gaat achter jan in de rij van geinteresseerde mensen staan en neemt vast een optie (zeker als het toch een high-end apparaatje wordt, ben erg bereid te betalen voor "no compromise" kwaliteit).
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nieuwe frontjes gemaakt van antraciet-zwart met witte stipjes.. Staat net even chique-er.. Binnenkort dus een foto'tje.... Moeten eerst nog gepolijst worden..

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

anonamemouse schreef:
bereid te betalen voor "no compromise" kwaliteit.
de kwaliteit van de onderdelen wordt gewoon wel goed hoor: weerstanden van Allan Bradley en bedrading van teflon/zilver voor de audio. Ook knappe gouden (niet massief natuurlijk :lol: ) tulp-plugjes
De koppelcondensatoren worden vermoedelijk AudynCaps MKP QS. Veel duurdere condensatoren kunnen wel, maar voor dit kastje is zo'n AudynCap wel voldoende.
Ook gebruik ik niet de 50 euro dure Yamamoto buisvoetjes, maar gewoon een redelijke low-cost keramische voet (net als de orginele z-box :!: ).

Kees
Gebruikersavatar
arjenh
Berichten: 52
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 12:19
Locatie: Düsseldorf

Bericht door arjenh »

Even een vraagje.

Wordt dit schema achter een normale CD-speler gebruikt (zo lees ik het artikeltje van Decware)?

Kan het ook de buffer achter een (DIY) DAC vervangen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

arjenh schreef:
Kan het ook de buffer achter een (DIY) DAC vervangen?
citaat van Decware:

MAKE YOUR

DAC, CD PLAYER, DVD PLAYER, TUNER,
VCR, COMPUTER, IPOD, TAPE DECK,
MIXING CONSOLE, PREAMP,
DVD RECORDER, PHONO STAGE
or ANY LINE LEVEL SIGNAL

SOUND BETTER
!


Maar of het in jouw geval werkt?? kweenie..

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Kunst in zwart "steen":

Bij het uithalen van het 0,5mm freesje even tegen het puntje gekomen met de steeksleutel... de steeksleutel won! :oops:
Maar toen was het al klaar gelukkig..

Kees
Bijlagen
ZBC7.jpg
ZBC6.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ga plaats maken voor degene die een compromisloos ZBOX wil. Ik zie liever dat kees zich te buiten gaat aan exotisch spul, dan dat hij het low-bodget gaat maken.

Anonamemouse, indien Kees het wil, de eer is aan jou

jan
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
Anonamemouse, indien Kees het wil, de eer is aan jou
Ho ho ho! er is nog niet eens een prijs bepaald..
Ik kan zo vijf van die dingen maken en als er dan iemand is die zegt dat hij een compromisloze wil hebben, dan kan ik altijd nog de componenten selecteren op kwaliteit.. Dan gaan er ook Blackgates, Yamamoto, WBT en een Mullard in... Dan zal de prijs ook al snel naar de 600 euro materiaalkosten gaan... Als ik daar zo'n Yaqin van effe 90 euro naast zet, betwijfel ik of ik het kastje ooit zal verkopen.. Mensen zien de waarde van componenten niet en zeker niet als het "zelfbouw" is.. Die ervaring zullen velen met mij kunnen delen..
Ik denk dat deze qua echte kosten al aardig richting de 150 euro zal gaan..en dat is zonder arbeidsloon en winst... dussssss..

Kees
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

wat is trouwens het nut van het volume knopje op het orgineel? het lijkt me dat minder onderdelen in dit geval de kwaliteit ten goede komt... en zeker dat soort dingetjes, er zit al een volume knop op mijn versterker.
als de input spanning overeen komt met de output spanning ben je toch klaar?

het is jammer dat een beter component meestal een veelvoud van de prijs is van een huis-tuin-en-keuken versie. maar ook daar zijn verschillende niveaus in, ik ben bijvoorbeeld niet geinteresseerd in een verbetering van 1% waar dan een prijsverhoging van 2000% tegenover staat. ik ben geen millionair, het moet wel leuk blijven.

de meeste mensen reageren bij het woord "zelfbouw" inderdaad vaak met een blik van "hmm... het zal wel matigjes zijn", en hebben daarmee hun eerste indruk vaak al om zeep geholpen voordat ze zichzelf maar de kans geven om onbevooroordeeld kritisch te zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

anonamemouse schreef:
wat is trouwens het nut van het volume knopje op het orgineel? .
Dat vraag ik me dus ook af... hooguit een preset instelling..
Bij het orgineel wordt met veel bravour een ALPS potmeter vermeld.. Daarbij denken de meesten aan de redelijk goede kwaliteit blauwe potmeters... Nou, er zit een echt lowbudget gammel ding in... misschien dat die gemaakt wordt door ALPS, maar 't is zeker niet wat we verwachten van dat merk..
Daarom: in deze clone is hij verwijderd..
op deze foto is ie, links, nog net te zien..
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/download.php?id=6909

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Het liefst had ik natuurlijk gewoon een printje gemaakt op de gewone manier met een lichtbakje en etsmiddel. Maar door de vrachtbepalingen is het voor mij niet mogelijk om etsmiddel hier naar toe te krijgen.
Dus dan maar een CNC-gefreesd printje.. Eigenlijk ben ik best wel tevreden met het resultaat van een kwartiertje freeswerk..
Hier moeten tzt nog de holnietjes voor de elco's ingezet worden, als ik ze heb.. (zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8233 )
Kees
Bijlagen
ZBC8.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Audiomanics,

Wat jij maakt is qua vormgeving weer totaal onbereikbaar voor ons, gewone stervelingen. Erg mooi om te zien. 8)

groeten,
AatV
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

@AatV: Goed gereedschap is het halve werk.. Als je weet hoeveel plezier ik heb van mijn zelfbouw freesbankje ... Die had ik echt jaren eerder moeten maken, ook al heeft dit ook zijn beperkingen.. (neemt veel ruimte in: je hebt een hele kamer nodig.. en 't kost een godsvermogen om zoiets te maken..maar die prijs heb je er binnen het jaar al uit als je je diensten aanbied op marktplaats enzo..)
Heb je ruimte en een paar duizend euro, dan gaat die wereld voor je open.... mijn motto is nu: je bedenkt het, ik maak het..
Enfin.....
Voor de vertikale montage van de trafo een stevige houder gefreesd. Deze wordt tzt met epoxy op de print verlijmd.

Kees
Bijlagen
ZBC9.jpg
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

audiomanics schreef:
Ènfin....
Voor de vertikale montage van de trafo een stevige houder gefreesd. Deze wordt tzt met epoxy op de print verlijmd.

Kees
Die houdertjes kun je anders ook wel verkopen... aan mij bv :)
Plaats reactie