Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Zonder te meten, puur rekenen kom ik hierop uit.
6.3 v ac wordt 8.82 V dc - 1.4 ( rectifier diodes) =7.42 V.
2 buizen 12ax7 is 0.6 A dus een totale weerstand van 10.5 ohm.
Om 6.3 V dc te krijgen heb ik 1 weerstand nodig van 1.87 ohm minimaal 0.67 W.
Maar de praktijk is natuurlijk anders.
6.3 v ac wordt 8.82 V dc - 1.4 ( rectifier diodes) =7.42 V.
2 buizen 12ax7 is 0.6 A dus een totale weerstand van 10.5 ohm.
Om 6.3 V dc te krijgen heb ik 1 weerstand nodig van 1.87 ohm minimaal 0.67 W.
Maar de praktijk is natuurlijk anders.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Dat werkt alleen als je shottky diodes gebruikt.
Want ik denk dat het verval groter gaat zijn met normale diodes om maar niet te speken over de rimpel die op de dc blijft staan zodat het dan onzin is om dc te gaan voeden
Want ik denk dat het verval groter gaat zijn met normale diodes om maar niet te speken over de rimpel die op de dc blijft staan zodat het dan onzin is om dc te gaan voeden
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
De spanning OVER
de gloeidraad is inieder geval al positiever dan de cathode spanning.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Meten is wetenevostars schreef:Zonder te meten, puur rekenen kom ik hierop uit.
6.3 v ac wordt 8.82 V dc - 1.4 ( rectifier diodes) =7.42 V.
2 buizen 12ax7 is 0.6 A dus een totale weerstand van 10.5 ohm.
Om 6.3 V dc te krijgen heb ik 1 weerstand nodig van 1.87 ohm minimaal 0.67 W.
Maar de praktijk is natuurlijk anders.
En rekenen moet je met de juiste cijfers doen.
Ik kom zo al op 12,5 ohm en op 4,5 watt
Aad
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
hmm, ik kom ondertussen ook op andere cijfers uit... Maar het was wel lekker in de zonAaad schreef:Meten is wetenevostars schreef:Zonder te meten, puur rekenen kom ik hierop uit.
6.3 v ac wordt 8.82 V dc - 1.4 ( rectifier diodes) =7.42 V.
2 buizen 12ax7 is 0.6 A dus een totale weerstand van 10.5 ohm.
Om 6.3 V dc te krijgen heb ik 1 weerstand nodig van 1.87 ohm minimaal 0.67 W.
Maar de praktijk is natuurlijk anders.
En rekenen moet je met de juiste cijfers doen.
Ik kom zo al op 12,5 ohm en op 4,5 watt
Aad
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Hmm LTspice geeft weer een heel ander verhaal in de simulatie, maar die vraagt bij Signal ook om een amplitude, die moet ik dan natuurlijk niet als 6.3V invoeren maar...?
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Maakt dat wat uit dan?evostars schreef:De spanning OVERde gloeidraad is inieder geval al positiever dan de cathode spanning.
Als het wisselspanning is wordt 'ie ook weer lager (zelfs negatief)t.o.v. de kathode spanning
Aad
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
maar ik had het ook over een 10000uF condensator...Aaad schreef:Maakt dat wat uit dan?evostars schreef:De spanning OVERde gloeidraad is inieder geval al positiever dan de cathode spanning.
![]()
Als het wisselspanning is wordt 'ie ook weer lager (zelfs negatief)t.o.v. de kathode spanning
Aad
Maar goed, ik kom dr weer eens niet uit hoor...
Iemand nog een simpel werkend schema voor DC gloeispanning?
Anders gooi ik dr gewoon 6,3 AC op...
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Heb je wel rekeining gehouden dat als je bij LTspice 6,3V invoerd dat je dan niet de Veff hebt Maar de Vmax
dan moet je dus Vmax maal 1,414 doen dat is de wortel uit 2 en dan kom je op 8,9082V Het is mischien zelfs zo dat de pratijk het toch weer anders uit gaat pakken.
dan moet je dus Vmax maal 1,414 doen dat is de wortel uit 2 en dan kom je op 8,9082V Het is mischien zelfs zo dat de pratijk het toch weer anders uit gaat pakken.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Thanks! ik vermoedde al zoiets. Ik had er ook geen trafo in staan...nl3prc schreef:Heb je wel rekeining gehouden dat als je bij LTspice 6,3V invoerd dat je dan niet de Veff hebt Maar de Vmax
dan moet je dus Vmax maal 1,414 doen dat is de wortel uit 2 en dan kom je op 8,9082V Het is mischien zelfs zo dat de pratijk het toch weer anders uit gaat pakken.
Ik gebruik trouwens de 1,5A / 500V brug gelijkrichter:
http://www.wontop.com/pdf/BC1500.pdf
Forward Voltage(per element) 1.0V
als ik me niet vergis, is dit per fase, dus moet ik er 2 volt vanaf halen. heb ik ook geen weerstand meer nodig
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
wat leuk, als ik tussen het ciquit en de aarde een weerstand van 1e8 hang (omdat ik geen aarde wilde gebruiken)
dan laat LTspice vrolijk spannings pieken zien van 280kV!
Ik neem aan dat het wijs is om in de praktijk ook een aarde te gebruiken voor de gloeispanning? Ik wilde hem eigenlijk laten zweven...
dan laat LTspice vrolijk spannings pieken zien van 280kV!
Ik neem aan dat het wijs is om in de praktijk ook een aarde te gebruiken voor de gloeispanning? Ik wilde hem eigenlijk laten zweven...
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Die text onder de diodes shottky moet je even delleten was ik nog vergeten.
En ik zou gewoon de - aan massa zetten of als hij opgetilt moet worden naar bv 50 volt dan met twee weerstanden 270k 68k van je anode spanning af naar massa dan heb je op de aftak van die twee weerstanden ongeveer 58 volt staan.
en ik zou wel een elco'tje van gloei naar massa zetten anders krijg je onherroepelijk rotzooi naar je catode van die gloei
Ook heb ik nog een andere schakeling voor je hier wordt het voltage ruim verdubbeld
Let wel op dit kost meer Ma's
En ik zou gewoon de - aan massa zetten of als hij opgetilt moet worden naar bv 50 volt dan met twee weerstanden 270k 68k van je anode spanning af naar massa dan heb je op de aftak van die twee weerstanden ongeveer 58 volt staan.
en ik zou wel een elco'tje van gloei naar massa zetten anders krijg je onherroepelijk rotzooi naar je catode van die gloei
Ook heb ik nog een andere schakeling voor je hier wordt het voltage ruim verdubbeld
Let wel op dit kost meer Ma's
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Hier nog een opzetje hier ga ik uit dat je de gloei op 12,6 Volt dc zet.
dit kan heel makkelijk met de 12AX7 dan sluit je gewoon die 12 volt tussen pin 4 en 5 aan en laat je 9 met rust.
de buis trekt dan ook de helft in plaats van 300 Ma op 6,3 trekt 1 buis dan 150 Ma op 12,6 volt Ook zou je op onderstaande manier je diode blokje kunnen schakelen
dit kan heel makkelijk met de 12AX7 dan sluit je gewoon die 12 volt tussen pin 4 en 5 aan en laat je 9 met rust.
de buis trekt dan ook de helft in plaats van 300 Ma op 6,3 trekt 1 buis dan 150 Ma op 12,6 volt Ook zou je op onderstaande manier je diode blokje kunnen schakelen
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
TNX!
Maar waarom zet je die diodes parallel?
Maar waarom zet je die diodes parallel?
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Probeer je diode-blokje daar maar 's te gebruiken ZONDER ze parallel te zetten
.
Anne
Anne
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Sorry hoor, I dont get it... We hebben het over de bovenstaande tekening toch?Ah!buis schreef:Probeer je diode-blokje daar maar 's te gebruiken ZONDER ze parallel te zetten.
Anne
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ten eerste ben je van plan om een diode blokje te gebruiken en omdat je die twee diodes toch anders niet zou gebruiken gewoon dubbelen dus.
Ten tweede gaat er in die verdubblaar twee keer zoveel ampere lopen waarschijnlijk kan 1 enkele diode dat niet aan.
Dus als je er nu de twee niet gebruikte diodes parallel zet verdeel je het vermogen steeds over twee diodes.
Een andere optie zou kunnen zijn om andere diodes te nemen die veel meer vermogen aan kunnen dan die 1,5 Ampere van dat diode blokje
Mijn keuze zou dan zijn BV twee MBR745 dit zijn shottky diodes en kunnen 45 Volt en 7,5 Ampere aan.
Mocht je ook de EL84 op dc willen zetten zou je het volgende kunnen overwegen Hou alleen wel in de gaten dat je 6,3 Veff wikkeling dit aan kan anders kost het je een trafo.
Ten tweede gaat er in die verdubblaar twee keer zoveel ampere lopen waarschijnlijk kan 1 enkele diode dat niet aan.
Dus als je er nu de twee niet gebruikte diodes parallel zet verdeel je het vermogen steeds over twee diodes.
Een andere optie zou kunnen zijn om andere diodes te nemen die veel meer vermogen aan kunnen dan die 1,5 Ampere van dat diode blokje
Mijn keuze zou dan zijn BV twee MBR745 dit zijn shottky diodes en kunnen 45 Volt en 7,5 Ampere aan.
Mocht je ook de EL84 op dc willen zetten zou je het volgende kunnen overwegen Hou alleen wel in de gaten dat je 6,3 Veff wikkeling dit aan kan anders kost het je een trafo.
- Bijlagen
-
- 12voltgloeidraad4.zip
- (1.25 KiB) 40 keer gedownload
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Ja leuk voor je 300 volt anode spanning want daar trek je minder dan 1 ampere
Voor de gloeidraad zou ik toch iets anders kiezen dan die 1A5.
Mijn keuze zal dan ook al snel vallen op shottky omdat de weerstand lager is zo ook het verlies minder is en ze daarom ook minder snel warm worden.
Vooral ook omdat de werk spanning maar 6,3 Veff is.
Edit
Dat diode blokje die je laat zien gebruik ik ook maar dan de 40 volts uitvoering en dan alleen maar voor de negatieve G1 rooster spanning voor iets anders zijn ze gewoon te licht dat is mijn mening.
Zelfs voor de anode spanning gebruikt ik een blokje van 4 Ampere 600 volt
Voor de gloeidraad zou ik toch iets anders kiezen dan die 1A5.
Mijn keuze zal dan ook al snel vallen op shottky omdat de weerstand lager is zo ook het verlies minder is en ze daarom ook minder snel warm worden.
Vooral ook omdat de werk spanning maar 6,3 Veff is.
Edit
Dat diode blokje die je laat zien gebruik ik ook maar dan de 40 volts uitvoering en dan alleen maar voor de negatieve G1 rooster spanning voor iets anders zijn ze gewoon te licht dat is mijn mening.
Zelfs voor de anode spanning gebruikt ik een blokje van 4 Ampere 600 volt
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
kom op, 2x 300mA=600mA toch... moet makkelijk kunnen.
Ik zat nog aan het volgende te denken.
Ik heb 2 gelijke 3A 6,3V secundaire wikkelingen in mijn trafo (die nog steeds onderweg is
)
Ik zou daar natuurlijk een 12,6V van kunnen maken, voor de 12ax7 buisjes...
Maar dan gooien de 4 el84 buisjes natuurlijk weer roet in het eten, die hebben wel gewoon 6,3V nodig, hoewel ik die natuurlijk over beide secundaire windingen kan verdelen. hmm interesting...
Ik zat nog aan het volgende te denken.
Ik heb 2 gelijke 3A 6,3V secundaire wikkelingen in mijn trafo (die nog steeds onderweg is
Ik zou daar natuurlijk een 12,6V van kunnen maken, voor de 12ax7 buisjes...
Maar dan gooien de 4 el84 buisjes natuurlijk weer roet in het eten, die hebben wel gewoon 6,3V nodig, hoewel ik die natuurlijk over beide secundaire windingen kan verdelen. hmm interesting...
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
zoiets...
zou kunnen toch...
maar ik schiet er eigenlijk weinig mee op denk ik
zou kunnen toch...
maar ik schiet er eigenlijk weinig mee op denk ik
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
O als je twee 6,3 Veff wikkelingen hebt kan je die ook in serie zetten
Als je nog eens goed naar het vorige plaatje kijkt en naar de nieuwe heb ik ook nog wat text geplaatst je kan die EL84 per twee ook in serie zetten.
Dan heb je dus dan heb je dus 12,6 volt op 760 Ma dat is dan maal 2 omdat je dan twee setjes van twee krijgt.
als je dat dan bij elkaar optelt heb je 1,820 ampere over 12,6 volt.
Maar dan heb je wel alle buizen op DC staan.
Maar dan zou ik als ik jouw was wel een ander diode blokje pakken van minimaal 4 Ampere liefst Schottky diodes
Ik zou in ieder geval geen massa punt maken tussen de wikkels van 6,3Veff maar gewoon aarde op de min van je dc output
En ook maar 1 keer aarde zodat je geen lussen krijgt.
Als je nog eens goed naar het vorige plaatje kijkt en naar de nieuwe heb ik ook nog wat text geplaatst je kan die EL84 per twee ook in serie zetten.
Dan heb je dus dan heb je dus 12,6 volt op 760 Ma dat is dan maal 2 omdat je dan twee setjes van twee krijgt.
als je dat dan bij elkaar optelt heb je 1,820 ampere over 12,6 volt.
Maar dan heb je wel alle buizen op DC staan.
Maar dan zou ik als ik jouw was wel een ander diode blokje pakken van minimaal 4 Ampere liefst Schottky diodes
Ik zou in ieder geval geen massa punt maken tussen de wikkels van 6,3Veff maar gewoon aarde op de min van je dc output
En ook maar 1 keer aarde zodat je geen lussen krijgt.
- Bijlagen
-
- 12voltgloeidraad5.zip
- (1.21 KiB) 36 keer gedownload
Laatst gewijzigd door nl3prc op do 15 mar 2012, 23:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Dat is een mooie oplossing. Ik herrinner me dat de cathode van de el84 op 11 volt zat, dus dan zit die daar ook mooi boven.
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Cathode to heater voltage van een EL84 mag 100 volt zijn dus daar zit je nog lang nietevostars schreef:Dat is een mooie oplossing. Ik herrinner me dat de cathode van de el84 op 11 volt zat, dus dan zit die daar ook mooi boven.
- Bijlagen
-
- EL84_philips.pdf
- (382.19 KiB) 40 keer gedownload
Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D
Je zou 't ook zo kunnen doen
.
Anne
Anne
